2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic
Alueen säännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic
se tässä ihmetyttää kun vauhti ei nouse 3500 kierroksen jälkeen. nousee vaan joku 0, 5 kmh
Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic
No jos et tee mitään,niin nämä arvailut on yhtä hyviä kuin toi puristuspaine mittauksen tulos. 8PSI on niin vähän ettei sillä mikään otto moottori soi, 8psi = 0.55Bar. Liekö kyseessä mittarin luku virhe vai mikä, mutta tarkista nyt vaan se potkuri, eli testaa varmasti ehjällä ja mielummin eri nousulla, sitten voidaan ihmetellä lisää.weeman kirjoitti:se tässä ihmetyttää kun vauhti ei nouse 3500 kierroksen jälkeen. nousee vaan joku 0, 5 kmh
Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic
kone yamaha 20 DEO autolube 1990 eletric.Millä saisi yamahan vauhtipöyrän irti, muulla kuin yamahan ulosvetäjällä. Tänään kone toimi normaalisti 8 km matkan sit alkoi kolina ja hyytyily. täyskaasulla röpöttää ja paukkuu. pari tuntia laavulla ja takasin. toimi 5 km ja sama. lutkusta pumppasin niin hyytyi täysin. sit saareen. puolen tunnin levon jälkeen toimi kilometrin ja hyyty. toimii pintakaasulla. sain ajettua rantaan kamalan kolinan kera. ja siitä ei enää käyntiin jaksa startata. lutku ei tunnu kovettuvan ollenkaan, bensaa ei kumminkaan mistään valu. hyvä jos jaksaa narusta vetää. ihan kuin magneton alta olisi savut tullut. lähin purkaa konetta atomeiksi ja nyt tyssäsi vauhtipöyrän irrotukseen. tarvitsee varmaan oman ulosvetäjän johon 3 pulttia ja keskeltä ulosveto. ja niistä kierroksista että ei ota vaikka ilman vaihdetta kääntää kaasun kaakkoon niin kuin 4000 kierrosta. eli ei se potkuri vaikuta mitään.(silloin kun vielä toimi jotenkuten) tänä kesänä ajettu noin 100km. olisiko kampiakselin ylälaakeri jumissa. alalaakerin näkee ja se on ihan hyvä.
Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic
Vastasit itse itselles. Tuon ulosvetäjän teko ei ole paha nakki tee-se-itse miehelle.weeman kirjoitti:kone yamaha 20 DEO autolube 1990 eletric.Millä saisi yamahan vauhtipöyrän irti, muulla kuin yamahan ulosvetäjällä. tarvitsee varmaan oman ulosvetäjän johon 3 pulttia ja keskeltä ulosveto.
Pala rautaa, keskelle joku +12 mm hieno kierteinen pultti ja mutteri, kiinnitys vauhtipyörään
M6 tai M8 pulteilla (8.8 tai parempi).
Taidat joutua vaihtamaan kampiakselin ja mitähän muuta sieltä on mennyt.
Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic
Itse joku aika sitten otin 40 -91 jammusta pyörän irti ihan kolmijalka ulosvetäjällä, johon kolosin rälläkällä lovet sen vauhtipyörän suojuksen pulteille. Vauhtipyörä kiilata kiinni, kiristystä ulosvetäjään ja tarvittaessa vaikka muovipää vasaralla pieniä napautuksia. Kannattaa varoa ettei lennä silmille irrotessaan.weeman kirjoitti:kone yamaha 20 DEO autolube 1990 eletric.Millä saisi yamahan vauhtipöyrän irti, muulla kuin yamahan ulosvetäjällä. Tänään kone toimi normaalisti 8 km matkan sit alkoi kolina ja hyytyily. täyskaasulla röpöttää ja paukkuu. pari tuntia laavulla ja takasin. toimi 5 km ja sama. lutkusta pumppasin niin hyytyi täysin. sit saareen. puolen tunnin levon jälkeen toimi kilometrin ja hyyty. toimii pintakaasulla. sain ajettua rantaan kamalan kolinan kera. ja siitä ei enää käyntiin jaksa startata. lutku ei tunnu kovettuvan ollenkaan, bensaa ei kumminkaan mistään valu. hyvä jos jaksaa narusta vetää. ihan kuin magneton alta olisi savut tullut. lähin purkaa konetta atomeiksi ja nyt tyssäsi vauhtipöyrän irrotukseen. tarvitsee varmaan oman ulosvetäjän johon 3 pulttia ja keskeltä ulosveto. ja niistä kierroksista että ei ota vaikka ilman vaihdetta kääntää kaasun kaakkoon niin kuin 4000 kierrosta. eli ei se potkuri vaikuta mitään.(silloin kun vielä toimi jotenkuten) tänä kesänä ajettu noin 100km. olisiko kampiakselin ylälaakeri jumissa. alalaakerin näkee ja se on ihan hyvä.
Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic
ulosvetäjän hain paikallisesta perämoottorikorjaamosta lainaksi. vika löytyi kampparin yläpään laakeri ihan palasina ja ylempi mäntä hajonnut metallisilpusta. nyt on taas kasassa ja toimii. hirveä homma tollasessa pienessä jutussa kun on autolubet ja vivustot ja sähköt.kaiken purkamisen tiellä. sama kasatessa kun tilaa ei juurikaan ole. vaihdoin lohkon, kampparin, männät , renkaat,ja magneeton. nämä toisesta samanlaisesta koneesta. huomenna pääsee koeajolle. nyt ei voinut kun pihassa käyttää.
Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic
koeajo suoritettu ja sehän toimii. en kyllä ois uskonut, koska kasauksessa meinasi jo usko loppua. mikä pultit oli mistäkin. 2 koneen pultit ja mutterit vivut ja muut sekos keskenään kun piti yöksi keskeyttää hommat. sateen takia. koskaan kumpikaan kone ei ole toiminut noin hyvin. molemmista löyty vikaa.
Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic
Tohatsu 18v -03.
Ongelma on jäähdytysvedentulossa, eli kun ajan hiljaa vettä ruikkii erittäin vähän jos ollenkaan reiästä ulos mutta kovempaa ajelen vettä tulee ihan hienossa pissakaaressa ulos.
Mitään korjaushommia en ole vielä tehnyt.
Ongelma on jäähdytysvedentulossa, eli kun ajan hiljaa vettä ruikkii erittäin vähän jos ollenkaan reiästä ulos mutta kovempaa ajelen vettä tulee ihan hienossa pissakaaressa ulos.
Mitään korjaushommia en ole vielä tehnyt.
Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic
Impellerin vois varmaan tarkistaa varoiks tohatsusta.
Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic
Terve,
en tiedä onko enemmän ominaisuus vai vika, kun en ole ennen 2-tahtia omistanut perämoottorina.
Yamaha 20CM 1983
Ongelmat :
- Tyhjäkäynnillä uistellessa kone välillä (30-45min välein) laskee kierrokset ja inahtaa, mistä johtunee? Olenko vaan tottumaton 2-tahtikoneen hienouksiin? Päätin kuitenkin ajaa vanhan omistajan bensat pois, kun oli 10litraa jälellä. Uutta seosta tein n.1,8 -1,9%
- Pakissa mystinen ongelma. Ekan kerran kun toissapäivänä laskin veneen vesille ja kävin testaamassa niin en saanut pakkia päälle, en saanut myöskään seuraavana päivänä omassa pihassa trailerin päällä. Vein takasin myyjälle ja se laitto pakin päälle ku vettä vaan ja laitoin sen myös itsekin päälle. Sen jälkeen lähdin uistelemaan ja kokeilin siellä pakkia, niin ei mennyt päälle.. Missähän mahtanee olla vikaa? Pakkia päälle laitettaessa rutisee ku syötävä.
Kiitos!
en tiedä onko enemmän ominaisuus vai vika, kun en ole ennen 2-tahtia omistanut perämoottorina.
Yamaha 20CM 1983
Ongelmat :
- Tyhjäkäynnillä uistellessa kone välillä (30-45min välein) laskee kierrokset ja inahtaa, mistä johtunee? Olenko vaan tottumaton 2-tahtikoneen hienouksiin? Päätin kuitenkin ajaa vanhan omistajan bensat pois, kun oli 10litraa jälellä. Uutta seosta tein n.1,8 -1,9%
- Pakissa mystinen ongelma. Ekan kerran kun toissapäivänä laskin veneen vesille ja kävin testaamassa niin en saanut pakkia päälle, en saanut myöskään seuraavana päivänä omassa pihassa trailerin päällä. Vein takasin myyjälle ja se laitto pakin päälle ku vettä vaan ja laitoin sen myös itsekin päälle. Sen jälkeen lähdin uistelemaan ja kokeilin siellä pakkia, niin ei mennyt päälle.. Missähän mahtanee olla vikaa? Pakkia päälle laitettaessa rutisee ku syötävä.
Kiitos!
- Liitteet
-
- Kuva vaihevivun kohdilta..
- kone.jpg (88.2 KiB) Katsottu 19151 kertaa
- Aavikkosammakko
- PaMu "the Hand" Henry
- Viestit: 3524
- Liittynyt: 18:10:19 13.12.2005
- Paikkakunta: Mansesteri
- Viesti:
Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic
Lauantaina kävi seuraavaa, koneena aiemminkin mainittu Tohatsu 18hv 2-t vm. 2006.
Eli kone toimi ihan moitteetta ensimmäiset 3-4h: matka-ajoa alkuun 5min, uistelua noin tunnin, matka-ajoa sen jälkeen ehkä vartin, ja taas uistelua parisen tuntia, kunnes tyhjäkäynnistä sammui, eikä enää startannut.
15-20min huilailun jälkeen kone kyllä starttasi taas. Ei ensimmäisellä, mutta lähti kuitenkin. Sitä ennen ei millään käyntiin. Tuntuu, ettei se saa kipinää? Tulpat kastuu?
Käytössä Nesteen pienkonebensa.
Eli kone toimi ihan moitteetta ensimmäiset 3-4h: matka-ajoa alkuun 5min, uistelua noin tunnin, matka-ajoa sen jälkeen ehkä vartin, ja taas uistelua parisen tuntia, kunnes tyhjäkäynnistä sammui, eikä enää startannut.
15-20min huilailun jälkeen kone kyllä starttasi taas. Ei ensimmäisellä, mutta lähti kuitenkin. Sitä ennen ei millään käyntiin. Tuntuu, ettei se saa kipinää? Tulpat kastuu?
Käytössä Nesteen pienkonebensa.
** Näsijärven Lohikalayhdistys **
http://www.nasijarvi.fi/
http://www.nasijarvi.fi/
Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic
Kone:
Mercury 50hp elpto 2 tahti vm2004 3 syl
Ongelma(ko):
kone piippaa heti kun vääntää virrat päälle ja jatkaa piippausta myös käynnissä ollessaan, oli kone sitten kylmä tai kuuma...
välillä kun naksuttelee virtoja päälle ja pois avaimesta pari kertaa niin piippaus lakkaa.
oire alkoi kun ajettiin kovassa kelissä 20 min siirtymä
2t öljyä on ja vesi kiertää koneessa
Mercury 50hp elpto 2 tahti vm2004 3 syl
Ongelma(ko):
kone piippaa heti kun vääntää virrat päälle ja jatkaa piippausta myös käynnissä ollessaan, oli kone sitten kylmä tai kuuma...
välillä kun naksuttelee virtoja päälle ja pois avaimesta pari kertaa niin piippaus lakkaa.
oire alkoi kun ajettiin kovassa kelissä 20 min siirtymä
2t öljyä on ja vesi kiertää koneessa
Voilla ja kermalla onnistut aina...
Team Kalavalmis
Team Kalavalmis
Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic
EFI käyttäytyy seuraavasti, arvaan että aikasemmatkin mallit noudattelee samaa kaavaa:
Low Oil Level = Neljä äänimerkkiä (Warning horn emits a series of four beeps)
Engine Overheat = Jatkuva äänimerkki (Horn sounds continuously)
Engine Overspeed = Piippausta kunnes RPM:t putoaa (Intermittent beep)
Electrical Sensor Not Functioning = Toistuva äänimerkki (Horn will sound intermittently)
Water In Fuel Warning = Neljä piippausta (Series of four beeps)
Low Oil Level = Neljä äänimerkkiä (Warning horn emits a series of four beeps)
Engine Overheat = Jatkuva äänimerkki (Horn sounds continuously)
Engine Overspeed = Piippausta kunnes RPM:t putoaa (Intermittent beep)
Electrical Sensor Not Functioning = Toistuva äänimerkki (Horn will sound intermittently)
Water In Fuel Warning = Neljä piippausta (Series of four beeps)
Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic
Mulla alkoi aikoinaan 1991 mallin mercury piippailemaan Starcraftissa, etenkin kovassa kelissä. Etsin "vikaa" vaikka kuinka kauan kunnes sitten kerran kaiun piuhoja niputtaessa onnistuin sohaisemaan virta-avaimelle menevää johtonippua jonka sisällä se summeri oli ja heti piippasi. Se nippu oli semmoisen harsomuovin sisällä, vähän niinkuin viinipullo Alkosta lähtiessä, ja se oli ajan saatossa murentunut. Summeri oli metallirunkoinen ja pääsi heiluessaa osumaan veneen runkoon josta se otti maihin ja piippasi. Eli koneessa ja antureissa ei ollut mitään vikaa ja piippauksesta pääsi eroon kun tyhjensi sen pullon ja kääri sen suojan summerin ympärille. "Korjausosa" maksoi karvan yli 8euroa paikallisesta.
Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic
Kiitos vastauksista... tosiaan toi piippaus on jatkuva oli kone käynnissä tai ei.
ainoo mikä ihmetyttää on se että miksi se loppuu kun renkkaa avainta muutaman kerran
vesi ainakin kiertää koneessa mukavasti eli luulis jäähtyvän ?
taitaa olla toi ryden juttu varmaan oikeessa koska piippaa vaikka vene olisi trailerilla ja kone jääkylmä
pitää tsekkailla
,tuke
ainoo mikä ihmetyttää on se että miksi se loppuu kun renkkaa avainta muutaman kerran
vesi ainakin kiertää koneessa mukavasti eli luulis jäähtyvän ?
taitaa olla toi ryden juttu varmaan oikeessa koska piippaa vaikka vene olisi trailerilla ja kone jääkylmä
pitää tsekkailla
,tuke
Voilla ja kermalla onnistut aina...
Team Kalavalmis
Team Kalavalmis
Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic
tuke kirjoitti:Kiitos vastauksista... tosiaan toi piippaus on jatkuva oli kone käynnissä tai ei.
ainoo mikä ihmetyttää on se että miksi se loppuu kun renkkaa avainta muutaman kerran
vesi ainakin kiertää koneessa mukavasti eli luulis jäähtyvän ?
taitaa olla toi ryden juttu varmaan oikeessa koska piippaa vaikka vene olisi trailerilla ja kone jääkylmä
pitää tsekkailla
,tuke
Meillä oli Marinerisa lämpöanturi sökö ku piippaili...kone toimi täysin mutta piippaus loppu vasta ku sen anturin vaihoin...Koneena Mariner 40hv -97
Hemputa minkä hemputat mutta viimenen tippa tulee aina housuun....
Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic
Mulle tuli kanssa mieleen että joku anturi olis paskana.
- Aavikkosammakko
- PaMu "the Hand" Henry
- Viestit: 3524
- Liittynyt: 18:10:19 13.12.2005
- Paikkakunta: Mansesteri
- Viesti:
Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic
Olisko tähän kellään ajatusta / vastaavia kokemuksia?Aavikkosammakko kirjoitti:Lauantaina kävi seuraavaa, koneena aiemminkin mainittu Tohatsu 18hv 2-t vm. 2006.
Eli kone toimi ihan moitteetta ensimmäiset 3-4h: matka-ajoa alkuun 5min, uistelua noin tunnin, matka-ajoa sen jälkeen ehkä vartin, ja taas uistelua parisen tuntia, kunnes tyhjäkäynnistä sammui, eikä enää startannut.
15-20min huilailun jälkeen kone kyllä starttasi taas. Ei ensimmäisellä, mutta lähti kuitenkin. Sitä ennen ei millään käyntiin. Tuntuu, ettei se saa kipinää? Tulpat kastuu?
Käytössä Nesteen pienkonebensa.
** Näsijärven Lohikalayhdistys **
http://www.nasijarvi.fi/
http://www.nasijarvi.fi/
Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic
Tulpat kastunu / vettä bensassa / roska jossain polttoainesyötössä? Mulla oli tommonen 18t Tohatsu suunnilleen samaa ikäluokkaakin vielä ja se oli kyllä erittäin luotettava vekotin.Aavikkosammakko kirjoitti:Olisko tähän kellään ajatusta / vastaavia kokemuksia?Aavikkosammakko kirjoitti:Lauantaina kävi seuraavaa, koneena aiemminkin mainittu Tohatsu 18hv 2-t vm. 2006.
Eli kone toimi ihan moitteetta ensimmäiset 3-4h: matka-ajoa alkuun 5min, uistelua noin tunnin, matka-ajoa sen jälkeen ehkä vartin, ja taas uistelua parisen tuntia, kunnes tyhjäkäynnistä sammui, eikä enää startannut.
15-20min huilailun jälkeen kone kyllä starttasi taas. Ei ensimmäisellä, mutta lähti kuitenkin. Sitä ennen ei millään käyntiin. Tuntuu, ettei se saa kipinää? Tulpat kastuu?
Käytössä Nesteen pienkonebensa.
- Aavikkosammakko
- PaMu "the Hand" Henry
- Viestit: 3524
- Liittynyt: 18:10:19 13.12.2005
- Paikkakunta: Mansesteri
- Viesti:
Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic
Tämäkin on kyllä ollut luotettava, viimeksi oli ainoastaan tulpassa vika kun täältä kyselin neuvoja. Ja tämä oli nyt ensimmäinen kerta kun teki tämän jutun. No, jos ei toistu niin olkoon.drwho kirjoitti:Tulpat kastunu / vettä bensassa / roska jossain polttoainesyötössä? Mulla oli tommonen 18t Tohatsu suunnilleen samaa ikäluokkaakin vielä ja se oli kyllä erittäin luotettava vekotin.
** Näsijärven Lohikalayhdistys **
http://www.nasijarvi.fi/
http://www.nasijarvi.fi/
Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic
Samaa mieltä.Aavikkosammakko kirjoitti:Tämäkin on kyllä ollut luotettava, viimeksi oli ainoastaan tulpassa vika kun täältä kyselin neuvoja. Ja tämä oli nyt ensimmäinen kerta kun teki tämän jutun. No, jos ei toistu niin olkoon.
Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic
Itse kyselin vastaavan tyyppisestä viasta tuolla aiemmin (Mariner 40hv), tosin mulla vingahdus kuului kyllä tiheemmin. Epäilin kampuran stefaa, mutta vika korjaantui itsestään ja seuraavalla reissulla pelasikin jo ok. Olisiko päässyt stefa kuivumaan ja turposi mittoihinsa jonka jälkeen ei enää vuotanut.Joonas87 kirjoitti:- Tyhjäkäynnillä uistellessa kone välillä (30-45min välein) laskee kierrokset ja inahtaa, mistä johtunee?
Saakohan noita tyhjäkäynti neuloja tuollaiseen 1983vm 40hv marineriin mistään? Toisesta kaasarista oli neula katkennut kaasarin sisään, niin ostin romarilta koko kaasarin, mutta toisessakin neula vaikuttaa kohtuu kuluneelta niin senkin voisi vaihtaa niin olisi helpompi säätää.
Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic
Olis tollane 30hp -92 Yamaha deo (autolube) kone kyseessä.
Tässä ongelmat:
-Ei pysy käynnissä tyhjäkäynnillä eikä pienessä vauhdissa(1-5km/h), paitsi jos pumppaa jatkuvasti kädellä bensapumpusta, niin pysyy ajoittain hyvinkin pitkään päällä.
-Välillä moottorissa palaa punainen valo ja kaukohallintalaite piipittää moottorin kuumenemista, vaikka olisi juurikin vasta laitettu päälle. Toisinaan huutaa vasta pidemmän ajon jälkeen, toisinaan ei koskaan.(Voiko kymmenet tuhannet näkit pohjassa aiheuttaa niin suurta vastusta, että kuumenee nopeastikkin?)
-Vauhti tippui reippaasta 20 solmusta 14 solmuun alkukesästä syksyyn. Pelkästään nuo kymmenet tuhannet näkit pohjassa?
Ei ole juurikaan/ollenkaan kokemusta moottorin huollosta. Öljyt ja tulpat nyt osaan vaihtaa ja jotain muuta simppeliä hommaa. Vene on nyt nostettu juuri talviteloille eli mitä kannattaisi katsella ja vaihdella, jotta kyseisistä ongelmista päästään eroon. Sekä mitä muuta kannattaa tehdä ns. vuosihuoltona, öljyjen ja tulppien vaihdon sekä makeassa vedessä käytön lisäksi? Näkit on poistettu ja tarkoitus maalata pohja ensi vuodeksi.
Kiitos vastauksista jo etukäteen!
Tässä ongelmat:
-Ei pysy käynnissä tyhjäkäynnillä eikä pienessä vauhdissa(1-5km/h), paitsi jos pumppaa jatkuvasti kädellä bensapumpusta, niin pysyy ajoittain hyvinkin pitkään päällä.
-Välillä moottorissa palaa punainen valo ja kaukohallintalaite piipittää moottorin kuumenemista, vaikka olisi juurikin vasta laitettu päälle. Toisinaan huutaa vasta pidemmän ajon jälkeen, toisinaan ei koskaan.(Voiko kymmenet tuhannet näkit pohjassa aiheuttaa niin suurta vastusta, että kuumenee nopeastikkin?)
-Vauhti tippui reippaasta 20 solmusta 14 solmuun alkukesästä syksyyn. Pelkästään nuo kymmenet tuhannet näkit pohjassa?
Ei ole juurikaan/ollenkaan kokemusta moottorin huollosta. Öljyt ja tulpat nyt osaan vaihtaa ja jotain muuta simppeliä hommaa. Vene on nyt nostettu juuri talviteloille eli mitä kannattaisi katsella ja vaihdella, jotta kyseisistä ongelmista päästään eroon. Sekä mitä muuta kannattaa tehdä ns. vuosihuoltona, öljyjen ja tulppien vaihdon sekä makeassa vedessä käytön lisäksi? Näkit on poistettu ja tarkoitus maalata pohja ensi vuodeksi.
Kiitos vastauksista jo etukäteen!
Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic
Olisi pieni ongelma käynnistyksen kanssa, koneena -87 20 hp 2t yamaha. kotona trailerin päällä lähtee normaalisti käyntiin ja pysyy käynnissä, mutta järvellä kun yrittää niin hörähtää käyntiin ja sammuu samantien.
Pitää yrittää laittaa kaasua samantien kun käynnistää, jotta saisi pysymään käynnissä.
Pitää yrittää laittaa kaasua samantien kun käynnistää, jotta saisi pysymään käynnissä.
Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic
Siis kotona kone ei ole "vedessä" , epäilyttää jotta sylynteriin pääsee tihkumaan vettä
vesillä käynnistettäessä.
vesillä käynnistettäessä.
Pyytävä kalan saapi ja nukkuva unen näkee.
Kaikkia kaloja ja karhuja ei pussailla.
http://www.aneenloma.fi/
Kaikkia kaloja ja karhuja ei pussailla.
http://www.aneenloma.fi/