Heittokalastajan aurinkolasit

Alueen säännöt
Palsta heittokalastuksesta. Keskustelun aiheina heittokalastukseen soveltuvat kalapaikat, välineet, vieheet, kalastustavat jne.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Prinssi
El Reino
Viestit: 5872
Liittynyt: 08:46:49 29.05.2006
Paikkakunta: Korpilahti

Re: Polarisoidut lasit kalastukseen.

Viesti Kirjoittaja Prinssi »

Jari-Matti Latvalaltahan noita vinkkejä pitäis kysellä.
Jotain se nois laseistaan ja väreistä joskus töllössäkin höpis.
Mut taitanee Jallun laseilla varmaan hintaakin olla...

Oma kanta asiaan tietenkin on.
Ihan mitkä tahansa tummentimet naamalle käy, kunhan vaan mollukka ei killitä silmiin 8-)
Sillä nii väliä näkeekö niiden läpi ees kunnolla.
Ilman laseja voi sit tehä tarvittaessa tarkemmat näköanalyysit ja lasit voi huoletta hukata tai polkee solmuun.

nimim. aina ne naarmuuntuu tai hukkuu hinnasta riippumatta
Vuorovetten Prinssi, parjattu rantarunkkari
Avatar
Fuso
Neljänneks paras tietosuojavaltuutettu
Viestit: 4437
Liittynyt: 09:19:43 16.11.2005
Paikkakunta: Sammatti, Lammin talo

Re: Polarisoidut lasit kalastukseen.

Viesti Kirjoittaja Fuso »

Polarisoidut lasit eivät ole hyvät moottoriurheiluun. Märkien ja jäätyneiden tienpintojen havaitseminen vaikeutuu.

Latvalan käyttää usein ns. referenssilaseja (termin opin virkkalalaiselta optikolta), ne on kivat kalassakin pilvisellä ja sateisella säällä.
"Sentti nenässä, tuuma mulkussa ja jalka vavassa näkyy ja tuntuu".
Veikko Heiskasen lempilauseesta Arvi Mustosen vääntämä tunnuslause Neidenin siltamontulta.
Avatar
pikeye
DR. Philli
Viestit: 1372
Liittynyt: 22:55:26 21.08.2006
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Heittokalastajan aurinkolasit

Viesti Kirjoittaja pikeye »

Äkkiä ehkä vähän pöljä idea, mutta: onko olemassa aurinkolaseja värittömillä linsseillä? Siis UV-suojaus + polarisointi, mutta aivan sävyttämätön kirkas linssi.

Vesillä valoisissa oloissa pidän tavallista harmaata hyvänä peruslinssinä, koska se ei muunna ympäristön värejä ja viehevärin valinta suhteessa "keliin" helpottuu. Ongelmia alkaa vain tulla jossain vaiheessa iltaa tai sään pilvistyessä kunnolla, kun harmaa linssi pimentää liikaa. Tällöin voin kyllä vaihtaa linssin keltaiseen, mutta samalla siis ympäristön värimaailma menee perseelleen ja vieheiden siinä samalla. Oma silmä mukautuu kyllä isoon muutokseen jossain vaiheessa reissua, jos kalastusaikaa vain riittää, mutta nopeampaa olisi siis vaihtaa siitä harmaasta linssistä värittömään.

Ongelma ei ole siis itse linssin värissä, vaan värimaailman vaihtumisessa kesken päivän. Toki on mahdollista pärjätä kohtuullisesti yksillä laseilla läpi reissun, kuten usein suosiolla teenkin, mutta valaistukseltaan kovasti vaihtelevissa oloissa parannettavaa olisi kyllä. Väritön linssi olisi ainakin meikäläiselle kova sana, jos se siis poistaisi vedestä pintakiillon ja näyttäisi vieheen pintavedessä luonnollisena myös hämärässä.

--pikeye
Avatar
Braven
Viestit: 826
Liittynyt: 06:37:28 30.03.2009
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Re: Heittokalastajan aurinkolasit

Viesti Kirjoittaja Braven »

Männä viikolla vaimolla tuli hyvien lasien osto eteen, koska kovin valoherkät silmät hänellä. Optikko ehdotti parasta, mitä löytyy; Maui Jim- merkkisiä laseja. En ollut koskaan kuullutkaan kys. merkistä, mutta kun laitoin lasit päähän olin kohtalaisen ällistynyt! Aivan uskomaton optiikka ja polarisointi jotain aivan uskomatonta.

Optikko itsekin kovana kalamiehenä suositteli (yllättäen!) minullekin ja ostettiin sitten kahdet! Minun versiot on vihreän sävyisillä linsseillä. Lasit painaa 14g ja tuo vihreä väri ei vääristä muita värejä, eikä mennyt edes vesisateella maisema liian pimeäksi.

Ovh oli jotain 150€.
Avatar
Aavikkosammakko
PaMu "the Hand" Henry
Viestit: 3524
Liittynyt: 18:10:19 13.12.2005
Paikkakunta: Mansesteri
Viesti:

Re: Heittokalastajan aurinkolasit

Viesti Kirjoittaja Aavikkosammakko »

Yhtään tarjontaan katsomatta kysyn, että löytyykö toimia laseja joihin voi vaihtaa linssit? Vaeltava kalamies voisi kaksien lasien sijaan hieman keventää painossa ja ennen kaikkea säästää tilaa kuljettamalla vain varalinssejä chestbagissa/liiveissä. Hämärtyvään iltaan kun voisi linssien väriä mukavasti vaihtaa. Eli onko näistä mitään kokemuksia; mennäänkö TV-Shopin puolelle vai löytyykö ihan totisia vaihtoehtoja?
** Näsijärven Lohikalayhdistys **
http://www.nasijarvi.fi/
Avatar
Fuso
Neljänneks paras tietosuojavaltuutettu
Viestit: 4437
Liittynyt: 09:19:43 16.11.2005
Paikkakunta: Sammatti, Lammin talo

Re: Heittokalastajan aurinkolasit

Viesti Kirjoittaja Fuso »

Muistelin nähneeni viime vuoden GoExpossa Leechin polarisoidut aurinkolasit, joissa tulee mukana kolmet eri linssit.
Googlettamalla löysin nämä:

http://leechstore.com/product/leech-rai ... ed-eyewear

Leechin lasit olivat tänä vuonna GoExpossa Wobblerin osastolla.
"Sentti nenässä, tuuma mulkussa ja jalka vavassa näkyy ja tuntuu".
Veikko Heiskasen lempilauseesta Arvi Mustosen vääntämä tunnuslause Neidenin siltamontulta.
Hensu
Viestit: 115
Liittynyt: 21:28:52 26.05.2013

Re: Heittokalastajan aurinkolasit

Viesti Kirjoittaja Hensu »

Sameo Twenty4Sevenit osuisi tuohon määritelmään.

En nyt onnistu suoraa linkkiä laittamaan tuotteeseen, mutta tuolta löytyy osiosta Glasses - Eye wear-osiosta:
http://www.fiskefluer.com/index_fi.php

Eli setissä on harmaat, ruskeat, punertavat polarisoivat linssit ja peruskeltaiset linssit. Keltaiset eivät ole valitettavasti polarisoivat, jostain luin selityksen että hinta pompsahtaisi heidän mielestä liikaa. Polarisoivat keltaiset linssit oli joskus mahdollista ostaa, mutta nyt en kyllä tuolta semmoisia linssejä löydä.

Mulla on ollut nuo nyt pari kesää, eivät ole varmaan parhaiten polarisoivat, mutta melkeinpä on mulla aina päässä kun olen kalalla, paitsi hämärässä kun meikäläisen hämäränäkö ei kaipaa pienintäkään ylimääräistä tummennusta. Ehkä ne keltaiset polarisoivat linssit auttaisi tuossa.
Proffa
Kanuunatohtori
Viestit: 51
Liittynyt: 22:51:00 25.05.2009

Re: Heittokalastajan aurinkolasit

Viesti Kirjoittaja Proffa »

Braven kirjoitti:Optikko ehdotti parasta, mitä löytyy; Maui Jim- merkkisiä laseja.

Optikko itsekin kovana kalamiehenä suositteli (yllättäen!) minullekin ja ostettiin sitten kahdet! Minun versiot on vihreän sävyisillä linsseillä. Lasit painaa 14g ja tuo vihreä väri ei vääristä muita värejä, eikä mennyt edes vesisateella maisema liian pimeäksi.

Ovh oli jotain 150€.
Soitin äsken optikolle ja kyselin Castaway-mallia, jotka kuulemma löytyvät hyllystäkin.
Mulle tulisi vahvuuksilla, ja hinnat olivat seuraavat: yksitehot 500-600€ ja monitehot n. 900€
Siitä lähdetään, että dynamiitti tappaa
stequ78
Viestit: 172
Liittynyt: 04:54:19 22.10.2013
Paikkakunta: Bjöörnebori

Re: Heittokalastajan aurinkolasit

Viesti Kirjoittaja stequ78 »

Onko ne Maui Jim arskat sellasella vihreän sävyinen linssi mikä on väriltään savunharmaa?
''Till the fucking wheels come off baby..''
Proffa
Kanuunatohtori
Viestit: 51
Liittynyt: 22:51:00 25.05.2009

Re: Heittokalastajan aurinkolasit

Viesti Kirjoittaja Proffa »

Niitä linssejä on erilaisia vissiin eri malleihin, mutta kato tuolta: http://www.mauijim.com/shop/en/us/mens- ... e=R187-02C
Siitä lähdetään, että dynamiitti tappaa
Avatar
Braven
Viestit: 826
Liittynyt: 06:37:28 30.03.2009
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Re: Heittokalastajan aurinkolasit

Viesti Kirjoittaja Braven »

stequ78 kirjoitti:Onko ne Maui Jim arskat sellasella vihreän sävyinen linssi mikä on väriltään savunharmaa?
Kyllä! Oon nyt viikon käyttäny pyöräillessä, autoillessa ja yhdesti vesillä ja olen erittäin tyytyväinen.
Avatar
Braven
Viestit: 826
Liittynyt: 06:37:28 30.03.2009
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Re: Heittokalastajan aurinkolasit

Viesti Kirjoittaja Braven »

Braven kirjoitti:
stequ78 kirjoitti:Onko ne Maui Jim arskat sellasella vihreän sävyinen linssi mikä on väriltään savunharmaa?
Kyllä! Oon nyt viikon käyttäny pyöräillessä, autoillessa ja yhdesti vesillä ja olen erittäin tyytyväinen.
Emännällä on nämä: http://www.mauijim.com/shop/en/us/top-r ... age=407-02

Omat on nää: http://www.mauijim.com/shop/en/us/lighthouse

Edit2: Testasin kaikkia kolmea linssiväriä pihalla ennen ostopäätöstä. Ruskea ja harmaa olivat hyviä auringonpaisteessa, mutta kun arska meni pilveen valinta oli selkeä: vihreä!
Liitteet
DSC_0579.JPG
DSC_0579.JPG (63.96 KiB) Katsottu 11857 kertaa
piimar
Viestit: 135
Liittynyt: 13:18:23 18.01.2012
Paikkakunta: Kokkola

Re: Heittokalastajan aurinkolasit

Viesti Kirjoittaja piimar »

Braven kirjoitti:Männä viikolla vaimolla tuli hyvien lasien osto eteen, koska kovin valoherkät silmät hänellä. Optikko ehdotti parasta, mitä löytyy; Maui Jim- merkkisiä laseja. En ollut koskaan kuullutkaan kys. merkistä, mutta kun laitoin lasit päähän olin kohtalaisen ällistynyt! Aivan uskomaton optiikka ja polarisointi jotain aivan uskomatonta.

Optikko itsekin kovana kalamiehenä suositteli (yllättäen!) minullekin ja ostettiin sitten kahdet! Minun versiot on vihreän sävyisillä linsseillä. Lasit painaa 14g ja tuo vihreä väri ei vääristä muita värejä, eikä mennyt edes vesisateella maisema liian pimeäksi.

Ovh oli jotain 150€.
Mistä ostitte lasit? Voisi ihan mielenkiinnosta käydä itsekin kokeilemassa.
Avatar
Braven
Viestit: 826
Liittynyt: 06:37:28 30.03.2009
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Re: Heittokalastajan aurinkolasit

Viesti Kirjoittaja Braven »

piimar kirjoitti:
Braven kirjoitti:Männä viikolla vaimolla tuli hyvien lasien osto eteen, koska kovin valoherkät silmät hänellä. Optikko ehdotti parasta, mitä löytyy; Maui Jim- merkkisiä laseja. En ollut koskaan kuullutkaan kys. merkistä, mutta kun laitoin lasit päähän olin kohtalaisen ällistynyt! Aivan uskomaton optiikka ja polarisointi jotain aivan uskomatonta.

Optikko itsekin kovana kalamiehenä suositteli (yllättäen!) minullekin ja ostettiin sitten kahdet! Minun versiot on vihreän sävyisillä linsseillä. Lasit painaa 14g ja tuo vihreä väri ei vääristä muita värejä, eikä mennyt edes vesisateella maisema liian pimeäksi.

Ovh oli jotain 150€.
Mistä ostitte lasit? Voisi ihan mielenkiinnosta käydä itsekin kokeilemassa.
Näkömestari, Kokkola. Kysy Ville Koivukoskea. Rautainen ammattilainen ja kalamiehiä itsekin.
piimar
Viestit: 135
Liittynyt: 13:18:23 18.01.2012
Paikkakunta: Kokkola

Re: Heittokalastajan aurinkolasit

Viesti Kirjoittaja piimar »

^ Näin arvelinkin että Näkömestarlla olitte käyneet. Piti varmistaa kuitenkin.
Avatar
Braven
Viestit: 826
Liittynyt: 06:37:28 30.03.2009
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Re: Heittokalastajan aurinkolasit

Viesti Kirjoittaja Braven »

Jeah! Tuossa vielä molemmat. Vasemmat on minun.
Liitteet
DSC_0582.JPG
DSC_0582.JPG (92.69 KiB) Katsottu 11667 kertaa
ebe
Viestit: 13
Liittynyt: 22:31:21 10.06.2014

Re: Heittokalastajan aurinkolasit

Viesti Kirjoittaja ebe »

toi vihree on se HT-linssi?
Avatar
Braven
Viestit: 826
Liittynyt: 06:37:28 30.03.2009
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Re: Heittokalastajan aurinkolasit

Viesti Kirjoittaja Braven »

Joo.
Avatar
Aavikkosammakko
PaMu "the Hand" Henry
Viestit: 3524
Liittynyt: 18:10:19 13.12.2005
Paikkakunta: Mansesteri
Viesti:

Re: Heittokalastajan aurinkolasit

Viesti Kirjoittaja Aavikkosammakko »

Kiitos Fuso ja Hensu. noita Leechejä pitää ehkä tutkailla tarkemmin.
** Näsijärven Lohikalayhdistys **
http://www.nasijarvi.fi/
Avatar
Jani
Olut ON Kustavissa
Viestit: 1393
Liittynyt: 21:19:53 21.04.2005
Paikkakunta: Turku

Re: Heittokalastajan aurinkolasit

Viesti Kirjoittaja Jani »

Onko tietoa löytyykö Turusta noita Maui Jim-laseja jostain? Vois käydä ihmettelemässä.
Avatar
sakkeus
Yrjö Kakka
Viestit: 5745
Liittynyt: 19:21:31 21.04.2005
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Heittokalastajan aurinkolasit

Viesti Kirjoittaja sakkeus »

Aavikkosammakko kirjoitti:Kiitos Fuso ja Hensu. noita Leechejä pitää ehkä tutkailla tarkemmin.
Oakleyltäkin löytyy monenlaista vaihtolinssiä moniin eri sankamalleihin. Kandee katsastaa myös ne.
HOOK
Viestit: 380
Liittynyt: 21:21:40 23.10.2008

Re: Heittokalastajan aurinkolasit

Viesti Kirjoittaja HOOK »

Jani kirjoitti:Onko tietoa löytyykö Turusta noita Maui Jim-laseja jostain? Vois käydä ihmettelemässä.
Näyttäis tuolla ainakin Näitä Hawaijilaisia myytävän?http://www.optikkoturku.fi/aurinkolasit.html
Avatar
Sostakovits da Silva
Ilmo Tampio Lounasheimo
Viestit: 8464
Liittynyt: 13:21:01 27.04.2005
Paikkakunta: Urpoland-Penninpyörittäjien kylä

Re: Heittokalastajan aurinkolasit

Viesti Kirjoittaja Sostakovits da Silva »

Mietin tämmöisiä "saloroita" kalastus-ja veneilylasiksi:
http://www.uttings.co.uk/p116208-snowbe ... QgbCI6sX3Q

Prestige-mallisto:
http://www.snowbee.co.uk/fly-fishing/sunglasses/
Wanderlei César Da Silva. Raha ei tee onnelliseksi, mutta se rauhoittaa hermoja.
Proffa
Kanuunatohtori
Viestit: 51
Liittynyt: 22:51:00 25.05.2009

Re: Heittokalastajan aurinkolasit

Viesti Kirjoittaja Proffa »

Jani kirjoitti:Onko tietoa löytyykö Turusta noita Maui Jim-laseja jostain? Vois käydä ihmettelemässä.
OPTIN€K… SYNSAM
KAUPPIASKATU 10
TURKU, FI, 20100
022327345

OPTIKKO RAHKONEN KP 15228
YLIOPISTONKATU 22
STOCKMANN 3.KRS
TURKU, , FI-20100
022333773

TURUN OPTILLINEN LIIKE OY
YLIOPISTONKATU 27
TURKU, , FI-20100
022323694
Siitä lähdetään, että dynamiitti tappaa
piimar
Viestit: 135
Liittynyt: 13:18:23 18.01.2012
Paikkakunta: Kokkola

Re: Heittokalastajan aurinkolasit

Viesti Kirjoittaja piimar »

Braven kirjoitti:
piimar kirjoitti:
Braven kirjoitti:Männä viikolla vaimolla tuli hyvien lasien osto eteen, koska kovin valoherkät silmät hänellä. Optikko ehdotti parasta, mitä löytyy; Maui Jim- merkkisiä laseja. En ollut koskaan kuullutkaan kys. merkistä, mutta kun laitoin lasit päähän olin kohtalaisen ällistynyt! Aivan uskomaton optiikka ja polarisointi jotain aivan uskomatonta.

Optikko itsekin kovana kalamiehenä suositteli (yllättäen!) minullekin ja ostettiin sitten kahdet! Minun versiot on vihreän sävyisillä linsseillä. Lasit painaa 14g ja tuo vihreä väri ei vääristä muita värejä, eikä mennyt edes vesisateella maisema liian pimeäksi.

Ovh oli jotain 150€.
Mistä ostitte lasit? Voisi ihan mielenkiinnosta käydä itsekin kokeilemassa.
Näkömestari, Kokkola. Kysy Ville Koivukoskea. Rautainen ammattilainen ja kalamiehiä itsekin.
Voi pirulauta ku oli kevyet ja optiikka ihan mielettömän hyvä! En vielä ottanut mukaan mutta varasin yhdet joissa ruskeat linssit. Ei voi kuin suositella laseja ja liikettä, oli sen verran hyvää palvelua Villeltä! :juu:
Vastaa Viestiin