"Tee se itse" tasurit

Alueen säännöt
Kaikkea vaapunrakentelusta veneiden maalailuun.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Uittovideot
Solarfall
Viestit: 806
Liittynyt: 20:56:20 13.05.2007
Paikkakunta: joensuu

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja Solarfall »

mää en mitään ymmärrä tasureista mutta noi säärän tasurit on kyllä tosi hienoja, pitäsköhän itekii kokeilla vääntää jotain pilkkihommiin.
Avatar
SYP
Viestit: 339
Liittynyt: 22:53:51 09.01.2007
Paikkakunta: Savonlinna

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja SYP »

Eipä ole kiittäminen. Teidän kanssa on hieno tehdä yhteistyötä, kun lopputulokset ovat näin jäätäviä.
Avatar
Suurkalastaja
Viestit: 1198
Liittynyt: 01:43:06 21.02.2009
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja Suurkalastaja »

Säärälle! :juu: Ihan uskomattoman hienoja tasureita!
Avatar
puukkoesa
Viestit: 918
Liittynyt: 18:28:34 09.02.2010

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja puukkoesa »

Solarfall kirjoitti:mää en mitään ymmärrä tasureista mutta noi säärän tasurit on kyllä tosi hienoja, pitäsköhän itekii kokeilla vääntää jotain pilkkihommiin.
Tekaseppa kevennettyjä. Vois olla näyttävää...
Avatar
Piatu
Kevennetyn keksijä
Viestit: 1791
Liittynyt: 21:36:52 06.10.2008
Paikkakunta: Jns/Lieksa
Viesti:

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja Piatu »

silli kirjoitti:Mun mielestä meille pitäisi maksaa jotain taiteilijaapurahaa muutama kymppitonni vuodessa verottomana niin mä ainakin voisin taiteilla teille vehkeitä ihan ilmaiseksi.

Itte asiassa mulla on apuraha hakemus vetämässä, jos vaikka tulevalle vuodelle pienen bonuksen saisi :wink:
http://www.fishskinlures.com

*Joskus on lähettävä aivan hillittömän kauas nähdäkseen lähelle*
Avatar
pääevä
Viestit: 2492
Liittynyt: 19:14:13 04.01.2009

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja pääevä »

Onkos kukaan tavannut valmiita tasapainokoukkuja missään ? Sulatin yhden tasapainon ja siinä oli tuommoiset koukut, teettävätkö isommat tasurien valmistajat mittatilauskoukut itselleen vai löytyisikö tuollaisia tai vastaavia jostain päin maailmaa.
Liitteet
Koukut.jpg
Koukut.jpg (20.16 KiB) Katsottu 4552 kertaa
Avatar
Atomi
Viestit: 436
Liittynyt: 09:12:51 19.06.2011

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja Atomi »

päevää kirjoitti:Onkos kukaan tavannut valmiita tasapainokoukkuja missään ? Sulatin yhden tasapainon ja siinä oli tuommoiset koukut, teettävätkö isommat tasurien valmistajat mittatilauskoukut itselleen vai löytyisikö tuollaisia tai vastaavia jostain päin maailmaa.
Nuo ovat varmaan Rapalan tasurin koukut ja Rapalalla on oma koukkutehdas.
Jo vain.
Avatar
pääevä
Viestit: 2492
Liittynyt: 19:14:13 04.01.2009

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja pääevä »

Nuo on bilteman pilkistä, muita ei henno sulatella... :D Nilsussa näyttäisi olevan ainakin takakoukku vastaava ja samoin myös rapalassakin molemmat. Samoin myös 2 muuta kukkarosta löytyvää tuntematonta merkkiä, niissä on myös samanlainen koukkusetti, ainakin ulkoapäin arvuutellessa. Tuommoisia kuin voisi teettää oman mallin mukaan niin olisipa makia homma.
Badger
Viestit: 42
Liittynyt: 18:58:23 25.12.2010

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja Badger »

Miten työ teette tuon lisä evän nuihin tasureihin, tarkotan siis tuota perä evää. Toisi tasurile hieman ulko näköä, mutta ennen kaikkea auttaisi käännöksissä tasuria kääntymään nopeammin ettei liu'u takaisin kylki tai perä edellä.
Onko tasuriin laitettu vain jälkeenpäin propi levyn palanen pikiksellä kiinni ja lakat päälle?
Voisi kuvitella, ettei hirveän hyvin niin pysy vai liekkö pelkkä epäluulo..

-B
vetorauta
Uunikauppias
Viestit: 573
Liittynyt: 22:27:07 12.08.2011

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja vetorauta »

Mulla oli eräässä tasurimallissa evä niin, että se tulee muottiin valmiiksi ja tina valetaan siihen evään kiinni. Evä tuli pari milliä rungon sisään ja muotoilin sitä rungon sisään tulevaa osaa aina pihdeillä niin, että se jää "lukkoon" metallin sisään. Pysyy todella hyvin kiinni rungossa, mutta tuo tapa vaatii aika tarkan mitoituksen muotilta, jotta sula metalli ei sulata koko evää rumaksi.
Avatar
Säärä
Viestit: 441
Liittynyt: 13:52:44 09.11.2006
Paikkakunta: Tampere

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja Säärä »

Badger kirjoitti:Miten työ teette tuon lisä evän nuihin tasureihin, tarkotan siis tuota perä evää. Toisi tasurile hieman ulko näköä, mutta ennen kaikkea auttaisi käännöksissä tasuria kääntymään nopeammin ettei liu'u takaisin kylki tai perä edellä.
Onko tasuriin laitettu vain jälkeenpäin propi levyn palanen pikiksellä kiinni ja lakat päälle?
Voisi kuvitella, ettei hirveän hyvin niin pysy vai liekkö pelkkä epäluulo..

-B
Itse olen probilevyn palan liimannut paksuhkolla probilakalla paikoilleen pohjalakkojen jälkeen, ennen maalausta. Ja sitten maalauksen jälkeen lakkaa päälle. Tiukkaan tuntuisi "sulavan" osaksi lakkaa.
Päivää ei voi vaihtaa. Tasuria voi.
salam
Viestit: 107
Liittynyt: 16:45:46 14.10.2012

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja salam »

Säärä puhuu sopivasti pohjalakoista ku itellä oli mielessä kysymys...
Nyt on valmistunu noita valmiita lyijyahioita ja tarvis tietoo pohjustuksesta ennen maalausta.
Millä tavalla te mestarit pohjustatte ahion ennen maalausta ? Jos vaa soppii tiedustella :wink:
pikeBoy
Viestit: 893
Liittynyt: 20:02:24 03.05.2010

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja pikeBoy »

Mulla on nyt kokeilussa tällanen pohjustus: aihion hionta, pyyhkäsy tinnerillä, kasto ohennetttuun rostexiin, pari dippiä valkosessa cabissa ja maalit. Täytynee tehä jotain kestävyystestejä kun saan setin valmiiksi.
vetorauta
Uunikauppias
Viestit: 573
Liittynyt: 22:27:07 12.08.2011

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja vetorauta »

Jos haluaa oikein tiukassa istuvan pohjusteen, niin aihio kannattaa syövyttää kevyesti. Esimerkiksi ferrikloridi (sama aine, jolla syövytetään piirilevyjä) toimii tinalle ja lyijylle noin 10% liuoksena. Noin viiden sekunnin dippaus riitää tekemään mattapinnan. Siitä jää kevyt kuonakerros metallin pintaan, joka pitää pestä pois. Itse käytän ultraäänipesuria astianpesuaineen kanssa (noin 10 sekuntia pesurissa riittää), mutta hammasharjallakin sen saa jynssättyä. Siihen kuonaan kannattaa suhtautua sillä varauksella, että se voi olla aika myrkyllistä. Koukkuja tai rosterilankaa tuo ferrikloridi ei syövytä. Jos tekee useampia pilkkejä kerralla, niin tuo on hyvin nopea tapa, sillä syövytyksen ja ultraäänipesun voi tehdä monelle pilkille kerrallaan.

Tuon syövytysen jälkeen pistän itse aina maitoliimaa (luonnonkumiliimaa) koukkuihin ja lenkkeihin suojaksi, jotta maalit ja lakat saa helposti niistä pois kun pilkki on valmis. Sen jälkeen runkoon pensselillä kerros rostexia ja sen päälle normaalit maalit ja lakat.

Tuolla tavalla tehtynä tuo pohjamaali pysyy kiinni kuin tauti. Jos valmista pilkkiä runnoo vaikka ruuvimeisselillä, niin maalikerrokset saattavat irrota toisistaan, mutta pohjamaali pysyy aina rungossa kiinni.
J.Rysä
Viestit: 180
Liittynyt: 14:04:22 01.06.2005
Paikkakunta: Kotka

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja J.Rysä »

Rasiaan täytettä. 23grammasia ahvenalle.
Kuva
Kuva
Avatar
kirppu
Viestit: 3056
Liittynyt: 09:01:56 14.10.2006
Paikkakunta: Pielavesi
Viesti:

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja kirppu »

Mukavan näkösiä kiilukylkiä Rysällä.Säärällä aidon näkösiä.

Kyllä palstalaiset osaa.
-ahven on paras kala-

[email protected]
pikeBoy
Viestit: 893
Liittynyt: 20:02:24 03.05.2010

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja pikeBoy »

J. Rysällä nätit tasurit! Heitetään nyt kuvaa omista tekeleistä, jotka taitavat jäädä kauden viimeisiksi. Onnistuneesti yli puolet maalauksista kusi :juu: Jos jotakuta kiinnostaa niin jokunen voisi liietä testikäyttöön
Liitteet
2012-11-22 13.25.13 (350x263).jpg
2012-11-22 13.25.13 (350x263).jpg (83.06 KiB) Katsottu 3447 kertaa
2012-11-22 13.25.37 (350x263).jpg
2012-11-22 13.25.37 (350x263).jpg (74.25 KiB) Katsottu 3447 kertaa
2012-11-22 13.26.07 (350x263).jpg
2012-11-22 13.26.07 (350x263).jpg (80.68 KiB) Katsottu 3447 kertaa
Avatar
Timky
Viestit: 442
Liittynyt: 21:41:00 02.05.2006
Paikkakunta: Helsinki

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja Timky »

Tervehdys kaikille!

Porukka onkin jo aloittanut tekemään hienoja tasureita tälle talvelle. Itsekkin sain hiljattain ensimmäisen satsin valmiiksi. Tässä kuvaa muutamasta. Alkaa pikku hiljaa tehdä mieli jäille.

Kuva
Badger
Viestit: 42
Liittynyt: 18:58:23 25.12.2010

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja Badger »

Muikkua vai mitä lie.
Nyt tuolla peräevällä höystettynä ja kyllä te boinaat näköjään tiedätte mistä puhutte, tarttuu kuin tauti.

-B
Liitteet
DSCN1959m.jpg
DSCN1959m.jpg (99.97 KiB) Katsottu 3083 kertaa
DSCN1956m.jpg
DSCN1956m.jpg (98.01 KiB) Katsottu 3083 kertaa
Avatar
Säärä
Viestit: 441
Liittynyt: 13:52:44 09.11.2006
Paikkakunta: Tampere

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja Säärä »

Komeaa jälkeä syntynyt kaikilta! :juu:
Talvi alkaa selvästi lähestyä kun tähänkin keskusteluun tuotoksia tipahtelee koko ajan kiihtyvällä tahdilla. Hyvä niin, näitä on mukava seurailla!
Päivää ei voi vaihtaa. Tasuria voi.
Avatar
perza
da´ keittiöpönö
Viestit: 4716
Liittynyt: 10:03:55 16.05.2005
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja perza »

Pikkusia.
Liitteet
pikkusia.jpg
pikkusia.jpg (97.93 KiB) Katsottu 2876 kertaa
Vuosivaappu 2015 nyt saatavilla!

Vuosivaappu 2015
Avatar
Piatu
Kevennetyn keksijä
Viestit: 1791
Liittynyt: 21:36:52 06.10.2008
Paikkakunta: Jns/Lieksa
Viesti:

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja Piatu »

Särkeä, salkkia ja ahventa:
Kuva

Kuva taas sieltä jostain kun studiohärpäke on kotona.
http://www.fishskinlures.com

*Joskus on lähettävä aivan hillittömän kauas nähdäkseen lähelle*
Avatar
Piatu
Kevennetyn keksijä
Viestit: 1791
Liittynyt: 21:36:52 06.10.2008
Paikkakunta: Jns/Lieksa
Viesti:

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja Piatu »

Parit lisää :
Kuva
http://www.fishskinlures.com

*Joskus on lähettävä aivan hillittömän kauas nähdäkseen lähelle*
Avatar
pääevä
Viestit: 2492
Liittynyt: 19:14:13 04.01.2009

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja pääevä »

Upean näköisiä tasureita valmistunu.

Itse olen käyttänyt tuollaista apukeinoa jos tasurin alakoukku tahtoo joissakin malleissa takertua selkään, liimapallo pitää tehdä vain aina juuri tasuriin ja koukkuun sopivaksi kokeilemalla. Oikean kokoiseksi ja sopivalle kohtaa. Pallukan ajatus että se estää koukkua heilahtamasta liian ylös. Ottaa tasurin runkoon kiinni tuo pallukka.
On toiminut itsellä hyvin ja en ole sitten enään eri pallukkaa tehnyt alaosaan.

Parhaiten pelaa, jos käyttää oikein isoja koukkuja, kun lenkkejä on tasurin ja koukun välissä mahdollisimman vähän.

Jos jollekkin on tästä apua.... :shock:
Liitteet
Koukku.jpg
Koukku.jpg (98.74 KiB) Katsottu 2546 kertaa
kelkku
Viestit: 435
Liittynyt: 08:04:50 22.10.2010

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja kelkku »

vanhaa runkoa olis yritys päivittää uusilla kampeilla... szeko Kuva
Vastaa Viestiin