Suuri plotteri ja kaiku -keskustelu

Alueen säännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Karppikone
Viestit: 1142
Liittynyt: 23:52:31 03.10.2009
Paikkakunta: 00840

Re: Suuri plotteri ja kaiku -keskustelu

Viesti Kirjoittaja Karppikone »

Kuin lähellä pohjaa olevat kalat toi raymarine pystyy erottelemaan? Entäs pituus, näyttääkö?
Mikey
Herr Doktor
Viestit: 7038
Liittynyt: 13:19:15 22.04.2005
Paikkakunta: Privat område. Mene pois.

Re: Suuri plotteri ja kaiku -keskustelu

Viesti Kirjoittaja Mikey »

Öööö, tota, aika pahoja kysymyksiä. :lol:

Todella lähellä pohjaa olevat kalat tuntuisi kyllä paikallistavan ainakin näin ahven- ja kuhajigauksen yhteydessä. En ole selvitellyt miten lähellä ne on olleet, laitetaan listalle. Siinä on joku säätö johon en ole vielä perehtynyt, joka on lyötävissä päälle juurikin sen takia, että näyttäisi mahdollisimman hyvin pohjassa kiinni olevat kalat. Pitää testailla ja ilmoitella sitten kun on kokeiltu.

Kalojen syvyyssijainnin näyttö mulla on päällä. Saako näyttämään niiden pituutta, en tiedä. Yritän selvittää. Laitteen suurin miinuspuoli tähän mennessä onkin liian monet toiminnot, ei millään meinaa kaikkia ehtiä opettelemaan. Toisaalta siellä kaislikkoryteikössä niitä toimintoja ole ikinä ymmärtänyt kaivatakaan, hyvin olen tähän mennessä selvinnyt tietämällä syvyyden, vedenlämmön ja sijainnin. Mutta nyt kun niitä on tarjolla jos jonkinlaista niin pakkohan niitä on yrittää opetella, menee muuten itsemyötähäpeän puolelle. :oops:
Jag fiskar. Pappa betalar. Samma på finska.
Karppikone
Viestit: 1142
Liittynyt: 23:52:31 03.10.2009
Paikkakunta: 00840

Re: Suuri plotteri ja kaiku -keskustelu

Viesti Kirjoittaja Karppikone »

Joo tää kohteen pituusmittaus vaati jonkunnäkösen tuplakeilapulssi jutskan, furunolta ainakin löytyy, mut ainakaan omassa lowrangen hds laitteessa ei oo. Ois kiva katella ku kuhapaikoilla 70cm+ jöllikät uiskentelisjigin ympärillä.Ja välillä todella passiivisia kaloja ei jyrkistä penkoista nää hds-vekottimella, se erottelee ne mutulla +10cm pohjasta, mut jotkin laitteen pystyy alle 3cm tarkkuuteen.
Avatar
Samtheman
Pippelsman
Viestit: 7989
Liittynyt: 19:28:05 21.04.2005
Paikkakunta: Korso

Re: Suuri plotteri ja kaiku -keskustelu

Viesti Kirjoittaja Samtheman »

Mulla menee varmaan kieku ens kaudeksi vaihtoon, ja olen katsellut nyt jo eri vaihtoehtoja. Käytännössä näyttäis siltä, että joko sijoitan hiukan enemmän, jolloin kaiku olis joko Echo 550 tai Humina 570 DI. Echo irtoais tällä hetkellä 399€, DI Humina 449€. Loukkarin DI-kaiku ei taida olla fiksu, kun keila on niin kapea?
Tai sit otan huokeamman vaihtoehdon, eli mustavalkoisen normikaiun. Huminaa, Lowrancea ja Garminia saa 200€ hintaluokassa. Luulen että pieni hifistelijä mussa ei anna ottaa halvempaa :oops:
Mitä tolla huminalla voittaa, kun verrataan tavalliseen? Täällähän on aika paljon dataa ja kuvia huminasta, ja täällä vähän läppää echosta, mutta kokemukset käytöstä molemmilla olisi mielenkiintoisia, siis mitä tolla lisäsatkulla saa? Käyttö on siis uistelua ja satunnaista heittelyä.
ISO uisteluvene kaupan! Nettivene 735003

Tsekkaa mun blogi: https://www.facebook.com/ruodollarokotettu/?fref=ts
Avatar
Jupezku
Viestit: 455
Liittynyt: 18:09:20 03.08.2008
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Suuri plotteri ja kaiku -keskustelu

Viesti Kirjoittaja Jupezku »

Samtheman kirjoitti:Mulla menee varmaan kieku ens kaudeksi vaihtoon, ja olen katsellut nyt jo eri vaihtoehtoja. Käytännössä näyttäis siltä, että joko sijoitan hiukan enemmän, jolloin kaiku olis joko Echo 550 tai Humina 570 DI. Echo irtoais tällä hetkellä 320€, DI Humina 449€. Loukkarin DI-kaiku ei taida olla fiksu, kun keila on niin kapea?
Tai sit otan huokeamman vaihtoehdon, eli mustavalkoisen normikaiun. Huminaa, Lowrancea ja Garminia saa 200€ hintaluokassa. Luulen että pieni hifistelijä mussa ei anna ottaa halvempaa :oops:
Mitä tolla huminalla voittaa, kun verrataan tavalliseen? Täällähän on aika paljon dataa ja kuvia huminasta, ja täällä vähän läppää echosta, mutta kokemukset käytöstä molemmilla olisi mielenkiintoisia, siis mitä tolla lisäsatkulla saa? Käyttö on siis uistelua ja satunnaista heittelyä.
Miten olisi Furuno?
Ei taidolla, vaan tuurilla!
http://jupezku.blogspot.com/
Avatar
Samtheman
Pippelsman
Viestit: 7989
Liittynyt: 19:28:05 21.04.2005
Paikkakunta: Korso

Re: Suuri plotteri ja kaiku -keskustelu

Viesti Kirjoittaja Samtheman »

Mä vähän niinku olen rajannu vaihtoehdot värikaikuun tai sit DI-mallissa voin tinkiä sen verran. Mustavalkoisia ollu, pitää välillä kokeilla jotain uutta.
Toi furu vois muuten ollaki hyvä, näytön tarkkuus hiukan pisti silmään.
Korjasin 550:n hinnan oikeaksi (399€)
ISO uisteluvene kaupan! Nettivene 735003

Tsekkaa mun blogi: https://www.facebook.com/ruodollarokotettu/?fref=ts
causa
Viestit: 35
Liittynyt: 08:52:34 26.07.2011

Re: Suuri plotteri ja kaiku -keskustelu

Viesti Kirjoittaja causa »

Mainitaanpa tänne kun ketju on luettu, että olisin hakemassa nyt erillisiä laitteita ja kaiku ei kummoinen tarvi olla kun uistelua en harrasta (saatan pyörtää sanani jos jigailu ym alkaa kiinnostaa). Plotteri isompi haaste tässä on ja mikäli jollakin on hyvää vinkkiä ensimmäiseksi paketiksi niin kuuntelen kunnioituksesta täristen.

Menenpä naputtelemaan myös ostoilmon jos joku vaikka on vaihtamassa plotteria ensi kaudeksi.
Luulen päätyväni erillisiin laitteisiin näyttökoon pitämiseksi siedettävänä. Ja onpa helpompi päivittää kalustoa kun ei kaikkea tarvi vaihtaa.
Alle 500 olisi tarkoitus kuitenkin käyttää ja mielellään paljonkin alle jos hyvää saa halvalla?

Jatkan netin kiertämistä ja painelen [F5] tämän ketjun kohdalla.

-Causa
Emppai
Käsijuusto
Viestit: 7219
Liittynyt: 22:20:26 04.01.2006

Re: Suuri plotteri ja kaiku -keskustelu

Viesti Kirjoittaja Emppai »

fuster
Viestit: 26
Liittynyt: 08:37:36 28.09.2012

Re: Suuri plotteri ja kaiku -keskustelu

Viesti Kirjoittaja fuster »

Emppai kirjoitti:Lowrancen uutuudet julki http://www.kalamies.com/Veneet-ja-varus ... tteri.html

Kosketusnäyttö onkin odotettu ominaisuus
maja2
Viestit: 91
Liittynyt: 21:07:36 10.05.2010

Re: Suuri plotteri ja kaiku -keskustelu

Viesti Kirjoittaja maja2 »

Kyllähän tuo kosketusnäyttö on vain hyvien säitten ja kelien ominaisuus avoveneessä, omasta mielestäni.

Vesisateessa neopreenihanskat kädessä kunnon keikutuksessa viimeistään tulee niitä oikeita näppäimiä ikävä....

Molempi parempi: kosketusnäyttö ja kunnon näppäimet.

(Sitten kun ensimmäinen NATO-kelpuutuksen saanut hävittäjä on varustettu vain kosketusnäytöillä ilman "rautanäppäimiä" käännän mielipiteeni tästä aiheesta.)
Mikey
Herr Doktor
Viestit: 7038
Liittynyt: 13:19:15 22.04.2005
Paikkakunta: Privat område. Mene pois.

Re: Suuri plotteri ja kaiku -keskustelu

Viesti Kirjoittaja Mikey »

Mä en paljoa tätänykyä Raymarinen näyttöä edes käytä nappien/joystickin avulla kun siinä on tuo kosketusnäyttökin. On se meinaa niin nopea ja helppo käyttää. Ja eihän yksikään laite tule ilman manuaalinamiskoja. Ainakin E seiskassa on kosketusnäytön lisäksi napit näytössä sekä erillinen kaukosäädin, joten ei sen väliä vaikkei kelit suosisikaan aina kosketusnäyttöä.

Lowrancen kosketusnäytöistä mulle ei ole kokemusta mutta tuskinpa ne sen huonommin toimii kuin Raymarinen vastaavat. Ja viimeksimainittuja uskallan ainakin lämpimästi suositella.
Jag fiskar. Pappa betalar. Samma på finska.
Avatar
pörhönen
Viestit: 79
Liittynyt: 12:26:50 21.02.2012

Re: Suuri plotteri ja kaiku -keskustelu

Viesti Kirjoittaja pörhönen »

LOWRANCE HDS-5 ja lowrance dsi-4, uutta kohtuuhintaista comboa hankkimassa ja nämä sattu silmään. Onko kellään kokemusta kyseisistä laitteista??
maffee
Viestit: 144
Liittynyt: 12:12:01 01.06.2011
Paikkakunta: Turku

Re: Suuri plotteri ja kaiku -keskustelu

Viesti Kirjoittaja maffee »

Netti pullollaan, mutta tässä nyt pikaiset kommentit HDS-5:stä:

- Ostin syyskuussa oman (olen muiden veneissä tätä käyttänyt enemmänkin)
- 1st gen laite
- Toimii hyvin, tarpeeksi nopea, selkeät kartat
- Sopivan kokoinen laite pieniin ja keskikokoisiin pulppareihin
- Suosittelen ostamaan 1st gen laitteen, säästää selkeää rahaa eikä menetä mitään erityisen konkreettista
- Hieman nihkeät katselukulmat & näkyvyys auringon paisteessa, mutta mitä nyt muutamia muita kalliitakin laitteita käyttänyt, niin ei ainakaan tuo auringon paisteessa näkyvyys ole sen parempi.
- Suht helposti irroitettavissa telineestä ja johdoista, saisi tosin irrota vielä hieman helpommin (jähmettyneillä kylmillä sormilla piuhojen irroittaminen on hieman ikävää)
haukivaan
Viestit: 53
Liittynyt: 20:52:17 07.03.2012

Re: Suuri plotteri ja kaiku -keskustelu

Viesti Kirjoittaja haukivaan »

Nyt ois iso propleema, eli tarvis löytää mahollisimman hyvä kaiku jigaushommiin! Oon kattellu tuota Lowrance mark 5-X proota, mutta kokemusta ei laitteesta ole! Tulevan kaiun tärkein tehtävä olisi erotella kalat pohjasta tai sen tuntumasta mahdollisimman hyvin! Hintaluokka alle 500e. Jos on hyviä tai huonoja kokemuksia jostain malleista, ni kirjoitelkaahan.
Avatar
tupe
ebayn myhäilevä thutri
Viestit: 1234
Liittynyt: 19:28:12 20.02.2007
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Suuri plotteri ja kaiku -keskustelu

Viesti Kirjoittaja tupe »

Garminilta tulossa ensi kaudeksi uusia koneita, echoMAP sarja ja uusia koneita GPSMAP sarjaan. Marinean sivuilta löytyy ensi infoja. echoMAP 7" varmasti monille kiinnostava malli, jos hinta jää tonnin kieppeille.
Avatar
Cello
Viestit: 121
Liittynyt: 09:42:26 04.05.2005
Paikkakunta: Turku

Re: Suuri plotteri ja kaiku -keskustelu

Viesti Kirjoittaja Cello »

Aattelin hommata joululahjaksi itelleni uuden yhdistelmälaitteen. En ole oikein vuosiin näihin perehtynyt, jos koskaan, eli en oikein tiedä mitä pitäis hommata ja mitä ei. Jotain seuraavia olen mielessäni pyöritellyt, onkohan noista mihinkään ja varsinkin olisiko parempia ehdotuksia? Karkeasti siis puhutaan n. 1500e hintaluokasta. Voi se halvempikin olla. :)

Lowrance HDS-8
http://kalastajankauppa.fi/product/11/l ... ikuluotain
- vaikuttaa aika peruslaitteelta (?)

Humminbird 898cx
http://kalastajankauppa.fi/product/171/ ... ikuluotain
- tässähän on viistokaikuhomma vakiona. Tekeekö sillä mitään, käyttö siis normaalia huviajelua ja heittokalastusta.

Garmin 720S
http://www.marinea.fi/garmin_gpsmap_720s
- tuota joku mulle suositteli. Ite en tiedä laitteesta mitään.
Avatar
tupe
ebayn myhäilevä thutri
Viestit: 1234
Liittynyt: 19:28:12 20.02.2007
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Suuri plotteri ja kaiku -keskustelu

Viesti Kirjoittaja tupe »

Jos nyt pitäisi hankkia itselle niin harkitsisin Garmin 720 (pelkkä)plotteri (899e) + Garmin echo 550 kaiku (399,-) yhdistelmää. Ovat siis erilliset laitteet, mutta jäävät hinnaltaan edullisemmaksi kuin Lowrance HDS8 tai tuo Humminbird. Jos taas sivuluotauksen haluaa niin sitten pitää Garmin jättää pois laskuista, siitä ei itsellä omakohtaista kokemusta. Garmin 720s ollut omassa veneessä jo useamman vuoden ja on hyvä, ei sekoile, ei jumita, zoomit toimii erittäin nopeasti, käyttö helppoa ja kosketusnäyttö paljon nopeampi käyttää kuin perinteiset napit.

Toi setti olis mun valinta tossa hintaluokassa tällä hetkellä, tulevista laitteista kun ei vielä ole hintatietoja. En ainakaan keksi mikä olisi parempi paketti 1300e:lla?
Avatar
pörhönen
Viestit: 79
Liittynyt: 12:26:50 21.02.2012

Re: Suuri plotteri ja kaiku -keskustelu

Viesti Kirjoittaja pörhönen »

Kävin tänään alan liikkeessä ja myyjä suositteli garmin 421s. Käyttäjien kokemuksia otetaan vastaan. Toinen vaihtoehto olis lowrance elite 4. Elite-4 dsi, myyjä ei suositellut kalastuskäyttöön, koska kalat kuulemma näkyy pieninä pisteinä???
ruben
Viestit: 191
Liittynyt: 13:00:56 05.02.2006
Paikkakunta: pirkkala

Re: Suuri plotteri ja kaiku -keskustelu

Viesti Kirjoittaja ruben »

pörhönen kirjoitti:Kävin tänään alan liikkeessä ja myyjä suositteli garmin 421s. Käyttäjien kokemuksia otetaan vastaan. Toinen vaihtoehto olis lowrance elite 4. Elite-4 dsi, myyjä ei suositellut kalastuskäyttöön, koska kalat kuulemma näkyy pieninä pisteinä???
itsellä hds 5 ja 7 yhdistelmät. ihan tyytyväinen ollut ja usein tulee katseltua molempia kaikukuvia.
Liitteet
pyhamaa.jpg
pyhamaa.jpg (38.1 KiB) Katsottu 4982 kertaa
wzlo
Viestit: 377
Liittynyt: 10:25:30 10.11.2010
Paikkakunta: Tampere

Re: Suuri plotteri ja kaiku -keskustelu

Viesti Kirjoittaja wzlo »

Plotteri pitäisi hommata, käytössä oli aikaisemmin ipad2 navionicsin hd kartoilla ja hyvin tuo pelitti, mutta nyt ei ole enään kattoa padin suojana niin tarvis ihan plotterihommata. Pulpetti melko ahdas ja plotterin joutuu sijoittamaan melko kauas kuskista, eli mietin, että vähintään 8" saisi näyttö olla. Katsellut paljon vaihtoehtoja ja gen1 hds8m ja hds10m ollut kiikarissa. Yhdestä käytetystä hds-10m sainkin jo tarjouksen. Onko 1000e karttakortilla mielestänne käypä hinta ko. laitteesta? Miten tämä ns. vanha malli eroaa nykyisestä gen2 mallista? Muita malli ehdotuksia? hinta saisi jäädä siihen 1000e paikkeille.
Avatar
Ossinmopo
Viestit: 1748
Liittynyt: 16:00:24 29.12.2011

Re: Suuri plotteri ja kaiku -keskustelu

Viesti Kirjoittaja Ossinmopo »

Mitenkä olisi jos hankkisit iPadille suojakotelon.
esim. http://www.moxiware.com/ tai vastaavan.

Aikas hieno, mutta kallis tuo Tank Case, pidän tyylistä.
wzlo
Viestit: 377
Liittynyt: 10:25:30 10.11.2010
Paikkakunta: Tampere

Re: Suuri plotteri ja kaiku -keskustelu

Viesti Kirjoittaja wzlo »

joo kovin on kallis, ajattelin jättää ipadin kyllä rinnalle ja hyville keleille käyttöön, mutta haluan myös rinnalle ihan plotterin. ipadi hukkaa välillä hiljasessa vauhdissa muutenkin kulkusuunnan eli on siinä sekin taustalla..
Metka_Masa
Pakara Kungas
Viestit: 966
Liittynyt: 12:47:01 20.12.2005
Paikkakunta: Helsinki

Re: Suuri plotteri ja kaiku -keskustelu

Viesti Kirjoittaja Metka_Masa »

Venemessuilta tuli tämmönen hankinta mukaan:
http://www.marinea.fi/garmin_gpsmap_720 649€, tuos s malli olis ollu satkun kalliimpi.

Edit: Tänään kävin marinean myymälässä, ja sovittiin uudet kaupat tuosta S mallista. olivat kuulemma myyneet messuilla varaston tyhjäksi, ens viikolla saapuu lisää.
maja2
Viestit: 91
Liittynyt: 21:07:36 10.05.2010

Re: Suuri plotteri ja kaiku -keskustelu

Viesti Kirjoittaja maja2 »

Raymarinelta tuli sitten ainakin oman maun mukainen laitos:

"Dragonfly-kaikuplotteri on saatavilla Suomessa maalis-huhtikuun vaihteessa suositushintaan 738 euroa ilman karttaa, 837 euroa EU Silver -kartalla ja 899 euroa EU Small Gold -ladattavalla kartalla."

http://venenetti.fi/uutiset/raymarinelt ... kuplotteri

http://www.youtube.com/watch?v=DVmAwGSvN9U

Toki näyttö voisi olla pikkaisen suurempikin...

Pikajalka on eli tuon voi ottaa veneestä mukaan.
Avatar
Jupezku
Viestit: 455
Liittynyt: 18:09:20 03.08.2008
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Suuri plotteri ja kaiku -keskustelu

Viesti Kirjoittaja Jupezku »

Messuilla oli varsin mukava valikoima laitteita taas esillä. Kosketusnäyttö näyttää olevan se the juttu tällä hetkellä.

Onko kokemuksia miten kesällä aurinkorasvat yms. sotkevat näytön pintaa?
Ei taidolla, vaan tuurilla!
http://jupezku.blogspot.com/
Vastaa Viestiin