Hauen perhokalastuksen aloittaminen!

Alueen säännöt
Täältä löydät kaiken perhokalastukseen ja perhonsidontaan liittyvän pulinan...
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
[[[tuke]]]
Viestit: 281
Liittynyt: 19:42:57 24.10.2009
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Hauen perhokalastuksen aloittaminen!

Viesti Kirjoittaja [[[tuke]]] »

Eli tarkoituksena on aloittaa hauen perhokalastus (ajankohta ei ihan vielä ole, mutta lähestyy koko ajan, ensin täytyy saada uusi venekkin ostettua). Tavoitteena tässä koko touhussa on minulla vähäisten kalastuspäivien lisääminen, nyt kun autokortti lähestyy.
Ajatuksena olisi hankkia kelluntarengas,jokin hauen perhokalastussetti, siimat, kahluuhousut,jokin vedenpitävä takki, räpylät, sekä tuohon hommaan sopiva kamera!

Hyviä vinkkejä olen jo kavereilta saanut, sekä aika paljon lukenut artikkelejä kalastuslehdistä, sekä selaillut palstan topicceja kelluntarenkaista jne.

Ja aloitetaankin tuosta kelluntarenkaasta eli järkevimmät vaihtoehdot tuntuu näillä näkymin olevan fish cat (hinta n200e?) sekä Kinetic Godspeed (hinta n.180e?).
Molemmissa ilmeisesti omat ongelmansa, mutta nyt olen etsimässä mahdollisimman pitkäikäistä rengasta joten kumpaa suosittelette?

Seuraavaksi esiin nousee räpylät ja parhaimmaksi (ja kohtuu hintaiseksi) vaihtoehdoksi olenkin löytänyt Mares AVANTI SUPERCHANNEL räpylät joiden hinta on n.80e.
Nämä ilmeisesti ihan ok räpylät?

Sitten ehkä se vaikein kysymys eli perhovapa ja kela, jotka saisi olla mieluiten settinä.
Kuulemani mukaan kela toimii tuossa hommassa vain siima varastona eli sen ei kovin kallis tarvitse olla (varmaan 50:llä eurolla saa ihan ok pelin?) Vavaksi olen ajatellut joko 9 tai 8 kokoluokan vapaa. Kumpaa te kokeneet suosittelette aloittelevalle perhokalastajelle joka haluaa helppoheittoisen vavan, jolla heittää myös niitä raskaampia perhoja, huom. kohdekalana ne kevään ja syksyn kookkaammat mammat.
Etua olisi myös jos setti soveltuisi norjassa isommille joille lohen kalastukseen, onko tuo mahdollista? Yhteensä paketti ei saisi maksaa yli 200 euroa!

Siimoja on ilmeisesti nopea- ja hidasuppoja sekä kelluvia ja hinnat liikkuu pilvissä! Joten aluksi ajattelin pärjätä yhdellä hidasuppo siimalla, onko tämä riittävä vai pitääkö siimoja oikeasti olla useampia? Ja onko noista halvemman luokan siimoissa mitään laatua vai pitääkö suosiolla ostaa joku 70:n euron siima?

Kahluuhousut ja vedenpitävän takin löytäminen ei todennäköisesti ole kovin vaikeaa, mutta kuinka tärkeänä pidätte noissa hommissa kuivapukua? Hintaa sellaisella ainakin löytyy!

Sitten kameraan, jonka pitäisi olla vedenkestävä tai vaihtoehtoisesti jokin kotelo tai pussi normaalin digitaalikameran päälle, millaisiin ratkaisuihin olette päätyneet? 100-200 eurolla pitäisi tästä selvitä!

kalliiksihan tämä tulee, mutta mitä kalastaja ei tekisi, että pääsisi mahdollisimman paljon vesille!
kiitos etukäteen kaikille vastanneille.
team hellhauki
Avatar
selenius
Yliliimapää
Viestit: 1839
Liittynyt: 14:20:30 25.04.2005
Paikkakunta: Stadi / Hagis

Re: Hauen perhokalastuksen aloittaminen!

Viesti Kirjoittaja selenius »

[[[tuke]]] kirjoitti:Eli tarkoituksena on aloittaa hauen perhokalastus
Onnittelut. Hianoa hommaa alat touhuamaan.
[[[tuke]]] kirjoitti:Ja aloitetaankin tuosta kelluntarenkaasta eli järkevimmät vaihtoehdot tuntuu näillä näkymin olevan fish cat (hinta n200e?) sekä Kinetic Godspeed (hinta n.180e?).
Olen jäävi sanomaan kumpi on parempi muttei Fish Catin vanhempaan versioon ole voinut olla tyytymätön. Ainakin toimi ja kesti hienosti ja varaosia on saatavilla. Kineticin puolesta puhuu varmaan ainakin Mikey jolla on hienosti kokemusta eri renkaista... Noissa on eroja mutta molemmat ovat varmasti vähintään ok.
[[[tuke]]] kirjoitti:Seuraavaksi esiin nousee räpylät ja parhaimmaksi (ja kohtuu hintaiseksi) vaihtoehdoksi olenkin löytänyt Mares AVANTI SUPERCHANNEL räpylät joiden hinta on n.80e.
Nämä ilmeisesti ihan ok räpylät?
Varmasti. Halvemmallakin pärjää hyvin, itse olen potkinut vuosia 65€ halpiksilla ja vaikka muutamia muitakin on tullut kokeiltua en ole kokenut tarvetta vaihtaa "parempiin". Jos haluaa säästää niin Lidl:stä on ainakin saanut alle 30€ kelvollisia räpsiä. Säästä mielummin räpylöissä kuin siimassa. Ja sijoita säästöt siimaan...
[[[tuke]]] kirjoitti:Sitten ehkä se vaikein kysymys eli perhovapa ja kela, jotka saisi olla mieluiten settinä.
Mieti tuota setti-juttua.

Jos halpaa settiä hakisin niin varmaan kallistuisin Okuma Airframe muovi rullaan ja todella hyvään Vissuin Nite Catapult 9' 9/10 vapaan. Tuo mennee osapuilleen budjettiin... Kela on 25€ halpis muovi kura mutta tekee hommansa paremman puutteessa - heittämisen kannalta voi vavan buttiin laittamaan hiukka painoa.
Vapa sitten on todella hyvä, kerrassaan loistava hintaisekseen. Syrjäytti mulla esimerkiksi Scottin S3s:n ykkösketjusta... Ja mikä parasta, Vissun kun rikkoo niin alle viikossa (normaalisti 2 arkipäivää) on uusi osa käsissä. Aivan uskomattoman toimiva takuupalvelu ja tästä kannattaa pari kymppiä laittaa lisää hintaa...

Lohihommiin en tuollaista muovirimpulaa huolisi mutta vavalla hoitaa hommat hienosti.
[[[tuke]]] kirjoitti:Siimoja on ilmeisesti nopea- ja hidasuppoja sekä kelluvia ja hinnat liikkuu pilvissä! Joten aluksi ajattelin pärjätä yhdellä hidasuppo siimalla, onko tämä riittävä vai pitääkö siimoja oikeasti olla useampia? Ja onko noista halvemman luokan siimoissa mitään laatua vai pitääkö suosiolla ostaa joku 70:n euron siima?
Siimajuttu on tuon kalastuksen ydin... Ikävä kyllä hintava sellainen.
Ongelma on että yhdellä siimalla on vaikea tulla aina toimeen, joskus pitäisi päästä syvemmälle ja toisinaan taas kalastaa tynkäkaislasta - yhtälö ei oikein toimi yhdellä narulla.
Jos yhdellä pitäisi pärjätä rakentaisin itse sellaisen pätkänarun että Lego ostaisi oikeudet heti...
Mutta jos yhdellä pitäisi pärjätä niin nopea intteri sitten, katso jostain tarjouskorista Vissun Camo intteri 89 lohiamppari (poistunut markkinoilta) ja rakenna siitä hyvä naru. Ohjeet kalamies.tv:ssä tai multa yv:nä.
[[[tuke]]] kirjoitti:Kahluuhousut ja vedenpitävän takin löytäminen ei todennäköisesti ole kovin vaikeaa, mutta kuinka tärkeänä pidätte noissa hommissa kuivapukua? Hintaa sellaisella ainakin löytyy!
Hae tarjous. Näissä pääsee aika sopuisiin hintoihin... Kannattaa myös kysyä könttää esim kelluntarenkaan kanssa samasta paikasta.
Ja kuivapukuun ei ole tarvetta, itsellä moinen on mutta jollei ole tarvetta murtaa jäitä renkaalla en Ursuittia päälle laita. Kaikessa muussa kahluuhousut+takki hakkaa kuivapuvun. Merihätään on todella vaikea renkaalla joutua jos lainkaan on järkeä päässä - ja jollei ole ei kannata tuollaista lelua hankkia vaan lähteä vaikkapa vain oppaan kanssa turvallisesti vesille.
[[[tuke]]] kirjoitti:Sitten kameraan, jonka pitäisi olla vedenkestävä tai vaihtoehtoisesti jokin kotelo tai pussi normaalin digitaalikameran päälle, millaisiin ratkaisuihin olette päätyneet? 100-200 eurolla pitäisi tästä selvitä!
Katso käytettyjä, esim pk.netissä on ollut pari ilmoa aiheesta.

Ja muutenkin, kysyä kannattaa.
------------------------
http://arsyttavaa.omasivu.fi/

...by the way, kalaonnea!
[[[tuke]]]
Viestit: 281
Liittynyt: 19:42:57 24.10.2009
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Hauen perhokalastuksen aloittaminen!

Viesti Kirjoittaja [[[tuke]]] »

Suuret kiitokset seleniukselle! täytyy tosiaan harkita tuota siima juttua vielä.
Sitten koitin nopeasti etsiä tuon vavan hintaa netistä ja taisi olla noin 200 euroa?
Saisiko kohtuullista perhovapaa jollain 130:llä eurolla, jolloin voisi tuosta säästää ne siimarahat, sillä mieluusti ostaisi mahdollisimman hyvät räpylät, jotta meno olisi kevyempää.

Valitettattavasti ajankohta noiden vermeiden ostoon ei ihan vielä ole, mutta ajattelin pyrkiä saamaan jonkinlaisen kokonaiskuvan tuosta touhusta ennen aloittamista.
team hellhauki
Avatar
sws
Viestit: 261
Liittynyt: 16:08:49 20.04.2007
Paikkakunta: halikko

Re: Hauen perhokalastuksen aloittaminen!

Viesti Kirjoittaja sws »

[[[tuke]]] kirjoitti:Eli tarkoituksena on aloittaa hauen perhokalastus
Kovin joku pari viikkoa sitten väitti ettei tätä lajia tule harrastamaan :lol:

Hiano laji kyl näin 10 heiton perusteella, et tuu pettymään :wink:

Ja ettei iha mene OT:ksi niin Rialinnasta saa noita seleniuksen mainitsemia keloja 19e hintaan.
Team hellhauki
[[[tuke]]]
Viestit: 281
Liittynyt: 19:42:57 24.10.2009
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Hauen perhokalastuksen aloittaminen!

Viesti Kirjoittaja [[[tuke]]] »

niin ne ajat muuttuu, vannoutunut hhoundin uittajakin voi löytää kalastukseen uusia ulottuvuuksia :wink:

Aikaa tuon perhostelun aloittamiseen kuitenkin vielä menee..
team hellhauki
Veijari
Viestit: 167
Liittynyt: 20:19:29 02.07.2007
Paikkakunta: Helsinki

Re: Hauen perhokalastuksen aloittaminen!

Viesti Kirjoittaja Veijari »

Mä heitän peliin vielä yhden vaihtoehdon. Hanki ensin kunnon vapa, siima ja perhokela. Harjoittele hommaa veneestä tai rannalta ja jos homma kolahtaa, mieti kelluntarengasta esim. vuoden päästä yms. Tällä tavoin voit jaksottaa hankintojasi ja laittaa enemmän rahaa eri osiin. Ei kannata tehdä liikaa kompromisseja ja hankkia huonoa. :D
Itse harrastan perhostelua veneestä, rannalta ja kanootista, koska polvivammani estää kelluntarenkailun. Uskon, että saat hyviä fiboja veneestä kalastamisestakin. Kireitä ilmeitä :lol:
[[[tuke]]]
Viestit: 281
Liittynyt: 19:42:57 24.10.2009
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Hauen perhokalastuksen aloittaminen!

Viesti Kirjoittaja [[[tuke]]] »

kiitokset veijarille! täytyy kyllä harkita tuotakin vaihtoehtoa, mutta tämän pervostelun aloittamiseen yksi syy oli kalastuspäivien lisääminen, joka on mahdollista vain kelluntarenkaan kanssa, sillä mökki on kaukana houtskärissä.
team hellhauki
Mikey
Herr Doktor
Viestit: 7038
Liittynyt: 13:19:15 22.04.2005
Paikkakunta: Privat område. Mene pois.

Re: Hauen perhokalastuksen aloittaminen!

Viesti Kirjoittaja Mikey »

Houtskarissa ei ole rannaltakalastuspaikkoja hauen perhokalastajalle liiaksi ja mikäli sinulla ei ole siellä venettä käytössä niin suosittelen kyllä lämpimästi renkaan hankkimista. Kuivaheittämistä vaan talvella niin kyllä se heitto tarpeeksi hyvin keväällä lähtee. Renkaasta ei edes mitään pitkiä heittoja tarvita, kalat kun eivät rengasta pelkää. Päinvastoin, liian pitkät heitot tekevät hommasta hidasliikkeistä ja tehotonta. Lyhyet, tarkat heitot ovat rengaskalastajan valttikortti.

Peesaan Seleniusta siinä, että räpylät ja kela ovat ne osat kokonaisuutta josta kannattaa säästää jos säästäminen on pakollista. Seleniuksen suosittelemasta vavasta minulla ei ole kokemusta, mutten epäile etteikö se olisi hyvä. Mikäli hankit keskinopean-nopean vavan luokassa 9-10, yhdeksän jalan pituisena et hirveän paljon nykyvavoissa metsään voi mennä. Yksi hintalaadukas ehdokas voisi myös olla TFO:n TiCrX. Minulla tosin ei ole ko. vavasta kokemusta 9 tai 10-luokkaisena, mutta kasiluokkaisena tykkään siitä vallan paljon.

Siima on tärkeä osa kokonaisuutta ja kelluva siima inter- tai kakkosuppokärjellä lienee paras yleissiima. Rakentelemaan en sinuna välttämättä viitsisi lähteä vielä tässä vaiheessa harrastusta, sillä hyviä täysipitkiäkin siimoja markkinoilta kyllä löytyy. Itse olen tällä hetkellä rengashommissa hulluna Rion Outbound Shortiin, älyttömän kiva ja letkeä siima, heittää kuin itsestään ja todella pehmeän tuntuisesti. Sopiva siima yleiskäyttöön olisi ehkä malliston interkärkinen vaihtoehto. Muita hyviä siimavaihtoehtoja ovat mielestäni mm. Guideline Pike DC int/sink3 ja Rio Scandinavian Pike f/s2.

Haukisiimoista enemmän Kalastuslehden uusimmassa numerossa (#3 2010) sekä tulevissa numeroissa (#1&2 2011).

Eri valmistajien renkaissa on eroja. Mikäli et ole XL-kokoinen suosittelisin ehkäpä juurikin tuota Kineticin Godspeedia jonka Late "yllättäen" osasi arvata olevan mun preferenssini. :) Ketterä, kevyt ja pienikokoinen rengas jota on helppo kuljettaa kuivalla maalla ja liikutella vesillä. Lisäksi Kineticin hinta on OK. Kaikki tuosta eivät pidä ja se heille suotakoon, sillä täydellinen ei toukaan rengas toki ole. Mikäli olet XL-kokoinen suositukseni olisi Classic Accessories Cumberland eli "kurkku". Kyseessä on kelluva sohva, johon on muistettu asentaa jopa juomatelineet. :) Tämä rengas on vakaa ja liukuu kivasti muttei todellakaan ole mikään tilaihme ja painaa kuin synti. Ja hintaakin piisaa. Hyvä rengas kuitenkin kaikin puolin.

Renkaista kirjoittamani artikkeli löytyy Kalastuslehden numerosta2/2010, tuolta: http://www.kalamies.com/Nettilehdet/kal ... i0210.html

Kuivapuku ei ole pakollinen, mutta henkesi se pelastaa jos kaikki kusee ja päädyt kylmän veden aikaan väärään elementtiin. Itsehän sen päätät, minä käytän "lämpimän" veden aikaan kahlareita mutta heti kun vedet alkavat jäähtymään puen ylleni pelastautumispuvun. Yksi hyvä vaihtoehto on myös kuiva välipuku, joka on kohtuuhintainen. Sen päälle joutuu tosin vetämään kahluuhousut ja -takin, puvun suojaksi.

Kameraksi vedenpitävä pokkari. Niitä saa ihan mukavia nykyään. Itselläni on Olympus ja sillä pärjää ainakin semi-OK. Kannan tosin myös järkkäriä reissuillani mukana, jatkossa pienen viimeviikkoisen kommervinkin jälkeen varmaan vesitiiviissä kotelossa Vissun vesitiiviihkön laukun lisäksi.

Kalastuslehden numerossa 1/2008 on kirjoittamani artikkeli hauen perhokalastuksesta kelluntarenkaasta, siitä voit halutessasi hieman ihmetellä lajin "saloja" ennen kuin lähdet itse kokeilemaan: http://www.kalamies.com/Nettilehdet/kal ... i0108.html

Viittasin tässä viestissäni muutamaan omaan artikkeliini koska uskon että voit saada niistä vastauksia kysymyksiisisi. Toki rakastan myös itseäni enkä voi jättää käyttämättä hyväksi tilaisuutta pönkittää egoani. :roll:
Jag fiskar. Pappa betalar. Samma på finska.
[[[tuke]]]
Viestit: 281
Liittynyt: 19:42:57 24.10.2009
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Hauen perhokalastuksen aloittaminen!

Viesti Kirjoittaja [[[tuke]]] »

huh huh mikä määrä jälleen uutta tietoa tuosta hommasta, näistä kirjoituksistanne hyötyy jo moni muukin minun lisäkseni.

Pieni korjaus mikeyn väärinymmärrykseen, kalastus ei tulisi tapahtumaan renkaan kanssa houtskärissä, sillä sinne olen hankkimassa venettä (isän sponsaamana). Renkaalla kalastus sijoittuisi lähemmäs saloa (nykyinen asuinpaikkakuntani) jolloin olisi mahdollisuus myös päästä kurkkimaan kalojen syöntiä arkipäivinä.

Näillä näkymin aion jaksottaa nuo ostokset veijarin suosittelemalla tavalla eli ensin vapa (todennäköisesti toinen edellämainituista), siima (varmaankin tuo rio:n siima, sillä saatavilla ilmeisesti kalastusaitasta), sekä kela (seleniuksen suosittelema) ja sitten vähän myöhemmin rengas,räpylät ja kahluuvälineet. Toivottavasti venemessuilta löytyisi joitakin messutarjouksia aiheeseen liittyen :twisted:

tuon kuivan välipuvun koen kyllä melko tarpeelliseksi, mutta saa nähdä miten rahat riittävät tähän kaikkeen :shock:

Ja noita mikeyn artikkeleja on jo selattu läpi useampaan otteeseen, mutta kaipa ne voi vielä kerran lukaista :D

kiitokset vielä kaikille omista mielipiteistään ja lisääkin vielä mieluusti kuulisin
team hellhauki
Mikey
Herr Doktor
Viestit: 7038
Liittynyt: 13:19:15 22.04.2005
Paikkakunta: Privat område. Mene pois.

Re: Hauen perhokalastuksen aloittaminen!

Viesti Kirjoittaja Mikey »

Väärinymmärrys tosiaan, räällä täytetty pää on omiaan tuottamaan vääristynyttä luetunymmärtämistä.

Mainitsemani ongelma lienee tosin sama Salon lähialueellakin.
Jag fiskar. Pappa betalar. Samma på finska.
[[[tuke]]]
Viestit: 281
Liittynyt: 19:42:57 24.10.2009
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Hauen perhokalastuksen aloittaminen!

Viesti Kirjoittaja [[[tuke]]] »

Joo, kylhä jos tohon hommaa oikeest haluu päästä sisään niin kai se rengas aika pakollinen on.
team hellhauki
jui55i
Viestit: 147
Liittynyt: 21:50:58 09.03.2010

Re: Hauen perhokalastuksen aloittaminen!

Viesti Kirjoittaja jui55i »

mä meinasin alottaa pervostelun viimekesänä ku teki helvetisti mieli alottaa ja sit hankin abucarsian setin.. tais maksaa 100€,, no sitte kotona kuivaharjottelin nurmikolla perholla mistä katkasin koukun,,, alku aina hankalaa mutta pian aloin pääsemään jyvälle et miten se vispaus täytyy suorittaa ja sainpa sitte jo jotain 10-15 metrin heittoja aika hyvin.. sitten mä päätin että perkele minähän lähden nyt sitte merelle harjottelemaa seuraavaks ku siel ei ainakaa mitää esteitä ole.. välillä heittelin virpalla jerkkiä hauille ja sitte ku siltä tuntu ni koitin taas perhostella ja rupes se heittämine luonnistumaa iha hyvi ja koitin eri tyylejäki hiuka mitä olin jostai youtuben ihmeellisestä maailmasta oppinu :D no sitte tuli jossain vaiheessa mieleen et jospa sitä lähtis vaikka kirjolohta koittamaan merikarvialle ja vittu ku pääsin sinne ja tein muutaman heiton ja kaikki meni hyvin ni yhtäkkii vapa meni 2 kohtaa poikki! vittu ja siitäpaikasta lähin kotiin.. soitin kauppaan mistä kyseisen setin ostin.. haukuin tuotteen iha paskaks ja sain lopulta rahat takas ja päätin etten ihan vähään aikaan pervostele :D nyt on taas kauheet poltteet ja päätin et seuraavaks käytän kyl ainaki 200€ hiukan parempaan settiin :D että tämmöne tarina mun perhostelun alotuksesta!
[[[tuke]]]
Viestit: 281
Liittynyt: 19:42:57 24.10.2009
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Hauen perhokalastuksen aloittaminen!

Viesti Kirjoittaja [[[tuke]]] »

haha, no toivottavasti mulla lähtee toi touhu käyntiin ilman noin suuria vastoinkäymisiä :D
team hellhauki
Avatar
Meeksi
Viestit: 35
Liittynyt: 16:16:20 06.10.2009
Paikkakunta: Lappeenranta/Hyvinkää

Re: Hauen perhokalastuksen aloittaminen!

Viesti Kirjoittaja Meeksi »

Hirveästi tekisi mieli koittaa tuota hauen perhostusta, mutta en viitsisi suoraan sijoittaa uusiin perhovermeisiin. Kotoa löytyy luokan 6 perhovermeet, jotka tuli joskus ostettua. Mietin, että pystyisikö tolla setillä heittämään jotain pienempiä haukiperhoja puikkareiden kiusaksi? Ainakin aluksi toi perhostus tapahtuis lähinnä kesällä, koska jerkkaaminen vie kalastusajan keväisin ja syksyisin.
Veijari
Viestit: 167
Liittynyt: 20:19:29 02.07.2007
Paikkakunta: Helsinki

Re: Hauen perhokalastuksen aloittaminen!

Viesti Kirjoittaja Veijari »

Kyllä 6-luokalla pystyy heittämään kevyempiä haukiperhoja ihan hyvin. Itsekin testasin tuota viime kesänä ja hyvin onnistui - sain jopa kalaa :D Isompien perhojen kanssa homma ei toimi (tai ei ainakaan ole kivaa). Minusta on ihan fiksua aloittaa kokeilemalla haukiperhostelua olemassaolevilla välineillä ja jos homma nappaa, ostaa sitten jäykemmän luokan vehkeet. Jos taas homma ei ole kivaa, ei ole pistänyt rahojaan hukkaan. Hyvä idea - ei kun kokeilemaan :D
Mikey
Herr Doktor
Viestit: 7038
Liittynyt: 13:19:15 22.04.2005
Paikkakunta: Privat område. Mene pois.

Re: Hauen perhokalastuksen aloittaminen!

Viesti Kirjoittaja Mikey »

Toimii kyllä, mutta kuten Veijari jo mainitsikin, kevyemmillä perhoilla. Aloita vaikka ihan niillä normi supertinseleillä tai tee hieman isompia vastaavia. Oma ensikosketukseni hauen perhokalastukseen tuli aikoinaan keskikesällä Visionin Flywater #7-vavalla ja nimenomaan supertinseleillä. Kalaa tuli heti ekalla reisulla ja siitä se sitten jäi päälle. Nyt en kehtaa edes sanoa montako "haukiluokan" keppiä kotosalla majailee.
Jag fiskar. Pappa betalar. Samma på finska.
Avatar
Royal Trude
Koko Kansan Tenaleidi
Viestit: 15175
Liittynyt: 20:17:16 06.11.2005
Paikkakunta: Espoo, Tuusula, Keminmaa
Viesti:

Re: Hauen perhokalastuksen aloittaminen!

Viesti Kirjoittaja Royal Trude »

Kyllä kutosella viskoo päivän hauelle taimenstreamereita, elikkä vaikka noita särkijäljitelmiä elikkä Super-Tinseli (pthyi!) vekottimia.

Käsi saattaa tulla ekalla kerralla siinäki heittäessä kipeäksi etenkin jos riuhtoo menemään kuin joku RikuA.

Kun kohteena on pulikkasarjan hauet ja järvellä & risukossa niin kutonen on varmaan ihan hyvä keppi siihen harjotteluun. Joskus taimenen koskikalastukseen oli suosituksena seiskaluokan välineet. Liekö nykyään kalat pienentyneet, taidot kasvaneet vai välineet parantuneet huimasti, mutta kutonenkin tuntuu liian isolta siihen hommaan.

Sitaset vielä mahdollisimman vettymättömästä matskusta vähän tuulta heitossa vastuttamattomat perhot ni ei pitäs olla vaikeeta eikä kivuliasta harjotella. Joskus tuli tehtyä tandem-perhoja taimenelle, eli kaks koukkua peräkkäin siimanpätkällä toisiinsa sidottuna ja etumaiseen peurankarvapää ja jotain Cites-listan kanan pitkiä höyhniä (satulahöyheniä) nivaska kylkiin. Sellasta perhoa sitten tuli viskottua koko päivä. Ja ne oli pitkiä heittoja. Hauenpulikoita ei tartte kilometriheitoilla yrittää, joten ihan varmasti kutosella heittomielessä pärjää.
Piiloteksti
Suomi on suuri sukkahousumaa
Soutelija
Viestit: 152
Liittynyt: 20:34:27 06.03.2008
Paikkakunta: Tampere

Re: Hauen perhokalastuksen aloittaminen!

Viesti Kirjoittaja Soutelija »

Itseltäkin löytyy 5-6 luokan ihan Visionin peruskeppi, ja olen usein miettinyt onnistuisiko tuolla järvihaukien jallitus. Ilmeisesti sitten onnistuu.
Käytössäni on 6-luokan kelluva WF-siima. Olen ymmärtänyt, että hitaasti uppoava olisi hauen perhostelussa parempi, mutta en sellasta kuitenkaan mielelläni viitsisi ostaa, kun ei noita välineitä nyt muuten niin hirveästi tule käytettyä. Olisiko perhojen uittosyvyys ratkaistavissa perukkeen avulla? Eikös näitä uppoavia perukkeita ole olemassa? Muutenkin kiinnostaisi, että minkäpaksuista perukekärkeä noille perus tinseleille ja isommille striimereille kannattaisi näissä hommissa käyttää.
Veijari
Viestit: 167
Liittynyt: 20:19:29 02.07.2007
Paikkakunta: Helsinki

Re: Hauen perhokalastuksen aloittaminen!

Viesti Kirjoittaja Veijari »

Kyllä kelluvallakin siimalla pärjää. Teet poppereita ja porskuttelet niitä veden pinnalla kaislikossa. En ole tosin tuota vielä perhoilla kokeillut, mutta nyt talvella on tullut muutamia poppereita tehtyä, joten kohta alkaa kokeilu. Uppoaviakin perhoja voi kellusiimalla käyttää, mutta slinkyt ei aina oikein uppoa ja karvasudit voi tulla liian painavaksi. Tinseli yms. kimalleperhot uppoaa varmasti, koska joudut jokatapauksessa käyttämään metalliperuketta.
Avatar
Juvonen
Viestit: 246
Liittynyt: 14:37:54 05.04.2007
Paikkakunta: Espoo

Re: Hauen perhokalastuksen aloittaminen!

Viesti Kirjoittaja Juvonen »

Kalastusaitassa on ihan kohtuullinen tarjous kellurenkaasta, räpylöistä ja ilmapumpusta. Toiseen tarjoussettiin kuuluu kuljetuspussi kamoille. Itse saattaisin kallistua tuohon, jollen jo rengasta omistaisi.
http://www.kalastusaitta.fi/tuotteet.html?id=228/1455
http://www.kalastusaitta.fi/tuotteet.html?id=228/1597
Avatar
Meeksi
Viestit: 35
Liittynyt: 16:16:20 06.10.2009
Paikkakunta: Lappeenranta/Hyvinkää

Re: Hauen perhokalastuksen aloittaminen!

Viesti Kirjoittaja Meeksi »

Ok, kiitoksia kaikille vastauksista. Pitää sitoa jotain tinseleitä ja kokeilla hauen perhostamista kesän aikana.
Avatar
-buster-
Viestit: 172
Liittynyt: 23:00:04 21.03.2010
Paikkakunta: Vaasa

Re: Hauen perhokalastuksen aloittaminen!

Viesti Kirjoittaja -buster- »

kertokaapas viisaammat että tekeekös tälläsellä setillä yhtikäs mitään:
http://samfishing.fi/kauppa/product_inf ... ts_id=1616

sen verran ruvennu tua vispaaminen kiinnostamaan että tekis mieli ostaa joku suhteellisen halpa setti millä pääsis alkuun, mutta kun ei oo minkäänlaista tietämystä noista perho hommista niin siksipä kysyn teiltä neuvoja..


-buster-
Avatar
Typeyks
Viestit: 573
Liittynyt: 19:00:16 18.10.2011
Paikkakunta: Nurmo
Viesti:

Re: Hauen perhokalastuksen aloittaminen!

Viesti Kirjoittaja Typeyks »

Jatketaan vielä kysymyksillä. Onko joku vispannu tuollta vision Big Daddy 8'4:lla?
Arvon nyt Nite Catapult 9' 9/10 ja tuon välillä.
Itse kun tekee niin saa juuri niin hyvän, kun osaa tehdä.
Avatar
Möykky
SÄRKI-LOVER
Viestit: 1517
Liittynyt: 21:54:09 20.02.2006
Paikkakunta: Joen varrella

Re: Hauen perhokalastuksen aloittaminen!

Viesti Kirjoittaja Möykky »

Mul on ny 3 reissua takana tolla 8'4-kinttusella. 9-luokkanen. Pakko kyl sanoo että omaan käteen ainakin kokolailla perkeleen hyvä vapa. Ryhdikäs, sopivasti jerkkua, kevyt ja helppoheittonen. Ja kiva käsitellä renkaassa ku on lyhyt. Helpompi ottaa kalat kyytiin ku pidemmällä tikulla...Itellä ainakin syrjäytti 8'6-kinttusen GT4 SW:n... Siimana mulla luokkanen Big Daddy... :roll:
Avatar
Rynski
Viestit: 126
Liittynyt: 08:21:38 13.09.2011
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Hauen perhokalastuksen aloittaminen!

Viesti Kirjoittaja Rynski »

Tässä hiukan aiheesta poiketen, mutta vastaukset sen verran tietoisilta janttereilta, että käytänpä tilaisuuden hyväksi! :twisted:

Tarkoitus kanssa hommata vermeet seuraavan kuukauden sisällä perhosteluun, mutta minkälaiset??????

Eli paikka jossa tulen käyttämään ja ensimmäisen kesän ja syksyn harjoittelemaan on pieni koski jossa lähinnä kirjolohta nostelen ylös. Kyseisellä koskella olen viettänyt jo päälle 10v. kalastellen UL-vehkeillä, mutta kerran perhostelun makuun päässeenä haluan jatkaa siitä mihin jäin :D

Eli mimmoisen vavan + kelan + siiman tulen tarvitsemaan kun kyseessä kirjolohet 1-6kg painolla? Budjettina tässä tulisi olemaan n. 150€-200€ (pääseekö tuolla alkuun?).
Vastaa Viestiin