Omaan korvaan kuulostaa hyvältä vauhdilta. Täällä mennään kirkaskylkisten kohdalla enimmäkseen 3,3-3,8 vedettävistä rojuista riippuen, joskus neljää jos on "nopeamman rojun" veto käynnissä. Syksyllä sitten mahdollisesti kuutta ja ylikin. Enemmän tuntuu noita ahvenia napsuvan kovemmassa vauhdissa, ahvenen vetovauhdiksi onkin jäänyt itsellä tuo 3,8km/h ja siitä ylöspäin. Huonolla syönnillä kannattaa kokeilla vauhdin nostoa, joskus tuntuisi toimivan hyvinkin. Yleensäkään vaaput ei tunnu pyytävän liian hiljaisessa vauhdissa, kalalajista riippumatta (kuhasta ei kokemusta). Itsellä ongelma kovien ahvenkoneiden kohdalla, smedsin pellit ei tunnu kestävän nelosta lähenteleviä vauhteja, mutta kaikki vaaput ei tuppaa uimaan hiljempaa...Ipe kirjoitti:Meillä on jotain 3,8-4,2. Tuolla vauhdilla on ahvenia tullut ja joskus hyvinkin. Sitä en tiedä onko se paras ahvenen kannalta.
Ja kokeilkaa ihmeessä suoraan tai muokattuna meikäläisen "ahvenentapporigiä", kuusamon 90g painosyvääjä jonka perässä (n.1-1,2m tapsi) sopivan värinen Lotto-lippa (12 tai 15g), toimii myös isolla siimapainolla muttei ehkä yhtä tehokas. Nuo painosyvääjät tuntuisi "leijaavan" hyvin perävirran alla. Piuhaa pihalle syvyydestä riippuen n.10m, eli heti perävirran alla hieman takana. On useammatkin syöntikalat tullut tuolla taktiikalla, joukossa myös lukuisia kilon ylityksiä. Toimii muuten parhaiten mahdollisimman lähellä veneen keskilinjaa, liekö tuo potkurivirta antaa lisää heiluntaa tuolle viritykselle? Tosin tuon Loton väri pitää sattua kohdalleen, aina joutuu etsimään päivän värin. On vaan pirun nopea nostella kalat kyytiin, saattaa saman patin päältä saada useammankin yhdellä pyyhkäisyllä, monesti ottaa myös laskiessa kiinni. Yleensä kun käy tapahtumaan, muissa kepeissä "moottoriväsytellään" samalla kun Lotolla vedetään ahvenia kyytiin.
Ja noissa olikohan 12 grammaisissa Lotoissa on todella ohutlankaiset koukut vakiona, kannattanee harkita vaihtamista heti kättelyssä, on parikin koukkua mennyt suoraksi ahventen kanssa (tiedän, jarru on keksitty, yhdestä väkäsestä kiinni niin ei veto päällä kestä vetää kiloluokan kaloja raakana kyytiin).