Mieluisin perukkeesi?

Alueen säännöt
Palsta heittokalastuksesta. Keskustelun aiheina heittokalastukseen soveltuvat kalapaikat, välineet, vieheet, kalastustavat jne.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt

Mieluisin perukkeesi?

a) Teräsvaijeri
4
4%
b) Jäykkä teräs
6
6%
c) Titaani
43
45%
d) Teräs+dyneema (Predator yms.)
24
25%
e) Teräs+dyneema+kupari
0
Ei ääniä
f) Fluorgarbon tms. kova monofiili
3
3%
g) Punottu/kierretty dyneema
4
4%
h) Kevlar
1
1%
i) Kupari-/messinkipunos
0
Ei ääniä
j) Volframi
0
Ei ääniä
k) Jokin muu, mikä?
0
Ei ääniä
l) En käytä perukkeita
10
11%
 
Ääniä yhteensä: 95

Avatar
Tyrä
Raksiteline
Viestit: 4555
Liittynyt: 07:11:01 28.05.2005
Paikkakunta: Maameri
Viesti:

Mieluisin perukkeesi?

Viesti Kirjoittaja Tyrä »

Millaista perukketta mieluimmin käytät sellaisessa kalastuksessa, jossa peruketta tarvitaan (esim. hauestus)? Koetin muistella tuohon tietämäni perukematskut, mutta varmasti jotain unohtuikin. Kerro siis ihmeessä, jos tiedät jonkin muun ja toivotaan, että joku mode sen sitten lisää äänestysvaihtoehdoksi.

Tuolla vanha keskustelu aiheesta pohjustukseksi
Nuorten kalakerho etsii lahjoituksina käyttökelpoista tai korjauskelpoista kalastustavaraa. Yksäriä minulle, niin kerron lisää.
Kolle
karate kid
Viestit: 534
Liittynyt: 08:59:06 24.09.2006
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Kolle »

Pari viime kautta olen käyttänyt jerkkauksessa köyhänmiehen ns. tyräperuketta jonka olen itse firelinestä tai muusta vastaavasta punonut. Ovat ainakin kestäneet! Tänä vuonna siirryn varmaankin titaanisiin.
Avatar
Pera
Viestit: 643
Liittynyt: 18:50:28 22.08.2006

Viesti Kirjoittaja Pera »

Kalastustavasta riippuen puol-jäykkää titaania tai ProLeaderia löytyypi siiman päästä. Useimmiten ehkä kuitenkin titaani..tai proleader..en osaa sanoa. Myös siimasta ite punottuja oon kokeillu, ja ne kestikin hyvin..kunnes joutuivat vastakkain hauen hampaiden kanssa ja katkesivat.
OhHoh
Avatar
Samtheman
Pippelsman
Viestit: 7989
Liittynyt: 19:28:05 21.04.2005
Paikkakunta: Korso

Viesti Kirjoittaja Samtheman »

Titaani, ei käherry eikä taitu.
Joskus varoperukkeena pidän predator-tyylistä kamaa, mutta se vain taimenta soutaessa tai jos tanttua heittäessä on iso haukivaara. Ikävästi menee kikkaralle.
ISO uisteluvene kaupan! Nettivene 735003

Tsekkaa mun blogi: https://www.facebook.com/ruodollarokotettu/?fref=ts
Avatar
Samthefisherman
Viestit: 2817
Liittynyt: 21:16:30 07.10.2005
Paikkakunta: Vantaa-Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Samthefisherman »

Haukihommissa heittokäytössä nykyään notkea titaani ja uistellessa Mustadin muovitettu teräsvaijeri.
Viimeksi muokannut Samthefisherman, 14:28:51 23.02.2009. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
psy1
Vähän ihastunut
Viestit: 2070
Liittynyt: 09:32:46 21.03.2006
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja psy1 »

Jäykkä titaani.

Kuten kaikissa tarvikkeissa, niin vaihdan vasta sit kun pettää.
BFT:een jäykät ei o viä heittäny pissaa silmään, joten ei o ollu tarvetta vaihtoon.
Mää mukkasi rotvalli reunaa ja pipa lens.
Avatar
sakkeus
Yrjö Kakka
Viestit: 5745
Liittynyt: 19:21:31 21.04.2005
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sakkeus »

Samtheman kirjoitti:Titaani, ei käherry eikä taitu.
Joskus varoperukkeena pidän predator-tyylistä kamaa, mutta se vain taimenta soutaessa tai jos tanttua heittäessä on iso haukivaara. Ikävästi menee kikkaralle.
Kyllä se titaani paras meteriaalina on, mutta olen saanut yhden perukkeen kiharalle ja taittumaan. En tiedä kuinka tuo kävi, mutta solmussa se kalan jäljiltä oli....

Uskaltaako tuota esim. lämmittää ja koittaa oikaista suoraksi? Materiaali on tuollaista yksisäikeistä ohutta semi jäykkää...
Avatar
sakkeus
Yrjö Kakka
Viestit: 5745
Liittynyt: 19:21:31 21.04.2005
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sakkeus »

psy1 kirjoitti:Jäykkä titaani.

Kuten kaikissa tarvikkeissa, niin vaihdan vasta sit kun pettää.
BFT:een jäykät ei o viä heittäny pissaa silmään, joten ei o ollu tarvetta vaihtoon.
BFT:een jäykissä ainakin lukot on/oli ihan paskoja joten ne kannattaa vaihtaa ennen käyttöä.
Avatar
Ihis
Viestit: 420
Liittynyt: 23:37:12 11.12.2006
Paikkakunta: Laru

Viesti Kirjoittaja Ihis »

Jerkkauksessa jäykää titaania. Suspijigeille ja zalteille notkeaa titaania. Kevät taimenessa predatoria jos haukivaara.

Ei oo mulla BFT:t vielä vääntyneet...ja lukot olen vaihtanut parempiin!
Avatar
sakkeus
Yrjö Kakka
Viestit: 5745
Liittynyt: 19:21:31 21.04.2005
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sakkeus »

Ihis kirjoitti:Jerkkauksessa jäykää titaania. Suspijigeille ja zalteille notkeaa titaania. Kevät taimenessa predatoria jos haukivaara.

Ei oo mulla BFT:t vielä vääntyneet...ja lukot olen vaihtanut parempiin!
Juu ei BFT:n jäykkä mullakaan ole vääntynyt, mutta lukot on ollu kovilla ja siten vaihto parempiin perukkeisiin oli helppo tehdä.
Avatar
psy1
Vähän ihastunut
Viestit: 2070
Liittynyt: 09:32:46 21.03.2006
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja psy1 »

sakkeus kirjoitti:
psy1 kirjoitti:Jäykkä titaani.

Kuten kaikissa tarvikkeissa, niin vaihdan vasta sit kun pettää.
BFT:een jäykät ei o viä heittäny pissaa silmään, joten ei o ollu tarvetta vaihtoon.
BFT:een jäykissä ainakin lukot on/oli ihan paskoja joten ne kannattaa vaihtaa ennen käyttöä.

Mikä vika? Kuluu suht nopeeta, mutta ei liian nopeeta. Kerran on myös auennut, mutta ei kerta homoakaan tee :)
Mää mukkasi rotvalli reunaa ja pipa lens.
Avatar
Koivisto
Viestit: 1516
Liittynyt: 17:38:00 26.04.2005
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Koivisto »

Haukihommissa ehdottomasti ääni fluorocarbonille. Notkea titaani ihan jees, mutta fluorocarbonilla uinti on vaan parempi.
Avatar
ma^ko
Überbesserwisser
Viestit: 4622
Liittynyt: 19:25:25 21.04.2005
Paikkakunta: Tsadin Maalaiskunta, Härmäland.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ma^ko »

Vastasin etten käytä perukkeita, koska peruke on mun mielest väärä termi. Purukalustosuojana eli purekkeena käytän mitä milloinkin, vaijeria ehkä useimmin.
><(((((°> <°)))))>< Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, ihminen voi korjata. ><(((((°> <°)))))><
Avatar
Varaani
Viestit: 1885
Liittynyt: 07:24:34 11.05.2005
Paikkakunta: Saari

Viesti Kirjoittaja Varaani »

Löysää titaania raskaammissa haukihommissa, predatoria tms Zalteille ja suspeille.

Koivisto: mitä fluoroa olet haukihommissa käyttänyt ja minkä paksuista?
I am the lizard king, I can do anything!
Avatar
Ihis
Viestit: 420
Liittynyt: 23:37:12 11.12.2006
Paikkakunta: Laru

Viesti Kirjoittaja Ihis »

psy1 kirjoitti: Mikä vika? Kuluu suht nopeeta, mutta ei liian nopeeta. Kerran on myös auennut, mutta ei kerta homoakaan tee :)
Just toi crosslockin aukeaminen. Muutaman kerran väsytellyt haukea lukko auki ja kaverilla busa lähti hauen mukaan auenneen lukon takia.
Avatar
sakkeus
Yrjö Kakka
Viestit: 5745
Liittynyt: 19:21:31 21.04.2005
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sakkeus »

psy1 kirjoitti:
sakkeus kirjoitti:
psy1 kirjoitti:Jäykkä titaani.

Kuten kaikissa tarvikkeissa, niin vaihdan vasta sit kun pettää.
BFT:een jäykät ei o viä heittäny pissaa silmään, joten ei o ollu tarvetta vaihtoon.
BFT:een jäykissä ainakin lukot on/oli ihan paskoja joten ne kannattaa vaihtaa ennen käyttöä.

Mikä vika? Kuluu suht nopeeta, mutta ei liian nopeeta. Kerran on myös auennut, mutta ei kerta homoakaan tee :)
Nuo lukot on ollut liian pehmeää tavaraa ja muutaman kerran on mennyt ihan uusi peruke paskaksi lukostaan ihan perus hauen kanssa. Lukon vaihtamalla nuo on taas toimineet.

Nykyään olen käyttänyt noita olikos se nyt nm. Garbagen perukkeita ja ne ainakin on ollut toimivia, vaikka niistä olenkin saanut yhden jo solmun. Lukot niissä ainakin ollut hyviä. Ja tietty hyvänä puolena on se, että saa ainakin tilattua sopivan mittaisia.
Avatar
jja
Viestit: 174
Liittynyt: 16:51:31 04.09.2006
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jja »

Garbagen nikkaroimia titaaniperukkeita on tullut itsekin käytettyä. Vielä kyllä löytyy vaappuhommiin legendaarista Kevlar Steel perukemateriaalia, josta on tullut itse sitten väsättyä sopivan mittaisia pätkiä.
Avatar
Juvonen
Viestit: 246
Liittynyt: 14:37:54 05.04.2007
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Juvonen »

abo kirjoitti:Vastasin etten käytä perukkeita, koska peruke on mun mielest väärä termi. Purukalustosuojana eli purekkeena käytän mitä milloinkin, vaijeria ehkä useimmin.


:shock:
Siis whot?!?!


Meikällä lentää haukikapulat Patriotin 1-säikeisellä titaniumperukkeilla...
Soutelija
Viestit: 152
Liittynyt: 20:34:27 06.03.2008
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Soutelija »

No haukea ei tule ihan hirveesti koitettua, mutta jos esim. kuhan jigaus sijoittuu alueelle, jossa asustaa paljon haukia, niin tällöin on kuidun jatkeena noin metrin pätkä jotain suht jäykkää monoa n. 0.30-0.40 millisenä. Sanovatpahan toiset, että paksu monoperuke parantaisi jigin uintiakin, mutta itse tosiaan käytän sitä ihan vaan haukien takia. Ja säästyyhän siinä muutama pennonenkin, kun ei kulu "kallista" kuitusiimaa niin paljon reissua kohti.
Avatar
ma^ko
Überbesserwisser
Viestit: 4622
Liittynyt: 19:25:25 21.04.2005
Paikkakunta: Tsadin Maalaiskunta, Härmäland.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ma^ko »

mallikas kirjoitti: Siis whot?!?!
No katsos kun perhosiima esmes on paksua niin sen perälle pannaan ohuempi peruke et saadaan perh toimimaan. Tässä tapauksessa ei millään perusteella laiteta siimalle perään lisäkettä(peruketta) jotta juttu toimisi vaan sinne laitetaan purukalustosuojaksi esine, siis pureke.
><(((((°> <°)))))>< Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, ihminen voi korjata. ><(((((°> <°)))))><
Avatar
Juvonen
Viestit: 246
Liittynyt: 14:37:54 05.04.2007
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Juvonen »

abo kirjoitti:No katsos kun perhosiima esmes on paksua niin sen perälle pannaan ohuempi peruke et saadaan perh toimimaan. Tässä tapauksessa ei millään perusteella laiteta siimalle perään lisäkettä(peruketta) jotta juttu toimisi vaan sinne laitetaan purukalustosuojaksi esine, siis pureke.
Jahas jahas! :D Pitäis vissiin kasata jokin lautakunta päivittelemään kalastusvälineistön nimistöä!
Avatar
aaAAaa
Viestit: 6205
Liittynyt: 10:42:50 17.10.2005
Paikkakunta: Weikkolan Wapaavaltio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja aaAAaa »

Titaania jerkatessa ja Predatoria normiuistimille sekä uisteluun.
Kalastusta ilman sukkiksia jo vuosikymmenien ajan.
Avatar
Tyrä
Raksiteline
Viestit: 4555
Liittynyt: 07:11:01 28.05.2005
Paikkakunta: Maameri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tyrä »

Pera kirjoitti:Myös siimasta ite punottuja oon kokeillu, ja ne kestikin hyvin..kunnes joutuivat vastakkain hauen hampaiden kanssa ja katkesivat.
Hämmentävää. Itse olen vuosikausia käyttänyt noita kuudesta dyneemasiimasta letitettyjä perukkeita ja KOSKAAN ei ole peruke pettänyt. Arvioisin, että yhdellä perukkeella tulee pyydettyä 40-60 haukea ennen sen vaihtamista. Enemmänkin ne luultavasti kestäisivät, mutta olen vaihtanut aina kun kalan puoleinen pää alkaa olla "pörröinen". Mielestäni nuo ovatkin hintalaadukkaimpia perukkeita, sillä jämäsiimoille ei voi hintaa laskea ja ovat minusta todella hyviä. Ainut kustannus siis onkin leikari ja lukko. Työnäkään ei ole kummoinen homma punoa kymmenkunta peruketta kaudessa (juuri nytkin näytön ylälaidasta roikkuu keskeneräinen ja pari valmista).
Nuorten kalakerho etsii lahjoituksina käyttökelpoista tai korjauskelpoista kalastustavaraa. Yksäriä minulle, niin kerron lisää.
Avatar
catch_a_fish
Väärin kalastaja
Viestit: 1947
Liittynyt: 06:55:35 22.04.2005
Paikkakunta: Aura

Viesti Kirjoittaja catch_a_fish »

Tyrä kirjoitti:
Pera kirjoitti:Myös siimasta ite punottuja oon kokeillu, ja ne kestikin hyvin..kunnes joutuivat vastakkain hauen hampaiden kanssa ja katkesivat.
Hämmentävää. Itse olen vuosikausia käyttänyt noita kuudesta dyneemasiimasta letitettyjä perukkeita ja KOSKAAN ei ole peruke pettänyt. Arvioisin, että yhdellä perukkeella tulee pyydettyä 40-60 haukea ennen sen vaihtamista. Enemmänkin ne luultavasti kestäisivät, mutta olen vaihtanut aina kun kalan puoleinen pää alkaa olla "pörröinen". Mielestäni nuo ovatkin hintalaadukkaimpia perukkeita, sillä jämäsiimoille ei voi hintaa laskea ja ovat minusta todella hyviä. Ainut kustannus siis onkin leikari ja lukko. Työnäkään ei ole kummoinen homma punoa kymmenkunta peruketta kaudessa (juuri nytkin näytön ylälaidasta roikkuu keskeneräinen ja pari valmista).
Punotusta siimasta letitetyt perukkeet toimii mun kokemusten mukaan joko kohtalaisesti tai huonosti. Kohtalaisesti, jos letityksen onnistuu tekemään todella löysäksi, jolloin katkaiseminen on myös hauen hampaille paljon vaikeampaa. (Kokeilkaapa katkaista löysää punottua saksilla.) Kiristetyt letit ja muuten huolellisesti tehdyt ei vaan toimi, ne napsuvat liian herkästi poikki.

Mä en ole noita letitettyjä käyttänyt jerkkien kanssa koska jerkkien kanssa jäykkä/semijäykkä on omaan makuun parempi, ja vaappujen sekä lusikoiden kanssa lettiperukkeen paksuus aiheuttaa taas ongelmaa. Voi olla että kyse on vaan esteettisyydestä, mutta ei se paksu kaapeli oikein siinä pikkuvaapun edessä vakuuta. Mutta ehkä suurin ongelma siimanjämistä letitetyissä perukkeissa liittyykin juuri siihen, kuinka suuri luotto itsellä on omaan kalustoon. Jos koko ajan pelkää perukkeen puolesta, ei kalastuskaan suju.

Itsellä titaania eri muodoissa hauen kalastuksessa. Joskus toki jotain muutakin, ei noita vuosien varrella testattuja vaihtoehtoja ole kaikkia malttanut roskiinkaan heittää.
Hajaantukaa, täällä ei ole mitään nähtävää!
Avatar
Tyrä
Raksiteline
Viestit: 4555
Liittynyt: 07:11:01 28.05.2005
Paikkakunta: Maameri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tyrä »

Oikeinko todella teille on tapahtunut niin, että punottu dyneemaperuke on katkennut hauen hampaissa tai jotenkin muuten kalastustilanteessa? Omaan kokemukseen pohjaten sitä on todella vaikea uskoa, mutta täytyyhän se uskoa, jos niin väitätte. Itselläni ainut negatiivinen kokemus noista oli, kun punoin perukkeen keltaisesta siimasta. Keltainen nimittäin tuntui vähentävän tärppejä tummiin verrattuna.
Nuorten kalakerho etsii lahjoituksina käyttökelpoista tai korjauskelpoista kalastustavaraa. Yksäriä minulle, niin kerron lisää.
Vastaa Viestiin