Kuhan alamitta

Alueen säännöt
Täällä keskustellaan kaikesta säähän, kalastonhoitoon, kalojen suojeluun, kalatalouteen, kalastuslakiin ja kalastusasetuksiin, ympäristöön ja luonnonsuojeluun jne liittyvistä asioista.
Kunnostus-uutiset - Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Avatar
Royal Trude
Koko Kansan Tenaleidi
Viestit: 15175
Liittynyt: 20:17:16 06.11.2005
Paikkakunta: Espoo, Tuusula, Keminmaa
Viesti:

Kuhan alamitta

Viesti Kirjoittaja Royal Trude »

Huhu, vahvistamaton:

Hesassa alle 40-senttisiä kuhan pentuja ei sitten KUULEMMA enää pampun kanssa yhteensoviteta.

No, eihän tuo suuri muutos ole, imho, mutta askel kohti seuraavaa senttiä.

Toivomme samaa muuallekin kuhamaahan. (siis minä ja mun ego, teistä en tiedä)

Enää ei ole markkinoita niille, jotka myyvät venytettyjä 37-sentin mittakapuloita tai venyviä 37-sentin mittanauhoja. Hallelujaa. Kymmenjärjestelmä voittaa! Hmmm...

Noniin, asiaan: Onko alku aina hankala vai hyvä kun joku edes yrittää?
Piiloteksti
Suomi on suuri sukkahousumaa
Mikey
Herr Doktor
Viestit: 7038
Liittynyt: 13:19:15 22.04.2005
Paikkakunta: Privat område. Mene pois.

Viesti Kirjoittaja Mikey »

Tänne Turun suuntaan noita alamittoja ei tarvita, kuha on täällä jokatapauksessa syömäkelvotonta. :shock:

Kyllähän tuo kuhan alamitan nostaminen hyvä asia on, sama mitta koko maahan vaan!
Jag fiskar. Pappa betalar. Samma på finska.
Avatar
Jarzi75
Viestit: 688
Liittynyt: 12:38:46 27.04.2005
Paikkakunta: Vaasa, tuo syvien ja kirkkaiden vesien valtakunta...

Viesti Kirjoittaja Jarzi75 »

Positiivista kehitystä. Joku 42 cm rupeis olemaan jo suht kelvollinen alamitta. Itse pyrin ottamaan ruokakalat 42-48 haarukasta. Isommat ja pienemmät takasi kasvamaan.

Edit: Niin ja onhan tota 40 cm alamittaa ollu siellä täällä Keski-Suomessa jo nyt käytössä.
Jarrut tappiin... Ja vielä napsu yli...

Jos tästä jotain positiivista hakee, niin ei tuu ihan heti mieleen...
pikesman
Viestit: 125
Liittynyt: 15:32:41 08.02.2006
Paikkakunta: loviisa

Viesti Kirjoittaja pikesman »

Jos kuhan alamitta olisi 45cm, niin vähintäin puolet kuhista olisi varmuudella ainakin kerran kutenut nykytietämyksen mukaan. Mikäköhän lienee ollut peruste aikoinaan 37cm alamitalle ajatellen nyt vaikkapa kalastuslain ensimmäistä pykälää vai onko se mitta muotoutunut siitä, että ravintolafileet ovat sopivan kokoisia tämän mittaisella kuhalla? Kävin paikallisen Sokos-Marketin kalatiskillä, jossa oli Virosta tuotua kuhaa. Fileet olivat arviolta 2-4kg:n gösseistä, joten näin muualla.
Avatar
Vilttiketju
HUUTO: Edvard Munch
Viestit: 3052
Liittynyt: 23:15:31 09.02.2006
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Vilttiketju »

mites fileestä painon noin tarkkaan sanot?Jos olipi venytettyä filettä? :D.
Juu ja alamitan kanssa mennään parempaan suuntaan.
On niin HAPOKASTA.Ei pysty!
Peksim
TöPeksim
Viestit: 1130
Liittynyt: 14:21:33 07.02.2006
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Peksim »

Joo hyvä vain jos tuo 40 senttiä otettaisiin käyttöön koko maahan, tai siis voisihan tuosta vieläkin nostaa vaikka 45 senttiin asti mun puolesta! Aika säälittävän kokoisia ovat kyllä fileet noista <40 senttisistä kuhista.

Edit: Muistetaanhan kaikki kuitenkin noudattaa omaa henkilökohtaista alamittaa! Mielellään yli tuon 40 sentin :wink:
Avatar
pkartio
Gizan P. Yramidi
Viestit: 596
Liittynyt: 17:10:14 01.02.2006
Paikkakunta: Kangasniemi

Viesti Kirjoittaja pkartio »

Kyllä huima 3 cm korotus kuhan alamittaan on vähintäänkin tarpeellinen, mielestäni tuo 8cm korotus olisi vielä suotavampi.
Ne jotka noudattavat alamittoja, tuskin lopettaisivat noudattamisen siksi että se olisi 45cm, ja toisaalta ne jotka pamputtaa alamittaisia, jatkavat sitä nostettiin alamittaa eli ei.
Strumffia strumffaava strumffi...
Avatar
Maknum
Viestit: 431
Liittynyt: 10:15:28 14.01.2006
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Maknum »

pkartio kirjoitti:Kyllä huima 3 cm korotus kuhan alamittaan on vähintäänkin tarpeellinen, mielestäni tuo 8cm korotus olisi vielä suotavampi.
Ne jotka noudattavat alamittoja, tuskin lopettaisivat noudattamisen siksi että se olisi 45cm, ja toisaalta ne jotka pamputtaa alamittaisia, jatkavat sitä nostettiin alamittaa eli ei.
Näin se menee valitettavasti... Mutta minun mielestä myös kalakauppiaiden tiskeihin voitaisiin tehdä ratsioita, koska itse olen huomannut siellä myynnissä alamittaisia...
Peksim
TöPeksim
Viestit: 1130
Liittynyt: 14:21:33 07.02.2006
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Peksim »

Maknum kirjoitti: Näin se menee valitettavasti... Mutta minun mielestä myös kalakauppiaiden tiskeihin voitaisiin tehdä ratsioita, koska itse olen huomannut siellä myynnissä alamittaisia...
Huomannut alamittaisia, silmä määräisesti 40cm ja ylikin olevat kuhat kyllä toisinaan näyttävät huomattavasti pienemmiltä kuin mitä ovat! Tämän olen huomannut uistelukisoissa kun "varmasti alamittanen" onkin paljastunut puoli senttiä mitan ylittäväksi kalaksi. Tuskin kovin moni kauppias ainakaan _tahallaan_ alamittaista kalaa myyntiin laittaa.
Avatar
Maknum
Viestit: 431
Liittynyt: 10:15:28 14.01.2006
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Maknum »

Peksim kirjoitti:
Maknum kirjoitti: Näin se menee valitettavasti... Mutta minun mielestä myös kalakauppiaiden tiskeihin voitaisiin tehdä ratsioita, koska itse olen huomannut siellä myynnissä alamittaisia...
Huomannut alamittaisia, silmä määräisesti 40cm ja ylikin olevat kuhat kyllä toisinaan näyttävät huomattavasti pienemmiltä kuin mitä ovat! Tämän olen huomannut uistelukisoissa kun "varmasti alamittanen" onkin paljastunut puoli senttiä mitan ylittäväksi kalaksi. Tuskin kovin moni kauppias ainakaan _tahallaan_ alamittaista kalaa myyntiin laittaa.
Itse huomautin tuosta joskus ja 100% varmasti näin sen olevan alamittainen ja huomautin siitä ja kauppias sanoi, että mene sinäkin siitä kun et mitään osta niin älä turhaan ihailekkaan... Jos ei olisi ollut niin olisin uskonut, että kauppias olisi näyttänyt minule kalaa tarkemmin, mutta ei vaan tämä herra veti herneen nenään...
Avatar
Koivisto
Viestit: 1516
Liittynyt: 17:38:00 26.04.2005
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Koivisto »

Askel parempaan suuntaan, mutta.. Jokainen aktiivi kalastaja voisi äänestää jaloillaan ja suunnata jonnekkin mistä löytyy mittakuhaa. Näin tein itse. Uistelu kuhien lastentarhassa ja umpeen verkotetussa paikassa ei ollut mun juttu, enkä kokenut sitä kovin järkeväksi touhuksi.

Puhun siis Laajalahdesta.
koivistojanne.kuvat.fi
Avatar
Wallu
Hymyilevä Haukiguru
Viestit: 1570
Liittynyt: 16:39:51 22.04.2005
Paikkakunta: Nordsjö

Viesti Kirjoittaja Wallu »

Hyvä on suuntaus,ero ei ole suurensuuri 37sm tai 40sm mutta suunta on ainakin parempaan.

Mikäli itse olisin päättäjä niin kuhalle tulisi takaisin myös kuturauhoitus,hieman vain edellistä muutettaisiin ja nyt rauhoituskuukausia olisi kaksi eli touko ja kesäkuu.

Ja vaikka suoranaisesti ei aiheeseen liitykkään niin myös hauelle laittaisin kuturauhoituksen,koska on oikein seurakin perustettu tuon hauen hyvinvoinnin turvaamiseksi niin miksi sille ei siis taata kuturauhaa..
Tuo pitäisi asettaa lääneittäin niin että etelässä se alkaa ja päättyy huomattavasti aiemmin kuin pohjoisessa.

Wallu
Avatar
J.a.M
Viestit: 1734
Liittynyt: 13:09:11 11.07.2005
Paikkakunta: Kempton
Viesti:

Viesti Kirjoittaja J.a.M »

eikös ammattikalastuksessa ollut jokin % poikkeama että joukossa saa olla tietty määrä alamittaa ...
mitä alamittaan tulee niin raakasti vaan 50 cm ku loppujen lopuksi se kuha ei oo sen kummempi kala ku ahven saanut vaan jonkin ihme statusarvon parempana kalana
Paino on voimaa ja Ylipaino on Ylivoimaa
Avatar
Stickan
RantaruÅttalainen ojaharppi
Viestit: 8114
Liittynyt: 19:53:03 21.04.2005
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Stickan »

Siirto!
Ipe
Uimamaisteri
Viestit: 1244
Liittynyt: 22:42:26 11.04.2007
Paikkakunta: Tervola
Viesti:

Kuhan alamitta

Viesti Kirjoittaja Ipe »

Nyt kun tuota kuhaa on alkanut saada uistimella jopa hyvin tuosta Kemijoesta niin mikä olisi sopiva alamitta kyseiselle kalalle? Mahtaisiko 45cm olla lähellä?
Tuossa talvella on varmaan viehelupa-alueen kokous missä käsitellään nuita asioita niin tuohon ehkä pystyisi vaikuttamaan olettaen, että pääsen paikalle.
Avatar
mpk
Viestit: 613
Liittynyt: 18:44:17 10.11.2006
Paikkakunta: Läntisen Etelä-Savon hiipuva kasvukeskus

Re: Kuhan alamitta

Viesti Kirjoittaja mpk »

Kyllä tuo 45 cm kuullostaa hyvältä ensialkuun. Voihan sitä tarvittaessa hivuttaa tulevaisuudessa ylöspäin. Vielä jos saatte kalastusalueen säätämään verkkojen silmäkokoihin rajoituksia niin taas nytkätää parempaan suuntaan.
mylläri
Viestit: 707
Liittynyt: 11:41:18 19.04.2006

Re: Kuhan alamitta

Viesti Kirjoittaja mylläri »

Täyttä arvailua.
Teettäkää selvitys ammattilaisilla, niin saatte parhaan tuloksen.
Lajin helppous viehättää.
Ipe
Uimamaisteri
Viestit: 1244
Liittynyt: 22:42:26 11.04.2007
Paikkakunta: Tervola
Viesti:

Re: Kuhan alamitta

Viesti Kirjoittaja Ipe »

Voi, olla arvailua, mutta sikäli, kun tunnen paikallista päätöksentekoa niin saattaa tulla lähinnä naureskelua jos alettaisiin ammattilaisten voimin tutkia kuhan alamittaa. Eli jos jotain faktaa on haettava se täytyy aika pitkälti itse etsiä ja kyetä perustelemaan, kun sen aika on.
Avatar
vlasek
Provoileva muskelipökiö
Viestit: 13103
Liittynyt: 00:09:58 02.09.2007
Paikkakunta: Träshscandal

Re: Kuhan alamitta

Viesti Kirjoittaja vlasek »

45 cm itellä. otin kyä viime kesänä yhden 43 :oops:

50 cm ei välttis ois kauheen väärin?
Avatar
Möykky
SÄRKI-LOVER
Viestit: 1517
Liittynyt: 21:54:09 20.02.2006
Paikkakunta: Joen varrella

Re: Kuhan alamitta

Viesti Kirjoittaja Möykky »

Kuhanaaras saavuttaa normioloissa kutukypsyyden 40-46cm pituisena. 45cm on mielestäni vähimmäisalamitta mitä Suomessa kuhalla sais ylipäätään olla. Etelä-Suomen rehevissä kuhavesissä 50 cm ois kohillaan... :roll:
mylläri
Viestit: 707
Liittynyt: 11:41:18 19.04.2006

Re: Kuhan alamitta

Viesti Kirjoittaja mylläri »

Ipe kirjoitti:Voi, olla arvailua, mutta sikäli, kun tunnen paikallista päätöksentekoa niin saattaa tulla lähinnä naureskelua jos alettaisiin ammattilaisten voimin tutkia kuhan alamittaa. Eli jos jotain faktaa on haettava se täytyy aika pitkälti itse etsiä ja kyetä perustelemaan, kun sen aika on.
Hehe, näinhän se tietty menee. Istutuksiin laitetaan kaikki liikenevä raha, eikä ymmärretä että kokonaissaaliiseen vaikuttaa istutusmäärien lisäksi myös mm. se kuinka isona ne kalat otetaan ylös...
Pitkässä juoksussa tommonen selvitys olisi todella kannattava sijoitus.
Lajin helppous viehättää.
Ipe
Uimamaisteri
Viestit: 1244
Liittynyt: 22:42:26 11.04.2007
Paikkakunta: Tervola
Viesti:

Re: Kuhan alamitta

Viesti Kirjoittaja Ipe »

Varmasti kannattava sijoitus olisi, mutta täälläpäin on voimissaan vielä Kill&Grill-kalastus, eli verkkoja veteen, kun säiliöauto lähtee rannasta. Yleensäkkin kaikki muutokset tuntuu olevan kiven takana esim. juuri tuon istutusten jälkeisen ajan rauhoitus. Joten tässä on edettävä pienin askelin.
Froste
Pissapoika
Viestit: 2310
Liittynyt: 18:42:12 15.05.2008
Paikkakunta: Bergen, Hordaland

Re: Kuhan alamitta

Viesti Kirjoittaja Froste »

Kannattaa ottaa porukalle esille tuo Ruotsin Hjälmaren-esimerkki kun ehdottaa kansallista alamittaa korkeampaa, ja silmäkokojen korottamista. Ainakin mun mielestä homma puhuu aika karua kieltä kuhan alamitoista, tässä tuo HS:n vieraskynä-palstalta napattu teksti:
ISOT KALAT VAHVISTAVAT KALAKANTAA

Tuore Helsingin yliopistossa. tehty tutkimus osoitti, etta ensi kertaa kutevilla ahvenilla ei ole juuri merkitystä lisääntymisen kannalta. Ensikutijoiden munien ja niistä kuoriutuneiden poikasten kuolevuus oli lähes sataprosenttista. Sama ilmiö on havaittu monella muullakin kalalajilla eri puolilla maailmaa.

Kuitenkin yleisenä käsityksenä tuntuu olevan, että kaikkien emokalojen mätimunat ja niistä kuoriutuneet poikaset ovat samanarvoisia. Siksi kalastuksen säätelyssä lähtökohdaksi on usein asetettu se, että kalojen pitäisi antaa kutea ainakin kerran ennen pyydystetyksi tulemistaan. Tällöin kalastus kohdistetaan suuriin kaloihin ja oletetaan, että näin menetellen aiheutetaan vähemmän vahinkoa kuin pyytämällä pienikokoisia kaloja. Esimerkiksi alamittasäädökset pohjautuvat tähän lähtökohtaan.

Ei-kalastetussa kalakannassa kuolevuus on suurinta nuorilla kaloilla ja pienenee kalojen kasvaessa. Voimaperäinen kalastus kääntää tilanteen päinvastaiseksi. Kalojen saavuttaessa kalastuskoon saattaa pyynti karsia valtaosan niistä pois. Asian tekee huolestuttavaksi se, että suurilla emokaloilla on lukumääräisesti enemmän ja kookkaampia mätimunia kuin pienillä kaloilla. Iso mätimuna sisältää runsaammin ruskuaista kuin pieni, jolloin kuoriutunut poikanen voi sinnitellä vararavinnon turvin pitkään tilanteessa, jossa pienestä munasta kuoriutunut poikanen riutuu hengiltä.

Joillakin lajeilla isojen emokalojen poikaset kasvavat jopa kolminkertaisella nopeudella ja kestävät ravinnon puutetta yli kaksinkertaisen ajan nuorten emokalojen jälkeläisiin verrattuna. Lisäksi on havaittu, että vanhat emokalat ovat kokeneempia ja menestyksekkäämpiä kutijoita; ne lisääntyvät pidemmän aikaa ja tuottavat myös kookkaampia poikasia kuin ensikutijat.

Suurta huomiota on viime vuosina herättänyt se, että isojen yksilöiden kalastus pienentää kalakannan kasvunopeutta, hedelmällisyyttä ja perinnöllistä monimuotoisuutta. Koon suhteen valikoivat pyydykset, kuten verkot, poistavat ensin nopeakasvuisimpia yksilöitä, jolloin jäljelle jäävistä yhä suurempi osa on hidaskasvuisia. Kalastus jalostaa kalakantaa tällöin väärään suuntaan.

Suomessakin on havaittu tästä esimerkkejä muun muassa eräissä kuhakannoissa: niissä on paljon pieniä ja keskikokoisia kaloja. Tällöin tehdään helposti johtopäätös, että kalakanta voi hyvin, koska lisääntyminen toimii. Kuitenkin kun kalastusta on muutettu isoja kaloja säästävään suuntaan, on havaittu saaliin kasvaneen ja alkaneen koostua aikaisempaa suuremmista kaloista. Ruotsin Hjälmaren-järvellä kuhan alamittaa nostettiin 40 senttimetristä 45:een vuonna 2001. Samalla verkon pienintä solmuväliä kasvatettiin 50 millimetristä 60:een. Vuosien 1996 2000 keskisaalis, 59 tonnia, nousi 153 tonniin vuosina 2001-2007. Viereisellä Mälaren-järvellä pyyntikokoa ei muutettu ja kuha saalis pysyi entisellä tasolla. Pyyntikoon muutos kasvatti myös kuhien keskikokoa.

Vuonna 2008 rysäsaaliissa olleiden kuhien keskikoko oli Hjälmarenissa 53 senttimetriä ja 1 492 grammaa. Mälarenin vastaavat luvut olivat 45,6 senttimetriä ja 923 grammaa. Hjälmarenin kuhat olivat keskimäärin siis yli puoli kiloa painavampia. Pyyntikoossa tapahtuneiden muutosten ansiosta Hjälmarenin kuhakanta on nyt aikaisempaa vakaammalla pohjalla. Tästä syystä järvelle on myönnetty muun muassa Marine Stewardship Councilin sertifikaatti kestävästi suoritettavasta kalastuksesta. Palkinnon jakoperusteina ovat kalakannan tila, kalastuksen vaikutus ympäristöön ja kalakantojen hoito.

Edellä luetellut esimerkit osoittavat, että kannattaisi pyrkiä tilanteeseen, jossa varsinkin pitkäikäiseksi elävien lajien kannoissa on riittävästi kookkaita yksilöitä, koska ne ovat ratkaisevan tärkeitä kalojen lisääntymiselle. Kookkaat yksilöt kasvattavat kalansaaliita ja vaikuttavat suotuisasti vesiluontoon.

HS, vieraskynä 21.3.2009 Hannu lehtonen kalataloustieteen professori Helsingin yliopisto
Ipe
Uimamaisteri
Viestit: 1244
Liittynyt: 22:42:26 11.04.2007
Paikkakunta: Tervola
Viesti:

Re: Kuhan alamitta

Viesti Kirjoittaja Ipe »

Kiitokset Frostelle! Pitääpä tulostaa tuo teksti ja esittää se sitten kokouksessa, pitää olla melko kyrpä jos alkaa väittää vastaan. Kuitenkaan en ole vielä varma asian onnistumisesta, sillä asioista päättää myös semmoisia, jotka eivät kalasta lainkaan ja sitten osa päättäjistä on yliaktiivisia verkkokalastajia, joille tärkeintä taitaa olla mahdollisimman paljon saalista mahdollisimman nopeasti eli eivät jaksa odottaa tuota muutaman vuoden aikaa, kun kalakanta mahdollisesti kasvaisi kookkaammaksi :evil:
Avatar
eshoo
Viestit: 259
Liittynyt: 23:20:15 03.01.2009

Re: Kuhan alamitta

Viesti Kirjoittaja eshoo »

Ensin olin varma mieltä alamitan noston hyödyistä - nyt epävarma...

Äkkiä joku viisaampi (oikeasti!) taho tutkimaan asiaa ja uusia asetuksia peliin! Kunnon kalakanta ja iso kalojen keskikoko hyödyttää kaikkia, ammatti- ja urheilukalastajia!
Vastaa Viestiin