Kuivurit

Avatar
sursill
Pirkan pilaaja
Viestit: 1990
Liittynyt: 15:24:19 23.03.2006
Paikkakunta: Loviisa

Re: Kuivurit

Viesti Kirjoittaja sursill »

Kaveri tilas "jerkyä" ja nyt on satsi kuivurissa.
n.3,5kg naudan paistia tikuiksi leikattuna. Mausteena suolaa, sokeria, pippuria, pullollinen Blairin sure death chili kastiketta ja lisäksi hiukka habanero jauhetta omasta sadosta.
Huomenna pitäis olla valmis ja saa soittaa kaverille, että hakee pois.
Kaljan pitäis maistua tuon kanssa. :wink:
Avatar
DC
Vertikaali Jigaaja
Viestit: 6416
Liittynyt: 19:43:17 20.04.2005
Paikkakunta: ääpnaaknaK

Re: Kuivurit

Viesti Kirjoittaja DC »

Kuivaa hirvee ...
Liitteet
PC310156.JPG
PC300154.JPG
Kyllä vintillä leipää olis... muttaku lapset söi portaat!
Avatar
DC
Vertikaali Jigaaja
Viestit: 6416
Liittynyt: 19:43:17 20.04.2005
Paikkakunta: ääpnaaknaK

Re: Kuivurit

Viesti Kirjoittaja DC »

Tuon alemman varmaan ymmärrätte olevan suolassa ennen kuivuria 8)
Kyllä vintillä leipää olis... muttaku lapset söi portaat!
Avatar
sursill
Pirkan pilaaja
Viestit: 1990
Liittynyt: 15:24:19 23.03.2006
Paikkakunta: Loviisa

Re: Kuivurit

Viesti Kirjoittaja sursill »

Mulla jerkyt valmistui ja kaveri sai lihansa uudenvuoden aattona.
Kommentteja en ole kuullut kaverilta, mutta Tyrä haukotteli jonkun verran. :lol:
Tais olla hyvin potkua. :twisted:
Avatar
Mokia
Operan Killisilmä
Viestit: 4320
Liittynyt: 11:01:14 22.04.2005

Re: Kuivurit

Viesti Kirjoittaja Mokia »

sursill kirjoitti:Mulla jerkyt valmistui ja kaveri sai lihansa uudenvuoden aattona.
Kommentteja en ole kuullut kaverilta, mutta Tyrä haukotteli jonkun verran. :lol:
Tais olla hyvin potkua. :twisted:
Ruokamyrkytys, mitä seurasi kivulias, nopea kuolema...?
Kaikki jotka kalastavat meritaimenta, syyllistyvät laillistettuun uhanalaisen lajin sukupuuton edistämiseen!
Avatar
sursill
Pirkan pilaaja
Viestit: 1990
Liittynyt: 15:24:19 23.03.2006
Paikkakunta: Loviisa

Re: Kuivurit

Viesti Kirjoittaja sursill »

Mokia kirjoitti:
sursill kirjoitti:Mulla jerkyt valmistui ja kaveri sai lihansa uudenvuoden aattona.
Kommentteja en ole kuullut kaverilta, mutta Tyrä haukotteli jonkun verran. :lol:
Tais olla hyvin potkua. :twisted:
Ruokamyrkytys, mitä seurasi kivulias, nopea kuolema...?
Botuliini on se "salainen" ainesosa joka toi sen viimeisen potkun. :twisted:
Avatar
Tyrä
Raksiteline
Viestit: 4555
Liittynyt: 07:11:01 28.05.2005
Paikkakunta: Maameri
Viesti:

Re: Kuivurit

Viesti Kirjoittaja Tyrä »

Ihan "pikanttia" oli hapansilakan kuivaliha, myönnetään :D
Nuorten kalakerho etsii lahjoituksina käyttökelpoista tai korjauskelpoista kalastustavaraa. Yksäriä minulle, niin kerron lisää.
Jussa
Viestit: 2
Liittynyt: 20:20:21 21.05.2009

Re: Kuivurit

Viesti Kirjoittaja Jussa »

Minä kun luin tuota Tyrän hapansilakan kuivalihajuttua, niin käsitin ensin, että siinä oli kuivattu hapansilakkaa... :) Asia kyllä selvisi, kun vieritin sivua ylemmäksi. :oops:

Mutta mahtaisi siinä hapansilakasta kuivatussa lihassa olla ytyä siinäkin. :D
Avatar
sursill
Pirkan pilaaja
Viestit: 1990
Liittynyt: 15:24:19 23.03.2006
Paikkakunta: Loviisa

Re: Kuivurit

Viesti Kirjoittaja sursill »

Tyrän kanssa oli puhetta kalan kuivaamisesta ja mietittiin jo pientä projektin tynkää siitä.
Tuollaisella semi pro (orakas) kuivurilla, näin ennen kärpäs kautta, saisi muutamassa tunnissa tuloksia.
Pidetään tuo mietintämyssyssä.

Hapansilakkaa (wanha ruots. sursill) en uskalla kuivata, ainakaan koti oloissa.
Voipi tulla äkänen häätö, vuokra isännän sekä emännän puolelta. Tuo voisi kyllä maistua Tyrälle. :mitaviddua: =P~ :lol:
Avatar
DC
Vertikaali Jigaaja
Viestit: 6416
Liittynyt: 19:43:17 20.04.2005
Paikkakunta: ääpnaaknaK

Re: Kuivurit

Viesti Kirjoittaja DC »

Kaverini Visa (RIP) aikoinaan laittoi takkauunin päälle hännästä kalastajalangalla roikkumaan suolattuja ´Norsasseja ja nehän oli kivaa mutusteltavaa mukavan juotavan kera...

- eero -
kitkaton
Viestit: 3577
Liittynyt: 18:32:39 18.12.2007
Paikkakunta: Kota-kylä

Re: Kuivurit

Viesti Kirjoittaja kitkaton »

Täällä päin joissain taloissa tapana tehdä kapahaukea ?? :mulko:
Hauli avataan selkäpuolelta ,suolet pois ja vähän viruttelua sitten hauet suolaveteen joksikin aikaan ,sitten lievä virutus ja kala kännetään ympäri niin , että lihapuoli tulee päälle päin ,
siihen pyrtön tyveen jää sellainen reikä , siitä sitten kala seinälle naulaan kuivumaan .
Vähän viston makuista evästä , mutta mitä ei nälkäinen söis . Touh
Viimeksi muokannut kitkaton, 18:11:10 18.03.2012. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pyytävä kalan saapi ja nukkuva unen näkee.
Kaikkia kaloja ja karhuja ei pussailla.

http://www.aneenloma.fi/
Jussa
Viestit: 2
Liittynyt: 20:20:21 21.05.2009

Re: Kuivurit

Viesti Kirjoittaja Jussa »

Juu, hapansillissä on kyllä sellainen haju, että aikanaan 1980-luvulla, kun sitä ensimmäisen kerran maistoin, niin pidin kyllä huolen, että kaveri joka sitä tarjosi, maistoi ensin :)
Mutta maku on mahtava, oikeaa herkkua.

Joskus 1970 luvulla sain päähäni kuivata suuria särkiä joita oltiin Haukivedestä saatu ämpärillinen. Kuivasin ne perattuina ja suolattuina puu-uunin jälkilämmössä. Lienenkö kuivannut liian pitkään, mutta niistä tuli niin sitkeitä, ettei niitä saanut enää pehmitettyä millään. Kala oli kuin nahkaremmiä.

Tuolla ulkokuivausmenetelmällä kai niistäkin olisi tullut kunnollisia, mutta kun oli keskikesä ja kuumaa. Ei olisi kuitenkaan niin lämpimällä ilmalla onnistunut.

Täällä Kainuussa kuivaavat kuoreita kapakalaksi ja kyllä niistä hyvä kapakalakeitto tulee. Ja on niistä tehty suolaisia välipalanaksujakin, kaupassa olen nähnyt... :)
Avatar
sursill
Pirkan pilaaja
Viestit: 1990
Liittynyt: 15:24:19 23.03.2006
Paikkakunta: Loviisa

Re: Kuivurit

Viesti Kirjoittaja sursill »

Kaverille taas jerkyä tekemässä.
3,5 kg naudan ulkopaistia, suolaa, vähän sokeria ja puoli pulloa blair:n mega death chili kastiketta.
Tarkistin suolan määrää lihasta ennen kuivuriin laittoa, niin meinas olla liian tulista mun makuun.
Huomenna voi maistella valmista tuotetta, että polttaako.
Avatar
DC
Vertikaali Jigaaja
Viestit: 6416
Liittynyt: 19:43:17 20.04.2005
Paikkakunta: ääpnaaknaK

Re: Kuivurit

Viesti Kirjoittaja DC »

Pitäis laittaa satsi kuivumaa, ettei nälkä iske, jos vaikka pohjoseen perho-ongen kanssa...
jenisei
Viestit: 396
Liittynyt: 18:02:35 24.04.2005
Paikkakunta: Tampere

Re: Kuivurit

Viesti Kirjoittaja jenisei »

Onnistuuko tuommoisilla muutaman kympin peleillä lihan/jauhelihan kuivaus, vai pitääkö olla kalliimpi peli?

http://www.gigantti.fi/product/pienkone ... ivain-6775
Avatar
Aavikkosammakko
PaMu "the Hand" Henry
Viestit: 3524
Liittynyt: 18:10:19 13.12.2005
Paikkakunta: Mansesteri
Viesti:

Re: Kuivurit

Viesti Kirjoittaja Aavikkosammakko »

jenisei kirjoitti:Onnistuuko tuommoisilla muutaman kympin peleillä lihan/jauhelihan kuivaus, vai pitääkö olla kalliimpi peli?

http://www.gigantti.fi/product/pienkone ... ivain-6775
Itse taas katsellut samaa asiaa kun on tuo sienikausi käsillä. Eilen katselin kaupassa Brego-merkkistä laitetta. Todella vaikea päättää, mitä hankkisi, kun ei nuo viidenkympin vehkeet ole kummoisia, mutta niilläkin kaiketi pärjää jotenkin(?) Ennen kaikkea mua kyrsii ostaa moinen halpa peli jos sillä ei tee mitään - harmittaa miksei laittanut kalliimpaan rahaa kiinni, ja muovinen härveli pyörii roskana sitten varaston nurkassa. Lisäksi kuivauspinta-ala on melkoisen pieni noissa, ainakin noin sienisaaliita ajatellen.

Ilmeisesti millä tahansa halvalla vehkeellä kuivattelu onnistuu, mutta saattaa vaatia kuivaustasojen paikkojen vaihtoa useasti, ja tai pieniä virityksiä rakojen suhteen, sillä tuppaavat olemaan liian kuumia. Lämpötilansäätökytkimet ovat vissiin melko turhia noissa halvoissakin laitteissa, eivät oikein toimi kuitenkaan.

Astetta paremmat kuivurit ovat sitten jo useamman satasen vehkeitä. Kehuttu Evermat maksaa vissiin 299€, ja isompi Orakas sitten jo jotain nelisensataa. Hieman puolesta välistä halpoja ja kalliita vehkeitä, katselin Sopu-merkkistä kuivuria (119-149€), jonka saisi kauden ulkopuolella kohtuullisesti kasaan varastoon, ja kuivauspinta-alaakin riittäisi. Tuossa eräs blogikirjoitus ko. härvelistä: http://saippuakukka.blogspot.fi/2012/09 ... ivuri.html

Tosin tuo näyttää niin simppeliltä loppupeleissä, että tekisikö kuitenkin itse, ja käyttäisi auton sisätilanlämmitintä puhaltimena? Täytyy katsoa mitä tavaraa on jäänyt nurkkiin pyörimään, jos saisi jonkinlaisen häkkyrän kasattua. Eipä tuo loppupeleissä kummoisia vaadi, vaikken itse kyllä mikään DIY-mies oikein ole.
** Näsijärven Lohikalayhdistys **
http://www.nasijarvi.fi/
Avatar
sursill
Pirkan pilaaja
Viestit: 1990
Liittynyt: 15:24:19 23.03.2006
Paikkakunta: Loviisa

Re: Kuivurit

Viesti Kirjoittaja sursill »

jenisei kirjoitti:Onnistuuko tuommoisilla muutaman kympin peleillä lihan/jauhelihan kuivaus, vai pitääkö olla kalliimpi peli?

http://www.gigantti.fi/product/pienkone ... ivain-6775
Mulla on itsellä tuo orakas kuivuri ja silläkin lihan kuivaaminen ottaa 6-10 tuntia, täysi mälli
suppiksia (~12L) kestää kuivua noin kolme tuntia.
Noilla muutaman kympin vehkeillä en kuivaisi muita kuin yrttejä.

DIY kuivurilla saat ehkä paremman lopputuloksen.
Vanerista kaappi, hyllyn pitimet, kattoon iso aukko, alas kylkeen auton sisätilalämppärin mentävä reikä ja hyllyt kuvan alumiini verkosta.

Kuva
Avatar
Jawa
Viestit: 869
Liittynyt: 14:33:42 05.05.2008
Paikkakunta: Kouvola

Re: Kuivurit

Viesti Kirjoittaja Jawa »

Alkusyksyllä tuli ostettua Motonetistä halvahko kuivuri, hinta taisi olla 40-50 euron välille. Muovisia ritilätasoja 5kpl joissa suppilovahveroita saa kuivattua kerralla noin neljä litraa. Kerran pari kun vaihtaa ritilöiden paikkoja kuivatuksen aikana niin hyvä tulee, täyden satsin kuivatus vie 8-10h. Suppiksien lisäksi kuivasin kantarelleja ja lampaankääpää.

Viime viikolla kokeilin ensimmäisen kerran kuivalihan tekoa. Leikkasin poroa siivuiksi, mausteeksi suolaa, pippuria ja natsi-siwan salsadippiä. Vuorokauden marinoitumisen jälkeen n12h kuivurissa ja valmista tuli. Eivät säilyneet kuin kaksi päivää ennenkuin olin syönyt kaikki :oops: Tänään valmistui uusi, isompi satsi. Samat mausteet, lisäksi loraus viskiä. Tulee varmaan syötyä kaikki jo tällä viikolla 8-)
Hyvän väittelyn tunnistaa humanistin itkusta.
Vastaa Viestiin