Kuhaa lusikalla

Alueen säännöt
Palsta heittokalastuksesta. Keskustelun aiheina heittokalastukseen soveltuvat kalapaikat, välineet, vieheet, kalastustavat jne.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Avatar
Varaani
Viestit: 1885
Liittynyt: 07:24:34 11.05.2005
Paikkakunta: Saari

Kuhaa lusikalla

Viesti Kirjoittaja Varaani »

Tekijöiden kirjoituksista usein huomaa että keväällä kuhaa kalastellaan jigauksen ohessa lusikoilla.

Mites ja milloin tuo onnistuu ja kannattaa?
Millaisia lusikoita ja missä väreissä noin yleisesti merellä kannattaisi käyttää? 5-7cm?
Heitetäänkö hitaasti leijaava, silakan/salakan värinen lusikka kehiin kun kuha ei ota jigiin? Miten uitto?
Tiputtelua vai kiivasta kelaamista?
Noviisi olen, kaikki aiheesta kiinnostaa.
I am the lizard king, I can do anything!
Emppu
Viestit: 26
Liittynyt: 06:40:25 01.05.2008

Viesti Kirjoittaja Emppu »

Minä olen heitellyt vähän kaikenlaisilla lusikoilla.
Kyllä se nappaa kun on syönnillä. Koko hopeat toimineet ehkä hivenen paremmin.
Kireitä siimoja!!
Avatar
kalapata
Pinppibongari
Viestit: 807
Liittynyt: 10:27:27 22.04.2005
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Viesti Kirjoittaja kalapata »

Eikös Guru-Tuiskunen saanut pienellä Räsäsellä hyvin kuhaa. Vähän jigityylillä pompotellut pohjan lähellä.. :roll:
Rallin kuhinaa.
Avatar
iMeffz
Viestit: 7
Liittynyt: 20:54:26 14.09.2007
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja iMeffz »

Itse kalastelen kuhaa lusikoilla jonkun verran. Omat kokemukset painottuvat lähinnä merelle kesäkuussa/heinäkuussa. Parhaimpia hetkiä on ilta/yö, jolloin kuha tulee pinnemmalle.

Uistimina olen käyttänyt eniten räsäsiä koossa 8cm/20gr. Jopa alle puolikiloisetkin syövät tuota kokoa. Parhaimmiksi väreiksi olen havainnut kuparin, hopean ja kromin sävyiset vieheet. Myös muut kiiltävät, varsinkin ne, jotka välkähtelevät uidessaan ovat toimineet.

Oma uittotyylini on melko hidasta kelaamista tauoilla. Yleisimmin kuha ottaa kiinni tauoissa. Kuhan kalastus lusikoilla on todella hauskaa ja antoisaa puuhaa, varsinkin silloin, kun löytää kuhat.
Avatar
Kesis
Guy Fawkes, sokea kerjäläinen
Viestit: 1791
Liittynyt: 19:49:34 26.06.2006
Paikkakunta: trUku

Viesti Kirjoittaja Kesis »

Vähän ohi aiheen mutta kuhan soutu-uistelu lusikoilla on ollut melko antoisaa hommaa kesäisin. Tärkeää on jarrutella usein jolloin lusikat lähtee leijaan ja silloin suurin osa tärpeistäkin tullut.
I wish I had ghosts...
Avatar
perza
da´ keittiöpönö
Viestit: 4716
Liittynyt: 10:03:55 16.05.2005
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja perza »

Pellit on mulla uistelussa ihan vakiokalustoa kuhalle. Petokalojahan ne kuhatkin on ja syö sitä mikä liikkuu.(no ei nyt ihan noin mutta melkein)
Jos nyt pari peltiä mainitsis niin viimekesän paras pelti Tintti uistimen Kuhastaja pelti, jota voi myös heittää. Toimii heitossa ainakin hauelle ja luulisin että kuhallekin kun paikka vaan on oikea.
Toinen on sitten Tintti järväri, mutta ei kyllä heittoon sovellu.
http://www.tintti-uistin.fi/
Vuosivaappu 2015 nyt saatavilla!

Vuosivaappu 2015
Avatar
Forestfox
Viestit: 128
Liittynyt: 15:59:38 08.04.2007
Paikkakunta: Vilppula

Viesti Kirjoittaja Forestfox »

Omassa paatissa on Tintin Pikku Järväri ihan vakio kalustoa.

Yksi pieni kikka-kakkonen on vetää uloimpana plaanarissa muutamaa peltiä ja ajaa kelkka matalikon päälle, tehdä jyrkkä käännös kyseisen kelkan suuntaan ja antaa kelkan pysähtyä ja tavaran laskeutua pohjalle. Tämän pohjakontaktin näkee siimoista ja kun ensimmäiset löystyvät, niin korjaava ohjausliike, ja kelkka ampaisee rivakasti liikkeelle ja kun kolme neljä peltiä "ampuu" pohjasta ylös, matalikon tulopuolelta (siis pysäytys tehdään ns. vastarinteeseen) ja pöllyttää mennessään pohjaa, ennenkuin jaksaa nousta matalikon lakipisteen yli, niin johan herää laiskempikin kuha. Tällä tavoin on usein saatu tuplatärppejä.
Hankintalistalla Pekka Rekiön Suuri uistelukirja, kummatkin osat. Tarjotkaa Yv:nä.
aff3n
Viestit: 7
Liittynyt: 19:14:00 01.06.2007

Viesti Kirjoittaja aff3n »

kalapata kirjoitti:Eikös Guru-Tuiskunen saanut pienellä Räsäsellä hyvin kuhaa. Vähän jigityylillä pompotellut pohjan lähellä.. :roll:
Tuolla tyylillä olen itsekin muutaman kuhan saanut, ihan ok kokoa, viikko sitten tämän vuoden ensimmäinen 50cm / 1kg. Uistimena kuparin värinen Professor. Vene syvänteen päälle ja siinä tuulen viedessä nyppiä. Varsin hauskaa ja kustannustehokasta 8)
Avatar
Kimbe
Viestit: 6
Liittynyt: 03:29:42 25.05.2008
Paikkakunta: Turku

Kuhaa Räsäsellä!!!!

Viesti Kirjoittaja Kimbe »

pari vuotta sitten elokuussa Nauvon vesistä vihree musta hopealla 3 kilon kuha heittämällä, suurimmalla koolla...enkka Kuha.... 8) 8) 8) 8) 8)
Avatar
Apena
Viestit: 47
Liittynyt: 17:35:55 05.12.2011
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Viesti:

Re: Kuhaa lusikalla

Viesti Kirjoittaja Apena »

Kuinkas kuha saadaan rantakivikosta, aamulla näin puolimetrisen kuhan muutaman metrin päässä kun se näykki rantakivistä jotain suuhunsa.
Tarjosin Lotto VR lippaa vetämällä sitä sen editse vaan eipä tuo reagoinut mitenkään.
Mikä on suurempi paha, ansaitseminen vaiko menettäminen?
Avatar
jänis
P.J. Ristiturpa
Viestit: 2692
Liittynyt: 19:03:03 27.10.2006
Paikkakunta: Hullu Kankaanpää...

Re: Kuhaa lusikalla

Viesti Kirjoittaja jänis »

http://www.kuusamonuistin.fi/vinkit/artikkeli4.html

Eilen ainakin kelpasi hyvin 95mm pitkä omatekolusu siihen saakka kun jäi pohjaan. Tänään uudelleen koittamaan! Nyt on tuplat mukana 8-) (itse kyllä sain kalat hinaamalla pintakarin kupeesta)
Liitteet
Haukikoon lusu.jpg
Haukikoon lusu.jpg (73.78 KiB) Katsottu 6708 kertaa
Avatar
weeman
Mulla on Kekkosen kalavaaka
Viestit: 596
Liittynyt: 15:24:12 18.09.2012

Re: Kuhaa lusikalla

Viesti Kirjoittaja weeman »

ihan räsäsen helmi kupari hopealla on pohjois päijänteeltä napanneet pari kuhaa. soutuveneellä jossa sähkömoottori. vetonopeus 3,4kmh pintaveden lämpö 19-21
Avatar
Sostakovits da Silva
Ilmo Tampio Lounasheimo
Viestit: 8464
Liittynyt: 13:21:01 27.04.2005
Paikkakunta: Urpoland-Penninpyörittäjien kylä

Re: Kuhaa lusikalla

Viesti Kirjoittaja Sostakovits da Silva »

Joitain sattumakuhia olen räsäsen seiskalla saanut heittämällä. Kaveri sai matalikolta heittämällä 1 kg kuhan reilu vuosi sitten räsäsen 20 grammasella.
Räsäsen seiska 20 g koossa olisi peruslusikka mielestäni kuhalle ja siitä pienemmät koot. Jak-lusikka 12,18 26 g koossa voisi toimia hyvin. Ja puustjärven lounas on esillä aikanaa erä-lehden kalastuskilpailussa ja sitä muutenkin pidettiin kuhaa antava lusikkana.
Varmaan kelausnopeuden vaihtelut, kelaus-pysäytys-kelaus jne. tai pysäytys ja vavalla annetaan houkutusnykäyksiä.
Veneen vieressä voisi ennen uistimen pois ottoa vedestä "pilkkiä" hetken, kuha voi seurata pitkäänkin lusikkaa ennenkuin nappaa.
Wanderlei César Da Silva. Raha ei tee onnelliseksi, mutta se rauhoittaa hermoja.
Avatar
jänis
P.J. Ristiturpa
Viestit: 2692
Liittynyt: 19:03:03 27.10.2006
Paikkakunta: Hullu Kankaanpää...

Re: Kuhaa lusikalla

Viesti Kirjoittaja jänis »

Tänään taas jysäytteli kuhat Isoon omatekoon! (eli Hauki-valekalaan)
Vastaa Viestiin