perukkeiden pittuus!?

Alueen säännöt
Palsta heittokalastuksesta. Keskustelun aiheina heittokalastukseen soveltuvat kalapaikat, välineet, vieheet, kalastustavat jne.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Avatar
Remox
Mr. KMC Metaani
Viestit: 1060
Liittynyt: 12:15:31 15.10.2008
Paikkakunta: Valkeakoski/Nokia

perukkeiden pittuus!?

Viesti Kirjoittaja Remox »

ihmettelen ko porukka käyttää pitkiä perukkeita hauen kalastuksessa, tai no 10cm viel jotenki ymmärrän mut tuolla luin että 40cm, huh huh..

ite en käytä pitkää peruketta koskaan, vaapuilla vaappulukko tai lusikoilla pikku kuulalaakeriperuke.. taimen vesillä ilman peruketta.

onko mulla ollu sit vaan ni hyvä tuuri etten o menettäny hauen hampaisiin uistimia ainakaan montaa. ja kumminki miltei kolkytvuotta tullu viskottua..
Avatar
Rankaisija
Viestit: 507
Liittynyt: 16:56:49 26.03.2006

Viesti Kirjoittaja Rankaisija »

Viimeksi muokannut Rankaisija, 13:35:15 04.12.2008. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
catch_a_fish
Väärin kalastaja
Viestit: 1947
Liittynyt: 06:55:35 22.04.2005
Paikkakunta: Aura

Viesti Kirjoittaja catch_a_fish »

Ei ole yksi tai kaksi kertaa käynyt niin, että hauki onnistuu kieputtamaan itsensä perukkeen ympärille. Silloin on lyhyen perukkeen kanssa vähemmän mukavat oltavat. Jerkkejä uittaessa pelkkää siimaa jäykempi ja raskaampi peruke voi myös olla ratkaisevassa asemassa vieheen uinnin ja kelluvuuden/uppoavuuden kanssa.
Hajaantukaa, täällä ei ole mitään nähtävää!
Avatar
Remox
Mr. KMC Metaani
Viestit: 1060
Liittynyt: 12:15:31 15.10.2008
Paikkakunta: Valkeakoski/Nokia

Viesti Kirjoittaja Remox »

Rankaisija kirjoitti:et oo vissiin sitten paljoo ainakaan isoja haukia saanut?
no en o suuria saanu, 11.6kg suurin ahvenanmaalta, yli kymppejä jonniiverran.. kyl limapuikkoja kumminki jokunen tuhat o tullu kiskottua..

käyttäny kuitu siimaa siitä asti kun tuli markkinoille, en sit tiä voisko siitä johtua mutta eipä ollu kloppi iäs hienoja vahvoja siimoja, käytettiin vuodesta toiseen samaa ja hyvin kesti..
JaRu
Joka alan wannabe-besserwisser
Viestit: 1545
Liittynyt: 09:50:15 22.12.2005
Paikkakunta: t.Urku

Viesti Kirjoittaja JaRu »

Ei tiedolla eikä taidolla vaan tuurilla.
Avatar
psy1
Vähän ihastunut
Viestit: 2070
Liittynyt: 09:32:46 21.03.2006
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja psy1 »

Pitkässä perukkeessa kyse onkin vain pienen pask** säkän poistamisesta. Ehkä yksi sadasta tai vaikka vaan yks tuhannesta hauesta vois mahdollisesti saada siiman hampaisiinsa esim. 10cm perukkeella, mutta mitäs sit kun just SE hauki on oma rekka tai muuten jotenkin merkittävä. Kyllä siinä rupee hammasta kiristään että miks en ostan niitä 30 senttisiä.

Ja jerkatessa pidän kyllä miniminä tuommosta 25-30cm muutenkin. Jerkin ja perukkeen yhdistelmä kun voi nykäyksen jälkeen maata vedessä kylki kyljessä ja siihen kun mamma ottaa niin peruke on haimpaissa ja pitkältä matkalta.

Siiman käytössähän on aivan sama homma. Eiköhän nuo nykyajan siimat kestäis vaikka 10 vuotta, mutta mitäs sit kun ei kestäkkään.

Siihen että sulla ei o menny kuvia MONTAAKAAN hauen suuhun voin vastata että mulla ei o menny YHTÄÄN kunnon perukkeiden jälkeen.

Tyhmästä päästä kärsii koko harrastus!! :evil:
Jatka samalla linjalla...
Mää mukkasi rotvalli reunaa ja pipa lens.
Avatar
jones
Abebe Bikila
Viestit: 4574
Liittynyt: 20:22:55 05.05.2005
Paikkakunta: Epsåå

Viesti Kirjoittaja jones »

Juu ei... tuurilla niitä isoja kaloja saadaan. Ei se kuitu paljoa tarvi kun leikkautuu siististi poikki. Näin kävi Jyrkälle yksi kerta kun heitteli rytökaislikkoon Minnaria. juuri meinasin sanoa, notta ekkönää peruketta käytä kun kaislan juuress pyörähti ja siima (0.36) napsahti poikki. Ei siinä vapa edes ehtiny kunnolla taipua..

Jäi hiukan hampaan koloon sen hauen kanssa...
Zaphod: I can't do this without my third arm!
Suojele norppaa. Vältä verkkokalastusta. Osta katiska.
--== : Kalamittatarroja kaupan : ==--
Avatar
Dilnen
oikeesti ihan mukava norsunvittukärpänen
Viestit: 2067
Liittynyt: 02:53:27 10.04.2006
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja Dilnen »

~40cm on käytössä. Pelkät hauen kituset laittaa siiman poikki.
Ei ole mitään uutta, että hauki mynttää perukkeen itsensä ympäri.

Varsinkin jerkeillä pitkä peruke jota jerkki voi työntää edellään
on melkeinpä pakon sanelema juttu jo pelkän uiton onnistumiseen.
Keino ei oo konsti eikä mikään, kun sen tietää.
Avatar
Eetupa
Norman Bates
Viestit: 274
Liittynyt: 21:50:33 16.09.2005
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Eetupa »

Kylvaan pitkillä mennään, minimi ~35cm. Vaikka isoja en saakkaan, on silti varauduttava...
Avatar
psy1
Vähän ihastunut
Viestit: 2070
Liittynyt: 09:32:46 21.03.2006
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja psy1 »

Eetupa kirjoitti:Kylvaan pitkillä mennään, minimi ~35cm. Vaikka isoja en saakkaan, on silti varauduttava...
Eipäs vähätellä siä. Vai oonko ymmärtäny noita sun rapsojas väärin :lol:

Kylmaar seiskan haukikin on jo iso. Teinit pian luulee että alle kympeistä ei kehtaa ees puhua :)
Mää mukkasi rotvalli reunaa ja pipa lens.
Avatar
Haukkivesku
Viikonloppusavolainen
Viestit: 4968
Liittynyt: 17:10:08 26.04.2005
Paikkakunta: hellsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Haukkivesku »

Itellä uistelussa käytössä 20cm perukkeet. Luultavasti koskaan ei ole hauki katkaissut siimaa vaikka on pyörähdellyt ympärikin.

Ajattelin uistelussakin siirtyä +30cm perukkeisiin koska silloin voisi
hilata kalan veneen vierelle perukkeesta tukien.

Heittelyssä käytän jerkkien ja muitten vieheittenkin kanssa jäykkiä 30-40cm perukkeita. Vaan sen takia että jäykkä käskyttää mun mielestäni paremmin viehettä...:)

Mut mä en ookaan mikään proo.
"En minäkään ole aina oikeassa, mutta silloinkin muut ovat enemmän väärässä."
Avatar
Hannesk
Kala-Hanski
Viestit: 189
Liittynyt: 15:43:41 12.11.2005

Viesti Kirjoittaja Hannesk »

Nykyisin kyllä pelottaisi solmia siiman jatkeeksi alle 40cm peruke. Omat taitaa olla luokkaa +45cm.
Se on nähty niin monta kertaa kuinka 30cm peruke olisi ollut liian lyhyt.
Avatar
Säynävä
Lahna mikä Lahna
Viestit: 735
Liittynyt: 05:33:30 04.05.2005

Viesti Kirjoittaja Säynävä »

Pitkien perukkeiden puolesta liputan minäkin, viimeksi muutama viikko sitten reilun kilon kala pyöritti busan ja n. 40 cm perukkeen pakettiin päänsä ympärille, pysyi kuitenkin vielä siimat ulkona.

Mielestäni osoittaa suurta ajattelemattomuutta ja välinpitämättömyyttä haukea kohtaan olla käyttämättä kunnon peruketta, kun mahdollisuus vieheen menetykseen kalan naamaan, ja tämän seurauksena mahdollisesti kalan kuolemaan, on kuitenkin huomattava. Ja puhun nyt vain kalastuksesta, jossa pääkohteena hauki...
Avatar
Remox
Mr. KMC Metaani
Viestit: 1060
Liittynyt: 12:15:31 15.10.2008
Paikkakunta: Valkeakoski/Nokia

Viesti Kirjoittaja Remox »

kui isoja hauki te oikein kalastatte :shock:

jos pitää käyttää +45cm peruketta ni oisko jo vähä suuruuden hullu, ainaki mun mielestä :wink:

pitäs vissii opetella toi jerkkaus ko kaikki ni hehkuttaa sitä.. saisko sillä ny sit isompia ja enempi, tuskimpa vaan :wink:
Avatar
Remox
Mr. KMC Metaani
Viestit: 1060
Liittynyt: 12:15:31 15.10.2008
Paikkakunta: Valkeakoski/Nokia

Viesti Kirjoittaja Remox »

Säynävä kirjoitti:
Mielestäni osoittaa suurta ajattelemattomuutta ja välinpitämättömyyttä haukea kohtaan olla käyttämättä kunnon peruketta, kun mahdollisuus vieheen menetykseen kalan naamaan, ja tämän seurauksena mahdollisesti kalan kuolemaan, on kuitenkin huomattava. Ja puhun nyt vain kalastuksesta, jossa pääkohteena hauki...
jos on suurta välinpitämättömyyttä kun EN käytä pitkää peruketta niinku sinä kunnon kalamies ni mietippä nyt sitte mitä haittaa kalalle on siitä kun käytät sitä peruketta...

ei helevetti sentää... joo..
JaRu
Joka alan wannabe-besserwisser
Viestit: 1545
Liittynyt: 09:50:15 22.12.2005
Paikkakunta: t.Urku

Viesti Kirjoittaja JaRu »

Muistelisin että nimim. Remox on PROVOILLUT ennenkin lyhyellä urallaan kalamies.comissa.
Taitaa tästäkin tulla samanmoinen.
Kylmää banaaniako kerjäät?
Avatar
jones
Abebe Bikila
Viestit: 4574
Liittynyt: 20:22:55 05.05.2005
Paikkakunta: Epsåå

Viesti Kirjoittaja jones »

Poroilut sikseen, mutta itse käytän 25-30cm jäykkää peruketta ja jopa minulle on käynyt niin, että hauki nielaisee jerkin todella huolella sisäänsä. Ja mä en todellakaan isoja kalasta kun ennätyskin on tuolla alle 7kg luokaasa..
Zaphod: I can't do this without my third arm!
Suojele norppaa. Vältä verkkokalastusta. Osta katiska.
--== : Kalamittatarroja kaupan : ==--
Avatar
Remox
Mr. KMC Metaani
Viestit: 1060
Liittynyt: 12:15:31 15.10.2008
Paikkakunta: Valkeakoski/Nokia

Viesti Kirjoittaja Remox »

JaRu kirjoitti:Muistelisin että nimim. Remox on PROVOILLUT ennenkin lyhyellä urallaan kalamies.comissa.
Taitaa tästäkin tulla samanmoinen.
Kylmää banaaniako kerjäät?
meinaakko että kuuntelen vittuilua nöyrästi. koska olen uusi saitilla ni en saa sanoo takasi, näinkö se menee?
Jabala
Viestit: 93
Liittynyt: 11:53:25 11.06.2008
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Jabala »

Remox kirjoitti:kui isoja hauki te oikein kalastatte :shock:

jos pitää käyttää +45cm peruketta ni oisko jo vähä suuruuden hullu, ainaki mun mielestä :wink:

pitäs vissii opetella toi jerkkaus ko kaikki ni hehkuttaa sitä.. saisko sillä ny sit isompia ja enempi, tuskimpa vaan :wink:
No provoilua taikka ei, tuo 45 cm saattaa huonolla tuurilla jäädä jopa lyhyeksi. Luupää helposti kieputtaa tota peruketta ittensä ja koukkujen ympärille. Ei siinä tarvita enää kuin hippunen mun normaalia tuuria niin johan se paljas siima kulkee tuubin kitusien kautta ja soppa onkin valmis.
Avatar
Rankaisija
Viestit: 507
Liittynyt: 16:56:49 26.03.2006

Viesti Kirjoittaja Rankaisija »

Viimeksi muokannut Rankaisija, 13:35:05 04.12.2008. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Samthefisherman
Viestit: 2817
Liittynyt: 21:16:30 07.10.2005
Paikkakunta: Vantaa-Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Samthefisherman »

Juu juu...

Kukin tyylillään. Hauenkalastuksessa käytän 40+ perukkeia ja 0.36-0.46 mm. KUITUSIIMAA. Kantapään kautta on haettu nuo opit.
Avatar
Pete1977
Suurin Pudottaja
Viestit: 347
Liittynyt: 18:37:49 25.11.2007
Paikkakunta: Hååkkanila

Viesti Kirjoittaja Pete1977 »

No joo... Mun vajavainen älykapasiteettini on tuonut minut seuraavanlaiseen pisteeseen:

Jäykkänä jerkkiperukkeena 40cm, notkeana yleisperukkeena n.45cm. Siimoina 0.28, 0.36 ja 0.41pp:t, setistä riippuen, jotka vaihdetaan yleensä kevät- ja syyskaudeksi... Pirteiden ja leikkisien kesähaukien kanssa käytän notkeana perukkeena usein 60 senttistä titaania. Mut mä oonkin köyhä, eikä mulla ole varaa menettää uistimia. Ni!

Taimenta kalastetaan ilman peruketta 0.23(?) kuidulla ja jigihommat hoidetaan 0.18 kuidulla ja about 50cm mono-perukkeella. Näillä aion mennä niin kauan kunnes joku mulle (omaan käyttööni) toimivamman yhdistelmän esittää.
...Raimo hauesta hanurin laittoi, minä vehkeen lampaille vein.

-Onni Varis
Elmeri
Viestit: 17
Liittynyt: 14:39:31 11.01.2006
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Elmeri »

On toki aivan mahdollista, että ilman peruketta voi saada 1000, tai miksei 10 000:kin haukea ilman ainuttakaan katkoa.

Todennäköistä se ei kyllä ole, ja käytännössä lähes mahdotonta.

Näitä voi funtsia kun kirjoittelee provoja, tai vastaa niihin.

Voisi myös kysyä, että miksi hauenkalastuksessa ei kannattaisi käyttää riittävän pitkää ja vahvaa peruketta? Mikä hyöty siitä saavutetaan?
Avatar
Remox
Mr. KMC Metaani
Viestit: 1060
Liittynyt: 12:15:31 15.10.2008
Paikkakunta: Valkeakoski/Nokia

Viesti Kirjoittaja Remox »

Elmeri kirjoitti:
Voisi myös kysyä, että miksi hauenkalastuksessa ei kannattaisi käyttää riittävän pitkää ja vahvaa peruketta? Mikä hyöty siitä saavutetaan?
onhan se tietty noinkin... oon sit varmaan haukien kiduttaja ko en niitä käytä.. :shock:
Avatar
Pikkis
Ihrasormi
Viestit: 665
Liittynyt: 11:00:16 25.04.2005
Paikkakunta: Österbotten

Viesti Kirjoittaja Pikkis »

Remox kirjoitti:kui isoja hauki te oikein kalastatte :shock:

jos pitää käyttää +45cm peruketta ni oisko jo vähä suuruuden hullu, ainaki mun mielestä :wink:

pitäs vissii opetella toi jerkkaus ko kaikki ni hehkuttaa sitä.. saisko sillä ny sit isompia ja enempi, tuskimpa vaan :wink:
Kaksi kertaa käynyt minulle niin, että hauki on hotkaissut uistimen perukkeineen niin syvälle, että siima on katkennut hauen hampaisiin. Molemmilla kerroilla taisi olla n.15cm peruke. Eikä tarvinnut edes jerkkiä uitella vaan lusikkaa. Hauet kokoluokkaa alle 3kg. Kerran pääsin myös todistamaan kuinka edellisenä syksynä perukkeen yli haukanneen hauen suusta saatiin keväällä vaappu takaisin. Hauki oli n.4kg ja vaappu oli 13cm terminator, väriä en muista.
Vastaa Viestiin