Sipoon Siverfjärden rauhoitettu kesäkuun ajan

Alueen säännöt
Täällä keskustellaan kaikesta säähän, kalastonhoitoon, kalojen suojeluun, kalatalouteen, kalastuslakiin ja kalastusasetuksiin, ympäristöön ja luonnonsuojeluun jne liittyvistä asioista.
Kunnostus-uutiset - Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Avatar
Ihis
Viestit: 420
Liittynyt: 23:37:12 11.12.2006
Paikkakunta: Laru

Sipoon Siverfjärden rauhoitettu kesäkuun ajan

Viesti Kirjoittaja Ihis »

Sen verran paljon oli noita uistelijoita ja heittokalastajia Siverfjärdenillä eilen ja tänään, että laitetaanpa tämä tieto myös tänne (ettette menetä kamojanne ja mode siirtäköön jos parempi paikka löytyy)

Eli Sipoon kalastusalueen päätöksellä Siverfjärden on rauhoitettu koko kesäkuun ajan kaikelta kalastukselta paitsi mato-onginnalta kuhakannan elvyttämiseksi (toivottavasti tämä tuo kuhakannat takaisin).

Päätös luettavissa täältä
Avatar
Ihis
Viestit: 420
Liittynyt: 23:37:12 11.12.2006
Paikkakunta: Laru

Re: Sipoon Siverfjärden rauhoitettu kesäkuun ajan

Viesti Kirjoittaja Ihis »

Upitusta! Perjantaina taas bongasin uistelijoita mökin edustalta vaikka tuo rauhoitus on edelleen voimassa. Sen verran murtaen puhuivat suomea, että tuskin järviveneellä ja minkotalla uistelleet herrat lukevat tätä palstaa, mutta uskoivat kuitenkin ja pakkasivat kamat kun kerroin että voin soittaa kalastuksenvalvojan paikalle muutamassa minuutissa 8)
samima
Viestit: 116
Liittynyt: 21:18:24 21.04.2009
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Sipoon Siverfjärden rauhoitettu kesäkuun ajan

Viesti Kirjoittaja samima »

Toivon mukaan sait haluamasi kiksit uhkailtuasi muita kalastajia, ehdottaisin kuitenkin sinullekin hieman toisenlaista toimintatapaa ihan vaan kaikkien kalastajien takia siis sinunkin :).
Noin 100 % sesti nuo erityisrauhoitus jutut on merkitty aivan päin persettä alueelle, saati sitten lähialueiden satamiin ja veneenlaskupaikkoihin. Ja tästä EI voi minusta kalastajia syyttää.
Rauhoituksethan on lähtökohtaisesti hyviä asioita kaikkien kannalta mutta toteutus ontuu kaikkialla.
Tämän takia valistava ja hyväntahtoinen asian ilmoittaminen poikii montakertaa paremman lopputuloksen kuin uhkaaminen jollain mikä ei todellisuudessa toteudu.
Olen 30v kierrellyt siellä täällä kalassa ja aina on niitä jotka tulevat huutelemaan uhkailuja siitä sun tästä, ja varsinkin alueilla joissa puhutaan ruotsia.. Olen aina pärjännyt kuitenkin näidenkin ihmisten kanssa ihan ilman että olen uhkaillut heitä. Vaikkakin he ovat monesti tulleet uhkailemaan minua. Yleensä on auttanut kun on kerrannut tosiasiat rauhoituksista. Ne tulee olla maastoon ja vesille olla selvästi MERKITTYJÄ. Se vetoomus että me olemme pikku kokouksessamme näin päättäneet ei ole paskankaan arvoinen jos merkinnät ovat jääneet tekemättä. Tässä kohdin laki on selkeä.
99%sti tuttavapiirini haluaa noudattaa säädöksiä ja määräyksiä kuten itsekin. Mutta monesti se vaan on täysin mahdotonta, ja tästä saa syyttää vain niitä jotka toimeenpanevat kokouksissa päätettyjä päätöksiä. Suomessa varmasti riittää vesialueita koluttavaksi vaikka jossain onkin rauhoituksia, kunhan tieto rauhoituksista saadaan kalastajien tietoon.

Sami
Avatar
Ihis
Viestit: 420
Liittynyt: 23:37:12 11.12.2006
Paikkakunta: Laru

Re: Sipoon Siverfjärden rauhoitettu kesäkuun ajan

Viesti Kirjoittaja Ihis »

Vai kiksejä röpesin ...ihan ystävällisesti kerroin tuosta rahoituksesta kavereille niin kuin tässäkin topicissa, mutta kun tuolta suomenlahden toiselta puolelta kotoisin oleva kippari kyseli heti valvojan natsoja sanoin, että jos asia on siitä kiinni niin valvojan saa naapurista paikalle. Minua ei häiritse uistelijat 10m mökkirannasta ja olen samaa mieltä, että noita rahoituksia ei ole tarpeeksi hyvin tuonne merkitty ja harvahan niitä tahallaan rikkoo....

Jos tuolla Siverfjärdenin rauhoituksella saadaan merkittävää parannusta vesistön surkeaan kuhakantaan niin se on todellakin vaivan väärtti, sillä isot kuhat on hävinneet tuolta tyystin.
samima
Viestit: 116
Liittynyt: 21:18:24 21.04.2009
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Sipoon Siverfjärden rauhoitettu kesäkuun ajan

Viesti Kirjoittaja samima »

:oops: Pahoitteluni, tulipa avauduttua pienessä hönössä. Mutta joo olen Sipoossa saanut niiin huonoa kohtelua että taisi 30v. patoutumat purkautua.. Anteeksi.

Sami
Avatar
Ihis
Viestit: 420
Liittynyt: 23:37:12 11.12.2006
Paikkakunta: Laru

Re: Sipoon Siverfjärden rauhoitettu kesäkuun ajan

Viesti Kirjoittaja Ihis »

No hätä...myös itse saanut samaa kohtelua, vaikka yrittänyt välttää niitä rantoja missä näkyy liikettä ja sellainen käytös rassaa välillä munkin hermoja.
Deep
kirjuri
Viestit: 3313
Liittynyt: 11:40:21 13.01.2006
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sipoon Siverfjärden rauhoitettu kesäkuun ajan

Viesti Kirjoittaja Deep »

Suomessa on ollut tapana, että tämän tyyliset kalastuskiellot on pääosin maanomistajien/ mökkiläisten ruikutuksesta lähteviä.. on liikaa liikennettä ja/tai fiskaajat on jonkun mielestä liian iholla.. tutun tuttu sitten ottaa asian valtuustossa esille jne. Kalastoa näissä harvoin ajatellaan, mutta hyvä jos nyt on näin.
Emppai
Käsijuusto
Viestit: 7219
Liittynyt: 22:20:26 04.01.2006

kalastus sipoossa.

Viesti Kirjoittaja Emppai »

Rauhoitusajat on usein nimenomaan maanomistajien tapa häätää kalastajia pois, mutta siitä huolimatta pidän niitä hyvinä. Kalakannat tykkää, oli syy mikä tahansa.
Avatar
sursill
Pirkan pilaaja
Viestit: 1990
Liittynyt: 15:24:19 23.03.2006
Paikkakunta: Loviisa

Re: Sipoon Siverfjärden rauhoitettu kesäkuun ajan

Viesti Kirjoittaja sursill »

Mitä olen nyt seurannut noita rauhoituksia, niin onneksi kaikki ehdotukset eivät mene läpi ELY keskuksissa. Nämä torpatut tuppaavat olemaan näitä "mina vatten" tapauksia, etteivät spöfiskare (vapakalastajat) pääse tulemaan 5 km päähän minun laiturista. nokkapysty autsz

Sitten on vielä näitä, joissa kalastusalue on tehnyt menettelytapavirheen ja rauhoitus puretaan tuon tähden.(esim. porvoonjoki alajuoksu viime vuonna) Touh

Rauhoitus on OK jos se perustuu tosiasioihin, eikä vapaa-ajankalastajan häätämiseen.

Se kannattaa muistaa, että kalastajalla on vastuu ottaa selvää paikallisista säännöksistä ja rajoituksista. Tuosta on jo olemassa käräoikeuden päätös, jos siitä ei ole valitettu hoviin.
P***ka rako, kun noita sääntöjä ei tahdo löytää mistään ja kalastusalueiden isännöitsijät, joilla sitä tietoa olisi, tuppaavat vähät välittämään vapaa-ajan kalastajista. :evil:

Linkki juttuun

Edit. Lisätty linkki kalastusrikkomus uutiseen ja selvennetty ajatusta.
samima
Viestit: 116
Liittynyt: 21:18:24 21.04.2009
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Sipoon Siverfjärden rauhoitettu kesäkuun ajan

Viesti Kirjoittaja samima »

Porvoonjoen venelaiturilla tapahtui viimevuonna seuraavaa.
Kaveri oli työkeikalla Porvoossa ja sovittiin miitinki sinne. Ajattelin että odottaessani heittelen venelaiturilta. No heittelinkin..kunnes auto ajoi viereen ja vanhempi(60+) kaveri tuli sanomaan olevansa kalastuksenvalvoja(ei kyllä näyttänyt mitään todistetta asiaan) ja että ei haluaisi ottaa välineitäni haltuun ?! Meinasin kysyä että millä lihaks...mutta maltoin itseni ja lupasin lopettaa kunhan kuulen että miksi. No herra tähän että tässä on rauhoitus. No minä hänelle että minä en kyllä näe missään kylttejä enkä lähimmällä ilmo taulullakaan moista huomannut vaikka sielläkävin ennen kalastusta. Sen toki tiedän että Haikon selällä on rauhoitukset mutta että täälläkin.. No en vanhan miehen kanssa ruvennut kinaamaan vaan pistin vehkeet nippuun.
Kotiin päästyäni rupesin etsimään netistä tietoa rauhoituksesta, noin tunnin aktiivisen etsimisen jälkeen löysin jonkun kokouspöytäkirjan pdf:n asiasta. Siitä ei ollut esim. Porvoon sivuilla sanaakaan.. Siis lähes tunnin etsimisen jälkeen tämä. Joo ja mun eka tietokone oli Sinclairin ZX81 joten "laitteet ja menetelmätkin" on jotakuinkin hanskassa..
Siis oikeesti miten kukaan voi moiseen valmistautua noilla kriteereillä, kysyn vaan.. :shock:
Mulla työpaikka maksaa luvat joten maksan enemmänkuin mielelläni luvat ja muutenkin olen ylpeä siitä että haluan ja teen asiat niinkuin pitäisikin. Mutta kuinka hiivatissa näitä kaikenmaailman rauhoituksia voi noudattaa jos toiminta on salaseura tasoa..

Sami

edit. Niin ja minä en kalasta missään syödäkseni vaan harrastaakseni. Otan kaloja aniharvoin ja nekin paikoista joissa voin olla täysin varma ettei toimintani vaikuta kalakantoihin negatiivisesti.
Avatar
Ihis
Viestit: 420
Liittynyt: 23:37:12 11.12.2006
Paikkakunta: Laru

Re: Sipoon Siverfjärden rauhoitettu kesäkuun ajan

Viesti Kirjoittaja Ihis »

samima kirjoitti:Kotiin päästyäni rupesin etsimään netistä tietoa rauhoituksesta, noin tunnin aktiivisen etsimisen jälkeen löysin jonkun kokouspöytäkirjan pdf:n asiasta. Siitä ei ollut esim. Porvoon sivuilla sanaakaan.. Siis lähes tunnin etsimisen jälkeen tämä.
Tää on just tätä. Yritin äsken tsekata tuon siverfjärdenin rauhoituksen niin eipä sitäkään löydy enää mistään. Porvoon ja Sipoon kalastusalueet on yhdistettyjä ja niinpä Sipoota koskevat määräykset on kaikki jossain data-avaruudessa. Laitoin ahven.net:iin sähköpostia asiasta...saas nähdä korjaantuuko. Ei paljon aja hyvää asiaa, jos noita rauhoituksia saa etsiä tuntikaupalla kun lähtee kalaan Touh
Vastaa Viestiin