Kumpi puku?

Alueen säännöt
Täällä keskustellaan kaikesta yleisestä kalastukseen liittyvästä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Kalastus-uutisia - Etusivu uusiks!
Avatar
lapamato
Mr. KePu
Viestit: 1174
Liittynyt: 18:44:43 11.01.2006
Paikkakunta: Monaco

Kumpi puku?

Viesti Kirjoittaja lapamato »

Vanha kelluntahaalari menee vaihtoon tänä keväänä ja tarkoituksena on hankkia pelastuspuku.

Nyt olisi kiva saada ruusuja / risuja seuraavista pelastupuvuista.

Ursuit Sea Horse, tai 5020?

Polarsafety 8110?

ja hyviä ehdotuksia muistakin pelastuspuvuista on tervetulleita.

Kiitos jo etukäteen.
-Nälkä lähtee syömällä ja nainen juomalla-

Matti Nykäsen sanoin: "Jos mies on lomalla, naiset pitää turpansa kiinni"
Mikey
Herr Doktor
Viestit: 7038
Liittynyt: 13:19:15 22.04.2005
Paikkakunta: Privat område. Mene pois.

Viesti Kirjoittaja Mikey »

Yks vaihtoehto on pitää vanha haalari käytössä, ja ostaa sen alle kuiva välipuku. Ko. puku on ollut minulla käytössä joulusta lähtien, pilkkireissuilla, siis, ja jotain käyttökokemustakin rupeaa löytymään.

Hyviä puolia on huokea hinta ja puvun keveys sekä käyttömukavuus. Ainoa huonompi puoli, minkä tuosta löydän, on että vaikka tuotetta kehutaan hengittäväksi, niin se on kuitenkin ainakin kelluhaalarin kanssa käytettynä armoton hikilinko. Kun semmoisia +5km kävelyreissuja pilkinnän ohessa tulee tehtyä, pulssi kyllä nousee ja hiki valuu.

Kylmän veden hauestukseen minä tuon puvun ostin, ja siitä ei vielä ole kokemuksia. Keväämmällä sitten. Vedessä en ole myöskään viitsinyt puku päällä vielä käydä, kunhan jäät lähtevät on tarkoitus testata puvun vedenpitävyys.

Muista puvuista ei sitten minulla olekaan kokemuksia, joten vertailukohtia ei minulta löydy. Tyytyväinen tuohon olen, mutta helppohan se on olla kun ei ole paremmasta kokemuksia.
Jag fiskar. Pappa betalar. Samma på finska.
Sup78
Vorsan vitjamuna
Viestit: 2742
Liittynyt: 17:17:31 22.04.2005
Paikkakunta: Tammela
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sup78 »

Seahorsea suosittelen lämpimästi. Sen kun ostaa niin ei tarvitse katua, hintaa kannattaa tinkiä. Ite maksoin omastani vuosi sitten venemessuilla 750 e kassin kanssa.
Ei riemulla rajaa kun Veradolla ajaa.
Avatar
165J
Åmålin kalatalouspäällikkö
Viestit: 121
Liittynyt: 09:23:13 12.01.2006
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja 165J »

Itselläni on käytössä Ursuit Seahorse (sikala?). Olen ollut pukuun erittäin tyyvyväinen. Meikäläiselle suurena plussana SeaHorsessa on teleskooppirakenne ja sisäpuoliset henkselit, lihava kun olen. SeaHorse on jonkun verran hankalampi pukiessa ja kustessa kuin ns. nopean lähdön puvut 5106/5108 pro. 5106/5108 pro-mallien vetoketju on suorempi ja aukeaa ylhäältä alas, kun taas Seahorsen vetoketju aukeaa alhaalta ylös ja menee olkapäälle. Tämän eron johdosta 5106/5108 on siis nopeampi pukea ja myös "tuulettaminen" lömpimällä ilmalla on helpompaa, koska päätä ei tarvitse pujottaa kaulamansetin läpi.
Pro-malleista taas puuttuu henkselit, tämä puute voi heikentää istuvuutta jollei puku ole juuri oikean mittainen.
En usko, että tulet katumaan hankitpa kumman tahansa.
Jos itse olisin tällä hetkellä Ursuit-kauppaa tekemässä olisi 5106/5108 ehkä vahvempi ehdokas.
Avatar
runner
Viestit: 24
Liittynyt: 21:12:49 10.02.2006
Paikkakunta: Rooman mahtia uhmaava gallialainen pikkukylä eli Sipoosta :)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja runner »

Itse hommasin venemessuilta Ursuitin Gemino Operative mallin, joka on se uusi kaksiosainen puku. Vesitiivis vetoketju vyötäröllä ja housuissa kunnon henkselit ja vahvikkeet. Yläosa on hiukan niinkuin anorakki, korkealla kauluksella kelluhaarareiden tapaan. Puku on valmistettu pelastuspuku goresta joten se on hieman paksumpaa kuin Seahorsen materiaali mutta edelleen hengittävää. Puvussa on pelkät sukat joten sen kanssa voi käyttää erilaisia kenkiä tarpeen mukaan. Lahkeissa lisäksi kunnolliset saappaiden päälle ulottuvat sadesuojat joten saappaisiin ei valu vesi vaikka sataisi tai tulisi pärskeitä merestä. Kuivalla kelillä voi pitää kevyitä lenkkareita tms. eli ovat silloin mukavammat kuin jäykkä saapas. Anorakissa taskut aukeavat sivuilta joten puvun kanssa voi käyttää hyvin paukkuliivejä ja edelleen saa tavarat taskuista pois.
Avatar
gsxf
Voima korvaa taidon
Viestit: 357
Liittynyt: 19:16:58 23.10.2005
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja gsxf »

Öh, minä kyllä ostin sen kevyen pelastuspuvun sen takia, että pääsin kellupuvusta eroon.Voin vain arvailla ödöörejä, joita kehityy moisella yhdistelmällä :P Kevyt puku tuntuu kivalta, mutta kaulus ahistaa ja sen kanssa sietää olla tarkkana, on sen verran ohutta tekoa. Huutonetissä oli äskettäin myytävänä läjä uusia pukuja.
Shimano apuvälineitä kädettömille
Mikey
Herr Doktor
Viestit: 7038
Liittynyt: 13:19:15 22.04.2005
Paikkakunta: Privat område. Mene pois.

Viesti Kirjoittaja Mikey »

gsxf kirjoitti:Öh, minä kyllä ostin sen kevyen pelastuspuvun sen takia, että pääsin kellupuvusta eroon.Voin vain arvailla ödöörejä, joita kehityy moisella yhdistelmällä :P Kevyt puku tuntuu kivalta, mutta kaulus ahistaa ja sen kanssa sietää olla tarkkana, on sen verran ohutta tekoa. Huutonetissä oli äskettäin myytävänä läjä uusia pukuja.
Jos kevyellä tarkoitit kuivaa välipukua, niin siitähän kuuluukin saksia kaulus itselleen sopivaksi. Tuon välipuvun kanssahan on tarkoitus käyttää jotain muuta vaatetta päällä, ja silloin, varsinkin veneestä kalastettaessa, kelluhaalarin luulisi olevan juuri passeli värkki, ellei haalarin tuomaa lisäpainoa vierasta. Tuo pilkillä käyminen välipuvun ja haalarin kanssa ei kylläkään ole mitään hirveän mukavaa puuhaa, mutta pysyypähän kelluksissa, ja jopa oikeassa asenossa, eli jalat alaspäin. Toki puvun päälle voi vetää vaikka jonkun Drymaxx- tai vastaavan takki+housu tsydeemin, mutta silloin taasen välipuvun alle joutuu pukemaan eristävää vaatetta jottei tule kylymä. Ja taas hikoillaan. :) Ja silloin tarvitaan myös jotain lisäkelluketta, ettei kelluta vahingossa jalat ylöspäin-asennossa.
Jag fiskar. Pappa betalar. Samma på finska.
Avatar
gsxf
Voima korvaa taidon
Viestit: 357
Liittynyt: 19:16:58 23.10.2005
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja gsxf »

Ei ole uskaltanut saksia sitä kaulusta, operoitko sinä omasi? Minä ostin syksyllä sellaisen päällysasun puvun päällä käytettäväksi, sellaisen vuorettoman ja vettä imemättömän. Tosiaan en harkitsekaan kellupuvun käyttöä ko. vermeen kera, sillä hikoilen tolkuttomasti mokoman muovipuvun kanssa, vaikka välissä ei ole"hengittävää" Gorea. Ai niin samalla mainos: Myytävänä XL Sundridge hp. viiskymppiä tahi vaihto johonkin kivaan :) Minusta kellupuvun käyttö ei vähennä kuivapuvun alle tulevan vaatteen määrää, sillä kuivapuvun ja kellupuvun väliin pääsevä vesi tekee takuulla kellumisesta kolkkoa puuhaa.Oma kokemus oli, että kuivapuvun alle on syytä tunkea kaikki vaatetus ja ulkopuolelle vain vähimmäissuoja.Ruskon hiekkakuoppa oli tosin vain 13 asteista kokeillessa, mutta silti kokemus oli viileähkö.
Shimano apuvälineitä kädettömille
Sup78
Vorsan vitjamuna
Viestit: 2742
Liittynyt: 17:17:31 22.04.2005
Paikkakunta: Tammela
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sup78 »

Se kauluksen ja hihansuu mansettien leikkuu oli jännää puuhaa. Ite leikkasin noin 2 mm suikaletta kerralla ja sit kokeilin sitä jonkun vartin. Sitä kun teki yhden illan niin sit sen sai sopivaksi. En olis voinu tehdasasetuksilla pitää pukua varttia pidempään pyörtymättä. Mut ohjeena et liian vähän kerralla.
Ei riemulla rajaa kun Veradolla ajaa.
Mikey
Herr Doktor
Viestit: 7038
Liittynyt: 13:19:15 22.04.2005
Paikkakunta: Privat område. Mene pois.

Viesti Kirjoittaja Mikey »

Mä olen sen verran laiha. etten ole omaa kaulusta joutunut saksimaan.

Toki, kerrosta on pakko laittaa väliasun alle(kin), muuten tulee kylmät oltavat vedessä. Veneessä uskon kelluhaalarin tosin olevan täydellinen väliasun päälle, silloinhan ei pahemmin kuitenkaan liikuta. Mutta paha siitä sanoa juuta tai jaata, kuten mainitsin, siitä ei ole vielä omakohtaista kokemusta. Pilkillä, lämpimillä keleillä, voisi joku ohuempi päällysasu olla asiallinen, mutta sellaista ei ole vielä tullut hankittua. Viikonloppuna täytyykin kokeilla laittaa teflonpinnoitettu vaelluspuku tuon väliasun päälle, kunhan ei liian kylmää keliä tule. Noitten paukkupakkasten aikana käytin siis kelluhaalaria välipuvun päällä pilkkiessä, enkä usko että olisin vähemällä tullut toimeen. Liikkuessa tuli kyllä lämmin, mutta kun reiälle jäi istumaan niin oli juuri passeli. No, täytynee hankkia joku päällyspuku, jahka ehtii ja jaksaa. Minkälaista/merkkista pukua olet käyttänyt päällyspukuna, gsfx? Ja mitä olet käyttänyt kellukeena, ellei itse päällyspuku kelluta? Veneillessä toki voi käyttää paukkuliivejä, mutta pilkkiessä en viitsisi niitä vetää päälle...
Jag fiskar. Pappa betalar. Samma på finska.
Avatar
gsxf
Voima korvaa taidon
Viestit: 357
Liittynyt: 19:16:58 23.10.2005
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja gsxf »

En tiedä puvun merkkiä, ostin sen Cittarista tarjouksesta.Se on muovimaista ainetta ja varmasti rapiseva kylmässä, mutta suojaa pukua varmasti hyvin kulumiselta ja koukuilta. Alunperin oli tarkoitus hommata työhaalari, joka ei olisi kovin vettäimevä, mutta tuo jäi heräteostoksena käteen. Päälypuvun vettäimemättömyys on minusta tärkeä, jos joutuu könyämään ylös avannosta/veneeseen. Kellukkeena olen käyttänyt pelastusliiviä, jossa on taskuja ja huppu. Paukut on varmaan hyvät, mutta sen jälkeen kun ne minun eivät toimineetkaan, meni luotto niihin kapistuksiin.Jonkunlainen huppu on tosiaan hyvä olla, sillä kylmä vesi tuntuu tosi pahalta niskassa.Puku itsessään kelluttaa mainiosti, mutta liivien kanssa kellunta-asento on mukavampiSuosittelen kaikille puvun ostaneille kokeilua KYLMÄSSÄ vedessä, tunne antaa kuvan miten puku suojaa.Kellupukujen omistajien varsinkin kannattaisi testata pukua kylmässä vedessä, voipi käsitys turvallisuudesta kokea kolauksen :shock:
Shimano apuvälineitä kädettömille
Avatar
gsxf
Voima korvaa taidon
Viestit: 357
Liittynyt: 19:16:58 23.10.2005
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja gsxf »

Niin vielä, jos olisin pilkkimiehiä, niin ITSE käyttäisin vain pukua ja ehdottomasti naskaleita kaulalla.Puku kuulemma kuluu kovasti pilkkikäytössä(Essonpaaria)
Shimano apuvälineitä kädettömille
Sup78
Vorsan vitjamuna
Viestit: 2742
Liittynyt: 17:17:31 22.04.2005
Paikkakunta: Tammela
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sup78 »

Ite testasin "sikalan" keväällä iniössä noin 30 min lillumisella kalastupäivän jälkeen + 4 asteisessa vedessä. Ihan mukavaa oli.Sit kun laittoi vielä lämpöhupun ja hanskat niin mikäs siellä oli ollessa.
Ei riemulla rajaa kun Veradolla ajaa.
Avatar
lapamato
Mr. KePu
Viestit: 1174
Liittynyt: 18:44:43 11.01.2006
Paikkakunta: Monaco

Viesti Kirjoittaja lapamato »

Hyvähyvä kommentteja on saatu.

Liukkoa ei vissiin hirveästi ole käytössä näissä piireissä.
-Nälkä lähtee syömällä ja nainen juomalla-

Matti Nykäsen sanoin: "Jos mies on lomalla, naiset pitää turpansa kiinni"
Mikey
Herr Doktor
Viestit: 7038
Liittynyt: 13:19:15 22.04.2005
Paikkakunta: Privat område. Mene pois.

Viesti Kirjoittaja Mikey »

gsxf kirjoitti:Niin vielä, jos olisin pilkkimiehiä, niin ITSE käyttäisin vain pukua ja ehdottomasti naskaleita kaulalla.Puku kuulemma kuluu kovasti pilkkikäytössä(Essonpaaria)
Hmm. Tuo puvun kuluminen pilkkikäytössä on itse asiassa käynyt mielessä, mutta varsinkin ohuilla jäillä taidan sitä jatkossakin käyttää, hengen pelastumisen takiahan se on hankittu.

Ajattelin tosiaan kokeilla välipukua kelluntahaalarin kanssa heti kun jäät lähtevät. Eli veneestä veteen ja sitten veneeseen takaisin, uimaportaita pitkin on ideana. Voin vaikka laittaa rapsaa sitten miten onnistui/miltä tuntui, mutta tuota rapsaa saanee vielä (valitettavasti) odottaa jonkin aikaa.

Kelluhaalarin alla aion kyllä veneestä kalastaessa tuota ensisijaisesti käyttää mikäli pääsen noiden vermeiden kanssa omin voimin veneeseen takaisin. Kelluhaalari kuitenkin takaa kellumisen oikeassa asennossa ja suojaa tehokkaasti koukuilta ja nirhaumilta. Lisäksi kelluhaalarissa on vesitiivis ja lämmin huppu, mikä on, kuten jo mainitsitkin, mukavuuden kannalta tärkeää
Jag fiskar. Pappa betalar. Samma på finska.
Sup78
Vorsan vitjamuna
Viestit: 2742
Liittynyt: 17:17:31 22.04.2005
Paikkakunta: Tammela
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sup78 »

mikey kirjoitti:Mä olen sen verran laiha. etten ole omaa kaulusta joutunut saksimaan.
Jaahas, vihjaat siis et mä oon joku läskikaulasika!!! :D
Ei riemulla rajaa kun Veradolla ajaa.
Avatar
Loka
Viestit: 370
Liittynyt: 08:14:26 22.04.2005
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Loka »

Itellä Polarsafety 8110. Muista ei ole kokemusta, mutta tuota voi suositella. Pidän nykyään joka reissulla päällä. Pilkki- ja avovesi keväällä ja syksyllä. Ehdottomasti kannattaa ottaa ilman kiinteitä kenkiä jos tulee ympärivuotiseen käyttöön. Vinkki talvikäyttöön: huopakumisaappaiden irtohuovat puvun sisälle, saapasosa ulkopuolelle.

Huppu tuli otettua, mutta sen vaihtaisin ehkä kaulukseen. Ja ehkä vaihdankin. Huppua ei tule pidettyä päässä, koska silloin ei kuule mitään, tuntee itsensä hölmöksi ja näyttää Urpo Pikkupeuralta.

Itsekään en ole niin lihava kuin Sup78, joten mansetteja ei ole tarvinnut leikellä.

Ai niin. Puvusta maksoin 400 EUR ja kaupan päälle fleece-potkupuku. Oli joku esittelymalli ja vähän tuli suhteita käytettyä hankinnan yhteydessä.
Verveces tui similes pro ientaculo mihi appositi sunt
putkiperhot
www.apple.com/haukionkala
Viestit: 2704
Liittynyt: 19:53:44 21.04.2005
Paikkakunta: Äspåå
Viesti:

Viesti Kirjoittaja putkiperhot »

Saattaa hinnat muuten pudota kun niitä aloitetaan tehdä tosissaan Kiinassa jopa melojien käyttöön.Veikkaan että Suomessa ei enää tehdä 3 vuoden jälkeen yhtään asua ja maksavat kalleimmat korkeintaan € 349,-.Honkkarissa tarjouksessa € 149,- paremmin hengittävä ja kestävämpi kuin nyt voit ostaa.
Kaikkien sydämmessä asuu pieni hopeinen omena.
Sup78
Vorsan vitjamuna
Viestit: 2742
Liittynyt: 17:17:31 22.04.2005
Paikkakunta: Tammela
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sup78 »

Epäilen hieman edellistä, vai ostaisitko sinä kiinalaisen halpis henkivakuutuksen. Varmasti on ilmaa hinnoissa mutta onhan goret yms. jo aika vanha keksintö mutta ilmeisesti on hyvin patenttisuojattuja. Ja jos niitä olis mahdollisuus alkaa halvalla tekemään niin luulen et sen olis jo joku tehnyt. Mun mielestä esim ursuittien hinnat menee aika käsi kädessä muiden gore rättien kanssa. Siis suhteessa materiaalin menekkiin.
Ei riemulla rajaa kun Veradolla ajaa.
Mikey
Herr Doktor
Viestit: 7038
Liittynyt: 13:19:15 22.04.2005
Paikkakunta: Privat område. Mene pois.

Viesti Kirjoittaja Mikey »

Hmmm. Mikäli ostaa esim. Kiinassa valmistetun pelastuspuvun, niin miten on huollon laita? Varmistaako maahantuoja sen, että paikkauksen/tiiviyskontrollin saa tehtyä kotosuomessa, vai joutuuko puvun sitten näitä operaatioita varten lähettämään Kiinaan asti? Ainakin Ursukin puvut voi testata/paikkauttaa Suomessa, vaikka sekin on hintavaa puuhaa.

Eli jo tämän seikan takia taidan pysyä jatkossakin kotimaisissa pelastustuotteissa, vaikka hinnat olisivatkin suolaiset.
Jag fiskar. Pappa betalar. Samma på finska.
Avatar
lapamato
Mr. KePu
Viestit: 1174
Liittynyt: 18:44:43 11.01.2006
Paikkakunta: Monaco

Viesti Kirjoittaja lapamato »

Toi Polarsafetyn pelastuspuku kyllä kiinnostai, koska tällähetkellä niillä on tarjouksessa 8100/811 ja 8100/812 mallit 500€!
-Nälkä lähtee syömällä ja nainen juomalla-

Matti Nykäsen sanoin: "Jos mies on lomalla, naiset pitää turpansa kiinni"
putkiperhot
www.apple.com/haukionkala
Viestit: 2704
Liittynyt: 19:53:44 21.04.2005
Paikkakunta: Äspåå
Viesti:

Viesti Kirjoittaja putkiperhot »

Ne kalvot goreen tulee Kiinasta ja sinne se tuotanto siirtyy.
Ja varmasti löytyy myös Suomesta tulevaisuudessa huolto.
Turha niitä nykyisiä on säästellä eli käyttöön vain.
Kaikkien sydämmessä asuu pieni hopeinen omena.
Avatar
Loka
Viestit: 370
Liittynyt: 08:14:26 22.04.2005
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Loka »

Taisivat sanoa Liukolla aikanaan että vetoketju on pelastautumispuvun kallein osa. Jos alle viiteensataan saat, niin pistähän ostaen Polarsafety. 810/8100 mallin listahinta on 720 EUR ja 811/8110 listis on 550 EUR.
Verveces tui similes pro ientaculo mihi appositi sunt
Mikey
Herr Doktor
Viestit: 7038
Liittynyt: 13:19:15 22.04.2005
Paikkakunta: Privat område. Mene pois.

Viesti Kirjoittaja Mikey »

Putkiperhot kirjoitti:Ne kalvot goreen tulee Kiinasta ja sinne se tuotanto siirtyy.
Ja varmasti löytyy myös Suomesta tulevaisuudessa huolto.
Turha niitä nykyisiä on säästellä eli käyttöön vain.
Joo, käyttöä vartenhan nuo on tehty, kaapissa eivät pelasta ketään. ;)

Nuo Polarsafetyt vaikuttaa kyllä asiallisilta peleiltä, ja hintakaan ei ole hirvittävä. Hyvä vaihtoehto seuraavaksi puvuksi.
Jag fiskar. Pappa betalar. Samma på finska.
Avatar
lapamato
Mr. KePu
Viestit: 1174
Liittynyt: 18:44:43 11.01.2006
Paikkakunta: Monaco

Viesti Kirjoittaja lapamato »

Ursukin pukuihin tulee hieman parempi "lisävarustelu". Jotku väittää, että sukkamalli on parempi, kuin kenkämalli?
-Nälkä lähtee syömällä ja nainen juomalla-

Matti Nykäsen sanoin: "Jos mies on lomalla, naiset pitää turpansa kiinni"
Vastaa Viestiin