Sivu 1/3

Nyt saa haukkua ja kehua E-Tec:ä!

Lähetetty: 12:54:44 28.02.2011
Kirjoittaja laardi
Olen tullut melkein siihen tulokseen, että Evilrude ETec 60 hp tai 75 on seuraavaksi BigBusterini persiissä. Lueskellut olen testit ja muutamia topicceja täältäkin. Valintani vahvistukseksi, toivoisin, että nyt tulisi käyttäjätietoa risuilla ja ruusuilla varustettuna!

Re: Nyt saa haukkua ja kehua E-Tec:ä!

Lähetetty: 19:08:41 28.02.2011
Kirjoittaja Karppikone
Kaverilla 115hp e-tec kolmen vuoden aikana ei mitään ongelmia. Ja meripäiviä kuitenki reilut 100vuodessa. Kiihtyvyys iso plussa. Omaa kokemusta ei oo mutta keväällä tulee 100hp mercury vaihtuu ja haukan perälautaan ruuvataan 115 H.O e-tec. Toi 300tunnin huoltoväli suurin syy vaihtoon.

Re: Nyt saa haukkua ja kehua E-Tec:ä!

Lähetetty: 13:43:08 01.03.2011
Kirjoittaja laardi
Karppikone kirjoitti: Toi 300tunnin huoltoväli suurin syy vaihtoon.
Joo, toi minuakin houkuttelee, toi huoltoväli. Ja sitten se "syyshuolto"-toiminto. Mitähän se oikeasti tekee, lyökö se rasvat pyttyihin ja voitelee jotain, mutta mitä? Ei kait siinä mitään keskusvoitelujärjestelmää sentään ole? Ja jos sen vielä kerran ottaa käyttöön, vaikka "huolto" on tehty, eli vaikka ensin on meinannut, ettei enää joulukuussa ajele, mutta jos onkin kelejä ajella, niin antaako se vasta keväällä käynnistää? :mitaviddua: Ja sitten vielä noi tulpat. Jostain luin, että tulpat täytyy kääntää oikeaan asentoon, ts. oikeaan momenttiin, jotta palotapahtuma toimisi täydellisesti? Entäs se erikois- Evilrude 2t-öljy, paljos se maksaa 4l:n pytty, vai missä astioissa sitä myydään?

Re: Nyt saa haukkua ja kehua E-Tec:ä!

Lähetetty: 14:00:30 01.03.2011
Kirjoittaja vlasek
Kylhä nuita tunnuttas kehuvan. Faijan broidilla on moinen ja se ainaki hehkutti maasta taivaisiin. Huoltopuoli nous esille.

Re: Nyt saa haukkua ja kehua E-Tec:ä!

Lähetetty: 15:00:01 01.03.2011
Kirjoittaja Garrett
laardi kirjoitti:
Karppikone kirjoitti: Toi 300tunnin huoltoväli suurin syy vaihtoon.
Joo, toi minuakin houkuttelee, toi huoltoväli. Ja sitten se "syyshuolto"-toiminto. Mitähän se oikeasti tekee, lyökö se rasvat pyttyihin ja voitelee jotain, mutta mitä? Ei kait siinä mitään keskusvoitelujärjestelmää sentään ole? Ja jos sen vielä kerran ottaa käyttöön, vaikka "huolto" on tehty, eli vaikka ensin on meinannut, ettei enää joulukuussa ajele, mutta jos onkin kelejä ajella, niin antaako se vasta keväällä käynnistää? :mitaviddua: Ja sitten vielä noi tulpat. Jostain luin, että tulpat täytyy kääntää oikeaan asentoon, ts. oikeaan momenttiin, jotta palotapahtuma toimisi täydellisesti? Entäs se erikois- Evilrude 2t-öljy, paljos se maksaa 4l:n pytty, vai missä astioissa sitä myydään?

Taitaa olla melko kallista tavaraa. Oisko 50 hujakoilla neljän litran pytty. Kyllähän sen käyntii saa vaikka koska, ellei sitten ole tullut joku spesial edition, mistä ainakaan minä en ole kuullu mitään. Toi 115:n on sama kone ku "normi" 130. Sitä en tiedä, ja varmaan kannattaa kauppiaalta kysyäkkin, että onko takuu voimassa mikäli talvihuoltoa ei ole käytetty. Se jää koneen muistiin, onko sitä käytetty vai ei.. Ja taitaahan toi evarin takuukin olla nykyään 5 vuotta...?

Re: Nyt saa haukkua ja kehua E-Tec:ä!

Lähetetty: 15:52:13 01.03.2011
Kirjoittaja laardi
Garrett kirjoitti: Sitä en tiedä, ja varmaan kannattaa kauppiaalta kysyäkkin, että onko takuu voimassa mikäli talvihuoltoa ei ole käytetty. Se jää koneen muistiin, onko sitä käytetty vai ei.. Ja taitaahan toi evarin takuukin olla nykyään 5 vuotta...?
Ainakin venemessuilla Evarin edustaja puhui 3 vuoden takuusta ja 300h:n huoltovälistä?

Re: Nyt saa haukkua ja kehua E-Tec:ä!

Lähetetty: 16:10:56 01.03.2011
Kirjoittaja riihis
laardi kirjoitti:
Garrett kirjoitti: Sitä en tiedä, ja varmaan kannattaa kauppiaalta kysyäkkin, että onko takuu voimassa mikäli talvihuoltoa ei ole käytetty. Se jää koneen muistiin, onko sitä käytetty vai ei.. Ja taitaahan toi evarin takuukin olla nykyään 5 vuotta...?
Ainakin venemessuilla Evarin edustaja puhui 3 vuoden takuusta ja 300h:n huoltovälistä?
Mulla on Evari E-Tec 50, ei moitittavaa. Ainut asia joka ihmetytti oli tua öljyn kulutus. Ensimmääsellä koneella se oli hemmetin piäni kulutuksinen. Sitte vaihroon viime keväänä tuan tuliterään. Alkasin ihmettelemään öljyn kulutusta, oli rutkasti isoompi ku ensimmääsellä myllyllä. No kiikutin tuan syksyllä hualtoon ja kysääsin öljyn kulutusta, laittoovat piuhat koneeseen ja kattelivat tiatokoneesta asiaa. Selvis seki jotta, ensimmääset runsaat 60 tuntia kone ottaa öljyä runsaammin (ns. sisäänajo)jonka jälkeen se pienenee huamattavasti.

Ei pahaa sanottavaa oo mulla, Evarissa tulen pysymään jatkossaki :mrgreen:

Re: Nyt saa haukkua ja kehua E-Tec:ä!

Lähetetty: 16:52:00 01.03.2011
Kirjoittaja Garrett
laardi kirjoitti:
Garrett kirjoitti: Sitä en tiedä, ja varmaan kannattaa kauppiaalta kysyäkkin, että onko takuu voimassa mikäli talvihuoltoa ei ole käytetty. Se jää koneen muistiin, onko sitä käytetty vai ei.. Ja taitaahan toi evarin takuukin olla nykyään 5 vuotta...?
Ainakin venemessuilla Evarin edustaja puhui 3 vuoden takuusta ja 300h:n huoltovälistä?
Jetsullee näin sanottiin mullekin, että tämän vuoden koneet olisvat jo tuolla 5 vuoden takuulla :D

Re: Nyt saa haukkua ja kehua E-Tec:ä!

Lähetetty: 20:45:33 01.03.2011
Kirjoittaja Karppikone
"Toi 115:n on sama kone ku "normi" 130." Haukas on max suositus 100hp ni saa ton 115hp H.O:n varmaankin paremmin vakuutukseen. Sekä 115H.O on edullisempi kuin 130hp. Ja toi kallis öljynhinta tasaantuu sillä huoltovälillä. Pari huoltoo vähemmän kaudessa ni saa ostaa satukunta litraa öljyä. Mutta mutta kevättä odotellessa sitten enemmän kokemuksia käytöstä.

Re: Nyt saa haukkua ja kehua E-Tec:ä!

Lähetetty: 22:25:50 01.03.2011
Kirjoittaja styranki
Garrett kirjoitti:
laardi kirjoitti:
Garrett kirjoitti: Sitä en tiedä, ja varmaan kannattaa kauppiaalta kysyäkkin, että onko takuu voimassa mikäli talvihuoltoa ei ole käytetty. Se jää koneen muistiin, onko sitä käytetty vai ei.. Ja taitaahan toi evarin takuukin olla nykyään 5 vuotta...?
Ainakin venemessuilla Evarin edustaja puhui 3 vuoden takuusta ja 300h:n huoltovälistä?
Jetsullee näin sanottiin mullekin, että tämän vuoden koneet olisvat jo tuolla 5 vuoden takuulla :D
Tais olla se 3v ihan normi takuu johon saa 2v tai 750h lisää takuuta kun käyttää koneen jossain huollossa.
En nyt muista ihan tarkkaan miten se meni, mut jotenkin noin sitä mulle messuilla selitettiin.

Re: Nyt saa haukkua ja kehua E-Tec:ä!

Lähetetty: 22:34:44 01.03.2011
Kirjoittaja Karppikone
Joo 3+2vuotta takuu.

Re: Nyt saa haukkua ja kehua E-Tec:ä!

Lähetetty: 23:26:09 01.03.2011
Kirjoittaja ma^ko
Huoltoväli on 3v/300h ja jos kone on huollettu merkkihuollossa 300h välein tai huolletaan 3v kohdassa ja tunteja ei ole merkittävästi yli 300 niin saa lisätakuun.

Re: Nyt saa haukkua ja kehua E-Tec:ä!

Lähetetty: 12:01:18 07.03.2011
Kirjoittaja espa
Syksystä 2005 on ajettu (samalla) 60 hp:lla.
Tunteja en muista tähän hätään.
Alkuun vähän nyki, mutta softapäivitys korjasi.
Myyjä tuli rantaan läppäri kainalossa ja hoiti homman.
Parit (turhat?) hälyt ylilämmöstä ja öljyn loppumisesta on tullut.
Buuteilla noista selvittiin ja mitään vikaa ei ole löytynyt.
Tulpat kun pitää säädöissä, lähtee käyntiin koko sulan veden ajan kuin palmun alta.
Mielestäni kuitenkin aika hyvin tuollaiselta avaruusromulta.
Jos tässä vene vaihtuu kookkaampaan, konemerkki on jo tiedossa

Re: Nyt saa haukkua ja kehua E-Tec:ä!

Lähetetty: 22:51:53 10.03.2011
Kirjoittaja Aawe
4 kautta mennyt eikä ole negatiivista sanottavaa.

Startti todella varma, pakkaskelilläkin lähtee hyvin käyntiin. Huolto-ohjelma helppokäyttöinen ja toimiva.

Re: Nyt saa haukkua ja kehua E-Tec:ä!

Lähetetty: 09:32:31 12.03.2011
Kirjoittaja s-man
Uistelu kokekemuksia olisi kiva kuulla. Hankinnassaa 50hv tai 60hv e-tec. Vanha -84 evinrude pelasi tosi hyvin, meni syksyllä veneen mukana uudelle omistajalle. Nyt kauppiaat yrittää väkisin käännyttää yamaha-kuskiksi eikö kuggaan osaa .

Re: Nyt saa haukkua ja kehua E-Tec:ä!

Lähetetty: 18:43:29 12.03.2011
Kirjoittaja styranki
kävikö näihin e-tec:hin tuo 95E10 bensa?
Vanhoihin 2-tahtisiinhan se ei sovellu mut mites nää uudemmat...

Re: Nyt saa haukkua ja kehua E-Tec:ä!

Lähetetty: 19:34:29 12.03.2011
Kirjoittaja pekkakoo
Maahantuojan sivulta: Vuoden 2011 alusta lähtien markkinoille tullut E10 polttoaine sopii kaikkiin Evinrude ja Johnson perämoottoreihin vuosimallista 1980 alkaen, oli sitten kyseessä perinteisellä kaasuttimella varustettu kaksitahtinen, nelitahtinen tai nelitahtiset varustettu monipisteruiskutuksella tai suorasuihkutuksella varustettu Ficht, Ficht RAM, DI ja E-TEC perämoottorit.

Tämän lisäksi voi myös huoletta lisätä 2 + 4 polttoaineen suoja-ainetta Evinrude ja Johnson perämoottoreihin.

Re: Nyt saa haukkua ja kehua E-Tec:ä!

Lähetetty: 19:48:14 12.03.2011
Kirjoittaja Samtheman
Ehkä ei kannattais E10:n kanssa lähteä varsinkaan 2-tahtisen kanssa lähteä leikkimään... Mun hontankin pitäis tota syödä, mutten aio edes kokeilla, vaikka on nelari.

Re: Nyt saa haukkua ja kehua E-Tec:ä!

Lähetetty: 19:59:24 12.03.2011
Kirjoittaja styranki
Mahtaisko maahantuojalta saada korvausta jos kaadan E10 tankkiin ja kone sitten kilahtaa sen johdosta?
Kyseessä olis kuiteskin 2-T 65 jhonsson vm-91.

En kyllä viitsi kokeilla vaan 98:lla mennään Touh

Re: Nyt saa haukkua ja kehua E-Tec:ä!

Lähetetty: 12:27:18 13.03.2011
Kirjoittaja Idän Wille
Käytössä on nyt 2010 vuoden 60hv E-tec. Ei moitittavaa. Ensimmäisen talviseisokin jälkeen lähti laakista käyntiin viime keväällä.
Uistellut olen tuolla muutamia tunteja putkeen eikä ole ollut ongelmia käynnin kanssa, tosin liikkeelle lähdettäessä kun antaa kaasua pidemmän uiseteluputken jälkeen voi vähän savuttaa normaalia enemmän.
Ainoa mitä kaipaisin olisi alakierroksille jokin tarkempi säätö. Joillain merkeillähän on jostain napista +100rpm tai jotain. Kahvalla on hankala saada toivottu uistelunopeus, ainakin meikäläisen paatilla. Ottaa turhan herkästi lisää kierroksia.
Eikä kannata antaa menoveden loppua kesken ajon. Vaati aika monta starttia ennenkuin käynnistyi uudelleen tankin vahdon jälkeen (ja keskellä vilkasta väylää...).

Re: Nyt saa haukkua ja kehua E-Tec:ä!

Lähetetty: 13:03:58 13.03.2011
Kirjoittaja julma
Tuo uistelukierrosten säätö on merkulla +10 rpm ja pirkalla +50 rpm

Re: Nyt saa haukkua ja kehua E-Tec:ä!

Lähetetty: 22:02:13 15.03.2011
Kirjoittaja Paarma
Ite olen ollut kauhian skeptinen noiden e-tecien kanssa.
Kuulemma täytyy olla oikiat öljyt, tai ruisku tykkää kyttyrää.
Näin mulle aikoinaan kerrottiin ja aattelin, että jos kone on niin nuuka liukasteista, niin se ei voi olla pitkäikäinen ja/tahi luotettava.

Vaan niin vaan semmoinen 50hv puksuttaa kohta neljättä vuotta kaverin paatin persauksissa.
Käyhän se kakspyttyisenä alakierroksilla vähän silleen dänkädänkä, mutta käy kumminkin.
Ja keväällä talviteloilta sekunnin startilla käyntiin.

Tarttis varmaan ennakkoluulot käydä päivittämäs tälle vuosikymmenelle.
(eli ei pysty haukkumaan)

Re: Nyt saa haukkua ja kehua E-Tec:ä!

Lähetetty: 14:08:09 27.03.2011
Kirjoittaja kimmokilpinen
itsellä 50hv e-tec ja ei voi haukkua. öljy mitä evikka suosittelee juu kalliimpaa kentia kuin toiset mut kyl sitä meneekin vähemmän alle 1% bensan kulutuksesta joka sekin oo todella vähäistä mainittakoon viime kesä uistelu kerta kun 18tuntia uisteltiin/siirtymät kovemmalla vauhdilla niin koko reissun kulutus oli 15litraa mitä pidä vähintäänkin kohtuullisena. ennen kuin koneella pääsee uistelu nopeuteen kannattaa käydä säädättämässä tyhjä käynti alemmas niin ei tarvitse ämpäreitä hinailla :D

Re: Nyt saa haukkua ja kehua E-Tec:ä!

Lähetetty: 22:17:37 15.04.2011
Kirjoittaja Karppikone
No niin nyt on 115hp H.O ruuvattu haukkaan ja koeajo tehty. Onhan tos mukavasti potkua. Tuuppasin kahvan kaakkoon ja vaistomaisesti odotin nelareista tuttua kuminauha efektiä. Ei ollut ei tullut kahva eteen ja vene samantien ylhäällä. Käyntiääni voimakkaampi, siitä pikku miinus. Joskin matalaa mukavaa murinaa. Huomenna jatkuu harjotukset, jos saan viel plotterin toimimaan ni näkee nopeudet.

Re: Nyt saa haukkua ja kehua E-Tec:ä!

Lähetetty: 18:18:25 16.04.2011
Kirjoittaja laardi
Ensi viikolla vien veneen liikkeeseen E-tecin asennukseen. Hintaa kun hierottiin, myyjä sanoi, että akun täytyy olla joku erikoisvahva, jotta ruiskun suuttimet aukeavat käynnistyksessä. Eli meikäläisen pari vuotta vanha Biltema-akku saa lähteä. No, hyvähän se on olla kunnon akku, ettei sitten jää johonkin saareen, kun virta on lopussa.