Turinaa täkyraksiuistelun tiimoilta

Alueen säännöt
Soutu- ja vetouisteluun keskittyvä palsta.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Avatar
munapata
Viherpillu
Viestit: 2851
Liittynyt: 14:07:37 16.12.2006
Paikkakunta: Lappenranta

Re: Turinaa täkyraksiuistelun tiimoilta

Viesti Kirjoittaja munapata »

Mä aina haen uintia jossa perä ei pyöri tasasta ympyrää. Syötin kun pitäis jäljitellä vaurioitunutta ja siten helppoa saalista kohdekalalle, niin ei sen miälestäni pidä ollakkaan kovin sirouintinen. Jos "etiikka" kestää, niin kokeile kahden ohutlankasen koukun viritystä. Jätä se takimmainen koukku irralleen ja käännä vielä takakoukulle lähtevä siima mutkanvirityskoukun taakse niin että se kääntyy uintiputken ulkopuolelle. Ainakin AS huppuun viritetyssä syötissä uinnin säätö on noilla tempuilla helvetin helppoa syötin lajiin ja kokoon katsomatta. Muista hupuista en tiedä, kun en ole käyttänyt. Suurin osa uistelukavereista tekee huppuihinsa lisäreikiä uinnin säätämistä helpottaakseen. Mä olen vielä pärjännyt sillä ainoolla valmiiksitehdyllä. Tää alkukausi on tähän mennessä antanut 40 kappaletta yli 60 senttistä järvilohta ja taimenta, joten ei kai noi mun systeemini ihan päin vittua taida olla. Lappeenrannan mafiasta löytyy kavereita, jotka kalastelee myös salsan hupuilla. Jos lueskeleevat tätä, niin varmaan kertovat noitten lisäreikien paikoista ja niillä syntyvistä uinneista. Ainoastaan as huppuun tehdyllä lisäreiällä "niskalaukauksella" aikaansaadun uinnin olen kavereitten veneissä vieraillessa nähnyt ja ilmeisesti se ei ole aivan niin herkkä vetonopeuksien muutoksille, kuin sama uinti perusreijällä viritettynä.

-munapata
Parempi tunti kalassa kun viikko kännissä
Avatar
pike
J. Edgar Hoover
Viestit: 5110
Liittynyt: 18:58:45 21.04.2005
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Turinaa täkyraksiuistelun tiimoilta

Viesti Kirjoittaja pike »

munapata kirjoitti:Suurin osa uistelukavereista tekee huppuihinsa lisäreikiä uinnin säätämistä helpottaakseen. Mä olen vielä pärjännyt sillä ainoolla valmiiksitehdyllä.
-munapata
Itse en käytä, kuin yhtä nelosen koukkua. Pyrin tällä säästämään alamitoja, joita Saimaalla on tälläkin hetkellä runsasti. Aina välillä kuulee näistä otetuista "alamitoista", kun oli verestänyt itsensä väsytyksen aikana. Näin ei käy yhden koukun kanssa, mutta virittäminen on toki huomattavasti hankalampaa. Mitä pienemmäksi syötti käy, sitä mielummin siirryn käyttämään itse tehtyjä lisäreikiä.

Mitä taas virittämiseen tulee on tuo melkoisa salatiedettä välillä. Ei se täky tuulisella kelilla ui kuitenkaan siellä plaanarin takana samalla tavalla, kun viritettäessä veneen vieressä. Saatika käännöksissä, joita kelissä tulee jatkuvasti. Ainakin itselläni on vielä tullut rutkasti lähtöjä juuri käännyttäessä ja yleensä ulkokurvista, jossa täky tikkaa ympyrää niin perkeleesti. Toisaalta tuollainen vajaa kutosen järväri puraisi 90 asteen mutkalla ollut syöttiä, kun meni hermot virittämisen kanssa. Tämän lisäksi suoralla syötilläkin on tullut kaloja. Myös jokaisella virittäjälläkin on oma tyylinsä ja tiettävästi kaikki saavat kaloja.
Avatar
Jou40
Hauki - Mään
Viestit: 3225
Liittynyt: 19:46:07 21.04.2005
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Turinaa täkyraksiuistelun tiimoilta

Viesti Kirjoittaja Jou40 »

pike kirjoitti:Myös jokaisella virittäjälläkin on oma tyylinsä ja tiettävästi kaikki saavat kaloja.
:shock:

-jouni
diipa daapa
Avatar
[t_k]
Viestit: 399
Liittynyt: 19:14:20 12.02.2007

Re: Turinaa täkyraksiuistelun tiimoilta

Viesti Kirjoittaja [t_k] »

Siis porukka tekee myös salsa-huppuihin lisäreikiä?
Siinä käsityksessä olen aina ollut, että As on ainut...

Käytän myös vain yhtä nelosen koukkua, kun tuppaa alamittoja siiman päässä roikkuvan liikaa. Yhtään, edes laillista mittakalaa (puhumattakaan herrasmiesmitoista..) en ole saanut 2 kauden aikana.. Alamittoja taaskin liikaa.. autsz
Teknik sano ryssä kun rautakangen näki
Niittis83
Viestit: 308
Liittynyt: 21:40:52 15.07.2006
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Turinaa täkyraksiuistelun tiimoilta

Viesti Kirjoittaja Niittis83 »

Olen poraillut lisäreikiä as:n huppuihin. Reiän tehnyt samaan kohtaan suurin piirtein kuin salsassa oleva vetoreikä. Saan yhdellä nelosen koukulla hienot katkeilevat uinnit viritettyä ja kalatkin ovat tykänneet. Tosin tänä vuonna ei ole kauheasti ehtinyt vedellä, oiskohan joku 30 tuntia raksia uitettu, mutta eiköhän sitä taas parin viikon päästä ala tunteja kertymään.
Kovalla tuulella syöttiä en sen ihmeemmin virittele, aallokko antaa syötille uintiliikkeen.
Avatar
Jou40
Hauki - Mään
Viestit: 3225
Liittynyt: 19:46:07 21.04.2005
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Turinaa täkyraksiuistelun tiimoilta

Viesti Kirjoittaja Jou40 »

[t_k] kirjoitti:Siis porukka tekee myös salsa-huppuihin lisäreikiä?
Siinä käsityksessä olen aina ollut, että As on ainut...
Enpä kyllä ole kuullut, että Salsoihin olisi ihmeemmin kukaan reikiä poraillut, vaan onhan se mahdollista. Kokeileppa joskus laittaa siima taaemmasta tikunrei'ästä. Saattaa tulla mielenkiintoinen uinti :wink:

-jouni
diipa daapa
Avatar
rreipas
Rokotiili-Risto
Viestit: 306
Liittynyt: 15:48:27 11.11.2010
Paikkakunta: saimaanharju saman nimisen järven lähellä oleva penkere

Re: Turinaa täkyraksiuistelun tiimoilta

Viesti Kirjoittaja rreipas »

hellou
piti oikeen kirjautuu tännekkii

noh pari kysymystä jotka askarruttaa miältä?

elikkä kun laittaa sen raksin roikkumaan siiman päähän ja siihen se paino juttu myös eteen et kestää pinnan alla...
siis se syvääjä...
onko välii sen syvääjän matkalla tohon täkyyn nähden?
eli oon ite käyttäny esim kuusamon syvääjiä ja sit vavan mittanen tapsi ja sillä sipuli???
onko tosta haittaa kun on paino nuin lähellä täkyä?

entä sitten se jos käyttää sitä flasheria niin kuinka kauas se ois hyvä virittää raksista`?

haukee ja kuhaa on tarttunu koukkuun lähinnä pienen saimaan puolella noita muikkuja vedelly perässä riutanselkä esim.

mutta nyt tuli kauhee himo päästä suur-saimaalle raksii uittamaan ja pientä info iskua olisin vailla?


jos sellanen olis mahdollinen?

t:mie
vtu mitään saa
Avatar
munapata
Viherpillu
Viestit: 2851
Liittynyt: 14:07:37 16.12.2006
Paikkakunta: Lappenranta

Re: Turinaa täkyraksiuistelun tiimoilta

Viesti Kirjoittaja munapata »

No Moro :D Ja tervetuloa joukkoon. Mä käytän siimapainoja, jotka pistän n.15 metrin päähän raksista. Niitä mulla on useampaa eri mallista. On sakarapainoja, pyykkipoikamallin kiinnityksellä olevia ja silikooniletkulla kiristeltäviä. Houkutuslevyissä olen käyttänny isommissa 60-120 senttistä tapsia. Pikkulevyissä riittää 60-70 senttiä. Painosyvääjää jos käyttäisin, niin varmaan joku 70-80 senttiä olis tapseissani mittaa.

-munapata
Parempi tunti kalassa kun viikko kännissä
Avatar
rreipas
Rokotiili-Risto
Viestit: 306
Liittynyt: 15:48:27 11.11.2010
Paikkakunta: saimaanharju saman nimisen järven lähellä oleva penkere

Re: Turinaa täkyraksiuistelun tiimoilta

Viesti Kirjoittaja rreipas »

jeps
eli se paino ei sit ns- pelota kalaa vaikka on lähellä syöttiä?
tuo oli se mitä funtsin sen painon suhteen....

noh huomenna oli meininki lähtee koittaa suur-saimaalle muikun uittoo
vtu mitään saa
Avatar
[t_k]
Viestit: 399
Liittynyt: 19:14:20 12.02.2007

Re: Turinaa täkyraksiuistelun tiimoilta

Viesti Kirjoittaja [t_k] »

Nostetaas tätäkin.. Kausi -11 polttelee jo kovasti :)

Tulipa tässä mieleen, että onko jengi huomannut pilvipäivinä, vesi/lumisade keleillä, että esim. kromipohjaiset huput ei toimisi lainkaan?
Teknik sano ryssä kun rautakangen näki
krisse
Viestit: 305
Liittynyt: 20:36:59 26.02.2006
Paikkakunta: Jämsä

Re: Turinaa täkyraksiuistelun tiimoilta

Viesti Kirjoittaja krisse »

[t_k] kirjoitti:Tulipa tässä mieleen, että onko jengi huomannut pilvipäivinä, vesi/lumisade keleillä, että esim. kromipohjaiset huput ei toimisi lainkaan?
Kyllä mulla on toiminut kromit tuhnupäivinä. Sinivihreä ja sinikeltainen ainakin.
Avatar
munapata
Viherpillu
Viestit: 2851
Liittynyt: 14:07:37 16.12.2006
Paikkakunta: Lappenranta

Re: Turinaa täkyraksiuistelun tiimoilta

Viesti Kirjoittaja munapata »

Viime kautta jos muistelee, niin kromi toimi hyvin läpi kauden. Kelillä ei juurikaan ollut väliä. Tosin vuodet eivät ole veljiä keskenään. Monta vuotta vetelin pelkästään glow hupuilla, kun en sitkeästä yrityksestä huolimatta saanut kromihuppuun viritetyillä tarjouksilla kun luupäitä. Viimekesänä homma kääntyi päinvastaiseksi. Moni kaverini vannoo kromin nimeen ainoastaan kirkkailla keleillä, mutta viimekausi osoitti ainakin minulle sen, että säästä riippumatta sitä kannattaa vetää millä tulee.

-munapata
Parempi tunti kalassa kun viikko kännissä
Avatar
Samtheman
Pippelsman
Viestit: 7989
Liittynyt: 19:28:05 21.04.2005
Paikkakunta: Korso

Re: Turinaa täkyraksiuistelun tiimoilta

Viesti Kirjoittaja Samtheman »

munapata kirjoitti: mutta viimekausi osoitti ainakin minulle sen, että säästä riippumatta sitä kannattaa vetää millä tulee.

-munapata
AAMEN! Ton jos osaa, niin saa kalaa. Mä olen alkanu kans hurahtaa noihin rakseihin, ja pitäis kai yrittää jonnekin järvelle asti päästä. Merellä kun kokemuksia kertyy lohijahdissa liian vähän, jotta osais edes suutaan avata :oops:
ISO uisteluvene kaupan! Nettivene 735003

Tsekkaa mun blogi: https://www.facebook.com/ruodollarokotettu/?fref=ts
Avatar
munapata
Viherpillu
Viestit: 2851
Liittynyt: 14:07:37 16.12.2006
Paikkakunta: Lappenranta

Re: Turinaa täkyraksiuistelun tiimoilta

Viesti Kirjoittaja munapata »

Samtheman kirjoitti:
munapata kirjoitti: mutta viimekausi osoitti ainakin minulle sen, että säästä riippumatta sitä kannattaa vetää millä tulee.

-munapata
AAMEN! Ton jos osaa, niin saa kalaa. Mä olen alkanu kans hurahtaa noihin rakseihin, ja pitäis kai yrittää jonnekin järvelle asti päästä. Merellä kun kokemuksia kertyy lohijahdissa liian vähän, jotta osais edes suutaan avata :oops:
Tuuppa tutustumaan näihin eteläisen saimaan selkiin. Saattaa olla, ettet osaa sen jälkeen poissa pysyä :D Mehän voidaan jätkien kanssa valmentaa susta tappava ase saimaan järvilohille :wink:

-munapata
Parempi tunti kalassa kun viikko kännissä
Avatar
Jou40
Hauki - Mään
Viestit: 3225
Liittynyt: 19:46:07 21.04.2005
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Turinaa täkyraksiuistelun tiimoilta

Viesti Kirjoittaja Jou40 »

munapata kirjoitti:
Samtheman kirjoitti:
munapata kirjoitti: mutta viimekausi osoitti ainakin minulle sen, että säästä riippumatta sitä kannattaa vetää millä tulee.

-munapata
AAMEN! Ton jos osaa, niin saa kalaa. Mä olen alkanu kans hurahtaa noihin rakseihin, ja pitäis kai yrittää jonnekin järvelle asti päästä. Merellä kun kokemuksia kertyy lohijahdissa liian vähän, jotta osais edes suutaan avata :oops:
Tuuppa tutustumaan näihin eteläisen saimaan selkiin. Saattaa olla, ettet osaa sen jälkeen poissa pysyä :D Mehän voidaan jätkien kanssa valmentaa susta tappava ase saimaan järvilohille :wink:

-munapata
Joo, hyvä idea, miekin voin tuolloin siirtää veneen Saimaan puolelle, niin saa varmaan hyvän vaikutelman Saimaan kalakannoista röpesin

-jouni
diipa daapa
Avatar
[t_k]
Viestit: 399
Liittynyt: 19:14:20 12.02.2007

Re: Turinaa täkyraksiuistelun tiimoilta

Viesti Kirjoittaja [t_k] »

Kysytääs tällästä, että minkälaisilla solmuyhdistelmillä jengi sitoo kaksikoukkuiset raksit?

Kuulemma helpompi viritellä nuo kahdella koukulla olevat, joten täytyy kokeilla..
Teknik sano ryssä kun rautakangen näki
Avatar
kapakala
Papanapa
Viestit: 2475
Liittynyt: 14:15:11 11.01.2007
Paikkakunta: lappeenranta

Re: Turinaa täkyraksiuistelun tiimoilta

Viesti Kirjoittaja kapakala »

[t_k] kirjoitti:Kysytääs tällästä, että minkälaisilla solmuyhdistelmillä jengi sitoo kaksikoukkuiset raksit?

Kuulemma helpompi viritellä nuo kahdella koukulla olevat, joten täytyy kokeilla..
Eihän siintä toisesta koukusta ole kuin haittaa :D , mut tässä linkissä on jotain vinkkiä
http://www.luonteri.fi/?s=raksifilosofia ja jotkut vain pujottaa siiman koukun silmästä läpi ja lukitsee siiman koukkuun silikoni letkun pätkällä.
Jos Jumala on olemassa, minä olen kusessa.
Avatar
munapata
Viherpillu
Viestit: 2851
Liittynyt: 14:07:37 16.12.2006
Paikkakunta: Lappenranta

Re: Turinaa täkyraksiuistelun tiimoilta

Viesti Kirjoittaja munapata »

kapakala kirjoitti:
[t_k] kirjoitti:Kysytääs tällästä, että minkälaisilla solmuyhdistelmillä jengi sitoo kaksikoukkuiset raksit?

Kuulemma helpompi viritellä nuo kahdella koukulla olevat, joten täytyy kokeilla..
Eihän siintä toisesta koukusta ole kuin haittaa :D , mut tässä linkissä on jotain vinkkiä
http://www.luonteri.fi/?s=raksifilosofia ja jotkut vain pujottaa siiman koukun silmästä läpi ja lukitsee siiman koukkuun silikoni letkun pätkällä.
Mä en edes osaa tehdä noita saatanan monimutkasia käppyräsolmuja. Kahdesta koukusta ei mun käsitykseni mukaan oo ainakaan haittaa. Se on vaan noitten alamittasenpyytäjien kotkotuksia. Saavat kuulemma päästeltyä saamansa kalat helpommin takasin. Mä oon järvellä pyydystämässä pelkästään niitä yli 60 senttisiä järvilohia ja kakskoukkunen viritys maksimoi tärpin jälkeisen tartutuksen. Ainut haitta sen käytöstä on mulle ollut se, että jatkuvasti joutuu paskaamaan kätensä perkuuhommissa :D Uinnin virittäminenkin tuntuis onnistuvan ilman, että tarttee rikkoa hyviä huppuja porailemalla niihin turhia lisäreikiä. Mut itse kysymykseen: Mä sidon sen kakskoukkusen siten, kun sitoisin ykskoukkusenkin sillä erotuksella, että jätän ensimmäisen koukun sidonnan jatkeeksi senverran pitkän irtopätkän siimaa, että saan sidottua sen päähän toisen koukun. Tällä mennään ja hyvä tulee :bigboss:

-munapata
Parempi tunti kalassa kun viikko kännissä
Avatar
[t_k]
Viestit: 399
Liittynyt: 19:14:20 12.02.2007

Re: Turinaa täkyraksiuistelun tiimoilta

Viesti Kirjoittaja [t_k] »

munapata kirjoitti:Mut itse kysymykseen: Mä sidon sen kakskoukkusen siten, kun sitoisin ykskoukkusenkin sillä erotuksella, että jätän ensimmäisen koukun sidonnan jatkeeksi senverran pitkän irtopätkän siimaa, että saan sidottua sen päähän toisen koukun. Tällä mennään ja hyvä tulee :bigboss:

-munapata

Suositeltu koukkujen väli 2-3cm, jos tuolla takulla solmut teen, koukkujen väli 5-7cm :mrgreen:
Teknik sano ryssä kun rautakangen näki
Avatar
kapakala
Papanapa
Viestit: 2475
Liittynyt: 14:15:11 11.01.2007
Paikkakunta: lappeenranta

Re: Turinaa täkyraksiuistelun tiimoilta

Viesti Kirjoittaja kapakala »

Tehtaan reijillä mennään täälläkin pääasiassa. Munapata laitan pari kuvaa sinulle jotta voit arvioida onko raksissa mahdollisesti sopiva uinti. Tämä on tosin vain yhdellä koukulla. Vääntäminen on hiukan hankalaa näin jälkikäteen kun kala on tehty palsasta ja on vasta pohja lakassa... :?
Liitteet
pik1.jpg
pik1.jpg (51.74 KiB) Katsottu 5688 kertaa
pik2.jpg
pik2.jpg (55.91 KiB) Katsottu 5684 kertaa
pik3.jpg
pik3.jpg (47.76 KiB) Katsottu 5684 kertaa
pik4.jpg
pik4.jpg (57.82 KiB) Katsottu 5680 kertaa
pik5.jpg
pik5.jpg (56.2 KiB) Katsottu 5683 kertaa
Jos Jumala on olemassa, minä olen kusessa.
Avatar
munapata
Viherpillu
Viestit: 2851
Liittynyt: 14:07:37 16.12.2006
Paikkakunta: Lappenranta

Re: Turinaa täkyraksiuistelun tiimoilta

Viesti Kirjoittaja munapata »

Jumalauta :love: Ton taustalla olevan saaliin taltuttamiseen ei ykskoukkunen riitä :wink:
Toi balsakalan uinti paranis huomattavasti tuossa muodossaan, kun kiinnität koukun alatakaevän ja pyrstön puoliväliin oletetun kylkiviivan alapuolelle. Uskosin, että siihen tulis sama uinti jolla viimekesän loheni kusetin. Hienon syötti-idean oot toteuttanut :juu:

-munapata
Parempi tunti kalassa kun viikko kännissä
Avatar
kapakala
Papanapa
Viestit: 2475
Liittynyt: 14:15:11 11.01.2007
Paikkakunta: lappeenranta

Re: Turinaa täkyraksiuistelun tiimoilta

Viesti Kirjoittaja kapakala »

No, pitää maalata ja ottaa keväällä puukaloja mukaan, laittelet sitten sopivan uinnin niin sitä on sitten helppo kopioida. Ei tarvii muistin varassa mennä.. kuitenkaan mitään muista.
Jos Jumala on olemassa, minä olen kusessa.
Avatar
munapata
Viherpillu
Viestit: 2851
Liittynyt: 14:07:37 16.12.2006
Paikkakunta: Lappenranta

Re: Turinaa täkyraksiuistelun tiimoilta

Viesti Kirjoittaja munapata »

kapakala kirjoitti:No, pitää maalata ja ottaa keväällä puukaloja mukaan, laittelet sitten sopivan uinnin niin sitä on sitten helppo kopioida. Ei tarvii muistin varassa mennä.. kuitenkaan mitään muista.
Ota hitossa matkaan. Mukavahan noita ois viritellä. Saattaa olla, että toi nelosen madehara rauhottaa sopivasti ton kelluvan "syötin" uintia. Kuvissa oleva huppu ei sitten ollu ainakaan viime kesänä mulla turhaan vedossa :wink: Tota väriä ei kai enään valmisteta. Asiasta kolmanteen: meinaatko noi balsat maalata syöttikalan väreihin vai aiotko käyttää laajempaa väriskaalaa?

-munapata
Parempi tunti kalassa kun viikko kännissä
Avatar
kapakala
Papanapa
Viestit: 2475
Liittynyt: 14:15:11 11.01.2007
Paikkakunta: lappeenranta

Re: Turinaa täkyraksiuistelun tiimoilta

Viesti Kirjoittaja kapakala »

Asiasta kolmanteen: meinaatko noi balsat maalata syöttikalan väreihin vai aiotko käyttää laajempaa väriskaalaa?
-munapata[/quote]


Sillä mennään mitä syödään (muikkua). Foliota ei näillä nyrkeillä ei pysty laittamaan millään. Joku tekijämies varmaan laittaisikin..
Jos Jumala on olemassa, minä olen kusessa.
Avatar
munapata
Viherpillu
Viestit: 2851
Liittynyt: 14:07:37 16.12.2006
Paikkakunta: Lappenranta

Re: Turinaa täkyraksiuistelun tiimoilta

Viesti Kirjoittaja munapata »

kapakala kirjoitti:Asiasta kolmanteen: meinaatko noi balsat maalata syöttikalan väreihin vai aiotko käyttää laajempaa väriskaalaa?
-munapata

Sillä mennään mitä syödään (muikkua). Foliota ei näillä nyrkeillä ei pysty laittamaan millään. Joku tekijämies varmaan laittaisikin..[/quote]
Taimenta aatellen saattais joku ahvensävykin olla toimiva. Minusta toi voi olla tulevaisuudessa vitunmoinen "viikate" :shock: Aatteleppa kalakisoja ja vesialueita
(esim. Inari) joissa syöttikalan käyttö on kielletty. Toihan mahdollistais raksinkäytön niissäkin ilman niitä haisevia kumilötköjä joita nyt käytetään.

-munapata
Parempi tunti kalassa kun viikko kännissä
Vastaa Viestiin