Haukiperho koukut?

Alueen säännöt
Täältä löydät kaiken perhokalastukseen ja perhonsidontaan liittyvän pulinan...
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Avatar
perza
da´ keittiöpönö
Viestit: 4716
Liittynyt: 10:03:55 16.05.2005
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Haukiperho koukut?

Viesti Kirjoittaja perza »

Millasia Koukkuja porukat käyttä haukiperhoissa? Ite oon käyttäny noita fulling mill hauki koukkuja ja hyviä nuo ovat olleet, mutta ainut mikä noissa on huonoa on tuo hinta kun alkaa olla 70senttiä kappale niin minun kukkarolle se on vähän liian paljon.
Eli mistähän sais vastaavia, mutta vähän halvemmalla...
En minä itseasiassa edes tiedä haukiperhokoukkujen hinnoitteusta mitään, mutta 70senttiä/kpl on minun mielestä liikaa.
Vuosivaappu 2015 nyt saatavilla!

Vuosivaappu 2015
Avatar
Glottis
Viestit: 460
Liittynyt: 09:32:19 14.11.2006
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Glottis »

Oon käyttäny Tiemcon TMC 811S ja nyt uutena TMC911S.

Sen lisäks nyt keväänä testiin Mustadin merikoukku koossa 6/0

Nii ja sitte on noita Kaman B840.

Unohtu listalta vielä yks suosikki, Tiemco 600SP. Hyvä, joskaan ei halvin.
Viimeksi muokannut Glottis, 18:19:59 21.02.2008. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jos olis ni ois ollu
Mikey
Herr Doktor
Viestit: 7038
Liittynyt: 13:19:15 22.04.2005
Paikkakunta: Privat område. Mene pois.

Viesti Kirjoittaja Mikey »

Fulling Mill on identtinen Kaman B840 kanssa. Ihan jees koukku ja halvahkohan tuo on esimerkiksi Tiemcon koukkuihin verrattuna. Plussana keveys, miinuksena alttius ruostumiseen. Eli Fulling Mill/Kaman käyttäjän kannattaa muistaa makeavesihuuhtelu ja kuivaus käytön jälkeen. Ei muuten, mutta on harmillista tiputtaa hyvä kala koukun katkeamisen takia...
Jag fiskar. Pappa betalar. Samma på finska.
Vision 17
Hamekentän sentteri
Viestit: 3778
Liittynyt: 16:40:31 17.02.2007
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Vision 17 »

Nyt oon käyttäny Tiemcon 600SP, loito koukku, tosin melko kalliita..
Avatar
perza
da´ keittiöpönö
Viestit: 4716
Liittynyt: 10:03:55 16.05.2005
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja perza »

Fulling Mill on identtinen Kaman B840 kanssa.
Noniin koitinpa ettiä netistä löytyskö mistään noita koukkuja ja eihän niitä löytynyt. Fullin mill hauki koukuissa on ainakin pitkävarsi ja sellasesta minä pidän.
Suolavedessä en kalasta eli ei sekään ole niin iso ongelma. Kertokaahan mistä vois ostaa noita B840 koukkuja, paikallisessa kalastus liikkeessä ei ole oikeastaan mitään kunnollisia haukiperho koukkuja.
Vuosivaappu 2015 nyt saatavilla!

Vuosivaappu 2015
Avatar
Glottis
Viestit: 460
Liittynyt: 09:32:19 14.11.2006
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Glottis »

perza kirjoitti:
Fulling Mill on identtinen Kaman B840 kanssa.
Noniin koitinpa ettiä netistä löytyskö mistään noita koukkuja ja eihän niitä löytynyt. Fullin mill hauki koukuissa on ainakin pitkävarsi ja sellasesta minä pidän.
Suolavedessä en kalasta eli ei sekään ole niin iso ongelma. Kertokaahan mistä vois ostaa noita B840 koukkuja, paikallisessa kalastus liikkeessä ei ole oikeastaan mitään kunnollisia haukiperho koukkuja.
Spey Clave, Mistpool, noista ainakin pitäs saada noita koukkuja.
Jos olis ni ois ollu
Avatar
perza
da´ keittiöpönö
Viestit: 4716
Liittynyt: 10:03:55 16.05.2005
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja perza »

Glottis kirjoitti:
perza kirjoitti:
Fulling Mill on identtinen Kaman B840 kanssa.
Noniin koitinpa ettiä netistä löytyskö mistään noita koukkuja ja eihän niitä löytynyt. Fullin mill hauki koukuissa on ainakin pitkävarsi ja sellasesta minä pidän.
Suolavedessä en kalasta eli ei sekään ole niin iso ongelma. Kertokaahan mistä vois ostaa noita B840 koukkuja, paikallisessa kalastus liikkeessä ei ole oikeastaan mitään kunnollisia haukiperho koukkuja.
Spey Clave, Mistpool, noista ainakin pitäs saada noita koukkuja.
Ei ainakaan Mistpoolissa oo noita Kamasanin B840 koukkuja...
Vuosivaappu 2015 nyt saatavilla!

Vuosivaappu 2015
Avatar
Glottis
Viestit: 460
Liittynyt: 09:32:19 14.11.2006
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Glottis »

perza kirjoitti:
Glottis kirjoitti:
perza kirjoitti: Noniin koitinpa ettiä netistä löytyskö mistään noita koukkuja ja eihän niitä löytynyt. Fullin mill hauki koukuissa on ainakin pitkävarsi ja sellasesta minä pidän.
Suolavedessä en kalasta eli ei sekään ole niin iso ongelma. Kertokaahan mistä vois ostaa noita B840 koukkuja, paikallisessa kalastus liikkeessä ei ole oikeastaan mitään kunnollisia haukiperho koukkuja.
Spey Clave, Mistpool, noista ainakin pitäs saada noita koukkuja.
Ei ainakaan Mistpoolissa oo noita Kamasanin B840 koukkuja...
Jaahas, no muistin sit väärin. Mutta eikö Speystä ainakin saa?
Jos olis ni ois ollu
Avatar
perza
da´ keittiöpönö
Viestit: 4716
Liittynyt: 10:03:55 16.05.2005
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja perza »

No kattelin noita speyn koukku valikoimaa ja oli siellä noita kaman koukkuja mutta niissä koukuissa ei ole suora koukun silmä, no enpä tiiä haittaako tuo mitään, mutta jotenkin paremmalta tuntus että silmä olisi suora.
Taidan pysyä noissa fulling mill koukuissa vaikka vähän maksaakin.
Vuosivaappu 2015 nyt saatavilla!

Vuosivaappu 2015
Avatar
Pera
Viestit: 643
Liittynyt: 18:50:28 22.08.2006

Viesti Kirjoittaja Pera »

perza kirjoitti:
Ei ainakaan Mistpoolissa oo noita Kamasanin B840 koukkuja...
Ei, mutta siellä on niitä fulling millejä jotka on täysin samanlaisia.
OhHoh
Avatar
Juso95
Viestit: 365
Liittynyt: 15:55:33 17.06.2007
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juso95 »

Jyväskylän perhokolmiossa on ainaki. Siellä on vieläpä isoja kokoja. Itselläni on nytkin 2 laatikkoa 4/0 kokoa. Ja vieläpä muitakin materiaaleja haukiperhoihin siellä Kolmiossa.
Avatar
perza
da´ keittiöpönö
Viestit: 4716
Liittynyt: 10:03:55 16.05.2005
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja perza »

Pera kirjoitti:
perza kirjoitti:
Ei ainakaan Mistpoolissa oo noita Kamasanin B840 koukkuja...
Ei, mutta siellä on niitä fulling millejä jotka on täysin samanlaisia.

Joo Mistpoolista olen omat koukkuni tilannutkin, kun näyttäs äkkiseltään olevan halvimmasta päästä. Tosin nyt on 2-4 viikkoa toimitus aika 5/0 koukulle.
Vuosivaappu 2015 nyt saatavilla!

Vuosivaappu 2015
Mikey
Herr Doktor
Viestit: 7038
Liittynyt: 13:19:15 22.04.2005
Paikkakunta: Privat område. Mene pois.

Viesti Kirjoittaja Mikey »

perza kirjoitti:No kattelin noita speyn koukku valikoimaa ja oli siellä noita kaman koukkuja mutta niissä koukuissa ei ole suora koukun silmä, no enpä tiiä haittaako tuo mitään, mutta jotenkin paremmalta tuntus että silmä olisi suora.
Taidan pysyä noissa fulling mill koukuissa vaikka vähän maksaakin.
Löysin laatikosta vanhan Kaman B840-askin. Hintalapun mukaan kappalehinnaksi muodostui 0,66 euroa. Fulling Millin Scorpiot vastaavassa koossa (4/0) maksaa Mistpoolissa 0,55 euroa, eli ovat 11 centtiä halvempia kappaleelta kuin Kamat.
Jag fiskar. Pappa betalar. Samma på finska.
Avatar
J.a.M
Viestit: 1734
Liittynyt: 13:09:11 11.07.2005
Paikkakunta: Kempton
Viesti:

Viesti Kirjoittaja J.a.M »

Glottis kirjoitti:Oon käyttäny Tiemcon TMC 811S ja nyt uutena TMC911S.

.
mistäs oot 911s saanu ku sen valmistus on lopetettu viime tietojen mukaan ku itelle kysyin sitä
omassa käytössä on tuo 811s 4/0 oliskohan joku 20 rasiaa vielä pakissa tuli laitettua kerralla reilummasti

paljin muuten maksaa nykyään laatikko tmc811s ?
Paino on voimaa ja Ylipaino on Ylivoimaa
Mikey
Herr Doktor
Viestit: 7038
Liittynyt: 13:19:15 22.04.2005
Paikkakunta: Privat område. Mene pois.

Viesti Kirjoittaja Mikey »

J.a.M kirjoitti:
Glottis kirjoitti:Oon käyttäny Tiemcon TMC 811S ja nyt uutena TMC911S.

.
mistäs oot 911s saanu ku sen valmistus on lopetettu viime tietojen mukaan ku itelle kysyin sitä
omassa käytössä on tuo 811s 4/0 oliskohan joku 20 rasiaa vielä pakissa tuli laitettua kerralla reilummasti

paljin muuten maksaa nykyään laatikko tmc811s ?
911S löytynee Perhokulmasta hintaan 10e/12kpl. 811S löytyy ainakin Mistpoolista hintaan 9e/12kpl.
Jag fiskar. Pappa betalar. Samma på finska.
Avatar
Glottis
Viestit: 460
Liittynyt: 09:32:19 14.11.2006
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Glottis »

Mikey kirjoitti:
J.a.M kirjoitti:
Glottis kirjoitti:Oon käyttäny Tiemcon TMC 811S ja nyt uutena TMC911S.

.
mistäs oot 911s saanu ku sen valmistus on lopetettu viime tietojen mukaan ku itelle kysyin sitä
omassa käytössä on tuo 811s 4/0 oliskohan joku 20 rasiaa vielä pakissa tuli laitettua kerralla reilummasti

paljin muuten maksaa nykyään laatikko tmc811s ?
911S löytynee Perhokulmasta hintaan 10e/12kpl. 811S löytyy ainakin Mistpoolista hintaan 9e/12kpl.
Perhokulmasta noita tosiaan tilasin.

SpeyClavesta tilasin myös Mustadin 6/0 merikoukkuja, päteviltä tuntuvat. 5e/10kpl.
Jos olis ni ois ollu
Avatar
perza
da´ keittiöpönö
Viestit: 4716
Liittynyt: 10:03:55 16.05.2005
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja perza »

näkyi olevan Freditillä aika halvalla noita Mustadin hauki/meri koukkuja, mutta tekeekö niillä siten mitään.
http://www.kolumbus.fi/fredit/mustad_koukut.htm
Vuosivaappu 2015 nyt saatavilla!

Vuosivaappu 2015
Avatar
Pera
Viestit: 643
Liittynyt: 18:50:28 22.08.2006

Viesti Kirjoittaja Pera »

Mustadin merikoukku koossa 6/0 on suunnilleen samaa kokoa FullinMill 4/0:n kanssa. Eikä freditilla näyttäny olevan noita 34007koja kun koosa 4/0...
OhHoh
Avatar
Pera
Viestit: 643
Liittynyt: 18:50:28 22.08.2006

Viesti Kirjoittaja Pera »

Kellään kokemusta näistä koukuista?
http://flyshop.fi/catalog/product_info. ... ucts_id=43
OhHoh
Avatar
JiiHoo
HaggiMatti tahtoo naista, heh
Viestit: 3299
Liittynyt: 19:08:14 21.04.2005
Paikkakunta: Tsadi

Viesti Kirjoittaja JiiHoo »

On mulla noita ollut. Mertsarikoukku.
Kun muistaisi numeron, mutta hakkikoukuksi äijät on kehunut sitä Dai-hitsin B840 vastaavaa, mutta isommalla kidalla.
Mun YV ei toimi, käytä sähköpostia.
Avatar
Pera
Viestit: 643
Liittynyt: 18:50:28 22.08.2006

Viesti Kirjoittaja Pera »

Tuo B840-look-a-like o varmaankin Daiichi 2461, vai mikä se nyt oli.

Tämä näyttää kyllä mielenkiintoselta, harmi että o lyhytvartinen :cry:

EDIT: Jahans, on näköjään perhokulman "ei-voi-linkittää-ku-kaks-sivua-päällekkäin" syndrooma iskeny linkkiin..
Mielenkiintonen koukku o siis Daiichi koukku X452 X-Point Saltwater
OhHoh
jep
Viestit: 40
Liittynyt: 20:49:35 17.12.2007
Paikkakunta: Turus on KP.

Viesti Kirjoittaja jep »

Pera kirjoitti:Tuo B840-look-a-like o varmaankin Daiichi 2461, vai mikä se nyt oli.

Tämä näyttää kyllä mielenkiintoselta, harmi että o lyhytvartinen :cry:

EDIT: Jahans, on näköjään perhokulman "ei-voi-linkittää-ku-kaks-sivua-päällekkäin" syndrooma iskeny linkkiin..
Mielenkiintonen koukku o siis Daiichi koukku X452 X-Point Saltwater
Tuo Daiichi on hyvä koukku. Siihen on hyvä sitoa CFD:it 8)
Avatar
JiiHoo
HaggiMatti tahtoo naista, heh
Viestit: 3299
Liittynyt: 19:08:14 21.04.2005
Paikkakunta: Tsadi

Viesti Kirjoittaja JiiHoo »

Kokeillaan saanko mä sen...
X-452

Juu, 2461 tarkoitin.
Mun YV ei toimi, käytä sähköpostia.
Perhokauppa.com
Viestit: 2
Liittynyt: 09:33:05 12.03.2008
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perhokauppa.com »

Itse juuri tilailin verkkokaupan myyntiin Varivas 2600ST-V -koukkuja, jotka ovat kotimaiselle hauelle erinomaisia. Varivaksen Salt Water -koukut ovat saaneet maailmalla ylistystä ainakin tarpoonikoukkuina.

Testailin koukkuja ensin itse ja vakuutuin hyvin nopeasti. Koukku on profiililtaan lyhyt, paksulankainen ja suorasilmäinen. Kokoina löytyy #4/0 - #8, eli pienimmistä koista voi sitoa hyvin assuperhojakin. Hintaa tälle 12 koukun rasialle tulee about 12-7.5e riippuen koukkukoosta.

Koukuista tulee muutamia kokoja tosiaan nettikaupan myyntiin maaliskuun loppuun mennessä, mutta kannattaa kysellä sähköpostilla, niin tarvittavat koukut järjestetään kyllä.

Itse odottelen jo kovasti koukkuja ja toivottavasti keväällä paukkuu taas omat ennätykset :wink:
Avatar
Solde
Viestit: 92
Liittynyt: 14:29:24 30.07.2007
Paikkakunta: Hellsinki

Viesti Kirjoittaja Solde »

Haukikoukut, ah aina niin ihana aihe. Tässä vähän mun havaintoja ja mielipiteitä. Vieläkään täydellistä haukikoukkua en ole löytänyt, monta hyvää tai erittäin hyvää olen nähnyt ja joihinkin jopa sitonut. Aloitetaa perusteista.

Haukiperhon pitää olla terävä, isokitainen ja kestävä. Mielellään sen pitää myös tartuttaa kaloja hyvin. Lähtökohta tartuttavuuteen on kidan ja varren sopusuhtaisuus. Kun hauki tartutetaan vetämällä siimasta, veto kohdistuu koukun silmukkaan. Ja lähes aina veto tulee lievästä yläviistosta. Jos katsotaan esim. peruskoukun Tiemco 811S:n mutkan suhdetta koukun varteen. Kun veto tulee lievästi yläviistosta, niin silloin koukun kärki on hyvässä linjassa silmukkaan ja siihen kohdistuvaan vetoon. Tällöin on hyvät mahdollisuuden tartutaa kala. Kuva

Tiemco:n 600SP:ssä tämä näkyy vielä paremmin
Kuva

Sen sijaan joissain pitkävartisissa koukuissa varsi on liian pitkä koukun kokoon. Tällöin perhon varsi "estää" koukun tartuttamisen. Erityisesti jos kita on pieni ja huonon mallinen, esim Tiemco:n 911S. Tällöin tuntuu, että koukku vain raahautuisi ja pitkä varsi estäisi kunnollisen tartunnan.
Kuva

Tämä ei nyt ole pitkävartisten koukkujen dissausta, koska esim. Kamasanin B840 tms. koukut toimivat oikein hyvin, koska niiden koukun kita on pyöreä ja suhteessa isompi kuin Tiemcossa. Erityisesti pitkävartisten ja kapeakitaisten ongelma muodostuu Slinky perhoissa, missä on vielä iso epoxi pää.

Tartuttavuuteen ja koukun valintaan vaikuttaa myös perhotyyppi. Esim. CFD ja MD on paljon helpompia tartuttaa kuin Slinkyt, joissa kova epoxi pää asettaa aikamoisia rajoitteita koukulle (varsinkin, jos pää sattuu olemaan korkea). Tällöin koukun kidan koko tulisi olla mahdollisimman suuri. Myös varren pituudella on merkitystä erityisesti erilaisten perhojen sidontaan. MD & CFD vaatii muotonsa puolesta suhteellisen pitkävartista koukkua. Slinkyissä koukun varsi pitäisi ulottua selvästi pään taakse. Eli lyhytvartisiin koukkuihin sidottuihin slinkyihin ei kannata tehdä liian pitkälle ulottuvaa epoxy päätä.

Sitten vielä nopea analyysi koukuista mitä olen useimmiten käyttänyt:
Tiemco 811S: Hyvä peruskoukku. Vähän liian lyhyt varsi CFD & MD perhoihin. Ja isoihin slinkyihinkin.
Tiemco 911S: Mun mielestä toi kita on vaan liian pieni, että siihen saisi tarttumaan. Myös empiiriset testit todistavat tätä.
Kamasan B840: Hyvän mallinen, ruostuu vaan liian helposti. Kevyempi vaihtoehto noille Tiemcoille.
Ad Swier: Kokeillu kahta versiota, joista ensimmäistä (musta) joku sai mulle tuputettua pari kolme pussia 8/0 kokoa. Sysipaska koukku. Tossa koossa painaa liikaa ja on niin huonosti karkaistu, että ei tohon voi tarttua hauet. Toinen oli jo parempi, eli tämä harmaa koukku 4/0 koossa. Parempi karkaisu (ei vieläkään hyvä) ja kidan malli oikein hyvä. Frendi sai kalat tartutettua ja pidettyä tossa oikein hyvin viime syksynä.


Lisäksi vielä joitain Mustad:n koukkuja, Targusta, Daichia etc. Jenkeistä voisi kyllä tilata koukkuja, kun siellä on aika pirun paljon enemmän tarvetta meriperhokoukuille kuin Suomessa. http://www.saltwaterflies.com/catalog.html

Erityisesti Gamakatsun SL11-3H koukkuun olen ollut todella tyytyväinen. Koossa 5/0 vaikuttaisi parhaalta Slinky koukulta mihin olen törmännyt. Ainoa miinus on koukun paino, joka on oikeasti aikamoinen. 6/0 oli jo liian iso.
Kuva

Vielä parempaan koukkuun törmäsin Malesiassa, josta ostin kaikki liikkeen 5/0 kokoiset koukut. Ne oli vähän kevyempiä kuin noi Gamakatsut, mutta vähintään yhtä hyvin muodostuneita. Eikä spöijannut kuin Ad Swier:t. Kun vaan muistais nimen, niin tilaisin heti bulkki pakkauksen. Valitettavasti kivet on noikin koukut pilanneet...
Viimeksi muokannut Solde, 16:51:11 14.01.2009. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin