2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Alueen säännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Avatar
weeman
Mulla on Kekkosen kalavaaka
Viestit: 596
Liittynyt: 15:24:12 18.09.2012

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja weeman »

se tässä ihmetyttää kun vauhti ei nouse 3500 kierroksen jälkeen. nousee vaan joku 0, 5 kmh
kvg
Viestit: 11
Liittynyt: 07:13:36 07.06.2013

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja kvg »

weeman kirjoitti:se tässä ihmetyttää kun vauhti ei nouse 3500 kierroksen jälkeen. nousee vaan joku 0, 5 kmh
No jos et tee mitään,niin nämä arvailut on yhtä hyviä kuin toi puristuspaine mittauksen tulos. 8PSI on niin vähän ettei sillä mikään otto moottori soi, 8psi = 0.55Bar. Liekö kyseessä mittarin luku virhe vai mikä, mutta tarkista nyt vaan se potkuri, eli testaa varmasti ehjällä ja mielummin eri nousulla, sitten voidaan ihmetellä lisää.
Avatar
weeman
Mulla on Kekkosen kalavaaka
Viestit: 596
Liittynyt: 15:24:12 18.09.2012

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja weeman »

kone yamaha 20 DEO autolube 1990 eletric.Millä saisi yamahan vauhtipöyrän irti, muulla kuin yamahan ulosvetäjällä. Tänään kone toimi normaalisti 8 km matkan sit alkoi kolina ja hyytyily. täyskaasulla röpöttää ja paukkuu. pari tuntia laavulla ja takasin. toimi 5 km ja sama. lutkusta pumppasin niin hyytyi täysin. sit saareen. puolen tunnin levon jälkeen toimi kilometrin ja hyyty. toimii pintakaasulla. sain ajettua rantaan kamalan kolinan kera. ja siitä ei enää käyntiin jaksa startata. lutku ei tunnu kovettuvan ollenkaan, bensaa ei kumminkaan mistään valu. hyvä jos jaksaa narusta vetää. ihan kuin magneton alta olisi savut tullut. lähin purkaa konetta atomeiksi ja nyt tyssäsi vauhtipöyrän irrotukseen. tarvitsee varmaan oman ulosvetäjän johon 3 pulttia ja keskeltä ulosveto. ja niistä kierroksista että ei ota vaikka ilman vaihdetta kääntää kaasun kaakkoon niin kuin 4000 kierrosta. eli ei se potkuri vaikuta mitään.(silloin kun vielä toimi jotenkuten) tänä kesänä ajettu noin 100km. olisiko kampiakselin ylälaakeri jumissa. alalaakerin näkee ja se on ihan hyvä.
Avatar
sursill
Pirkan pilaaja
Viestit: 1990
Liittynyt: 15:24:19 23.03.2006
Paikkakunta: Loviisa

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja sursill »

weeman kirjoitti:kone yamaha 20 DEO autolube 1990 eletric.Millä saisi yamahan vauhtipöyrän irti, muulla kuin yamahan ulosvetäjällä. tarvitsee varmaan oman ulosvetäjän johon 3 pulttia ja keskeltä ulosveto.
Vastasit itse itselles. Tuon ulosvetäjän teko ei ole paha nakki tee-se-itse miehelle.
Pala rautaa, keskelle joku +12 mm hieno kierteinen pultti ja mutteri, kiinnitys vauhtipyörään
M6 tai M8 pulteilla (8.8 tai parempi).

Taidat joutua vaihtamaan kampiakselin ja mitähän muuta sieltä on mennyt.
muupeli79
Viestit: 649
Liittynyt: 19:00:25 25.10.2008

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja muupeli79 »

weeman kirjoitti:kone yamaha 20 DEO autolube 1990 eletric.Millä saisi yamahan vauhtipöyrän irti, muulla kuin yamahan ulosvetäjällä. Tänään kone toimi normaalisti 8 km matkan sit alkoi kolina ja hyytyily. täyskaasulla röpöttää ja paukkuu. pari tuntia laavulla ja takasin. toimi 5 km ja sama. lutkusta pumppasin niin hyytyi täysin. sit saareen. puolen tunnin levon jälkeen toimi kilometrin ja hyyty. toimii pintakaasulla. sain ajettua rantaan kamalan kolinan kera. ja siitä ei enää käyntiin jaksa startata. lutku ei tunnu kovettuvan ollenkaan, bensaa ei kumminkaan mistään valu. hyvä jos jaksaa narusta vetää. ihan kuin magneton alta olisi savut tullut. lähin purkaa konetta atomeiksi ja nyt tyssäsi vauhtipöyrän irrotukseen. tarvitsee varmaan oman ulosvetäjän johon 3 pulttia ja keskeltä ulosveto. ja niistä kierroksista että ei ota vaikka ilman vaihdetta kääntää kaasun kaakkoon niin kuin 4000 kierrosta. eli ei se potkuri vaikuta mitään.(silloin kun vielä toimi jotenkuten) tänä kesänä ajettu noin 100km. olisiko kampiakselin ylälaakeri jumissa. alalaakerin näkee ja se on ihan hyvä.
Itse joku aika sitten otin 40 -91 jammusta pyörän irti ihan kolmijalka ulosvetäjällä, johon kolosin rälläkällä lovet sen vauhtipyörän suojuksen pulteille. Vauhtipyörä kiilata kiinni, kiristystä ulosvetäjään ja tarvittaessa vaikka muovipää vasaralla pieniä napautuksia. Kannattaa varoa ettei lennä silmille irrotessaan.
Avatar
weeman
Mulla on Kekkosen kalavaaka
Viestit: 596
Liittynyt: 15:24:12 18.09.2012

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja weeman »

ulosvetäjän hain paikallisesta perämoottorikorjaamosta lainaksi. vika löytyi kampparin yläpään laakeri ihan palasina ja ylempi mäntä hajonnut metallisilpusta. nyt on taas kasassa ja toimii. hirveä homma tollasessa pienessä jutussa kun on autolubet ja vivustot ja sähköt.kaiken purkamisen tiellä. sama kasatessa kun tilaa ei juurikaan ole. vaihdoin lohkon, kampparin, männät , renkaat,ja magneeton. nämä toisesta samanlaisesta koneesta. huomenna pääsee koeajolle. nyt ei voinut kun pihassa käyttää.
Avatar
weeman
Mulla on Kekkosen kalavaaka
Viestit: 596
Liittynyt: 15:24:12 18.09.2012

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja weeman »

koeajo suoritettu ja sehän toimii. en kyllä ois uskonut, koska kasauksessa meinasi jo usko loppua. mikä pultit oli mistäkin. 2 koneen pultit ja mutterit vivut ja muut sekos keskenään kun piti yöksi keskeyttää hommat. sateen takia. koskaan kumpikaan kone ei ole toiminut noin hyvin. molemmista löyty vikaa.
Boomer_85
Viestit: 24
Liittynyt: 00:27:18 26.10.2012

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja Boomer_85 »

Tohatsu 18v -03.

Ongelma on jäähdytysvedentulossa, eli kun ajan hiljaa vettä ruikkii erittäin vähän jos ollenkaan reiästä ulos mutta kovempaa ajelen vettä tulee ihan hienossa pissakaaressa ulos.
Mitään korjaushommia en ole vielä tehnyt.
Avatar
drwho
Viestit: 684
Liittynyt: 15:11:48 16.12.2010
Paikkakunta: Helsinki

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja drwho »

Impellerin vois varmaan tarkistaa varoiks tohatsusta.
Joonas87
Viestit: 5
Liittynyt: 14:35:42 27.08.2013

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja Joonas87 »

Terve,

en tiedä onko enemmän ominaisuus vai vika, kun en ole ennen 2-tahtia omistanut perämoottorina.

Yamaha 20CM 1983

Ongelmat :

- Tyhjäkäynnillä uistellessa kone välillä (30-45min välein) laskee kierrokset ja inahtaa, mistä johtunee? Olenko vaan tottumaton 2-tahtikoneen hienouksiin? Päätin kuitenkin ajaa vanhan omistajan bensat pois, kun oli 10litraa jälellä. Uutta seosta tein n.1,8 -1,9%

- Pakissa mystinen ongelma. Ekan kerran kun toissapäivänä laskin veneen vesille ja kävin testaamassa niin en saanut pakkia päälle, en saanut myöskään seuraavana päivänä omassa pihassa trailerin päällä. Vein takasin myyjälle ja se laitto pakin päälle ku vettä vaan ja laitoin sen myös itsekin päälle. Sen jälkeen lähdin uistelemaan ja kokeilin siellä pakkia, niin ei mennyt päälle.. Missähän mahtanee olla vikaa? Pakkia päälle laitettaessa rutisee ku syötävä.


Kiitos!
Liitteet
Kuva vaihevivun kohdilta..
Kuva vaihevivun kohdilta..
kone.jpg (88.2 KiB) Katsottu 19146 kertaa
Avatar
Aavikkosammakko
PaMu "the Hand" Henry
Viestit: 3524
Liittynyt: 18:10:19 13.12.2005
Paikkakunta: Mansesteri
Viesti:

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja Aavikkosammakko »

Lauantaina kävi seuraavaa, koneena aiemminkin mainittu Tohatsu 18hv 2-t vm. 2006.

Eli kone toimi ihan moitteetta ensimmäiset 3-4h: matka-ajoa alkuun 5min, uistelua noin tunnin, matka-ajoa sen jälkeen ehkä vartin, ja taas uistelua parisen tuntia, kunnes tyhjäkäynnistä sammui, eikä enää startannut.

15-20min huilailun jälkeen kone kyllä starttasi taas. Ei ensimmäisellä, mutta lähti kuitenkin. Sitä ennen ei millään käyntiin. Tuntuu, ettei se saa kipinää? Tulpat kastuu?

Käytössä Nesteen pienkonebensa.
** Näsijärven Lohikalayhdistys **
http://www.nasijarvi.fi/
Avatar
tuke
Viestit: 224
Liittynyt: 16:56:18 02.10.2006

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja tuke »

Kone:

Mercury 50hp elpto 2 tahti vm2004 3 syl

Ongelma(ko):

kone piippaa heti kun vääntää virrat päälle ja jatkaa piippausta myös käynnissä ollessaan, oli kone sitten kylmä tai kuuma...

välillä kun naksuttelee virtoja päälle ja pois avaimesta pari kertaa niin piippaus lakkaa.

oire alkoi kun ajettiin kovassa kelissä 20 min siirtymä

2t öljyä on ja vesi kiertää koneessa
Voilla ja kermalla onnistut aina...

Team Kalavalmis
Avatar
drwho
Viestit: 684
Liittynyt: 15:11:48 16.12.2010
Paikkakunta: Helsinki

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja drwho »

EFI käyttäytyy seuraavasti, arvaan että aikasemmatkin mallit noudattelee samaa kaavaa:

Low Oil Level = Neljä äänimerkkiä (Warning horn emits a series of four beeps)
Engine Overheat = Jatkuva äänimerkki (Horn sounds continuously)
Engine Overspeed = Piippausta kunnes RPM:t putoaa (Intermittent beep)
Electrical Sensor Not Functioning = Toistuva äänimerkki (Horn will sound intermittently)
Water In Fuel Warning = Neljä piippausta (Series of four beeps)
Ryde
Viestit: 5
Liittynyt: 21:24:20 29.01.2007
Paikkakunta: Korso

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja Ryde »

Mulla alkoi aikoinaan 1991 mallin mercury piippailemaan Starcraftissa, etenkin kovassa kelissä. Etsin "vikaa" vaikka kuinka kauan kunnes sitten kerran kaiun piuhoja niputtaessa onnistuin sohaisemaan virta-avaimelle menevää johtonippua jonka sisällä se summeri oli ja heti piippasi. Se nippu oli semmoisen harsomuovin sisällä, vähän niinkuin viinipullo Alkosta lähtiessä, ja se oli ajan saatossa murentunut. Summeri oli metallirunkoinen ja pääsi heiluessaa osumaan veneen runkoon josta se otti maihin ja piippasi. Eli koneessa ja antureissa ei ollut mitään vikaa ja piippauksesta pääsi eroon kun tyhjensi sen pullon ja kääri sen suojan summerin ympärille. "Korjausosa" maksoi karvan yli 8euroa paikallisesta.
Avatar
tuke
Viestit: 224
Liittynyt: 16:56:18 02.10.2006

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja tuke »

Kiitos vastauksista... tosiaan toi piippaus on jatkuva oli kone käynnissä tai ei.

ainoo mikä ihmetyttää on se että miksi se loppuu kun renkkaa avainta muutaman kerran :)

vesi ainakin kiertää koneessa mukavasti eli luulis jäähtyvän ?

taitaa olla toi ryden juttu varmaan oikeessa koska piippaa vaikka vene olisi trailerilla ja kone jääkylmä :)

pitää tsekkailla

,tuke
Voilla ja kermalla onnistut aina...

Team Kalavalmis
Avatar
Parkkeri
Viestit: 375
Liittynyt: 20:21:21 15.06.2010
Paikkakunta: "Fishriver"

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja Parkkeri »

tuke kirjoitti:Kiitos vastauksista... tosiaan toi piippaus on jatkuva oli kone käynnissä tai ei.

ainoo mikä ihmetyttää on se että miksi se loppuu kun renkkaa avainta muutaman kerran :)

vesi ainakin kiertää koneessa mukavasti eli luulis jäähtyvän ?

taitaa olla toi ryden juttu varmaan oikeessa koska piippaa vaikka vene olisi trailerilla ja kone jääkylmä :)

pitää tsekkailla

,tuke

Meillä oli Marinerisa lämpöanturi sökö ku piippaili...kone toimi täysin mutta piippaus loppu vasta ku sen anturin vaihoin...Koneena Mariner 40hv -97
Hemputa minkä hemputat mutta viimenen tippa tulee aina housuun....
Avatar
drwho
Viestit: 684
Liittynyt: 15:11:48 16.12.2010
Paikkakunta: Helsinki

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja drwho »

Mulle tuli kanssa mieleen että joku anturi olis paskana.
Avatar
Aavikkosammakko
PaMu "the Hand" Henry
Viestit: 3524
Liittynyt: 18:10:19 13.12.2005
Paikkakunta: Mansesteri
Viesti:

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja Aavikkosammakko »

Aavikkosammakko kirjoitti:Lauantaina kävi seuraavaa, koneena aiemminkin mainittu Tohatsu 18hv 2-t vm. 2006.

Eli kone toimi ihan moitteetta ensimmäiset 3-4h: matka-ajoa alkuun 5min, uistelua noin tunnin, matka-ajoa sen jälkeen ehkä vartin, ja taas uistelua parisen tuntia, kunnes tyhjäkäynnistä sammui, eikä enää startannut.

15-20min huilailun jälkeen kone kyllä starttasi taas. Ei ensimmäisellä, mutta lähti kuitenkin. Sitä ennen ei millään käyntiin. Tuntuu, ettei se saa kipinää? Tulpat kastuu?

Käytössä Nesteen pienkonebensa.
Olisko tähän kellään ajatusta / vastaavia kokemuksia?
** Näsijärven Lohikalayhdistys **
http://www.nasijarvi.fi/
Avatar
drwho
Viestit: 684
Liittynyt: 15:11:48 16.12.2010
Paikkakunta: Helsinki

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja drwho »

Aavikkosammakko kirjoitti:
Aavikkosammakko kirjoitti:Lauantaina kävi seuraavaa, koneena aiemminkin mainittu Tohatsu 18hv 2-t vm. 2006.

Eli kone toimi ihan moitteetta ensimmäiset 3-4h: matka-ajoa alkuun 5min, uistelua noin tunnin, matka-ajoa sen jälkeen ehkä vartin, ja taas uistelua parisen tuntia, kunnes tyhjäkäynnistä sammui, eikä enää startannut.

15-20min huilailun jälkeen kone kyllä starttasi taas. Ei ensimmäisellä, mutta lähti kuitenkin. Sitä ennen ei millään käyntiin. Tuntuu, ettei se saa kipinää? Tulpat kastuu?

Käytössä Nesteen pienkonebensa.
Olisko tähän kellään ajatusta / vastaavia kokemuksia?
Tulpat kastunu / vettä bensassa / roska jossain polttoainesyötössä? Mulla oli tommonen 18t Tohatsu suunnilleen samaa ikäluokkaakin vielä ja se oli kyllä erittäin luotettava vekotin.
Avatar
Aavikkosammakko
PaMu "the Hand" Henry
Viestit: 3524
Liittynyt: 18:10:19 13.12.2005
Paikkakunta: Mansesteri
Viesti:

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja Aavikkosammakko »

drwho kirjoitti:Tulpat kastunu / vettä bensassa / roska jossain polttoainesyötössä? Mulla oli tommonen 18t Tohatsu suunnilleen samaa ikäluokkaakin vielä ja se oli kyllä erittäin luotettava vekotin.
Tämäkin on kyllä ollut luotettava, viimeksi oli ainoastaan tulpassa vika kun täältä kyselin neuvoja. Ja tämä oli nyt ensimmäinen kerta kun teki tämän jutun. No, jos ei toistu niin olkoon.
** Näsijärven Lohikalayhdistys **
http://www.nasijarvi.fi/
Avatar
drwho
Viestit: 684
Liittynyt: 15:11:48 16.12.2010
Paikkakunta: Helsinki

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja drwho »

Aavikkosammakko kirjoitti:Tämäkin on kyllä ollut luotettava, viimeksi oli ainoastaan tulpassa vika kun täältä kyselin neuvoja. Ja tämä oli nyt ensimmäinen kerta kun teki tämän jutun. No, jos ei toistu niin olkoon.
Samaa mieltä.
Comax
Viestit: 3
Liittynyt: 07:51:25 13.07.2013

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja Comax »

Joonas87 kirjoitti:- Tyhjäkäynnillä uistellessa kone välillä (30-45min välein) laskee kierrokset ja inahtaa, mistä johtunee?
Itse kyselin vastaavan tyyppisestä viasta tuolla aiemmin (Mariner 40hv), tosin mulla vingahdus kuului kyllä tiheemmin. Epäilin kampuran stefaa, mutta vika korjaantui itsestään ja seuraavalla reissulla pelasikin jo ok. Olisiko päässyt stefa kuivumaan ja turposi mittoihinsa jonka jälkeen ei enää vuotanut.

Saakohan noita tyhjäkäynti neuloja tuollaiseen 1983vm 40hv marineriin mistään? Toisesta kaasarista oli neula katkennut kaasarin sisään, niin ostin romarilta koko kaasarin, mutta toisessakin neula vaikuttaa kohtuu kuluneelta niin senkin voisi vaihtaa niin olisi helpompi säätää.
Jevssi
Viestit: 51
Liittynyt: 15:46:23 05.03.2013

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja Jevssi »

Olis tollane 30hp -92 Yamaha deo (autolube) kone kyseessä.

Tässä ongelmat:
-Ei pysy käynnissä tyhjäkäynnillä eikä pienessä vauhdissa(1-5km/h), paitsi jos pumppaa jatkuvasti kädellä bensapumpusta, niin pysyy ajoittain hyvinkin pitkään päällä.
-Välillä moottorissa palaa punainen valo ja kaukohallintalaite piipittää moottorin kuumenemista, vaikka olisi juurikin vasta laitettu päälle. Toisinaan huutaa vasta pidemmän ajon jälkeen, toisinaan ei koskaan.(Voiko kymmenet tuhannet näkit pohjassa aiheuttaa niin suurta vastusta, että kuumenee nopeastikkin?)
-Vauhti tippui reippaasta 20 solmusta 14 solmuun alkukesästä syksyyn. Pelkästään nuo kymmenet tuhannet näkit pohjassa?

Ei ole juurikaan/ollenkaan kokemusta moottorin huollosta. Öljyt ja tulpat nyt osaan vaihtaa ja jotain muuta simppeliä hommaa. Vene on nyt nostettu juuri talviteloille eli mitä kannattaisi katsella ja vaihdella, jotta kyseisistä ongelmista päästään eroon. Sekä mitä muuta kannattaa tehdä ns. vuosihuoltona, öljyjen ja tulppien vaihdon sekä makeassa vedessä käytön lisäksi? Näkit on poistettu ja tarkoitus maalata pohja ensi vuodeksi. :oops:

Kiitos vastauksista jo etukäteen!
Avatar
Brian
Viestit: 164
Liittynyt: 07:04:59 16.04.2009
Paikkakunta: Lapua

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja Brian »

Olisi pieni ongelma käynnistyksen kanssa, koneena -87 20 hp 2t yamaha. kotona trailerin päällä lähtee normaalisti käyntiin ja pysyy käynnissä, mutta järvellä kun yrittää niin hörähtää käyntiin ja sammuu samantien.
Pitää yrittää laittaa kaasua samantien kun käynnistää, jotta saisi pysymään käynnissä.
kitkaton
Viestit: 3577
Liittynyt: 18:32:39 18.12.2007
Paikkakunta: Kota-kylä

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja kitkaton »

Siis kotona kone ei ole "vedessä" , epäilyttää jotta sylynteriin pääsee tihkumaan vettä
vesillä käynnistettäessä.
Pyytävä kalan saapi ja nukkuva unen näkee.
Kaikkia kaloja ja karhuja ei pussailla.

http://www.aneenloma.fi/
Vastaa Viestiin