Chilinurkka

Alueen säännöt
Kuinka tehdään maailman paras kalasoppa?.... Mitä tarvitaan savolaiseen kalakukkoon. Kaikki reseptit ja murkinavinkit...
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Avatar
Jäpäkyörä
Vanhempi savolainen hauen pamputtaja
Viestit: 7405
Liittynyt: 16:06:19 22.04.2005
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Chilinurkka

Viesti Kirjoittaja Jäpäkyörä »

Aji fantacy. Näitä on syöty koko kesä. Paprikamainen, ei tulinen.
Liitteet
aji fantacy.jpg
aji fantacy.jpg (98.06 KiB) Katsottu 16637 kertaa
On sev verta töitä, että haju housussa pyssyy.
Kielj-kiärylöitä/Unto Eskelinen
Avatar
Jäpäkyörä
Vanhempi savolainen hauen pamputtaja
Viestit: 7405
Liittynyt: 16:06:19 22.04.2005
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Chilinurkka

Viesti Kirjoittaja Jäpäkyörä »

Lemon drop, näitäkin on saatu koko kesä.
Oon laittanut purkkikalaan aina muutaman palon 2,5kg kalaa kohti. Mukavan lievä polte.

Tulisemmat laadut on kypsymässä.
Liitteet
Lemon d.jpg
Lemon d.jpg (67.59 KiB) Katsottu 16633 kertaa
On sev verta töitä, että haju housussa pyssyy.
Kielj-kiärylöitä/Unto Eskelinen
Avatar
pääevä
Viestit: 2492
Liittynyt: 19:14:13 04.01.2009

Re: Chilinurkka

Viesti Kirjoittaja pääevä »

Mites noista uusista kannattaa ottaa siemenet talteen ensi kaudelle, eli kevyt kuivatus ja purkkiinko vaan sitten uutta kasvamaan vai tarviiko kylmäkäsittelyä tms... ? ?
https://www.facebook.com/paaevafishing/
Sekä "onkimiehen elämää" blogi
San_Ooj
Viestit: 142
Liittynyt: 21:16:54 01.07.2010
Paikkakunta: Ivalo

Re: Chilinurkka

Viesti Kirjoittaja San_Ooj »

Itse nappasin K-kaupan hyllyltä yhden chilin. Söin ja laitoin siemenet kuivumaan talouspaperin päälle ja sen jälkeen kuppiin, kun olivat mielestäni tarpeeksi kuivia. Sitten keväällä itämään ja itävyys oli lähes 100%. Nyt alkaa pikkuhiljaa miedot hollantilaiset chilit punastelemaan. Ei ollut minkäänlaista kylmäkäsittelyä. Huoneen lämmössä olivat talven.
Avatar
pääevä
Viestit: 2492
Liittynyt: 19:14:13 04.01.2009

Re: Chilinurkka

Viesti Kirjoittaja pääevä »

no tuossahan sitä on vinkkiä, pitääpä toimia noin. Tattista. :D
https://www.facebook.com/paaevafishing/
Sekä "onkimiehen elämää" blogi
Avatar
sakkeus
Yrjö Kakka
Viestit: 5745
Liittynyt: 19:21:31 21.04.2005
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Chilinurkka

Viesti Kirjoittaja sakkeus »

Syksy saapuu jo ja on yhden chilin kanssa ongelma. Eli mulla on yks starfish kasvamassa jonka idätin viime helmikuun alussa. No se iti ja lähti kasvamaan, mutta kasvu oli muihin lajikkeissiin verrattuna todella hidasta. Nyt muut tekee palkoa mutta tää starfish kasvaa kituuttaa ja tekee vaan isoja lehtiä. Nyt alkaa olemaan sellainen tilanne ettei se kerkiä kukkimaan ulkokasvatuksessa ollenkaan. Eli siirränkö siälle sellaisenaan ja nypin mahdolliset kukinnot pois ja koitan saada sen selviämään ens vuodelle? Vai mitä sen kanssa tekee.
Avatar
Jäpäkyörä
Vanhempi savolainen hauen pamputtaja
Viestit: 7405
Liittynyt: 16:06:19 22.04.2005
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Chilinurkka

Viesti Kirjoittaja Jäpäkyörä »

sakkeus kirjoitti:Syksy saapuu jo ja on yhden chilin kanssa ongelma. Eli mulla on yks starfish kasvamassa jonka idätin viime helmikuun alussa. No se iti ja lähti kasvamaan, mutta kasvu oli muihin lajikkeissiin verrattuna todella hidasta. Nyt muut tekee palkoa mutta tää starfish kasvaa kituuttaa ja tekee vaan isoja lehtiä. Nyt alkaa olemaan sellainen tilanne ettei se kerkiä kukkimaan ulkokasvatuksessa ollenkaan. Eli siirränkö siälle sellaisenaan ja nypin mahdolliset kukinnot pois ja koitan saada sen selviämään ens vuodelle? Vai mitä sen kanssa tekee.
Minä maallikkona ottaisin sen sisälle, ja mahdolliset kukinnot pölyttäisin vesiväripensselillä. Sehän voi tehdä jouluun asti niitä kukkia, jos on hyvät olosuhteet.
Olen saanut olohuoneessa onnistumaan pölytykset ja hedelmät. Starfish, onko sulla siemeniä?
On sev verta töitä, että haju housussa pyssyy.
Kielj-kiärylöitä/Unto Eskelinen
Avatar
Jäpäkyörä
Vanhempi savolainen hauen pamputtaja
Viestit: 7405
Liittynyt: 16:06:19 22.04.2005
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Chilinurkka

Viesti Kirjoittaja Jäpäkyörä »

Mikähän oli tämä matala shililajike, joita oli myynnissä valintataloissa valmiina kasveina hedelmineen.
Tulisuus oli 4/ 10 asteikolla. Keltaiset lyhyet pavut.
On sev verta töitä, että haju housussa pyssyy.
Kielj-kiärylöitä/Unto Eskelinen
Avatar
sakkeus
Yrjö Kakka
Viestit: 5745
Liittynyt: 19:21:31 21.04.2005
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Chilinurkka

Viesti Kirjoittaja sakkeus »

Jäpäkyörä kirjoitti:
sakkeus kirjoitti:Syksy saapuu jo ja on yhden chilin kanssa ongelma. Eli mulla on yks starfish kasvamassa jonka idätin viime helmikuun alussa. No se iti ja lähti kasvamaan, mutta kasvu oli muihin lajikkeissiin verrattuna todella hidasta. Nyt muut tekee palkoa mutta tää starfish kasvaa kituuttaa ja tekee vaan isoja lehtiä. Nyt alkaa olemaan sellainen tilanne ettei se kerkiä kukkimaan ulkokasvatuksessa ollenkaan. Eli siirränkö siälle sellaisenaan ja nypin mahdolliset kukinnot pois ja koitan saada sen selviämään ens vuodelle? Vai mitä sen kanssa tekee.
Minä maallikkona ottaisin sen sisälle, ja mahdolliset kukinnot pölyttäisin vesiväripensselillä. Sehän voi tehdä jouluun asti niitä kukkia, jos on hyvät olosuhteet.
Olen saanut olohuoneessa onnistumaan pölytykset ja hedelmät. Starfish, onko sulla siemeniä?
Tollasta pähkinää siittä pitäis tulla. http://www.chiliwiki.fi/index.php?title=Starfish

Itellä toi oli ainoa n. 2-3 siemenestä mikä lähti itämään ja se ei meinannut lähtee kasvamaan millään. No nyt se on n.25-30 senttinen ja tekee sellaisia isoja lehtiä vaan. Ei edes yritä lähteä kukkimaan eikä se haaroitu. No nostelen sen sisään ja katsoo miten se jaksaa kasvaa? Miten ootteko sisällä antanut lisävaloa lampuilla et pysyy kukkivana vai pelkällä ikkunavalolla? Jos tosta saa hedelmää niin sitten on siementä mutta katsoo nyt miten käy?
Avatar
sakkeus
Yrjö Kakka
Viestit: 5745
Liittynyt: 19:21:31 21.04.2005
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Chilinurkka

Viesti Kirjoittaja sakkeus »

Jos sulla jäpä tulee otettua siementä sivuun tosta Aji fantacystä ja lemondropista niin pistä mulle jokunen pussin pohjallinen jemmaan talvea varten. Meinasin laitella seuraavat tulille joskus vuoden vaihteen jälkeen. Multakin saa vaihdossa tietty jotain kunhan jotain alkaa valmistumaan ja saan talteen....
Avatar
Jäpäkyörä
Vanhempi savolainen hauen pamputtaja
Viestit: 7405
Liittynyt: 16:06:19 22.04.2005
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Chilinurkka

Viesti Kirjoittaja Jäpäkyörä »

Kyllä tarkoitus olisi jemmata siementä, kun ei tiedä miten nää talvehtii.
Erikoisen malliset podit starfisissa.
Lisävalo ei olisi pahitteeksi, mutta ei mulla ole sellaisia kasvilamppuja ollut, eikä yhteen olohuoneen ikkunaan sovikaan kuin puolenkymmentä kasvia. Siihen käy vain iltapuolen aurinko. mutta kyllä ne viime talven siinä talvehti.
On sev verta töitä, että haju housussa pyssyy.
Kielj-kiärylöitä/Unto Eskelinen
Avatar
sakkeus
Yrjö Kakka
Viestit: 5745
Liittynyt: 19:21:31 21.04.2005
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Chilinurkka

Viesti Kirjoittaja sakkeus »

Osaako kukaan sanoa mikä laji kyseessä. Mulla on näitä kaksi kasvia ja tollasta pähkinää puskee. Se alkaa kasvattamaan tota ensin kärki taivasta kohti ja sitten vasta alkaa kaartumaan palko alaspäin roikkumaan. Väriä en tiedä mikä lopulta palkoon tulee, mutta keltainen/oranssi vois olla arvauksena?

Nää on vielä parvekkeella ja kukkii edelleen.....
Liitteet
WP_20150919_001.jpg
Avatar
pääevä
Viestit: 2492
Liittynyt: 19:14:13 04.01.2009

Re: Chilinurkka

Viesti Kirjoittaja pääevä »

Minä säilöin pepperonit purkkiin nyt. Laitoin 5% etikkaliuoksen, mutta oli silti liian tuhti tuo etikkapitoisuus, vaikka ohjeissa olis 5-7% suositus. Millasta suhdetta muut on käyttäny ?
https://www.facebook.com/paaevafishing/
Sekä "onkimiehen elämää" blogi
Avatar
MrQuis
Viestit: 690
Liittynyt: 07:03:48 30.04.2005
Paikkakunta: Toiseksi suurin kaupunki

Re: Chilinurkka

Viesti Kirjoittaja MrQuis »

sakkeus kirjoitti:Osaako kukaan sanoa mikä laji kyseessä. Mulla on näitä kaksi kasvia ja tollasta pähkinää puskee. Se alkaa kasvattamaan tota ensin kärki taivasta kohti ja sitten vasta alkaa kaartumaan palko alaspäin roikkumaan. Väriä en tiedä mikä lopulta palkoon tulee, mutta keltainen/oranssi vois olla arvauksena?

Nää on vielä parvekkeella ja kukkii edelleen.....
Mun Aji Cristal näyttää ja käyttäytyy samalla tavalla... Mutta pitäis mennä punaiseksi oranssin kautta.
Wiion laki:
§ 2: Jos sanoma voidaan tulkita eri tavoin, niin se tulkitaan tavalla, josta on eniten vahinkoa.
§ 3: On olemassa aina joku, joka tietää sinua itseäsi paremmin, mitä olet sanomallasi tarkoittanut.
Avatar
Jäpäkyörä
Vanhempi savolainen hauen pamputtaja
Viestit: 7405
Liittynyt: 16:06:19 22.04.2005
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Chilinurkka

Viesti Kirjoittaja Jäpäkyörä »

Podia pukkaa. Olohuoneen ikkunalta iltapimeessä kuvattu.
Liitteet
Aji Benito.jpg
Aji Benito.jpg (98.17 KiB) Katsottu 15550 kertaa
Aji fantacy.jpg
Aji fantacy.jpg (89.62 KiB) Katsottu 15550 kertaa
Early jalapeno.jpg
Early jalapeno.jpg (89.22 KiB) Katsottu 15550 kertaa
Rocotoo.jpg
Rocotoo.jpg (70.73 KiB) Katsottu 15550 kertaa
On sev verta töitä, että haju housussa pyssyy.
Kielj-kiärylöitä/Unto Eskelinen
Avatar
MrQuis
Viestit: 690
Liittynyt: 07:03:48 30.04.2005
Paikkakunta: Toiseksi suurin kaupunki

Re: Chilinurkka

Viesti Kirjoittaja MrQuis »

Sullaki on toi Rocotoo melkoinen "vimpa"... Fantasy tuntuu olevan melkoisen satoisa tapaus.
Wiion laki:
§ 2: Jos sanoma voidaan tulkita eri tavoin, niin se tulkitaan tavalla, josta on eniten vahinkoa.
§ 3: On olemassa aina joku, joka tietää sinua itseäsi paremmin, mitä olet sanomallasi tarkoittanut.
Avatar
Jäpäkyörä
Vanhempi savolainen hauen pamputtaja
Viestit: 7405
Liittynyt: 16:06:19 22.04.2005
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Chilinurkka

Viesti Kirjoittaja Jäpäkyörä »

MrQuis kirjoitti:Sullaki on toi Rocotoo melkoinen "vimpa"... Fantasy tuntuu olevan melkoisen satoisa tapaus.
juu, tuo rocotoo leviää sivuille, vaatii paljon tilaa.
Fantacy lykkii hedelmää ja kukkia. Vesiväripensselillä on "hommia".
Sen takana taitaa olla lemon droppia. Nekin lykkää tuotteita jatkuvasti.
On sev verta töitä, että haju housussa pyssyy.
Kielj-kiärylöitä/Unto Eskelinen
Avatar
sakkeus
Yrjö Kakka
Viestit: 5745
Liittynyt: 19:21:31 21.04.2005
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Chilinurkka

Viesti Kirjoittaja sakkeus »

Mulla on vieläkin kasvit parvekkeella. Kukkii ja puskee palkoa edelleen. Toki StarFish ei tee mitään edelleenkään.....Pitää varmaan ottaa sisään ettei saa shokkia sitten myöhemmin.
Avatar
sakkeus
Yrjö Kakka
Viestit: 5745
Liittynyt: 19:21:31 21.04.2005
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Chilinurkka

Viesti Kirjoittaja sakkeus »

MrQuis kirjoitti:
sakkeus kirjoitti:Osaako kukaan sanoa mikä laji kyseessä. Mulla on näitä kaksi kasvia ja tollasta pähkinää puskee. Se alkaa kasvattamaan tota ensin kärki taivasta kohti ja sitten vasta alkaa kaartumaan palko alaspäin roikkumaan. Väriä en tiedä mikä lopulta palkoon tulee, mutta keltainen/oranssi vois olla arvauksena?

Nää on vielä parvekkeella ja kukkii edelleen.....
Mun Aji Cristal näyttää ja käyttäytyy samalla tavalla... Mutta pitäis mennä punaiseksi oranssin kautta.
Jep. Seurataan tilannetta....
Avatar
MrQuis
Viestit: 690
Liittynyt: 07:03:48 30.04.2005
Paikkakunta: Toiseksi suurin kaupunki

Re: Chilinurkka

Viesti Kirjoittaja MrQuis »

sakkeus kirjoitti:
MrQuis kirjoitti:
Mun Aji Cristal näyttää ja käyttäytyy samalla tavalla... Mutta pitäis mennä punaiseksi oranssin kautta.
Jep. Seurataan tilannetta....
Menikö punaiseksi? Joko maistelit?
Wiion laki:
§ 2: Jos sanoma voidaan tulkita eri tavoin, niin se tulkitaan tavalla, josta on eniten vahinkoa.
§ 3: On olemassa aina joku, joka tietää sinua itseäsi paremmin, mitä olet sanomallasi tarkoittanut.
Avatar
Jäpäkyörä
Vanhempi savolainen hauen pamputtaja
Viestit: 7405
Liittynyt: 16:06:19 22.04.2005
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Chilinurkka

Viesti Kirjoittaja Jäpäkyörä »

Mä vein tänään Aji cristalin kompostilootaan. Se oli täynnä hedelmiä, kun se kuukahti. Hedelmät jäi vaalean porkkanan värisiksi. Mielestäni ne on kypsiä.
On sev verta töitä, että haju housussa pyssyy.
Kielj-kiärylöitä/Unto Eskelinen
Avatar
MrQuis
Viestit: 690
Liittynyt: 07:03:48 30.04.2005
Paikkakunta: Toiseksi suurin kaupunki

Re: Chilinurkka

Viesti Kirjoittaja MrQuis »

Keräsithän kuiten pois ne hedelmät ennen kuin veit sen kasvin kompostiin? Suurinta osaa chililajikkeista voi käyttää vaikka ne ei ois täysin kypsän värisiä. Lähinnä niissä se tulisuus (ok jonkin verran myös maku, siis missä sitä on) lisääntyy kun ne kypsyy lopullisesti.

Ja ihan uteliaisuuttani, miten se kasvi nyt jo kuukahti? Oliko jo useamman vuoden vanha? Kyllä mulla vielä kasvit ilman mitään keinovaloa on ihan hyvin voivan oloisia kun vaan saavat nestettä.
Wiion laki:
§ 2: Jos sanoma voidaan tulkita eri tavoin, niin se tulkitaan tavalla, josta on eniten vahinkoa.
§ 3: On olemassa aina joku, joka tietää sinua itseäsi paremmin, mitä olet sanomallasi tarkoittanut.
Avatar
Jäpäkyörä
Vanhempi savolainen hauen pamputtaja
Viestit: 7405
Liittynyt: 16:06:19 22.04.2005
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Chilinurkka

Viesti Kirjoittaja Jäpäkyörä »

Juu, keräsin pois. Pitäis ruveta keittämään säilöntäliemi niille.
Minäkin mietin, mikä sille tuli. Ylivuotinenhan se oli. Jospa se ei tykännyt, kun on joutunut muuttamaan monta kertaa. Tietysti olen voinut kastellakin liikaa. Mutta kun se oli puolentoista metriä pitkä, tuuhee
kasvi, niin tarvishan se nestettäkin.
On tuossa ikkunalla 8 muuta shiliä vielä ihan kondiksessa.

Keitin eilen lihasoppaa, ja nakkasin sekaan 3 palkoa Lemon droppia.
Mielestäni siitä jäi mukava suutuntuma. Emäntä vaan valitteli, että liikaa.
Mietinkin, että miten tuo tulisuus vaihtelee noissa kasveissa?
jalapenot poltti suuta viime vuonna. Nyt ne on sopivan tulisia.
On sev verta töitä, että haju housussa pyssyy.
Kielj-kiärylöitä/Unto Eskelinen
Mynttinen
Georgen kaksoisveli
Viestit: 3027
Liittynyt: 12:10:09 21.12.2005

Re: Chilinurkka

Viesti Kirjoittaja Mynttinen »

Mulla habanero puussa parikymmentä valmista punaisenoranssia hedelmää.

Yritän pitää hengissä koko talven tuon puun.
Vuosivaappuja vielä muutama jäljellä http://www.tami-vaappu.com
Avatar
sakkeus
Yrjö Kakka
Viestit: 5745
Liittynyt: 19:21:31 21.04.2005
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Chilinurkka

Viesti Kirjoittaja sakkeus »

MrQuis kirjoitti:
sakkeus kirjoitti:
MrQuis kirjoitti:
Mun Aji Cristal näyttää ja käyttäytyy samalla tavalla... Mutta pitäis mennä punaiseksi oranssin kautta.
Jep. Seurataan tilannetta....
Menikö punaiseksi? Joko maistelit?
Juu punaiseksi meni ja ne on jo syötykkin. Jukusen kuivatin ja silpuin pippurimyllypurkkiin ihan vaan jokapaikan höysteeksi. Starfish jopa kukki ja alkoi tekemään hedelmää mutta lopulta se pudotti ne ennen kuin se edes alkoi niitä kasvattamaan. Nyt on kasvit kaikki hieman sivummalla ja kastelua ei juuri harrastella kun kerta viikkoon max. Hyvin kyllä lehdet on pysynyt jokaisessa eikä yksikään ole kuukahtamisen merkkejä näyttänyt. Mietin vaan että olisko noi pitänyt leikellä kaikki ihan pelkiksi rangoiksi vai annako olla noin ja siirrän keväällä taas parvekkeelle kun taas kelit antaa myöden? Jäpältäkin tuli jo siemenet ja ne on jo idätyksessäkin. Pistin jäpälle kans postissa siemeniä tulemaan....
Vastaa Viestiin