Kärkirengas

Alueen säännöt
Kaikkea vaapunrakentelusta veneiden maalailuun.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Uittovideot
Avatar
pasjoh
Viestit: 749
Liittynyt: 18:12:20 28.01.2006
Paikkakunta: Helsinki

Kärkirengas

Viesti Kirjoittaja pasjoh »

Löytyiskö keneltäkään hyviä vinkkejä virvelin vavan kärkirenkaan vaihtoon?
Pitäis vaihtaa uusi rengas mut kun ei ole mitään kokemusta kyseisestä hommasta niin vinkkejä tarvitaan!
Miten saan renkaan irti?
Miten laitan uuden ja saan sen pysymään kiinni!

Kiitos jo etukäteen neuvoista!

T. Pasi
Avatar
poka
oli hyvä. Nyt satiaisia.
Viestit: 795
Liittynyt: 09:43:02 13.05.2005
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja poka »

Vettäkiehumaan ja vavan kärki sinne joksikin aikaa.. Sitten nykästään irti..

Uusi kärkirengas epoksilla kiinni..

Helppoa, kuin heinänteko.. 8)
Ihmiset voidaan jakaa kahteen ryhmään, niihin jotka kuuluvat jompaan kumpaan ja niihin jotka eivät kuulu..
Avatar
ako
Gäddajournalist
Viestit: 245
Liittynyt: 14:13:20 13.10.2005
Paikkakunta: Kemiönsaari

Viesti Kirjoittaja ako »

Riippuen vähän uuden renkaan ja vavan kärjen kokoerosta hommaan menee noin 10 sekuntia...1 min:

- sytkärikuumennus 5 sek, pihdeillä vanha irti
- jos koko täsmää, uusi nopeasti vielä kuuman lakan aikana vanhan tilalle
- jos koko ei täsmää, uuden sisään joko pikaliima (irtoaa aikanaan, mutta vesillä helppo) tai kotioloissa epoksi ja tökkäys paikoilleen. Tarkista suuntaus kaikkien kärkiosan renkaiden läpi katsomalla, vähänkin vino vituttaa.

Lisätietoja: ERÄ 5-07 artikkeli

--ako
naed
Viestit: 7
Liittynyt: 15:49:36 23.09.2007

Kärkirenkaan vaihtaminen

Viesti Kirjoittaja naed »

Miten vavan kärkirenkaan saan helpoiten irrotettua?
Ilmeisesti uuden kiinnitys jollain pikaliimalla riittää pitämään sen paikallaan?
Avatar
Samtheman
Pippelsman
Viestit: 7989
Liittynyt: 19:28:05 21.04.2005
Paikkakunta: Korso

Viesti Kirjoittaja Samtheman »

Lämmitä sytkärillä ja vedä irti.
ISO uisteluvene kaupan! Nettivene 735003

Tsekkaa mun blogi: https://www.facebook.com/ruodollarokotettu/?fref=ts
jokkeri90
Viestit: 339
Liittynyt: 17:25:32 05.02.2008

Viesti Kirjoittaja jokkeri90 »

mut älä polta kauheen pitkää voi muuten palaa se kärki! nopee kuumennus ja vaikka kaveri sit vetää pihdeillä renkaan irti!
JHammer
Viestit: 331
Liittynyt: 15:57:39 08.03.2009

Re: Kärkirengas

Viesti Kirjoittaja JHammer »

Mistä saa hyviä kärkirenkaita? Vai onko sillä paljon väliä? Mun pitäs vaihtaa Bft salkeriin kärkirengas. Ei oo tullu vastaan ku D.a.m: n 2€ makaavaa rengasta. Kelpaako tuo, vai oisko jossain saatavilla laadukasta?
Avatar
Samthefisherman
Viestit: 2817
Liittynyt: 21:16:30 07.10.2005
Paikkakunta: Vantaa-Savonlinna

Re: Kärkirengas

Viesti Kirjoittaja Samthefisherman »

JHammer kirjoitti:Mistä saa hyviä kärkirenkaita? Vai onko sillä paljon väliä? Mun pitäs vaihtaa Bft salkeriin kärkirengas. Ei oo tullu vastaan ku D.a.m: n 2€ makaavaa rengasta. Kelpaako tuo, vai oisko jossain saatavilla laadukasta?
Mikäs vika Damissa on?
JHammer
Viestit: 331
Liittynyt: 15:57:39 08.03.2009

Re: Kärkirengas

Viesti Kirjoittaja JHammer »

Samthefisherman kirjoitti:
JHammer kirjoitti:Mistä saa hyviä kärkirenkaita? Vai onko sillä paljon väliä? Mun pitäs vaihtaa Bft salkeriin kärkirengas. Ei oo tullu vastaan ku D.a.m: n 2€ makaavaa rengasta. Kelpaako tuo, vai oisko jossain saatavilla laadukasta?
Mikäs vika Damissa on?
No en minä tiedä! :-)

Nuo mitä olen kaupoissa hypistellyt, ovat olleet aika kolhoja. Mutta näytti niitä olevan pienempiäkin esim honkkarissa myynnissä. Ehkä tilaa muutaman itselle, ja kokeilen.
arousi
Viestit: 410
Liittynyt: 21:00:19 06.06.2012

Re: Kärkirengas

Viesti Kirjoittaja arousi »

Kärkirenkaat ovat todellakin kiven alla. Yhden D.A.M:n jouduin kerran ostamaan, mutta sen keraaminen sisärengas irtosi parin käyttökerran jälkeen. Tämän ainoan kokemukseni perusteella en voi suositella D.A.M. -renkaita.

Wobblerista saa D.A.M. -roskan lisäksi tiskin alta laadukkaita titaani -kärkirenkaita. Hinta asennettuna naurettavan halpa; tuskin viittä euroa. W on maailman ainoa kauppa, jossa käydessä tekisi mieli maksaa ostoksista enemmän, kuin niistä pyydetään :wink:
perttilee
Viestit: 235
Liittynyt: 08:02:32 01.08.2010
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Kärkirengas

Viesti Kirjoittaja perttilee »

Liimaksi käy esim. kuumaliima, lämmittää liimapuikkoa ja sulaneesta puikosta liimaa hiukan vavankärkeen, kärkirenkaan holkki kuumaksi ja työnnetään vapaan, liika liima pois ja tukisidos liitokseen, hyvä tulee.
Helppo myös myöhemmin irroittaa lämmittämällä.
Useita perhovapoja oon rakentanut ja hyvin ovat pysyneet, vaikka perhovavassa kärkirengas joutuu melko koville.
JHammer
Viestit: 331
Liittynyt: 15:57:39 08.03.2009

Re: Kärkirengas

Viesti Kirjoittaja JHammer »

arousi kirjoitti:Kärkirenkaat ovat todellakin kiven alla. Yhden D.A.M:n jouduin kerran ostamaan, mutta sen keraaminen sisärengas irtosi parin käyttökerran jälkeen. Tämän ainoan kokemukseni perusteella en voi suositella D.A.M. -renkaita.

Wobblerista saa D.A.M. -roskan lisäksi tiskin alta laadukkaita titaani -kärkirenkaita. Hinta asennettuna naurettavan halpa; tuskin viittä euroa. W on maailman ainoa kauppa, jossa käydessä tekisi mieli maksaa ostoksista enemmän, kuin niistä pyydetään :wink:
Niin siis vaihtaako ne tuolla ihan sen kärkirenkaan? Odottaessa?
Täytyy joka tapauksessa kävästä huomenna tuolla, jos vaan aikaa työpäivän aikana on.
Avatar
Samthefisherman
Viestit: 2817
Liittynyt: 21:16:30 07.10.2005
Paikkakunta: Vantaa-Savonlinna

Re: Kärkirengas

Viesti Kirjoittaja Samthefisherman »

JHammer kirjoitti:
arousi kirjoitti:Kärkirenkaat ovat todellakin kiven alla. Yhden D.A.M:n jouduin kerran ostamaan, mutta sen keraaminen sisärengas irtosi parin käyttökerran jälkeen. Tämän ainoan kokemukseni perusteella en voi suositella D.A.M. -renkaita.

Wobblerista saa D.A.M. -roskan lisäksi tiskin alta laadukkaita titaani -kärkirenkaita. Hinta asennettuna naurettavan halpa; tuskin viittä euroa. W on maailman ainoa kauppa, jossa käydessä tekisi mieli maksaa ostoksista enemmän, kuin niistä pyydetään :wink:
Niin siis vaihtaako ne tuolla ihan sen kärkirenkaan? Odottaessa?
Täytyy joka tapauksessa kävästä huomenna tuolla, jos vaan aikaa työpäivän aikana on.
Jaska noita on vaihtanut kyllä.

Ja mulla on Damin, Fladenin jne. kärkirenkaat tomineet ihan ok. McHammerille sattunut vissiin maanantaikappale.
Avatar
oykka
Viestit: 466
Liittynyt: 11:37:17 10.07.2011

Re: Kärkirengas

Viesti Kirjoittaja oykka »

Omasta UL-vavasta hajos sitte kärkirenkaan keraamirinkula, joten vaihtaa pitäs. mutta tuossa kärjessä on ennen rengasta/renkaan päällä tuommonen 1cm pitkä sidos. Pitääkö se jotenki saaha pois, vai lähteekö vaan lämmittämällä? :mitaviddua: Ei uskalla oikein alkaa vuolemaan sitä sidosta pois, kun vavankärki on alle 2mm paksu
Tyhjää saa pyytämättäkin, mutta kokemusta ei!
Dinotaunus
Viestit: 90
Liittynyt: 14:49:17 26.10.2010
Viesti:

Re: Kärkirengas

Viesti Kirjoittaja Dinotaunus »

Jos jollain on ongelmia vaparenkaiden kanssa ja asuu tampereen seudalla, ottakaa yhteyttä YV:llä, niin voin opastaa vaihdon / tehdän vaihtoja ja opettaa sidokset yms, myöskin reinkaita löytyy, jos joku haluaa ostaa. Ja homma tuttua bambuvapojen teon takia, joten kokemusta löytyy.

Dinotaunus
Avatar
abborna
Viestit: 46
Liittynyt: 13:52:06 28.10.2009

Re: Kärkirengas

Viesti Kirjoittaja abborna »


Itse olen tällä tyylillä vaihtanut kymmeniä kärkirenkaita.
Myös sellaisia missä on ollut sidoksia päällä.
Tosin lämmittämisessä olen käyttänyt sytkäriä ja sen kanssa saa olla todella varovainen.
Periaatteessa sekuntti kerrallaan lämmittää ja kokeilla nyhtää rengasta irti.
River
Viestit: 536
Liittynyt: 19:25:25 13.04.2007

Re: Kärkirengas

Viesti Kirjoittaja River »

Liika lämmitys voi kyllä helposti tuhota aihion. Kuuma vesi on kyllä hyvä ratkaisu, varsinkin jos ei ole paljoa kokemusta ja/tai haluaa varmistella vanhan renkaan irroituksen onnistumisen.

Kärkirenkaissa on kaksi mittaa, joiden täytyy olla oikein: ensinnäkin putken koko, joka tulee aihion päälle, ja toiseksi itse vaparenkaan koko, jonka tulisi olla muuhun rengastukseen nähden oikea. Näiden kriteerien takia sopivaa kärkirengasta on vaikea löytää marketeista, tai edes kalastusliikkeistä. Tietenkin oman kokemukseni perusteella usein (yleistys?) em. myytävät renkaat eivät ole kovin laadukkaita.
Avatar
jänis
P.J. Ristiturpa
Viestit: 2692
Liittynyt: 19:03:03 27.10.2006
Paikkakunta: Hullu Kankaanpää...

Re: Kärkirengas

Viesti Kirjoittaja jänis »

Sivareilla poikki vapa seuraavan renkaan edestä niin ei tarvii vaihdella.
Vastaa Viestiin