Perämoottori ja sen huollot
Alueen säännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Perämoottori ja sen huollot
Nelareiden aikakausi on tuonut mukanaan kasvaneen huoltojen tarpeen. Mites raati moottoreitaan hoivaa, käytetäänkö moottorit huolto-ohjelman mukaan pajalla vai tehdäänkö pikkujutut itse? Entä huoltovälit, vaihtuuko moottoriöljy 100 vai kenties 150 tunnin välein?
Reilusti kalastava saattaa tavoittaa parin viikon välein huoltovälin 100h, jatkuuko kalastus ilman toimenpiteitä?
Itse olen tähän asti ohjekirjan pykäliä noudattanut melko orjallisesti, nyt kuitenkin kohtasin Hondan ohjekirjassa kohdan: venttiilivälysten tarkistus/säätö 200h, siis yhtä tiuhaa kuin öljynsuodattimen vaihto.
No eipä tsi taidot siihen riitä ja soitto korjaamolle, 100euron traikkukeikka tiedossa 200 tunnin välein Hondan kanssa, kivaa.
Reilusti kalastava saattaa tavoittaa parin viikon välein huoltovälin 100h, jatkuuko kalastus ilman toimenpiteitä?
Itse olen tähän asti ohjekirjan pykäliä noudattanut melko orjallisesti, nyt kuitenkin kohtasin Hondan ohjekirjassa kohdan: venttiilivälysten tarkistus/säätö 200h, siis yhtä tiuhaa kuin öljynsuodattimen vaihto.
No eipä tsi taidot siihen riitä ja soitto korjaamolle, 100euron traikkukeikka tiedossa 200 tunnin välein Hondan kanssa, kivaa.
Ei taidolla, vaan tuurilla!
http://jupezku.blogspot.com/
http://jupezku.blogspot.com/
Re: Perämoottori ja sen huollot
Mistähän noin tiukka tarkastusväli. Jamahassa oli muistaakseni jossain 500-1000h välein nuo. Jotenkin 200h tarkastusväli venttiilivälyksille tuntuu enemmän huoltovirman rahoittamiselta kun kovin järjelliseltä toiminnalta. Tämä toki sillä varmuudella jonka täydellinen ymmärtämättömyys perämoottoreiden hienouksista saa aikaan. Että ihan vaan perskannikasta repäistynä, hihasta ravistettuna: Itse en kyllä tuohon lähtisi.
Öljyt tulee vaihdettu 100h välein. Ehkä turhaa, ehkä ei, mutta pieni kuluerä tuo on kaikkien muiden uistelun kustannusten rinnalla ja hyvin kivuton homma tehdä itsekin, niin mikäs siinä vaihdellessa. Kyllähän ne sadassa tunnissa värinsä muuttaa mutta niinhä se on kai tarkoituskin, vaan tuskin niistä ominaisuudet vielä ovat puutuneet. Mutta.. Mutta mutta...
Oma kone vielä vähän alta tuhat tuntia ajettu, joten hihnan kanssa ei ole vielä tullut temmellettyä. Pakasta vedetyltä tuo parin vuoden käytön jäljiltä vielä näyttää kyllä... Vaan kai tuo tulee sitten vaihdettua tai todennäköisemmin vaihdatettua.
Öljyt tulee vaihdettu 100h välein. Ehkä turhaa, ehkä ei, mutta pieni kuluerä tuo on kaikkien muiden uistelun kustannusten rinnalla ja hyvin kivuton homma tehdä itsekin, niin mikäs siinä vaihdellessa. Kyllähän ne sadassa tunnissa värinsä muuttaa mutta niinhä se on kai tarkoituskin, vaan tuskin niistä ominaisuudet vielä ovat puutuneet. Mutta.. Mutta mutta...
Oma kone vielä vähän alta tuhat tuntia ajettu, joten hihnan kanssa ei ole vielä tullut temmellettyä. Pakasta vedetyltä tuo parin vuoden käytön jäljiltä vielä näyttää kyllä... Vaan kai tuo tulee sitten vaihdettua tai todennäköisemmin vaihdatettua.
Re: Perämoottori ja sen huollot
Itse olen huollot tehnyt, öljyt + suodattimen vaitanut 100h välein, samoin myös peräöljyt uusinut siinä samalla kun paatin kuitenkin trailerille otan huoltohomman ajaksi..
Mutta onhan tuo pirun tressaavaa vaihtaa öljyt 100h välein, kun homma
on taas tehtävä alkavalla viikolla..Mercury 60hv vuosimallia 2011 ja nyt jo 500 tuntia mittarissa.
Seuraava kone saattaa hyvinkin sitten olla taas kaksitahtinen, ettei paattia jatkuvasti tarvitse huoltoa varten ylös ottaa.
Mutta onhan tuo pirun tressaavaa vaihtaa öljyt 100h välein, kun homma
on taas tehtävä alkavalla viikolla..Mercury 60hv vuosimallia 2011 ja nyt jo 500 tuntia mittarissa.
Seuraava kone saattaa hyvinkin sitten olla taas kaksitahtinen, ettei paattia jatkuvasti tarvitse huoltoa varten ylös ottaa.
Re: Perämoottori ja sen huollot
Mua kyllä kiinnostais jonkun ammattilaisen lausunto siitä, onko tuo 100h öljynvaihtoväli nyt ihan oikeasti tarpeen? Kuitenkin se tulee joillain kasaan jo muutamassa viikossa, tuntuu enemmän luonnon, rahan ja ajan haaskuulta. Pari kertaa vuodessa ihan ok, vaikka kesken kauden jos paljon käytät konetta, mut toi...
Ja toi ekan viestin venttiilinvälysten säätöväli on varmasti liian tiheä...
Ja toi ekan viestin venttiilinvälysten säätöväli on varmasti liian tiheä...
ISO uisteluvene kaupan! Nettivene 735003
Tsekkaa mun blogi: https://www.facebook.com/ruodollarokotettu/?fref=ts
Tsekkaa mun blogi: https://www.facebook.com/ruodollarokotettu/?fref=ts
Re: Perämoottori ja sen huollot
Muistaakseni Jammun huolto-ohjeesta löytyy vielä maininta, että erityisen kovalla käytöllä - johon lasketaan pitkän ajan kurmuutus matalilla kierroksilla - tulisi öljynvaihtoväli puolittaa
Itse olen kyllä sujuvasti ignoorannut tuon, kun tuo satkukin tuntuu vähän tiheältä...
Itse olen kyllä sujuvasti ignoorannut tuon, kun tuo satkukin tuntuu vähän tiheältä...
Re: Perämoottori ja sen huollot
-08 F50 Yamaha on rullaillut ilman ongelmia 1600 tuntia.
Ekan kerran merkkihuollossa käytiin 100 tunnin kohdalla jolloin välykset tarkistettiin. Seuraava keikka 1000h kohdalla jolloin virheetön jakoremmi vaihdettiin uuteen.
Muut huollot tehty itse, moottoriöljyt eivät juurikaan vaihda väriä 100 tunnin aikana. Peräöljyt vaihtuu kerran vuoteen ennen talviteloille laittoa. Imupumpulla öljyt vaihtuu vaivattomasti myös laiturissa ollessa.
Uskon, että uistelukäytössä avain onneen on kunnollisten jarrupussien käyttö. Yamahalla alkoi kylmillä keleillä bensan lutraaminen, kun kierrokset menivät alle 850rr. 90 Vtech Hondassa pinta kohoaa, jos ei kierroksia pidä yli 900rr.
Pitää liikkeestä vähän udella tuota venttiili-asiaa, itseasiassa jo aikaa varatessa ihmettelivät, että eikös väli ole 400 tuntia. Kuitenkin ohjekirjassa toi 200 on mainittu, myös muiden maiden kirjoissa, kun painovirhekkin kävi mielessä.
Edit: Tulipa tavattua Yamahan ohjekirja läpi asian tiimoilta, 100h näyttää olevan venttiilien tarkastusväli. Alkaa tuntumaan siltä, että tällä verukkeella vaan vaaditaan omistajia merkkihuollon pakeille.
Ekan kerran merkkihuollossa käytiin 100 tunnin kohdalla jolloin välykset tarkistettiin. Seuraava keikka 1000h kohdalla jolloin virheetön jakoremmi vaihdettiin uuteen.
Muut huollot tehty itse, moottoriöljyt eivät juurikaan vaihda väriä 100 tunnin aikana. Peräöljyt vaihtuu kerran vuoteen ennen talviteloille laittoa. Imupumpulla öljyt vaihtuu vaivattomasti myös laiturissa ollessa.
Uskon, että uistelukäytössä avain onneen on kunnollisten jarrupussien käyttö. Yamahalla alkoi kylmillä keleillä bensan lutraaminen, kun kierrokset menivät alle 850rr. 90 Vtech Hondassa pinta kohoaa, jos ei kierroksia pidä yli 900rr.
Pitää liikkeestä vähän udella tuota venttiili-asiaa, itseasiassa jo aikaa varatessa ihmettelivät, että eikös väli ole 400 tuntia. Kuitenkin ohjekirjassa toi 200 on mainittu, myös muiden maiden kirjoissa, kun painovirhekkin kävi mielessä.
Edit: Tulipa tavattua Yamahan ohjekirja läpi asian tiimoilta, 100h näyttää olevan venttiilien tarkastusväli. Alkaa tuntumaan siltä, että tällä verukkeella vaan vaaditaan omistajia merkkihuollon pakeille.
Ei taidolla, vaan tuurilla!
http://jupezku.blogspot.com/
http://jupezku.blogspot.com/
Re: Perämoottori ja sen huollot
Ostin v.-04 yhden kesän ajetun 40hp Hondan, ja koska kone kävi epätasaisesti tyhjäkäyntiä teetin huollossa siihen kaasareiden ja venttiilien säädön ensi töikseni. Eikä aiheetta, sillä pakoventtiili oli kuulemma jo kantamassa. (Eikä ollut kaasaritkaan synkronissa. Tässä tapauksessa oli siis 20h ensi huolto ryssitty merkkihuollossa, kaasareista näki ettei niihin oltu koskettu vaikka olisi pitänyt.)Jupezku kirjoitti:
Itse olen tähän asti ohjekirjan pykäliä noudattanut melko orjallisesti, nyt kuitenkin kohtasin Hondan ohjekirjassa kohdan: venttiilivälysten tarkistus/säätö 200h, siis yhtä tiuhaa kuin öljynsuodattimen vaihto.
No eipä tsi taidot siihen riitä ja soitto korjaamolle, 100euron traikkukeikka tiedossa 200 tunnin välein Hondan kanssa, kivaa.
Mitä yritän sanoa, niin ainakin ensimmäisen kerran kannattaa venttiilit säädättää tehtaan jäljiltä.
Re: Perämoottori ja sen huollot
Löytyisiköhän tuohon venttiilinsäätöön jotain pikkuista kuvallista ohjekertomusta, pitäisi varmaankin omasta 15hp 4-t koneesta säätää, kun koskaan en ole moista hommaa moottorille tehnyt/teettänyt. Sen verran kokemusta hommasta, että vanhojen bmw-moottoreiden venttiileitä säätänyt/tarkistanut joskus, mutta perämoottorista ei ole tullut avattua edes venttiilikoppaa .
Re: Perämoottori ja sen huollot
Tulipa käytettyä liikkeessä 200h tsekkauksessa moottori. Kuten olettaa saattoi kaikki venttiilien välykset oli toleransseissa.
Tulipahan leima huoltokirjaan, jos ei muuta.
Tulipahan leima huoltokirjaan, jos ei muuta.
Ei taidolla, vaan tuurilla!
http://jupezku.blogspot.com/
http://jupezku.blogspot.com/
- Aavikkosammakko
- PaMu "the Hand" Henry
- Viestit: 3524
- Liittynyt: 18:10:19 13.12.2005
- Paikkakunta: Mansesteri
- Viesti:
Re: Perämoottori ja sen huollot
Piti vaihtaa peräöljyt, vaan ei liikahtanut ylempi ruuvi minnekään! Ei sitten millään.
Mikä avuksi?
Mikä avuksi?
** Näsijärven Lohikalayhdistys **
http://www.nasijarvi.fi/
http://www.nasijarvi.fi/
Re: Perämoottori ja sen huollot
http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/771001/0Aavikkosammakko kirjoitti:Piti vaihtaa peräöljyt, vaan ei liikahtanut ylempi ruuvi minnekään! Ei sitten millään.
Mikä avuksi?
Jos tuolla ei lähe, niin sit lämmmität vähän, esim nenäkarvanpolttajalla.
Those of us who let go, will be swallowed. Left here to die.
Re: Perämoottori ja sen huollot
Mihinkäs porukka päätyi tämän 100h öljynvaihdon tarpeellisuudesta?
Kyseessä Mariner F50 efi 03.
Kova pohdinta tarpeellisuudesta menossa Toisaalta katselin niin biltemassa on käsi / sähkötoimisia öljyn imureita jolla öljyt saisi imastua suht kätevästi öljytikun kautta pois veneen ollessa laiturissa.
Kyseessä Mariner F50 efi 03.
Kova pohdinta tarpeellisuudesta menossa Toisaalta katselin niin biltemassa on käsi / sähkötoimisia öljyn imureita jolla öljyt saisi imastua suht kätevästi öljytikun kautta pois veneen ollessa laiturissa.
- Aavikkosammakko
- PaMu "the Hand" Henry
- Viestit: 3524
- Liittynyt: 18:10:19 13.12.2005
- Paikkakunta: Mansesteri
- Viesti:
Re: Perämoottori ja sen huollot
Iso kiitos!Spilitus kirjoitti:http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/771001/0Aavikkosammakko kirjoitti:Piti vaihtaa peräöljyt, vaan ei liikahtanut ylempi ruuvi minnekään! Ei sitten millään.
Mikä avuksi?
Jos tuolla ei lähe, niin sit lämmmität vähän, esim nenäkarvanpolttajalla.
** Näsijärven Lohikalayhdistys **
http://www.nasijarvi.fi/
http://www.nasijarvi.fi/
Re: Perämoottori ja sen huollot
Mercury tuli taas itse huollettua "500h" Uudet öljyt, suodatin, vaihteistoöljy sekä uudet tulpat. Mercuryn tulppien vaihtoväli on ohjeiden mukaan 300h, nooh minä ajoin alkuperäisillä tuon viissataa tuntia.
- Aavikkosammakko
- PaMu "the Hand" Henry
- Viestit: 3524
- Liittynyt: 18:10:19 13.12.2005
- Paikkakunta: Mansesteri
- Viesti:
Re: Perämoottori ja sen huollot
Vaan eipä lähtenyt tuollakaan Aivan jumalattoman lujaa kiinni... En tiedä oisko edellinen omistaja unohtanut tiivisteen välistä?Aavikkosammakko kirjoitti:Iso kiitos!Spilitus kirjoitti:http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/771001/0Aavikkosammakko kirjoitti:Piti vaihtaa peräöljyt, vaan ei liikahtanut ylempi ruuvi minnekään! Ei sitten millään.
Mikä avuksi?
Jos tuolla ei lähe, niin sit lämmmität vähän, esim nenäkarvanpolttajalla.
Heitin paatin takaisin vesille. Taidan viedä "virman pojille" syksymmällä
** Näsijärven Lohikalayhdistys **
http://www.nasijarvi.fi/
http://www.nasijarvi.fi/
Re: Perämoottori ja sen huollot
Miksi ihmeessä peräöljyt pitää vaihtaa 100h välein (tai edes kerran kaudessa)?rekufaari kirjoitti:Itse olen huollot tehnyt, öljyt + suodattimen vaitanut 100h välein, samoin myös peräöljyt uusinut siinä samalla kun paatin kuitenkin trailerille otan huoltohomman ajaksi..
En millään voi uskoa että tuossa ajassa öljyt olisi menettänyt voiteluominaisuutensa.
Hyvä tietysti on tarkistaa onko öljyn seassa vettä vaan tällöin on jossain korjattavaa vikaakin.
P.S Monessa automerkissäkään ei enää koskaan vahdeta vaihdelaatikon (tai perän) öljyjä auton elinaikana
Viimeksi muokannut fuster, 11:57:55 28.09.2012. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Perämoottori ja sen huollot
Jos tulee vaan se 100h kauteen, sittenhän ne peräöljyt vaihtuisi vaan kerran kaudessa...
Re: Perämoottori ja sen huollot
Vielä itse itseäni tehostaen. Ostin välissä uudehkon 100hv mersulla varustetun paatin, en kyllä aio katella tuntivälejä noin tarkasti. Öljytilavuus on 5 litraa. Autossa se kestää 10000-30000km, eli 50km/h keskinopeudella 200-600 tuntia. Ja eikös vene käy viileämmällä, eli vois kuvitella ettei vaadi edes yhtä paljon ölleltä?Samtheman kirjoitti:Mua kyllä kiinnostais jonkun ammattilaisen lausunto siitä, onko tuo 100h öljynvaihtoväli nyt ihan oikeasti tarpeen? Kuitenkin se tulee joillain kasaan jo muutamassa viikossa, tuntuu enemmän luonnon, rahan ja ajan haaskuulta. Pari kertaa vuodessa ihan ok, vaikka kesken kauden jos paljon käytät konetta, mut toi...
Ja toi ekan viestin venttiilinvälysten säätöväli on varmasti liian tiheä...
Itse taidan tyytyä siis katselemaan öljyn väriä ja tasoa, ja lisään tarvittaessa. Runsaalla käytöllä vaihdan kesällä ölpät.
Ei mul oo kyl tuntimittariakaan
ISO uisteluvene kaupan! Nettivene 735003
Tsekkaa mun blogi: https://www.facebook.com/ruodollarokotettu/?fref=ts
Tsekkaa mun blogi: https://www.facebook.com/ruodollarokotettu/?fref=ts
Re: Perämoottori ja sen huollot
Autovertaus ontuu joissakin kohdissa kyllä, esimerkiksi nyt vaikka siinä ettei normaalilla 10-30tkm öljynvaihtovälin omaavalla autolla ajeta yleensä pitkiä pätkiä 5500 kierrosta mittarissa. Jos koskaan.
Ja jos sitten verrataan taas autoihin, niin kisakireämpien (=kierrätettävien) harrasteautojen öljynvaihtovälihän onkin sitten jotain aivan muuta kuin esim. 15tkm.
Toisaalta, peräprutkut tuppaavat olemaan huomattavasti matalaviritteisempiäkin kuin autojen moottorit. Kannattaakohan edes vertailla... Emmää vaan tiiä!
Ja jos sitten verrataan taas autoihin, niin kisakireämpien (=kierrätettävien) harrasteautojen öljynvaihtovälihän onkin sitten jotain aivan muuta kuin esim. 15tkm.
Toisaalta, peräprutkut tuppaavat olemaan huomattavasti matalaviritteisempiäkin kuin autojen moottorit. Kannattaakohan edes vertailla... Emmää vaan tiiä!
Re: Perämoottori ja sen huollot
Jussijii kirjoitti:Autovertaus ontuu joissakin kohdissa kyllä, esimerkiksi nyt vaikka siinä ettei normaalilla 10-30tkm öljynvaihtovälin omaavalla autolla ajeta yleensä pitkiä pätkiä 5500 kierrosta mittarissa.
Auton vaihdelaatikon (tai perän) öljynvaihto ei enää monessakaan automerkissä ole enää määräaikaishuollon piirissä (eli kestävät koko auton eliniän)...moottoriöljyt ovat asia erikseen.
Re: Perämoottori ja sen huollot
Luin Sam The Mänin viestin uudelleen ja olen edelleen varsin vakuuttunut että siinä on kyse mööttöröljyistä.fuster kirjoitti:Auton vaihdelaatikon (tai perän) öljynvaihto ei enää monessakaan automerkissä ole enää määräaikaishuollon piirissä (eli kestävät koko auton eliniän)...moottoriöljyt ovat asia erikseen.
-
- Viestit: 426
- Liittynyt: 15:25:20 03.01.2010
Re: Perämoottori ja sen huollot
Ja se elinikä riippuu kuinka usein vaihtaa öljyt perästä ja laatikosta. Esim kitkalukollisessa perässä irtoaa ajan kanssa materiaalia kitkalevyistä joka jää kiertämään öljyn seassa kuluttaen laakerit ennenaikaisesti.fuster kirjoitti:Jussijii kirjoitti:Autovertaus ontuu joissakin kohdissa kyllä, esimerkiksi nyt vaikka siinä ettei normaalilla 10-30tkm öljynvaihtovälin omaavalla autolla ajeta yleensä pitkiä pätkiä 5500 kierrosta mittarissa.
Auton vaihdelaatikon (tai perän) öljynvaihto ei enää monessakaan automerkissä ole enää määräaikaishuollon piirissä (eli kestävät koko auton eliniän)...moottoriöljyt ovat asia erikseen.
Re: Perämoottori ja sen huollot
Väärässä asiassa säästää jos perä- ja moottoriöljyjen vaihdoissa säästää.
Jättää ennemmin kesän aikana yhden 24 salkun ostamatta niin sillä rahalla ne vaihtaa. Ja syksyllä vaihdettu peräöljy varmistaa ettei ainakaan vettä ole seassa.
Jättää ennemmin kesän aikana yhden 24 salkun ostamatta niin sillä rahalla ne vaihtaa. Ja syksyllä vaihdettu peräöljy varmistaa ettei ainakaan vettä ole seassa.
Re: Perämoottori ja sen huollot
Minä taas kirjoitin peräöljyistä....Jussijii kirjoitti:Luin Sam The Mänin viestin uudelleen ja olen edelleen varsin vakuuttunut että siinä on kyse mööttöröljyistä.fuster kirjoitti:Auton vaihdelaatikon (tai perän) öljynvaihto ei enää monessakaan automerkissä ole enää määräaikaishuollon piirissä (eli kestävät koko auton eliniän)...moottoriöljyt ovat asia erikseen.
Jos jatketaan autolinjalla niin tosiaan vaihteisto- ja peräöljyjen vaihto ei enää kuulu monenkaan automerkin vakiohuoltoon vaan tehdään jos asiakas erikseen vaatii. Esim. automaattivolvon vaihteiston öljynsuodatin sijaitsee vaihdelaatikon sisällä ja vaihto edellyttää vaihdelaatikon irrotusta ja en tiedä ketään kuka olisi vaihdattanut tuo suodattimen.
Samaten vaihdelaatikon öljypinnan tarkistustikkua ei kansanautoissa enää ole....
Viimeksi muokannut fuster, 19:08:29 01.10.2012. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Perämoottori ja sen huollot
Juups, kyllä mä mosa-öllet vaihdan. En vaan ole ihan vakuuttunut että onko 100h oikea vaihtoväli? Mulla tulee vaihto keväällä ja syksyllä, riippumatta tunneista. Peräöljyt syksyllä riittää, jos ei ole mitään sattumia seassa.Ossinmopo kirjoitti:Väärässä asiassa säästää jos perä- ja moottoriöljyjen vaihdoissa säästää.
Jättää ennemmin kesän aikana yhden 24 salkun ostamatta niin sillä rahalla ne vaihtaa. Ja syksyllä vaihdettu peräöljy varmistaa ettei ainakaan vettä ole seassa.
ISO uisteluvene kaupan! Nettivene 735003
Tsekkaa mun blogi: https://www.facebook.com/ruodollarokotettu/?fref=ts
Tsekkaa mun blogi: https://www.facebook.com/ruodollarokotettu/?fref=ts