Subaru vetoautona?

Alueen säännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Avatar
Samthefisherman
Viestit: 2817
Liittynyt: 21:16:30 07.10.2005
Paikkakunta: Vantaa-Savonlinna

Re: Subaru vetoautona?

Viesti Kirjoittaja Samthefisherman »

"Minkähän ihmeen takia noita tiisseleitä ei ole automaattina tai manua alennusvaihteella :mitaviddua:
-jouni"

Automaatin puutteeseen kaatui mulla dieselin hommaus. On se vissiin kehitteillä koko ajan. Pieni valmistaja = hidasta kehitystä...ehkä?
Avatar
Jussijii
Sisävesiswedu
Viestit: 1559
Liittynyt: 12:20:17 24.07.2007
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Subaru vetoautona?

Viesti Kirjoittaja Jussijii »

Jou40 kirjoitti:Minkähän ihmeen takia ei ole manua alennusvaihteella :mitaviddua: -jouni
Olen antanut ymmärtää että Suupparu, lanseeratessaan vihdoinkin dieselinsä markkinoille, koitti saada autolleen markkinarakoa minimoimalla hintaa jolloin tuollaiset "turhakkeet" kuten alennusloota oli varmaan nopeasti listalta pois rastittavien kohdalla.

Tilan suhteen moisen olemassaololle ei luulisi olevan estettä kun dieselkone taisi olla jopa lyhyempi kuin wanhat bensapokserit. Oisko sitten dieselin kovempi vääntö, niillä isommilla kierroksilla, aiheuttanut mitoitusongelmia jonnekin muualle - kytkimeen, vetoakselistoon, vaihdelootaan... Esim. samojen voimansiirron osien käyttö bensakoneiden kanssa olisi estynyt mikä taas ei olisi tuollaiselle piensarjavalmistajalle kovin käytännöllistä.

Oviin tuli karmit, alennuslaatikot katoaa... Kohta ei löydy Subarua muuta kuin logosta nokkapysty :mrgreen:
Avatar
smakine
Viestit: 559
Liittynyt: 12:05:18 26.04.2006
Paikkakunta: vlk

Re: Subaru vetoautona?

Viesti Kirjoittaja smakine »

Oviin tuli karmit, alennuslaatikot katoaa... Kohta ei löydy Subarua muuta kuin logosta

Samaa kehitystä seurannut kauhulla :ohno: :mailahteri:

Taisi tosiaan olla tuo vääntö, mikä torpeedoi tuon olemassa olevan alennuslaatikon käytön..
PELASTAKAA SALAKAT Ry.
Avatar
drwho
Viestit: 684
Liittynyt: 15:11:48 16.12.2010
Paikkakunta: Helsinki

Re: Subaru vetoautona?

Viesti Kirjoittaja drwho »

Olen antanut ymmärtää että Suupparu, lanseeratessaan vihdoinkin dieselinsä markkinoille, koitti saada autolleen markkinarakoa minimoimalla hintaa jolloin tuollaiset "turhakkeet" kuten alennusloota oli varmaan nopeasti listalta pois rastittavien kohdalla.
Mä käytän mun MY10 Legacy STW2.0D:tä purjeveneen vetämiseen (hankin subarun tota varten siis) joka painaa trailerin kanssa täyteen lastattuna noin 1300kg. Oon parikertaa huitassu tolla yhdistelmällä pohjoissaksasta keski-Italiaan ja ollaan suhattu lyhyintä mahdollista reittiä jossa alppien ylitys alotetaan Kempten-Füssen-Mötz-Innsbruck (E532 & 179). Jos joku on joskus ajanu ton jollain prätkällä niin tietää millasesta serpentiinistä nousuineen puhutaan. ;)

Pointtina kuitenkin, että kertaakaan eio tarvittu mitään alennusvaihteita. Ei ole tullu mieleenkään, että jotain tommosta tarvitsis. Vaikka on nostettu 20% nousulla olevasta läpimärästä slipistä (jossa oli vielä ratakiskotkin) koko pakettia.

My 5c.

Terveisin,

Anssi
Avatar
karttuiivari
Viestit: 724
Liittynyt: 19:01:30 31.03.2005
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Subaru vetoautona?

Viesti Kirjoittaja karttuiivari »

Huomaat sen alennuslootan tarpeen valkoisesta, pajanhajuisesta savusta:)
Avatar
silli
Multimediatäkyonkija
Viestit: 2711
Liittynyt: 21:17:10 21.04.2005
Paikkakunta: Tikkala, Jyväskylä
Viesti:

Re: Subaru vetoautona?

Viesti Kirjoittaja silli »

Ilman sen kummemmin eri subaru mallien vaihteiden välityksiin tutustuneena luulisin että tuossa diisselissä on aika lyhyt ykkönen yhdistettynä reilusti parempaan vääntöön kuin mitä esim. mitä löytyy tuosta mun 2 litraisesta vapari Foresta. Tuolla metsässä on tullut autolla jo jonkin verran ryvettyä ja täytyy todeta että ilman alennusvaihdetta noilla välityksellä ja tehoilla meno olisi melkoisen kytkimen päälle käyvää luistattelua. Maantieajoon tehot juuri riittää, mutta pientä saa hakea pykälään aika herkästi kun vääntöä puuttuu. Seuraava onkin sitten diisseli..
Ne on ilosia ne alle kiloset.
Avatar
Jou40
Hauki - Mään
Viestit: 3225
Liittynyt: 19:46:07 21.04.2005
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Subaru vetoautona?

Viesti Kirjoittaja Jou40 »

Niin no, en tiedä, ei tuota kokemusta kiisselisuparuista pahemmin ole, se vaan mitä on tuossa kuullut ja lueskellut kommentteja ja kokemuksia, niin ongelmana nimenomaan ois onneton alavääntö ja pitkä ykkönen...Veneiden nosto/laskupuuhissa eivät kauhiasti ole nuita hehkuttaneet...

-jouni

E: Typoja
Viimeksi muokannut Jou40, 05:40:38 03.05.2011. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
diipa daapa
Avatar
Jussijii
Sisävesiswedu
Viestit: 1559
Liittynyt: 12:20:17 24.07.2007
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Subaru vetoautona?

Viesti Kirjoittaja Jussijii »

drwho kirjoitti:Pointtina kuitenkin, että kertaakaan eio tarvittu mitään alennusvaihteita.
Ei kai niitä voi tarvita jos ei niitä ole 8) Ei mutta, hyvä jos näin on.
Omassa dinosaurusten aikaan rakennetussa Subarussa alennusvaihteet ovat vene perässä kovassa käytösssä maanteillä (kun ei ole sitä vääntöä) ja luiskalla "ylimääräinen käsijarrukahva" on aina ylhäällä. Kiva nostaa vene ylös vain nostamalla kytkintä, matalilla kierroksilla.
Avatar
silli
Multimediatäkyonkija
Viestit: 2711
Liittynyt: 21:17:10 21.04.2005
Paikkakunta: Tikkala, Jyväskylä
Viesti:

Re: Subaru vetoautona?

Viesti Kirjoittaja silli »

Jou40 kirjoitti:Niin no, en tiedä, ei tuota kokemusta kiisselisuparuista pahemmin ole, se vaan mitä on tuossa kuullut ja lueskellut kommentteja ja kokemuksia, niin ongelmana nimenomaan ois onneton alavääntö ja pitkä ykkönen...Veneiden nosto/laskupuuhissa eivät kauhiasti ole nuita hehkuttaneet...
Samaa noista taisin itsekin taannoin jostain testistä lueskella nyt kun paremmin muistelee. Pitää käydä koeajolla tässä kesän aikana tuolla uudemmalla forella sekä Outlanderilla. Veneen vetoa ei nyt niin paljoa tule, mutta ryömintänopeus tuolla huonokuntoisilla metsäpätkillä olisikin sitten tarpeellisempi ominaisuus.
Ne on ilosia ne alle kiloset.
Avatar
drwho
Viestit: 684
Liittynyt: 15:11:48 16.12.2010
Paikkakunta: Helsinki

Re: Subaru vetoautona?

Viesti Kirjoittaja drwho »

Niin no, en tiedä, ei tuota kokemusta kiisselisuparuista pahemmin ole, se vaan mitä on tuossa kuullut ja lueskellut kommentteja ja kokemuksia, niin ongelmana nimenomaan ois onneton alavääntö ja pitkä ykkönen...Veneiden nosto/laskupuuhissa eivät kauhiasti ole nuita hehkuttaneet...
En osaa sanoo muusta ku Legacy MY10 2.0D koneesta. Kone vääntää musta aika hyvin alhaalta asti (tosta löytää varmaan käyrät netistä ku jaksaa kaivella), mutta kyllä mun mielestä ykkönen on tosi lyhyt. jos joutuu suhaa stadissa pahassa ruuhassa jossa tulee palon lyhyitä matkoja ja joutuu pysähtyy ni toi jopa ärsyttää vähän, koska joutuu veivaa 1-2-3-1 ihan kokoajan. :)
Avatar
Jou40
Hauki - Mään
Viestit: 3225
Liittynyt: 19:46:07 21.04.2005
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Subaru vetoautona?

Viesti Kirjoittaja Jou40 »

drwho kirjoitti:En osaa sanoo muusta ku Legacy MY10 2.0D koneesta. Kone vääntää musta aika hyvin alhaalta asti (tosta löytää varmaan käyrät netistä ku jaksaa kaivella), mutta kyllä mun mielestä ykkönen on tosi lyhyt. jos joutuu suhaa stadissa pahassa ruuhassa jossa tulee palon lyhyitä matkoja ja joutuu pysähtyy ni toi jopa ärsyttää vähän, koska joutuu veivaa 1-2-3-1 ihan kokoajan. :)
On ehkä kuitenkin eri asia suhailla Tsadissa ruuhkassa, kuin ajella metsässä ryömintävauhtia tai nostaa venepakettia jyrkältä luiskalta, joissa tasan varmasti alennuslootasta/alaväännöstä/automaatista ois apua...tai mistäpä prkleestä mie sen tiedän, kun asun täällä provinssissa.

-jouni
diipa daapa
Avatar
drwho
Viestit: 684
Liittynyt: 15:11:48 16.12.2010
Paikkakunta: Helsinki

Re: Subaru vetoautona?

Viesti Kirjoittaja drwho »

On ehkä kuitenkin eri asia suhailla Tsadissa ruuhkassa, kuin ajella metsässä ryömintävauhtia tai nostaa venepakettia jyrkältä luiskalta, joissa tasan varmasti alennuslootasta/alaväännöstä/automaatista ois apua...tai mistäpä prkleestä mie sen tiedän, kun asun täällä provinssissa.
Eiks tää nyt ratkee helpointen niin että käyt hakee tommosen testiin ja ryömit sillä metsässä? ;D
Avatar
Jou40
Hauki - Mään
Viestit: 3225
Liittynyt: 19:46:07 21.04.2005
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Subaru vetoautona?

Viesti Kirjoittaja Jou40 »

drwho kirjoitti:
On ehkä kuitenkin eri asia suhailla Tsadissa ruuhkassa, kuin ajella metsässä ryömintävauhtia tai nostaa venepakettia jyrkältä luiskalta, joissa tasan varmasti alennuslootasta/alaväännöstä/automaatista ois apua...tai mistäpä prkleestä mie sen tiedän, kun asun täällä provinssissa.
Eiks tää nyt ratkee helpointen niin että käyt hakee tommosen testiin ja ryömit sillä metsässä? ;D
En taida viittiä, mie ryömin nykyisellä Forella...

-jouni
diipa daapa
Avatar
Eligius
Viestit: 210
Liittynyt: 14:02:34 18.09.2006
Paikkakunta: Pargassos
Viesti:

Re: Subaru vetoautona?

Viesti Kirjoittaja Eligius »

Mulla oli diesel leka pari viikkoa ajossa ennen ku sain diesel foresterin kotio. Ainakin niissä ekoissa -08 legacyissä oli ykkönen avuttoman pitkä "ryömintään" ja veneeen nosto, no kuka mistäkin pitää. Mulla on ollu pari bensa legacyä alennusvaihteella ja niillä raskaankin paketin nosto sujui hyvinkin miellyttävästi ilman luistattelua ja kytkimen käryä. Nykyisessä -08 diesel foressa specsien mukaan lyhempi ykkönen kuin noissa ekoissa legacyissä, uusista en tiedä, ja kyllä tuolla joutuu kierroksia nostamaan ennen kuin vääntöä löytyy ja usein myös kytkin käryää. Ei voi kyllä kehua. Maantiellä onkin kaikki toisin ja meno on mukavaa. Perässä tulee ~1500kg paketti ja kulutus maantiellä n.12l/100km. 2.0 Bensa legayllä kulutus 18l/100km
Avatar
rotte
Viestit: 104
Liittynyt: 21:49:39 10.02.2008
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Subaru vetoautona?

Viesti Kirjoittaja rotte »

Edelliskorimallin dieselin 5-vaihteinen laatikko oli aivan onneton. Nykyinen 6v laatikko, joka itselläni on Outbackissa on kyllä ihan hyvä. Ykkönen on todella lyhyt, sopii kyllä omien kokemusten perusteella mettämöyrintään ihan kohtuullisesti, ilman että tarvitsee luistatella kytkintä. Pakki on sitten hieman pitkä omaan makuun, mutta kyllä senkin kanssa pärjää, kun vaan oppii käyttämään sitä. Kertaakaan en ole vielä saanut edellisestä Legacysta tuttua vanhan märän villasukan käryä sisälle. Tämän uuden korimallin dieselkone on päivitettyä versiota, eli alavääntöä on paremmin ja muutamat lapsukset poistettu, enää ei kulje johtosarja välijäähyssä kiinni, jottei se hankaudu rikki yms...

Tuossa viime viikolla ajossa oli 2.5l bensakoneella ja CVT-laatikolla oleva Outback, kun oma oli huollossa. Olihan tuo vaihteisto ihan kiva, mutta siihen se jäikin. Bensakoneen kanssa en pitänyt siitä yhtään, kierrokset jumittui juuri siihen kohtaan, mistä moottorin tehot olisivat alkaneet, joten ääntä riitti, mutta mitään ei tuntunut tapahtuvan. :lol: Käsikäyttö kyllä korjasi asiaa, toisaalta se oli ärsyttävän hidas vaihtamaan pykäliä, mutta mitäpä sitä käsikäyttöisellä automaattilaatikolla tekeekään, samantien ottaapi manuaalina. Oma diesel, joka on vakiokuntoinen tuntui liikkuvan paljon ripeämmin kuin tuo bensakoneinen, moottorista tuntui puuttuvan vääntö kokonaan, mutta eihän tuo 227Nm ole paljoa verrattuna dieselin 350Nm vääntöön. Innolla odotan tuota variaattoria dieseliin. :roll:
Think. Feel. Drive. Subaru.
Avatar
Eligius
Viestit: 210
Liittynyt: 14:02:34 18.09.2006
Paikkakunta: Pargassos
Viesti:

Re: Subaru vetoautona?

Viesti Kirjoittaja Eligius »

Joo, mulla myös johtosarjat fiksattu ja softapäivitys asennettu, mutta en kyllä juurikaan huomannut alaväännössä tapahtuneen mitään merkittävää.
Avatar
smakine
Viestit: 559
Liittynyt: 12:05:18 26.04.2006
Paikkakunta: vlk

Re: Subaru vetoautona?

Viesti Kirjoittaja smakine »

Käytiin tuossa uutta venettä hieman maistelemassa, toki keskeneräisestä ei kuvia pitäisi laittaa, mutta sopii hyvin tähän ketjuun. Tuolla autolla nyt ei vedetä kuin hätätapauksessa koskapa perheen pienempikin subaru hommaan riittää :bigboss: :lol:

Kuva
PELASTAKAA SALAKAT Ry.
Avatar
rotte
Viestit: 104
Liittynyt: 21:49:39 10.02.2008
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Subaru vetoautona?

Viesti Kirjoittaja rotte »

smakine kirjoitti:Käytiin tuossa uutta venettä hieman maistelemassa, toki keskeneräisestä ei kuvia pitäisi laittaa, mutta sopii hyvin tähän ketjuun. Tuolla autolla nyt ei vedetä kuin hätätapauksessa koskapa perheen pienempikin subaru hommaan riittää :bigboss: :lol:
Onhan se tuokin ihan hyvä vetoauto, yllättää monet tielläliikkujat ripeydellään. :wink:

Nyt on itsellä Outbackista turbo-ongelmat takanapäin (toistaiseksi) ja tulipahan viime viikolla kokeiltua nostaa venettä rampilta. Hyvin nousi ilman mitään ongelmia, eikä edes kytkin haissut sisälle. Tänään vetelin Subarulla Silverin traikulla jyväskylästä kuopioon, kulutuksella 8.6L/100km, matkavauhtina noin 88km/h. Eli ei paljoa naftakaan maita tuolle laitteelle veneen kanssa.
Think. Feel. Drive. Subaru.
Tenskap
Viestit: 90
Liittynyt: 20:45:56 09.11.2005
Paikkakunta: Vantaa

Re: Subaru vetoautona?

Viesti Kirjoittaja Tenskap »

Pihistelin tahallaan farkku Imprezalla yheksääkymppiä vakkari päällä pohjoisesta himaan. Pari tankkia meni 6,80 litran kulutuksella. Kohtalainen tulos. Menomatkalla olikin kiire, ja tulos +8 litraa.
Avatar
smakine
Viestit: 559
Liittynyt: 12:05:18 26.04.2006
Paikkakunta: vlk

Re: Subaru vetoautona?

Viesti Kirjoittaja smakine »

Vanhalla vapari-impulla kans kokeilin kuinka pienellä pääsee olematta suuremmin tientukkona, 7.2 l/100km oli paras tankillinen. Rouvan käytössä olessa olen mittaillut 7.5-7.9 l/100km välillä olevia lukemia, ittellä järjestäen puolen litraa suuremmat..

Tuolla urbo- versiolla lukemat ovat vaihdelleet 8.4-10.5 l/100km kaasupolkimen keskimääräisestä asennosta riippuen.
Sen mitä vene perässä olen mittaillut niin lukemiksi on tullut jotain 11.1l/100km ja 13.2 l/100km ( ja tuo 13.2 lukema on saatu lykkimällä 120 lasissa motarilla ja ohittelemalla hitaampia 100 alueella :oops: ) ja vene traikkuineen on painanut n.600 kg tai 750kg..
PELASTAKAA SALAKAT Ry.
Jyffe
Viestit: 1082
Liittynyt: 21:56:36 30.08.2006

Re: Subaru vetoautona?

Viesti Kirjoittaja Jyffe »

Ruvennut Subaru kummittelemaan väliin mielessä.
Mitä raati on mieltä vuosituhannen vaihteen 2,5-litraisesta vaparikoneisesta Outbackistä automaatilla? Nouseeko paatti luiskalta ja onko toivoakaan päästä alle kymmenellä litralla sataa kilometriä?
Kun katson vihreitä, näen punaista.
Avatar
tupe
ebayn myhäilevä thutri
Viestit: 1234
Liittynyt: 19:28:12 20.02.2007
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Subaru vetoautona?

Viesti Kirjoittaja tupe »

Jyffe kirjoitti:Ruvennut Subaru kummittelemaan väliin mielessä.
Mitä raati on mieltä vuosituhannen vaihteen 2,5-litraisesta vaparikoneisesta Outbackistä automaatilla? Nouseeko paatti luiskalta ja onko toivoakaan päästä alle kymmenellä litralla sataa kilometriä?
Mulla oli -00 Outback 2,5l manuaalina ja kyllähän sillä nousee aika pahastakin paikasta. Oma kun oli manuaali niin oli alennusvaihde, mutta uskoisin että automaatti on ehkä jopa vieläkin helpompi pahoissa paikoissa kun ei tartte kytkimen kanssa pelata. Hinasin sillä 1600kg telikärryllä ensi Covemar 600:sta ja myöhemmin samalla kärryllä 5,2m pitkää alupaattia, kummassakin oli Honda 90 perässä. Veneen kanssa kulutukset oli jotain 14-16l/100km. Ilman venettä en juuri mittaillut kulutuksia kun silloin muu ajo oli lyhyttä työmatkaa, mutta kaikki menee mitä laittaa, se on varma.. =)
Avatar
smakine
Viestit: 559
Liittynyt: 12:05:18 26.04.2006
Paikkakunta: vlk

Re: Subaru vetoautona?

Viesti Kirjoittaja smakine »

Jyffe kirjoitti:Ruvennut Subaru kummittelemaan väliin mielessä.
Mitä raati on mieltä vuosituhannen vaihteen 2,5-litraisesta vaparikoneisesta Outbackistä automaatilla? Nouseeko paatti luiskalta ja onko toivoakaan päästä alle kymmenellä litralla sataa kilometriä?
Mulla on nykyään veturina -99 vuoden karvalakki legacyfarkku 2.0 koneella, ja on kyllä hinta/laatu kohdallaan. Voimahan tuosta puuttuu ripeään liikkumiseen, mutta kyllä 1600kg ihan kivutta perässä kulkee. Paatti nousee alennusvaihteen avulla kivuttomasti huonommaltakin rannalta.

Subarun automaatit tuolta ajalta ovat herkkiä öljyille, raskaammalla ajolla vaihtoväli jopa 30tkm niin toimii hyvin. Joku solenoidi siellä laatikossa kans alkaa renailemaan jossain 250tkm-300tkm. välillä. samoilla kilometreillä nelivedon lamellit ovat vaihtokunnossa. Kannattaa myös katsoa että kansipahvi on jo vaihdettu jos autolla on ajettu yli 200tkm. Se uusi sitten kestääkin auton eliniän.
Takaluukun avauskahvaa voi joutua välillä herkisteleen. Bensatankin täyttöputki ruostuu..
Siinä ne pahimmat (lue: kalleimmat) ongelmat, kun nuo korjattu niin taas matka jatkuu pitkään.

tuolta voi lukea faktaa kulutuksista..
http://www.subaruclubfinland.net/bbs/vi ... f=2&t=2303

Mun subet on vienynnä seuraavanlaisesti. legacy 2.2 -90 n.9.5 l/100km, legacy 2.0 -93 9 l/100km., impreza 2.0 -96 8.8 l/100km. impreza 2.0 -97 8.2 l/100km. impreza wrx 2.0t -02 9.5 l/100km. legacy 2.0 -99 8.0 l/100km. kaikki siis farkkuja ja manuaaleja.

pahin mitattu on ollut tuo -96 imppu ja 1600kg:n paketti perässä ja rivakka kaasujalka 16.1 l/100km. Rata-ajoa kesällä wrx:llä ei ole kyennyt mittaamaan, kirvelisi liikaa :lol: Jääradalla menee taas yllättävän vähän, helposti alle 15 l/100km..

Viat ovat helposti ennustettavissa, kiitos toimivan merkkiklubin.
PELASTAKAA SALAKAT Ry.
Jyffe
Viestit: 1082
Liittynyt: 21:56:36 30.08.2006

Re: Subaru vetoautona?

Viesti Kirjoittaja Jyffe »

Tuli hankittua em. kosla. 2 omistajaa tähän mennessä joista molemmat Napapiirin pohjoispuolella. Kannentiivisteet vaihdettu ja muutenkin oikein siisti vekotin. Mittarissa noin 280 tkm.
Kun katson vihreitä, näen punaista.
Dunnock
Viestit: 178
Liittynyt: 08:11:15 18.10.2007
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Subaru vetoautona?

Viesti Kirjoittaja Dunnock »

Onko kellään suosituksia Subarun huoltoliikkeestä Jyväskylän seudulta? Tuli hommattua vuosituhannen vaihteen Legacy ja jarrurempalla pitäisi aloittaa.
Vastaa Viestiin