Veneeni

Alueen säännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Avatar
Ossinmopo
Viestit: 1748
Liittynyt: 16:00:24 29.12.2011

Re: Veneeni

Viesti Kirjoittaja Ossinmopo »

Keulakate tuohon? Jääkö siihen enää muulle toiminnalle tilaa?

Rantautuminen? Eikös busterin pitänyt kestää ajaa kiville niin ota vauhtia niin että nousee tarpeeksi korkealle niin eikös rantautuminen ole hoidettu silloin valmiiksi.
Avatar
Jou40
Hauki - Mään
Viestit: 3225
Liittynyt: 19:46:07 21.04.2005
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Veneeni

Viesti Kirjoittaja Jou40 »

Ossinmopo kirjoitti: Eikös busterin pitänyt kestää ajaa kiville niin ota vauhtia niin että nousee tarpeeksi korkealle niin eikös rantautuminen ole hoidettu silloin valmiiksi.

Alumiini olen daivaassa Jos Busteri ei nouse rantaan tarpeeksi ylös, niin se on vaan vauhdin puutetta!! Hyvä ois muistaa trimmata moottoria ylös rantautuessa, niin ei tartte uutta perää siihen ostaa, ja muutenkin matkan teko helpottuu ihmeesti.

-jouni
diipa daapa
Melakko
Viestit: 23
Liittynyt: 17:13:49 14.04.2014

Re: Veneeni

Viesti Kirjoittaja Melakko »

Tollanen nelimetrinen savolainen, perse kannosta ja keula oksasta. 6hv 2-t jammu perässä.
Pääosin tulee soudettua, joten toi kutonen vaihtuu pienempään.
Liitteet
image.jpg
image.jpg (68.88 KiB) Katsottu 8031 kertaa
Avatar
Jäpäkyörä
Vanhempi savolainen hauen pamputtaja
Viestit: 7406
Liittynyt: 16:06:19 22.04.2005
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Veneeni

Viesti Kirjoittaja Jäpäkyörä »

Nätti ja asiallinen vene.
On sev verta töitä, että haju housussa pyssyy.
Kielj-kiärylöitä/Unto Eskelinen
Avatar
pontus
Viestit: 163
Liittynyt: 08:30:07 03.03.2011

Re: Veneeni

Viesti Kirjoittaja pontus »

Hei!
Onko kokemuksia kaislan erä 525 veneestä?
Sellainen hakusessa! Kertokaa plussat ja miinukset!
pontus-vaappu, niillä minä kalastan!
Avatar
Jou40
Hauki - Mään
Viestit: 3225
Liittynyt: 19:46:07 21.04.2005
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Veneeni

Viesti Kirjoittaja Jou40 »

pontus kirjoitti:Hei!
Onko kokemuksia kaislan erä 525 veneestä?
Sellainen hakusessa! Kertokaa plussat ja miinukset!
Kokemuksia ja näkemyksiä odotellaan!!

-jouni
diipa daapa
KMan
Viestit: 491
Liittynyt: 14:53:50 06.09.2007
Paikkakunta: Karjaa

Re: Veneeni

Viesti Kirjoittaja KMan »

pontus kirjoitti:Hei!
Onko kokemuksia kaislan erä 525 veneestä?
Sellainen hakusessa! Kertokaa plussat ja miinukset!
Mulla on ollut 525 erä vuodesta 2008 asti. Se tulee varmaan olemaan minulla tästä eteenpäinkin, vaikka nyt minulla on merivene erikseen. Se on kevyt käsitellä ja tilava. Pohjan muoto on keskeltä varsin laakea, joten se ei ole lainkaan kiikkerä. Olen käyttänyt sitä erilaisissa vesistöissä ja oloissa pikkujoilta ulkosaaristoon. Kantosiiven olen asentanut paremmin tehtaan asennuksesta ja myös sovittanut sen moottorilleni. Tohatsu 4t 9.8 ja potkurin nousu 7 tuumaa antaa 6000rpm kierrokset ja noin 13 solmun nopeuden.

Merisoutuvenehän se on. Kaksin soutaen sillä menisi vaikka minne. Yksin pitemmälle matkalle lähtisi, mutta sehän on kiinni leipämoottorin tehosta. Vene painaa itsessään 130-140 kiloa.

Uistelussa tuuli kääntää suuntaa melko kevyesti. En oikein osaa keksiä paljon huonoja puolia muita kuin mikä liittyy kokoluokkaan. Eihän tuo ole ensimmäinen valinta matkalle esimerkiksi ulkoluodoille jos tuulta on yli 6m/s, mutta sama juttu se on 4-5 metrin liukuvilla pulpettiveneilläkin. Toisaalta sillä ei ole mitään hätää kovemmassakaan kelissä ja esimerkiksi verkkoveneenä se on mainio merelläkin.

Itselleni se on vene, jolla pääsen tutustumaan erilaisiin vesistöihin. Se on kanootista seuraava isompiin veneisiin tottuneelle (itselläni on ollut monenlaista 8 metrin fiskarista nopeisiin pulpettiveneisiin ja eniten olen ollut vesillä merellä). Kanoottimaisuus on pelkästään positiivinen luonnehdinta minulta. Tunnelma tuossa on aivan omaa luokkaansa, koska siinä ollaan lähellä vettä. On aina ilo ottaa Erä ja lähteä sillä tutkimusmatkalle. Viimeksi kävin Mustionjoella.

Minkälaiseen käyttöön ja vesistöön se tulisi?

Jos hudaa ja sopiva päivä löytyy, voidaan tehdä vaikka lyhyt kalaretki vielä tässä loppusyksyn mittaan. Karjaalla ollaan. YV toimii.

Tässä juttuja:
http://www.kalamies.com/kalastus-keskus ... 0#p1162578
http://www.kalamies.com/kalastus-keskus ... lit=kaisla
http://www.kalamies.com/kalastus-keskus ... 5#p1169781
Liitteet
Kaisla-Erä-KAM_1813.jpg
KaislaErä-KAM_1407.jpg
KaislaErä-KAM_1411.jpg
KaislaErä-KAM_1823.jpg
Viimeksi muokannut KMan, 14:02:42 26.10.2015. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
KMan
Viestit: 491
Liittynyt: 14:53:50 06.09.2007
Paikkakunta: Karjaa

Re: Veneeni

Viesti Kirjoittaja KMan »

Hailuotolainen 5,3 x 1,95 m, paino arviolta 400kg, huippunopeus 20hp Yammulla melkein 12 solmua. (potkuri 8'' nousulla, 6000rpm) ed. Oli sinne kasvanut pohjaan jopa rokkoa vaikka vesillelasku oli elokuun alussa.

Kuva lauantailta.


edit. Lisätty toinen kuva, josta näkee laiturin hienoimman veneen. 8-) Valinnanvaraa toki on kullekin säädylle.

ed. Vielä lisää kuvia. Kulkihan tuo vesillelaskun aikoihin jopa 13 solmua. Tuli rakennettua perämoottoriteline versio 1. Siitä tuli jopa niin toimiva, että vain viimeistelyä enää vaatii, mikä on ihan hyvin summamutikalla mitoitetuksi. Oli kaksi tarkoitusta sille: korjata moottorin asentoa ja siirtää tuonnemmaksi veneen ainoan pehmenneen kohdan uusimista eli perälaudan yläosaa. Ihmekös tuo että on pehminnyt kun siinä kohtaa kuitu on vedetty perälaudan yli ja sisäpuolelle. Muualla veneessä kuitu on vain toisella puolen puuta.

No, pitää tuota telinettä vielä sen verran purkaakin, että saan vielä korjattua moottorin asentoa. Meni snadisti jo liian pystyyn, kun nyt moottorin rikikulman säätö pitää olla toisessa ääriasennossa kun se ennen telinettä oli toisessa. Tarkoitus oli että pystyisi säätämäänkin. Yksin ajaessa nyt pitää mennä keulaan jotta nopeus kasvaa lähes solmulla.
Liitteet
Hai-syksy-KAM_2008.jpg
Laiturin-hienoin-KAM_1595.jpg
Hai-vesillelasku-KAM_1429.jpg
Hai-huippu-KAM_1580.jpg
Hai-moottoriteline-KAM_1543.jpg
Viimeksi muokannut KMan, 09:39:13 19.11.2015. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
KMan
Viestit: 491
Liittynyt: 14:53:50 06.09.2007
Paikkakunta: Karjaa

Re: Veneeni

Viesti Kirjoittaja KMan »

KMan kirjoitti: Mulla on ollut 525 erä vuodesta 2008 asti.
Ja vähän jatkoa saamani yv:n johdosta.

Se on luonnollisesti uppoumarunkoinen vene, jolle riittää 2-4 heppaa, mutta kantotason avulla muuttuu puoliliukuvaksi, jolloin se toimii kaikenlaisilla tehoilla ilman selvää liukukynnystä. Vene vain nousee ylemmäs tehoa kasvattaessa, mutta asento pysyy samana.

Alkuperäisenä asennuksena kantotaso ei kuitenkaan ollut kovin ideaali. Veneen asento yksin ajaessa oli mielestäni vähän liikaa keula ylhäällä. Sai vähän kurkkia minne ollaan menossa. Laitoin sen uudelleen ja olen ollut tyytyväinen.

Potkurivalinta pitää olla luonnollisesti loiva, koska kyseessä ei ole liukuva vene, joille yleensä moottorien mukana tulevat potkurit on tarkoitettu. Muuten ei saada moottorin nimellistehoa käyttöön ja nopeus jää alemmas. Rasittaa se konettakin kun matalilla kierroksilla jurruttaa. Näitä ja muita juttuja esim. rikipituudesta löytyy kyllä foorumilta. Pari linkkiä laitoin edellekin.


Plussiin ja miinuksiin on vähän vaikea sanoa, kun käyttötarkoituksiakin on monia. Joku hakee jotain savolaismallista vakaampaa suotuvenettä ja toinen jotain muuta. Kun puhutaan että esim. Inarilla on näitä jopa 20hp moottorilla käytössä (onko joku nähnyt, ehkä tottakin) kertoo se mielestäni paatin yhdenlaisista kyvyistä kalapaattina. Korkeat laidat, paljon tilaa, vakaa. Inarilla selkääkin riittää kuin merellä, joten aallot voivat olla ihan hyviä.



Tuo hyötyy kantotasosta jo 4hp alkaen. Olen käyttänyt venettä kokeeksi myös neliheppaisella ja mukavasti se eteni sillä. Oli pitkä Hight Trust malli (Mercury Sailpower)

Tuo 9.8 Tohatsu on lyhyt. Painaa vajaan 40 kiloa. Se on varmaan makuasia, haluaako pitkän vai lyhyen. Lyhyessä en ole kokenut liikaa haittoja ja onhan siinä hyviäkin puolia. Potkurin pidosta lähinnä on kyse, koska köli aiheuttaa pyörteilyjä. Mulla se toimii niin, että jos kääntää täydellä teholla liikaa, niin pito osittain katoaa. Suoraan mennessä ja loivissa kaarteissa ei mitään hätää. Toinen on että jos menet keulaan moottorin käydessä vapaalla, niin siellä ei kannata olla kauaa, kun moottori nousee liian ylös. Äänimerkki on siitä muistuttamaan täysin automaattinen, mutta se kuuluu jo ennen kuin merkkiruisku lakkaa pissaamasta. Niin ja matalan veden asennossa kaverin keulasta pitää tulla keskipenkille, jotta on pitoa. Nämä korjaantuisi pitkällä rikillä. En ole itse harkinnutkaan.


Sanotaan nyt vielä se, että myyntiäkin toki mietin eilisestä sanomisestani huolimatta. Kahden veneen loukku on myös sellainen, ettei aika riitä molemmille ja käyttöaste jää sitten helposti turhan vähäiseksi. Toinen on tietenkin finanssipoliittinen, että mitä rahoilla tekisi, jotka tässä on kiinni. Jos pystyisi katsomaan ensi kesään, kummalle veneelle tulee enemmän käyttöä. Mutta kunnon venekauppoja ei koskaan tehdä hätiköiden vaan todella tietäen mitä saisi, joten ottakaa yhteyttä vaan jos haluatte tulla tutustumaan ja vaikka koeajolle jos ei kalalle.
Avatar
Jani
Olut ON Kustavissa
Viestit: 1393
Liittynyt: 21:19:53 21.04.2005
Paikkakunta: Turku

Re: Veneeni

Viesti Kirjoittaja Jani »

Pistetääs hiukan päivitystä kesällä hankitusta Black Hawkista. Nyt takana vajaat 300 kilometriä. Alkuun heti pieniä ongelmia toisen koneen trimmipumpun kanssa. Nyt se ongelma korjattu. Akkujen kytkennöissä oli hiukan paranneltavaa. Nyt paikalla toimiva väliaikaisratkasu jolla onnistuu molempien koneiden käynnistys vaikka osa akuista olis tyhjiä ja kaikkien akkujen latauskin onnistuu. Jonkin verran alkuun tuli vettä tankeista jolloin toisen koneen suodattimeen kerty vettä ja siitä hälyä mut ongelma korjaantunut ajan myötä eli eiköhän se pieni vesimäärä mitä tankkiin oli kondensoitunut ole hävinnyt.

Bensan kulutuksesta ei mitään hajua mut eiköhän kaikki mene mitä tankkiin laittaa. Veikkaan et arvio gallonalla 2-2,5 mailia on aika lähellä ku taitetaan matkaa siinä 30 solmun tietämissä. Matkanopeus siinä 27-30 solmun kohdilla jolloin koneet kiertää siinä 3000 ja 3500 kiekan välissä. Tolla 27 solmulla meno tuntuu hiukan nihkeeltä ja tuleekin ajeltua mielummin 30 solmua. Huippuja ei ole viel tullut testattua mut reilu 40 solmua menee helposti rikki eli veikkaan et arvioitu 50 solmua menee rikki.

Kovia kelejä ei vielä ole tullut vastaan mut sellasessa vajaan metrin aallossa pystyy ajelemaan tuota 30 solmun matkanopeutta sen ihmeempiä manöövereitä. Hiukan kevyt keula veneessä on mut ton ku tiedostaa ni pärjää. Eteenkin sivutuuleessa ton keveyden huomaa. Mikäli jättää veneen aallokossa kylki tuulta vasten ni vene kokoisekseen ja painoisekseen kiikkerä mut toi olikin tiedossa jyrkän (24,5 astetta) pohjan takia.

T-topin pois jättäminen oli todella järkevä veto (raha ratkaisi kyl aika paljon et jäi lähtömaahan). Ei onnituis mitenkään järkevästä heittokalastus kuskin paikalta ja kun vetouistelua en tällä hetkellä harrasta ni vapojen säilyksenkään en t-toppia tartte. Mikäli joskus tutkaa veneeseen asentaa ni siihenhän toi katos olis oivallinen mut ei vielä ole tullut edes ajatuksiin asentaa tutkaa.



Edit. Ajetut kilometrit kohdilleen. Ei ihan 400 km vielä täynnä mut tän viikonlopun jälkeen saattaa olla lähempänä 400 km ku 300 km.
Avatar
Evarimies
Viestit: 40
Liittynyt: 18:00:29 31.10.2015

Re: Veneeni

Viesti Kirjoittaja Evarimies »

Mulla on vm-87 Bella 440 tuulilasi ja saman vuoden 40hv juoppo Jamahalla.
Talven aikana olis tarkotus laittaa kaiteet ja jokunen vapateline lisää.
Kone on toiminu kun junan vessa ja ainoa vika on kulutus uistellessa 2-3l/h ja täysillä n.18l/h, eli aikas paljon ja tän takia pitäis hommata uistelumoottoriteline.
Soutuveneenä on Päijän 471L ja 4hv Evari vuodelta -75 :D
Evarikin on toiminu yleensä hyvin lukuunottamatta kertoja jolloin erehtyy sammuttamaan koneen lämpimänä, sen jälkeen saa repiä urakalla ennen kun lähtee, lienee joku bensavika :mulko:
Kuva
Avatar
vihernieriä
Viestit: 191
Liittynyt: 15:36:52 08.12.2008
Paikkakunta: Hattula

Re: Veneeni

Viesti Kirjoittaja vihernieriä »

Tuli ostettuu tollanen terhi kesällä ja nyt askarruttaa voiko keski penkin katkaista tuosta pulpetin vierestä vai onko tiedossa ongelmia? vaikuttaako tuo penkki/pulpetti veneen tukevuuteen vai onko väliä vaikka poitaisi kokonaan ja rakentais uuden? herää pahvi


http://www.nettivene.com/moottorivene/terhi/599642
Avatar
oykka
Viestit: 466
Liittynyt: 11:37:17 10.07.2011

Re: Veneeni

Viesti Kirjoittaja oykka »

Vaikea uskoa että tuommonen "laidoista roikkuva" penkki mitenkään tärkeä olisi rungon lujuuden kannalta. Tokikaan penkillä ei voi enää istua ja pulpetti alkaa roikkua jos sitä ei tue kunnolla.
Tyhjää saa pyytämättäkin, mutta kokemusta ei!
Avatar
Evarimies
Viestit: 40
Liittynyt: 18:00:29 31.10.2015

Re: Veneeni

Viesti Kirjoittaja Evarimies »

Ei se vaikuta lujuuteen millään lailla kun se on kiinni siinä "kansiosassa". Rälläkkä vaan laulamaan :)
Vastaa Viestiin