Terhi-veneen korjaus

Alueen säännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Tumi
Viestit: 241
Liittynyt: 17:34:38 27.02.2007
Paikkakunta: Pieksämäki

Terhi-veneen korjaus

Viesti Kirjoittaja Tumi »

Mites on porukalla moinen puuha onnistunut? Itse sain lähes ilmaisen yhdistelmän uisteluun ja veneessä on sisäpohjassa halkeama. Uretaanit eivät ole päässeet vettymään ja tuohan on ilmeisesti aika vaivattomasti korjattavissa. Terhi-Fixillähän tuon pitäisi onnistua. Lasikuituhan korkkaa muoviveneestä irti. Pistäkää kokemuksianne kehiin... :D

Tumi
"Kyllä se kala vielä löytyy..."
Avatar
riihis
Kielimuuri - Hieliholmu
Viestit: 1625
Liittynyt: 12:45:24 16.05.2006
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja riihis »

Terhi-Fix vaatii hyvin kuivuakseen lämpimän ja erittäin kuivan tilan....Ei tahro ulkoilmas kuivua satikaa kiinni ottaa..... :evil:
"Laiskuus on suuri lahja, kun sen osaa oikeen käyttää."
izmo
Tuttu TeeVeestä - Laitela
Viestit: 726
Liittynyt: 21:36:05 28.04.2006
Paikkakunta: kouvola

Viesti Kirjoittaja izmo »

eikös joku ollut korjannut leego palikoista ja asetonista tehdyllä mömmöllä :wink:
``puskarunkkari´´
Tumi
Viestit: 241
Liittynyt: 17:34:38 27.02.2007
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja Tumi »

izmo kirjoitti:eikös joku ollut korjannut leego palikoista ja asetonista tehdyllä mömmöllä :wink:
mä olen kuullut juurikin saman. Supermuovikittiä pyörittelin tuossa eräs päivä kädessäni. Hyllyyn jäi. Mietin vaan että mahtaako tuossa mikään muu aine ku Terhifiksi kestää kiinni? Mites tuo fixin kuivuminen? Kauanko kestää ja onnistuuko ulkoilmassa jos nuo luvatut +25-asteen helteet tulee?
"Kyllä se kala vielä löytyy..."
Avatar
ashrak
Viestit: 278
Liittynyt: 18:52:05 22.07.2008
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja ashrak »

Tumi kirjoitti:
izmo kirjoitti:eikös joku ollut korjannut leego palikoista ja asetonista tehdyllä mömmöllä :wink:
mä olen kuullut juurikin saman. Supermuovikittiä pyörittelin tuossa eräs päivä kädessäni. Hyllyyn jäi. Mietin vaan että mahtaako tuossa mikään muu aine ku Terhifiksi kestää kiinni? Mites tuo fixin kuivuminen? Kauanko kestää ja onnistuuko ulkoilmassa jos nuo luvatut +25-asteen helteet tulee?
Hyvin onnistuu helteillä paikkaminen, meillä on korjattu isojakin vaurioita tuolla fiksillä. Kannattaa vaan kaivertaa se halkeama kunnolla auki, laittaa alle vaikka joku liukurin tai vastaava muovipala, sit kuori kaivertaa / \ tyyliin sisäänpäin leveämmäksi ja hioa tarttumapintaa ulkopuolellekkin. laittaa sitten sitä massaa reippaasti ja hioa liiat pois. Ennemmin liikaa kuin liian vähän! kutistuu kuivuessaan. :wink:
Tumi
Viestit: 241
Liittynyt: 17:34:38 27.02.2007
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja Tumi »

Kiitos vinkeistä!! Eli tasoitellaan hioen vasta kuivuttuaan... Olisin varmaan vetänyt siklillä liiat pois heti tuoreeltaan ja innokkuus olisi kostaantunut :D
"Kyllä se kala vielä löytyy..."
Tumi
Viestit: 241
Liittynyt: 17:34:38 27.02.2007
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja Tumi »

Muuten... mistäs tuota terhifixiä löytyy? Onko ainut konsti tilata jälleenmyyjiltä? Ainakaan toistaiseksi ei metsästys ole tuottanut tulosta...
"Kyllä se kala vielä löytyy..."
Tonu
Viestit: 44
Liittynyt: 12:04:40 11.05.2008
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Tonu »

Ite paikkasin pari kesää sitten oman terhini plastik paddingin venemuovilla polyesteri (hartsi). Lasikuitumattoo vahvikkeeks ja hyvin on pysynyt. Nyt menossa kolmas kesä. Tartuntapinta kannattaa karhentaa hyvin että ottaa kiinni.
Tumi
Viestit: 241
Liittynyt: 17:34:38 27.02.2007
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja Tumi »

Nyt on purkki Wurthin muovikittiä. Meinasin tuota kokeilla halkeaman korjaukseen kun ei Terhi-Fixiä tunnu löytyvän. Päälle tarvittaessa sikamassaa. Luulisi pitävän vähäisen veden ulkopuolella :) Arvioita?
"Kyllä se kala vielä löytyy..."
Tumi
Viestit: 241
Liittynyt: 17:34:38 27.02.2007
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja Tumi »

Porailin viikonloppuna halkeamien päät auki. Laikalla vielä kunnon urat ja sit paikkaamaan. Vähän on uretaani märkää halkeaman kohdalta mutta isommin ei ole sisus vettä imenyt... Mitenkähän toimisi lasikuitukangas tuon muovikitin kaverina? Eli väliin suikale sitomaan... Tuleekohan tää onnistumaan? :lol:
"Kyllä se kala vielä löytyy..."
Avatar
DC
Vertikaali Jigaaja
Viestit: 6416
Liittynyt: 19:43:17 20.04.2005
Paikkakunta: ääpnaaknaK

Viesti Kirjoittaja DC »

Abs-muovia voi myös hitsata !
Kyllä vintillä leipää olis... muttaku lapset söi portaat!
Tumi
Viestit: 241
Liittynyt: 17:34:38 27.02.2007
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja Tumi »

Hieno oivallus DC! Eipäs ole tullut itsellä edes mieleen... Mites tuo käytännössä tapahtuu? Voisiko joku valistaa tyhmää... :oops:
"Kyllä se kala vielä löytyy..."
Tumi
Viestit: 241
Liittynyt: 17:34:38 27.02.2007
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja Tumi »

izmo kirjoitti:eikös joku ollut korjannut leego palikoista ja asetonista tehdyllä mömmöllä :wink:
Googletin vähän ajan kanssa... Tuo tuntuu olevan aika toimiva seos Terhin korjailuun :D Alkaa vaikuttaa parhaalta ratkaisulta...
Pojan Dublot joutuu jättämään rauhaan, pakko hakea kaupasta omia! :lol:
"Kyllä se kala vielä löytyy..."
Tonu
Viestit: 44
Liittynyt: 12:04:40 11.05.2008
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Tonu »

Tänään kävin taas paikkaamassa sisäpohjaa tuolla plastik paddingilla ettei sadevesi pääse paatin sisälle. Hyvin tuntu ottavan kiinni kunnon hiomisen jälkeen.
Tumi
Viestit: 241
Liittynyt: 17:34:38 27.02.2007
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja Tumi »

Juurikin tuo kohta on minullakin korjauksen alla. Eli sisäpohja. Mikäs Terhi sulla, Tonu, on? Mulla Fun 405.
"Kyllä se kala vielä löytyy..."
Tonu
Viestit: 44
Liittynyt: 12:04:40 11.05.2008
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Tonu »

Olikohan tuo 385 tai 375 soutupaatti. Hyvin oli paikat pitäny ku kattelin pohjaa. Sieltä oli irronnu missä maalin päälle olin laittanu tota tököttiä. Syksyllä/talvella tarkoitus pistää kokonaan köli ja osa pohjaa uusiks kunnolla samoilla aineilla.
Vanhat paikat jääny hiomatta ja maalaamatta kun laiska kerran olen :oops:
Tumi
Viestit: 241
Liittynyt: 17:34:38 27.02.2007
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja Tumi »

Hemmetin hyvä että täältä saa niksiä joka lähtöön! :D Mä taidan lähtä kokeilemaan tuota legopalikka + asetonimömmöä. Vaikuttas ihan lupaavalta tuollaisen halkeaman täyttämiseen. Kunhan ajan koko matkalle uran ensin. Toivottavasti tulee kelvollinen. Sit pääsis pistämään muutakin hilettä uistelupaattiin paikalleen...
"Kyllä se kala vielä löytyy..."
Avatar
DC
Vertikaali Jigaaja
Viestit: 6416
Liittynyt: 19:43:17 20.04.2005
Paikkakunta: ääpnaaknaK

Viesti Kirjoittaja DC »

Tuo hitsaus vaatii kyllä erikoistyökalut juuri tätä varten.
Itse ei kannata yrittää, jos ei ole varma taidoistaan.

Joku muovifirma vatmaan tuon paikkaisi kohtuuhinnalla.(uskoisin)

- eero -
Kyllä vintillä leipää olis... muttaku lapset söi portaat!
izmo
Tuttu TeeVeestä - Laitela
Viestit: 726
Liittynyt: 21:36:05 28.04.2006
Paikkakunta: kouvola

Viesti Kirjoittaja izmo »

ja monessa automaalaamossa on myös muovin hitsaus vehkeet. mun mopon katteet hitsattiin paikallisessa maalaamossa :wink:
``puskarunkkari´´
Avatar
Forestfox
Viestit: 128
Liittynyt: 15:59:38 08.04.2007
Paikkakunta: Vilppula

Viesti Kirjoittaja Forestfox »

Itse olen useamman Terhin korjannut ja kyllä se oma fixi on ihan pätevää tavaraa, muulla en lähtisi sotkemaan, ettei tule enempi susi.

Tuossa oli jo hyviä vinkkejä paikan avartamisesta ja kovasta hionnasta. Saumat kannattaa tehdä hyvin "liukuviksi", eli reunoihin hyvin loiva luiska ja alle jokin muovin kappale, muovin ja uretaanin väliin. Näin saadaan laaja paikka, jossa ei ole jyrkkiä saumoja, kun siitä halkeavat. Myös reikien poraaminen nurkkiin hieman helpottaa

Massaa saa olla aluksi reilusti, helpompi ottaa liikoja pois, kuin laittaa lisää...

Noin yleisesti ottaen sellaiset Terhit, joissa esim. sisäpohja on alkanut kulmistaan halkeamaan, alkaa olla ehtoo puolella. Se kertoo siitä, että muovi on ajan saatossa menettänyt pehmentimensä ja auringon UV-säteily on tehnyt tehtävänsä. Korjaus kestää hetken ja kohta on vierestä halki. Usein myös vettymien jäätyminen aiheuttaa halkeamia.

Mutta pienellä askartelulla hyvin tehtynä voi saada monta kesää lisää ajoaikaa paatille.
Hankintalistalla Pekka Rekiön Suuri uistelukirja, kummatkin osat. Tarjotkaa Yv:nä.
Tumi
Viestit: 241
Liittynyt: 17:34:38 27.02.2007
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja Tumi »

Jeps... Tänään ajoin n. 5 milliä auki molemmat halkeamat. Putsasin hyvin ja nyt odottaa paikkuuta. Eipä ollut juurikaan vettynyt halkeamista joten ensimmäinen erävoitto mulle :D Tuon veneen hankintakustannuksethan oli moottorin (20hp Johnson) ja luotaimen kanssa yhteensä 200€. Eli ei turhan kallis vaikka en saisi ajeltua kuin pari kesää :lol: Tosin tänään aloin uskoa että kyllä siitä vielä vene tulee!! 8)
"Kyllä se kala vielä löytyy..."
Tumi
Viestit: 241
Liittynyt: 17:34:38 27.02.2007
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja Tumi »

Nyt lähti kokeiluerä lego + asetoni mömmöä halkeamaan... saas nährä mitä tulee :D
"Kyllä se kala vielä löytyy..."
Avatar
Tatuu
"Larvanto"
Viestit: 1413
Liittynyt: 10:37:08 14.05.2005
Paikkakunta: Espoo/Kotka

Viesti Kirjoittaja Tatuu »

Raporttia ja mielellään kuvia sitten tuloksista!
Team Don't Push The River Member #1

"Kun ihminen nukkuu, sille ei tapahdu mitään. Mutta kun se ei nuku, se voi saada vaikka kalan.", Matti Nykänen.
Tumi
Viestit: 241
Liittynyt: 17:34:38 27.02.2007
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja Tumi »

pistetään tulemaan kunhan tulos on selvillä :roll:
"Kyllä se kala vielä löytyy..."
Vastaa Viestiin