Keulakoneen asennuksen suunnittelua

Alueen säännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Sup78
Vorsan vitjamuna
Viestit: 2742
Liittynyt: 17:17:31 22.04.2005
Paikkakunta: Tammela
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sup78 »

Mulle tehtiin tänään Fasuun kanssa pikku modaus et saatiin Riptide kiinni nätisti. Sit jännitettään ylttääkö sen potkuri veteen asti.

Kuva

Kuva

Kuva

Seuraavaksi sähköt, keulaboksiin akku ja sinne virta sit kun ehtii(ei siis koskaan).
Ei riemulla rajaa kun Veradolla ajaa.
Avatar
kapakala
Papanapa
Viestit: 2475
Liittynyt: 14:15:11 11.01.2007
Paikkakunta: lappeenranta

Viesti Kirjoittaja kapakala »

Sup 78:lla todella asillisen näköinen kiinnitys, ammattimiesten hommia!
Avatar
Kesis
Guy Fawkes, sokea kerjäläinen
Viestit: 1791
Liittynyt: 19:49:34 26.06.2006
Paikkakunta: trUku

Viesti Kirjoittaja Kesis »

On kyllä asiallisen näköinen kiinnitys.
Onko tuossa Fasterissa ollenkaan keulaluukkua, kun sellaista en tuosta kuvasta hahmottanut?
I wish I had ghosts...
Sup78
Vorsan vitjamuna
Viestit: 2742
Liittynyt: 17:17:31 22.04.2005
Paikkakunta: Tammela
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sup78 »

Ei ole luukkua vakiona. Mulla oli ajatus niin et sais akulle paikan tuolta keulapiikistä niin et luukku olis keulaboxin takana ja vaan liittimet laturille ja moottorille näkyvissä.
Ei riemulla rajaa kun Veradolla ajaa.
Avatar
Åbo_
Vantaan soppamies
Viestit: 2012
Liittynyt: 13:32:22 14.06.2005
Paikkakunta: Vanda

Viesti Kirjoittaja Åbo_ »

Supolla asiallisenoloinen viritys,keväällä vissiin Velkualla nähdään,mitä HAUET tykkää?? 8)

-Åbo-
Avatar
Kesis
Guy Fawkes, sokea kerjäläinen
Viestit: 1791
Liittynyt: 19:49:34 26.06.2006
Paikkakunta: trUku

Viesti Kirjoittaja Kesis »

Sup78 kirjoitti:Ei ole luukkua vakiona. Mulla oli ajatus niin et sais akulle paikan tuolta keulapiikistä niin et luukku olis keulaboxin takana ja vaan liittimet laturille ja moottorille näkyvissä.
Se olis kieltämättä aika kätevä paikka. Teettää tietysti hiukan työtä.
Sup78 kirjoitti:Sit jännitettään ylttääkö sen potkuri veteen asti.
Mä huomasin mun veneessä, että keuliksen ropellin pitää olla vähän kölilinjan alapuolella jotta se pysyy veden alla jos kalastelee yksin (takapenkiltä), eli keulakannella ei ole ketään painona. Näin siis jos on aallokkoa.
I wish I had ghosts...
Avatar
Welling
Viestit: 408
Liittynyt: 16:17:33 23.09.2007

Viesti Kirjoittaja Welling »

Kesis kirjoitti: Mä huomasin mun veneessä, että keuliksen ropellin pitää olla vähän kölilinjan alapuolella jotta se pysyy veden alla jos kalastelee yksin (takapenkiltä), eli keulakannella ei ole ketään painona. Näin siis jos on aallokkoa.
Samaten tuosta matalasta asennuksesta on näköjään hyötyä, jos ajelee tuntemattomissa vesissä pääkone myös alhaalla. Keulakoneen osuminen kiville antaa aika selkeän indikaattorin nostaa pääkoneen propelli suojaan. Nimimerkillä "kolmella viime reissulla kiville tutuilla vesillä". Tuo Minn Kotan propeli ei näköjään paljon ota nokkiinsa, vaikka sillä vähän kiven pintaa putsaakin. :roll: Tietysti vastaavasti matalissa vesissä ajelu vaikeentuu samalla, jos propelli on liian alhaalla.

Toinen tuosta mieleen tullut juttu: ainakin kauko-ohjattavien asennuksessa kannattaa harkita, voiko koneen asentaa niin, että propelli pääsee nostettunakin pyörimään vapaasti. Aika usein on sattunut niin, että ohjain on ollut taskussa ja istuessa kone meneekin päälle. Oman asennus on millin liian takana ja propelli päästää aika ikävän äänen hakatessaan reunaprofiilia vasten.
Avatar
Kesis
Guy Fawkes, sokea kerjäläinen
Viestit: 1791
Liittynyt: 19:49:34 26.06.2006
Paikkakunta: trUku

Viesti Kirjoittaja Kesis »

Welling kirjoitti: Toinen tuosta mieleen tullut juttu: ainakin kauko-ohjattavien asennuksessa kannattaa harkita, voiko koneen asentaa niin, että propelli pääsee nostettunakin pyörimään vapaasti. Aika usein on sattunut niin, että ohjain on ollut taskussa ja istuessa kone meneekin päälle. Oman asennus on millin liian takana ja propelli päästää aika ikävän äänen hakatessaan reunaprofiilia vasten.
Ai se pyörii myös vaikka kone on ylhäällä :shock: En ole koskaan kokeillut (osuu laitaan jos pyörii). Luulin, että siinä on sellainen kytkin joka estää propellin toiminnan kun vehje on ylhäällä. Ainakin paneelista sammuu valo "system ready" kun vehje ylhäällä. Ja aina alas laskettaessa pitää merkkiäänen kuin ilmoittaakseen, että nyt on "virrat" taas päällä.

Täytyy kokeilla...
I wish I had ghosts...
Avatar
sakkeus
Yrjö Kakka
Viestit: 5745
Liittynyt: 19:21:31 21.04.2005
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sakkeus »

Ai, kun on Subi tehny mulle siistin heittoalustan! olen daivaassa
Avatar
Stickan
RantaruÅttalainen ojaharppi
Viestit: 8114
Liittynyt: 19:53:03 21.04.2005
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Stickan »

Asiasta mitään tietämättömänä pakko kysyä, että miksi ainakin jenkeillä(joilta mm. keulakoneet tulee) on koneet asennettu aina keulaan, mutta toiselle laidalle? Omassa paatissakin on keulakoneen jäljet vielä näkyvissä
ja piuhan paikat valmiina edelleen, mutta laidan puolella sekin.
Avatar
jrc
Viestit: 498
Liittynyt: 14:32:00 22.12.2005
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja jrc »

Stickan kirjoitti:Asiasta mitään tietämättömänä pakko kysyä, että miksi ainakin jenkeillä(joilta mm. keulakoneet tulee) on koneet asennettu aina keulaan, mutta toiselle laidalle? Omassa paatissakin on keulakoneen jäljet vielä näkyvissä
ja piuhan paikat valmiina edelleen, mutta laidan puolella sekin.
Jää keulahomolle tilaa heitellä,kun kone on ylhäällä,eikä varsi pyöri jaloissa.
"Karppimafia"/Isä Carillo
www.karppimafia.fi
Avatar
soikkeli
SE-Simputtaja
Viestit: 713
Liittynyt: 11:19:33 07.09.2008
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja soikkeli »

Mä veikkaan että toi kone ei yllä veteen... Toivottavasti siinä on palautusoikeus. röpesin
Ei maar, hyvät joulut!
Avatar
Samtheman
Pippelsman
Viestit: 7989
Liittynyt: 19:28:05 21.04.2005
Paikkakunta: Korso

Viesti Kirjoittaja Samtheman »

soikkeli kirjoitti:Mä veikkaan että toi kone ei yllä veteen... Toivottavasti siinä on palautusoikeus. röpesin
Ei maar, hyvät joulut!
Sit voidaan Suppasen kanssa hieroa kauppoja, jos ei osu. Pitäis kyllä ylettää...
ISO uisteluvene kaupan! Nettivene 735003

Tsekkaa mun blogi: https://www.facebook.com/ruodollarokotettu/?fref=ts
Avatar
Welling
Viestit: 408
Liittynyt: 16:17:33 23.09.2007

Viesti Kirjoittaja Welling »

Kesis kirjoitti: Ai se pyörii myös vaikka kone on ylhäällä :shock: En ole koskaan kokeillut (osuu laitaan jos pyörii). Luulin, että siinä on sellainen kytkin joka estää propellin toiminnan kun vehje on ylhäällä. Ainakin paneelista sammuu valo "system ready" kun vehje ylhäällä. Ja aina alas laskettaessa pitää merkkiäänen kuin ilmoittaakseen, että nyt on "virrat" taas päällä.

Täytyy kokeilla...
Minulla on vanhempi 55lb PowerDrive, jossa tuollaista kytkintä ei ole. Hyvä homma, jos ovat älynneet uudempiin malleihin tuon "ominaisuuden" korjata.

Vielä, kun älyäisivät toteuttaa kauko-ohjaimeen moottorin suuntauksen indikaattorin. On jotenkin hankalaa ohjata venettä tarkasti, kun keulamies istuu näkölinjalla ja keulakonetta ei näe. Nyt on pitänyt ratkaista ongelma siirtymällä itse keulaan. (mikä tuo kyllä enemmän kalojakin IMHO) Vai pitäisiköhän laittaa teekkarihenkinen ratkaisu ottamalla jostain sähkötyökalusta laserlinjain tuohon moottorin ylämötikän alle. Sen säteen voisi nähdä takapenkillekin. Siinä olisi mökkiläisillä ihmettelemistä, kun rannassa pyyhkisi vene mestoja millin tarkkuudella... :lol:
Avatar
Kesis
Guy Fawkes, sokea kerjäläinen
Viestit: 1791
Liittynyt: 19:49:34 26.06.2006
Paikkakunta: trUku

Viesti Kirjoittaja Kesis »

Welling kirjoitti:Vielä, kun älyäisivät toteuttaa kauko-ohjaimeen moottorin suuntauksen indikaattorin. On jotenkin hankalaa ohjata venettä tarkasti, kun keulamies istuu näkölinjalla ja keulakonetta ei näe.
Aivan totta. Siinä täytyy olla välillä varovainen ettei tiputa keulalla seisovaa kaveria veteen jos joutuu laittaan koneen päälle suuremmalla teholla, ja se sattuukin oleen poikittain eikä suoraan niinkuin luulit.
Welling kirjoitti:Vai pitäisiköhän laittaa teekkarihenkinen ratkaisu ottamalla jostain sähkötyökalusta laserlinjain tuohon moottorin ylämötikän alle. Sen säteen voisi nähdä takapenkillekin. Siinä olisi mökkiläisillä ihmettelemistä, kun rannassa pyyhkisi vene mestoja millin tarkkuudella... :lol:
:lol:
I wish I had ghosts...
Sup78
Vorsan vitjamuna
Viestit: 2742
Liittynyt: 17:17:31 22.04.2005
Paikkakunta: Tammela
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sup78 »

Ja sitten herää kysymys että mistäs saa sen Autopilotin, vaikutti aika asialliselta lisäkikkulalta.
Ei riemulla rajaa kun Veradolla ajaa.
Avatar
sakkeus
Yrjö Kakka
Viestit: 5745
Liittynyt: 19:21:31 21.04.2005
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sakkeus »

Sup78 kirjoitti:Ja sitten herää kysymys että mistäs saa sen Autopilotin, vaikutti aika asialliselta lisäkikkulalta.
Jaahans, jaahans....Pistä postia.... :wink:
Mikey
Herr Doktor
Viestit: 7038
Liittynyt: 13:19:15 22.04.2005
Paikkakunta: Privat område. Mene pois.

Viesti Kirjoittaja Mikey »

RipTiden potkuri ei tosiaan pyöri yläasennossa. Vasta Kesiksen mainitseman äänimerkin jälkeen kauko-ohjaus alkaa toimimaan.

Mihin touhuun meinaat Suppi Autopilottia käyttää? Itsellänikin kävi mielessä että pitäisikö tuo hankkia mutta en löytänyt hankinnalle yhtäkään järkevää perustelua? Uistelukäyttöön vauhti ei ihan piisaa akusta puhumattakaan ja hauen/taimenen heittohommissa siitä ei ole mitään hyötyä, ainakaan mun lahon nupin mukaan.
Jag fiskar. Pappa betalar. Samma på finska.
Kalakaima
Viestit: 421
Liittynyt: 12:02:23 25.05.2006
Paikkakunta: Raisio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kalakaima »

Mikey kirjoitti:
Mihin touhuun meinaat Suppi Autopilottia käyttää? Itsellänikin kävi mielessä että pitäisikö tuo hankkia mutta en löytänyt hankinnalle yhtäkään järkevää perustelua? Uistelukäyttöön vauhti ei ihan piisaa akusta puhumattakaan ja hauen/taimenen heittohommissa siitä ei ole mitään hyötyä, ainakaan mun lahon nupin mukaan.
Vaihtoehtona kavitaatiolevyyn on olemassa asennettava sähkömoottori, joka toimii niin heitto kuin vetohommissakin. Tosin on hankintahinnaltaan vielä korkea, kun siihen tarvii hommata "isot akut" Tee se itse miehille oiva projekti - ilman, että sitä asennetaan kavitaatiolevyyn.
Ko. asiasta on kokeiluja ja jatkuu edelleen - sanoisinko, että oiva vaihtoehto keulakoneelle ja tehoja riittää isommankin veneen eteenpäin menoon :juu:

- Kalakaima - :shock:
Liitteet
DSC01881.JPG
DSC01881.JPG (99.79 KiB) Katsottu 7922 kertaa
Sup78
Vorsan vitjamuna
Viestit: 2742
Liittynyt: 17:17:31 22.04.2005
Paikkakunta: Tammela
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sup78 »

Mikey kirjoitti:RipTiden potkuri ei tosiaan pyöri yläasennossa. Vasta Kesiksen mainitseman äänimerkin jälkeen kauko-ohjaus alkaa toimimaan.

Mihin touhuun meinaat Suppi Autopilottia käyttää? Itsellänikin kävi mielessä että pitäisikö tuo hankkia mutta en löytänyt hankinnalle yhtäkään järkevää perustelua? Uistelukäyttöön vauhti ei ihan piisaa akusta puhumattakaan ja hauen/taimenen heittohommissa siitä ei ole mitään hyötyä, ainakaan mun lahon nupin mukaan.
Luulis sen skyhookin toimivan ainakin jos haluaa pysyä samassa paikassa heitellessään. Ja jos haluaa rekata mietoon vastaseen tai jotain.
Ei riemulla rajaa kun Veradolla ajaa.
Avatar
sakkeus
Yrjö Kakka
Viestit: 5745
Liittynyt: 19:21:31 21.04.2005
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sakkeus »

Sup78 kirjoitti:
Mikey kirjoitti:RipTiden potkuri ei tosiaan pyöri yläasennossa. Vasta Kesiksen mainitseman äänimerkin jälkeen kauko-ohjaus alkaa toimimaan.

Mihin touhuun meinaat Suppi Autopilottia käyttää? Itsellänikin kävi mielessä että pitäisikö tuo hankkia mutta en löytänyt hankinnalle yhtäkään järkevää perustelua? Uistelukäyttöön vauhti ei ihan piisaa akusta puhumattakaan ja hauen/taimenen heittohommissa siitä ei ole mitään hyötyä, ainakaan mun lahon nupin mukaan.
Luulis sen skyhookin toimivan ainakin jos haluaa pysyä samassa paikassa heitellessään. Ja jos haluaa rekata mietoon vastaseen tai jotain.
Juu sellainen toiminto siinä on, että pitäis koneen osata pitää paikka, jos niin haluaa? Tietenkin tuosta sitten miten se todellisuudessa toimii onkin sit ihan eri juttu.....
Avatar
tmu
Hyvätapainen nuorimies
Hyvätapainen nuorimies
Viestit: 791
Liittynyt: 19:31:20 24.04.2005
Paikkakunta: Viiala

Viesti Kirjoittaja tmu »

Hiukan epäilen tuon autopilotin hyödyllisyyttä.

Todennäköisesti vene on autopilottia käytettäessä suurimman osan ajasta päin persettä, eli keula tuulta kohti. Ainakin silloin, jos tuulen veneelle antama nopeus on suurempi kuin autopilotille kerrottu haluttu nopeus. Ja käytännössä silloin kun näin ei ole, on keli sen verran rauhallinen, että se ei kipparia kohtuuttomasti työllistä.

Pienten ja rikkonaisten paikkojen kalastukseen en ainakaan itse keksi mitään hyötyä vempeleestä.

Jos autopilotista kuitenkin täytyy jotain hyötyä kuvitella, on se heittokalastajalle lähinnä isoja alueita koluttaessa, jolloin koko poppoolle löytyy heittokulmia ja veneen saa laskeutumaan esimerkiksi isoon lahteen halutussa suunnassa.

Uistelussa ja vertikaalitouhussa vekotin sen sijaan voi olla käytännöllinen.

Onko kellään muuten autopilotilla varustettua konetta jo (heitto)käytössä? Olisi kiva kuulla kokemuksia...
Make my day- Teemun päivä.
Tikitii
Viestit: 32
Liittynyt: 20:37:56 10.03.2006
Paikkakunta: Lantala, FL

Viesti Kirjoittaja Tikitii »

Onko kukaan laittanut keulakonetta vanhemman malliseen 515 Fasteriin, mikä olisi sopiva rikipituus? 12 V Riptide ST ja SP mallissa on 48" lieneekö tarpeeksi pitkä. Tai sitten Terrova, sitä saa 12 volttisena 48" ja 54" pituisena.
Mikey
Herr Doktor
Viestit: 7038
Liittynyt: 13:19:15 22.04.2005
Paikkakunta: Privat område. Mene pois.

Viesti Kirjoittaja Mikey »

48" riittää 515 Fasteriin.
Jag fiskar. Pappa betalar. Samma på finska.
Tikitii
Viestit: 32
Liittynyt: 20:37:56 10.03.2006
Paikkakunta: Lantala, FL

Viesti Kirjoittaja Tikitii »

Kiitos Mikey:lle. Tollainen sitten hankitaan ennen takaisin tuloa.
Vastaa Viestiin