Sähkösavustin

Alueen säännöt
Kuinka tehdään maailman paras kalasoppa?.... Mitä tarvitaan savolaiseen kalakukkoon. Kaikki reseptit ja murkinavinkit...
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Avatar
Holkkipolvi
On nähnyt Tuksun aromipesän
Viestit: 7637
Liittynyt: 12:15:01 20.03.2006

Sähkösavustin

Viesti Kirjoittaja Holkkipolvi »

Menin hakemaan emäntää pois kaupasta ku viipy, niin jäi käteen kiinni sähkösavustin.Viddu siinä ei ollu termaria.En ajatellu ostaessani mitään ku kaljat huuti parvekkeella kurkkuun pääsyä.Onnistuuko kalan/lihan laittaminen ilman termaria?


Kommentteja neuvoja kyseisen värkin käyttöön??
Janottaa nii että suu pölisöö...
hannufox
EX-tURKUlainen rakkauden levä, vesien Jeesus
Viestit: 791
Liittynyt: 15:55:01 18.05.2006
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Sähkösavustin

Viesti Kirjoittaja hannufox »

Mulla on ollu Opan sähkösavustin vuoden päivät käytössä. Kalan savustus onnistuu oikein hyvin kun on alkeet hallinnassa. Vähän kellon tarkkailua ja tarvittaessa kannen aukasua lämmön säätöön. Silakoista loheen olen savustanut ja hyvää on tullu.
Aina voi oppia uutta, varsinkin kalastuksesta
http://www.deltacafe.fi/
Avatar
Holkkipolvi
On nähnyt Tuksun aromipesän
Viestit: 7637
Liittynyt: 12:15:01 20.03.2006

Re: Sähkösavustin

Viesti Kirjoittaja Holkkipolvi »

Nyt menee lihat ekaa kertaa pönttöö ,saapi nähä...ABC eli alkeita opettelemassa.Oletko lihaa savustellu?
Janottaa nii että suu pölisöö...
Avatar
Fuso
Neljänneks paras tietosuojavaltuutettu
Viestit: 4437
Liittynyt: 09:19:43 16.11.2005
Paikkakunta: Sammatti, Lammin talo

Re: Sähkösavustin

Viesti Kirjoittaja Fuso »

Minulla on myös ollut OPA käytössä jo useamman vuoden.Olen savustanut sillä pääasiassa lohta ja meritaimenta fileenä.
Savunaiheuttajana olen käyttänyt kaupoissa pussissa myytävää leppähaketta,jota olen ottanut pussista kourallisen tiiviiksi puristettuun nyrkkiin,ja pitänyt nyrkkiä jonkin aikaa juoksevan vesihanan alla,ennen kun olen laittanut satsin pellille.Käytin aluksi hakkeen kanssa myös sokeripalaa,mutta luovuin siitä,koska se antoi mielestäni kalan makuun kitkeryyttä?
Savustuspellille sopivaa, paksuhkoa etukäteen suolattua kalafilettä olen savustanut max. 35 minuuttia.Uuni on siis varsin kuuma,ja kutsuisinkin kypsytystoimenpidettä savustamisen ja paistamisen välimuodoksi.
Lopputulos on kuitenkin aina ollut ihan ihan syötävä.
Lihaa en ole OPA:lla laittanut,mutta mielessä on ollut hankkia ulkoinen paistolämpömittari,ja kokeilla esimerkiksi uunifileen valmistamista.

OPA on helppo säilytettävä,nopeasti käyttövalmis ja osat voi pestä käytön jälkeen astianpesukoneessa.
"Sentti nenässä, tuuma mulkussa ja jalka vavassa näkyy ja tuntuu".
Veikko Heiskasen lempilauseesta Arvi Mustosen vääntämä tunnuslause Neidenin siltamontulta.
Avatar
Ihis
Viestit: 420
Liittynyt: 23:37:12 11.12.2006
Paikkakunta: Laru

Re: Sähkösavustin

Viesti Kirjoittaja Ihis »

Samat huomiot kun Fusollakin tuosta lämmöstä. Kesällä mittasin digitaalimittarilla ja lämmöt oli 1200w pöntössä 128 astetta. Lohifile ei ole rasvaisena turhan tarkka ajasta ja tuo 35 min on ollut sopiva aika. Toki kovalla pakkasella saa pistää 10 min lisää. Taimenfile kuivuu paljon herkemmin ja kannattaa tsekata ettei file mene kuivaksi. Kokonaisesta nieriästä on tullut helpolla hyvää. Kuten tuolla omassa ketjussani todettiin niin sähköjohtoon liitettäviä termarisysteemejäkin löytyy, mutta aika hintaviahan ne on. Halvat jännitteensäätäjät (himmentimet) ei varmaan taida noita tehoja kestää - muuten niillä saisi kyllä lämmöt helposti kohdilleen.

Mä olen laittanut leppälastujen alle folion ja toisen rasvapellin päälle. Säästyy peltien tiskaamiselta ja ne foliot on helppo kääriä roskikseen käytön jälkeen.
Avatar
Holkkipolvi
On nähnyt Tuksun aromipesän
Viestit: 7637
Liittynyt: 12:15:01 20.03.2006

Re: Sähkösavustin

Viesti Kirjoittaja Holkkipolvi »

Olipa hyvä idea ihiksellä toi folio juttu.Ei hirmu yleisessä käytössä taida kapistus olla ku näin vähän kommentteja.Ei muuten tullu tuosta lihasta hyvää.Liian kuivaa ainakin oli.Mä en kyl kokki muutenkaan ole ,mut lopputulokseen huimasti parannettavaa...
Janottaa nii että suu pölisöö...
Jami-
Viestit: 109
Liittynyt: 18:40:57 25.06.2012

Re: Sähkösavustin

Viesti Kirjoittaja Jami- »

Itsellä Opa-Muurikan savustin ja tyytyväinen. Omasta mielestä sähkösavustin tai kaasusavustin on parempia kuin perinteiset, koska sillä saa tasaisen lämmön.
perttilee
Viestit: 235
Liittynyt: 08:02:32 01.08.2010
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Sähkösavustin

Viesti Kirjoittaja perttilee »

Tuollasta Opaa on tässä opeteltu ja helppo pelihän tuo on, foliokikkaa olen myös käyttänyt, helppo putsata.
Pari kertaa siikaa oon savustanut, hyvin onnistuu.
Eipä tuon käytössä ole ihmeämpiä konsteja, kalan koon, rasvaisuuden ja määrän mukaan pitää opetella vaan savustusaikoja. :D
Viimeksi muokannut perttilee, 15:56:13 03.02.2013. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
wishky
Kaappi-Insinööri
Viestit: 3920
Liittynyt: 06:58:37 06.03.2006
Paikkakunta: koti toistaiseksi

Re: Sähkösavustin

Viesti Kirjoittaja wishky »

Mulla o mikälie Sawu savustin, muuten ihan hyvä mut päästää savut kannen ja pöntön välistä...
Pitää tilkitä välit folialla. Kuhaa tullu lähinnä savustettua, hyvää tulee ku tommosen 50cm kuhan 25min savustelee.
On sillä tullu ankeriastaki savustettua, saa savustaa 1,5h ja vaihtaa purut parii n kertaan.
Hyvää siitäkin tulee.
Etiopiassa kaikki muu on paskaa paitsi kusi...
Avatar
Toku
Kauneussalongin yksisilmäinen kummitus
Viestit: 2566
Liittynyt: 13:31:48 26.04.2005
Paikkakunta: Riisimäki

Re: Sähkösavustin

Viesti Kirjoittaja Toku »

Faijalle hommattiin toi edelläkin mainittu Opanmuurikka savustin.
Yllätti kyllä mut miten hyvää savukalaa tuolla saa aikaseks.
Se kannattaa muistaa , et mitä paksumpaa haketta savustimeen laittaa,
niin sen kauemmin ne tuottaa savua.
Noi perinteiset leppälastut mitä marketit/huoltikat myy kannattaa jättää hyllyyn.
Yksi iso pelastaa päivän!
Avatar
munapata
Viherpillu
Viestit: 2851
Liittynyt: 14:07:37 16.12.2006
Paikkakunta: Lappenranta

Re: Sähkösavustin

Viesti Kirjoittaja munapata »

Kaverin opaa koekäytettiin 60 senttisellä taimenella. Hieman kuumana toi värkki käy, mutta koska mä käytän sokeria savupuun apuna, ei toi kalan kuivumisriski ole niin suuri kuin pelkällä lepällä. Puuta saa käyttää helvetisti enemmän kuin avotulivärkeillä, mutta savustuksen lopputulos täytti elintarvikkeelle kuuluvat laatuvaatimukset :lol: Tarkkana sen kanssa saa olla, mutta pienellä opiskelulla täysin soiva peli.

-munapata
Parempi tunti kalassa kun viikko kännissä
Avatar
peto
Viestit: 196
Liittynyt: 16:13:33 08.03.2012
Paikkakunta: Onkivesi
Viesti:

Re: Sähkösavustin

Viesti Kirjoittaja peto »

Tuollasella on savustettu ja on hyvä peli

Kuva
tmuo
Viestit: 73
Liittynyt: 14:13:33 05.03.2011
Paikkakunta: Lohja

Re: Sähkösavustin

Viesti Kirjoittaja tmuo »

Tommosella tullu savustettua, naurua varmaan herättää? noh homma menee näin
purua suoraan uunin pohjalle. Sen yläpuolelle uuni pelti estämään nesteitten valumisen uunin pohjalle.
kalat ritilään ylös, savustettu on siikaa ahventa kuhaa lohta. kalat kylmään uuniin, alalämpö päälle ja täysille.
kun alkaa savua olemaan uunin sisällä, käännetään ala ja ylä lämpö päälle n100 astetta. savustus aika riippuu tietenkin kalasta.
Liitteet
uuni1547732819.jpeg
uuni1547732819.jpeg (56.41 KiB) Katsottu 93713 kertaa
perttilee
Viestit: 235
Liittynyt: 08:02:32 01.08.2010
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Sähkösavustin

Viesti Kirjoittaja perttilee »

Nyt on menossa ensimmäinen kokeilu ahvenilla Opan 1200 W mallilla, kalat 250-350 g. ensimmäinen satsi kuumaan uuniin laitettuna olivat n 30 min.
Toinen satsi samankokoisia kaloja parhaillaan tulossa ja pidän niitä n 40 min. saa haarukoitua hiukan kosteusastetta, 30 min satsi meidän makuumme oli ehkä liiankin kosteita, mutta ne on jo syöty, nam!

Ulkona on n. 4 astetta pakkasta, tuokin aina vaikuttaa hiukan aikaan, kalan määrä varmaan jotakin 1,5 kg/kierros.

Helppo vehje tuo Opa on, kunhan pääsen kypsennysaikojen kanssa sinuksi. :D
Mynttinen
Georgen kaksoisveli
Viestit: 3027
Liittynyt: 12:10:09 21.12.2005

Re: Sähkösavustin

Viesti Kirjoittaja Mynttinen »

Onko kellään muulla ongelmia saada kalaan savunmakua kunnolla?

Minulla on nyt 2 kertaa mennyt "pilalle" kala,kun ei tule savunmakua tarpeeksi.

kalana ollut lohi,paksuhko,joutunut pään ja pyrstön katkaisemaan pituuden takia ja nahka paikoillaan.

Tunnissa saa kypsän,ja kala on päältäpäin ruskehtava,mutta lihassa ei tosiaan maistu savu juuri ollenkaan.

kaupan lastuja käyttänyt.. Kokeillut sekä märällä ,että kuivalla lastulla. Toisella kerralla laitoin reilummin ja sekään ei auttanut.

Tulisi mieleen,että fileenä savustaisi,niin ehkä sitten?

Käytössä se putkimallinen 1100w
Vuosivaappuja vielä muutama jäljellä http://www.tami-vaappu.com
perttilee
Viestit: 235
Liittynyt: 08:02:32 01.08.2010
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Sähkösavustin

Viesti Kirjoittaja perttilee »

Fileenä varmaan saa paremmin savunmakua kuin kokonaisena.
Sähkösavustimella ei ehkä saa niin savuista kuin perinteisillä tavoilla, (sähkösavustin ei kuumenna purua ihan yhtähyvin kuin tulipesällinen, se myös maistuu tuloksessa). Suuremmalla kalalla olen tehnyt näin; pönttö lämpiämään ja purut heti mukaan (melko runsaasti), kunhan savua alkaa muodostumaan niin kala pönttöön ja savuisempaa on tullut, (kala kannattaa kuivata ennen savustusta).
Kannattaa kokeilla hienojakoisempaa purua kuin kovin karkeata.
Oma savustin on Opan 1200 W malli.

Mulla on "tavallinenkin" savustin jossa tulipesä, merkiltään Lappi, tykkään enemmän tämän tuotoksesta, mutta kun tuo Opa on niin helppo! :-D
vehy
Viestit: 18
Liittynyt: 08:39:31 06.07.2010

Re: Sähkösavustin

Viesti Kirjoittaja vehy »

wishky kirjoitti:Mulla o mikälie Sawu savustin, muuten ihan hyvä mut päästää savut kannen ja pöntön välistä...
Pitää tilkitä välit folialla. Kuhaa tullu lähinnä savustettua, hyvää tulee ku tommosen 50cm kuhan 25min savustelee.
On sillä tullu ankeriastaki savustettua, saa savustaa 1,5h ja vaihtaa purut parii n kertaan.
Hyvää siitäkin tulee.
Savun mukana pöntöstä lähtee myös kalasta irronnutta kosteutta eli tuo "vuoto" on pelkästään hyvä asia. Jos kosteus ei pääse mistään haihtumaan alkaa kalan pinta selkeästi kostua ja kostea pinta sitoo itseensä tervaa ja kala alkaa maistua tervalta.

Joku sano, että lämpötila nousee 128 asteeseen, se on savustuksessa liian korkea, eli kannattaa luukkua availemalla säädellä lämpöä matalammaksi! Lämpö olis hyvä pitää alle 100asteen.

Ja lihan savustuksessa onnistuu kyllä mainiosti kunhan ei savusta ulko- tai sisäfilettä. Kasler on oikein loistavaa savustukseen, lihan sisällä pitää olla rasvaa ettei se kuivu. Myös lihanlämpömittari on ehdoton työkalu lihan savustuksessa. Possu on valmista kun sisälämpö on +75, kaslerissa on niin paljon rasuaa, että sen voi savustaa helposti 80 asteeseen, mutta savustimen lämpötilan ehdoton maksimi on 110 astetta! Kaslerin suolaus onnistuu hienosti kun laittaa lihan pintaan niin paljon hienoa merisuolaa kun siinä vaan pysyy, jonka jälkeen käärii lihan tiukasti kelmuun ja laittaa vadille ja 2-3vrk jääkaapissa kerran tai kaksi kertaa lihaa kannattaa kääntää välissä. Ennen savustimeen laittoa liha kannattaa kuivata hyvin!!! Talouspaperilla taputellen ja sen jälkeen jonnekkin ilmavaan paikkaan 1-2 tunniksi (sama kannattaa tehdä myös kaloille). Savustettava murkina on riittävän kuivaa kun koskiessa sormi ei kastu! Kuivaamisella on uskomaton vaikutus lopputulokseen!!!
mikko696
Viestit: 202
Liittynyt: 03:23:02 31.01.2009

Re: Sähkösavustin

Viesti Kirjoittaja mikko696 »

uus sähkösavutin ostoslistalla, vaatimuksena termostaatti :) kalalle ja lihalle. näitä katellu, onko käyttökokemuksia tai parempia ehdotuksia?

http://www.bradleysmoker.fi/index.php/b ... moker.html

http://www.tulituote.com/tuotteet/bradl ... asavustin/


http://www.puuilo.fi/NarviSaehkoesavustin

Isompi bradley on jo hinnaltaan kipurajoilla, mutta laatuvehe.. Kokonsa ja hintansa puolesta eniten houkuttelisi tuo kiertoilmavehe.
Vastaa Viestiin