Ehjä, mutta venynyt selkeästi. Kuvan laittaisin jos osaisinRocco kirjoitti:Polttoainepumpun kalvot kaput?
2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic
Alueen säännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic
Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic
Polttoaineletku voin saada ilmaa.Mulla käynnistyi tosi nihkeesti kunnes vaidoin letkun ja sen pallon.
Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic
Kiitokset vinkeistä rocco ja samvah. Vaihdoin bensapumpun kalvot sekä bensaletkun pumppuineen ja heitin uudet tulpat paikalleen. Juhannuksen aikana ajoa n. 70 km ja kone toimi moitteetta. Yhtenä päivänä lieviä käynnistymisonglmia (+10 astetta ja kova vesisade juuri loppunut). Muutoin käynnistyminenkin normaalia.
Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic
80-90 lukujen vaihteen kohtuu vähän ajettu 4hp Mercury oli seisonut reilut 10 vuotta ja nyt ei ota kierroksia vaan tukehtuu.
Kaasari purettu ja putsattu moneen kertaan, viimeksi osat pesty ultraäänipesurilla ja kaikki näyttää erittäin puhtailta. Moottori lähtee hyvin käyntiin, mutta pääsuuttimesta roiskii bensaa isoina pisaroina ja moottori käy selvästi liian rikkaalla.
Pääsuuttimen jos peittää esim tasapäisellä ruuvimeisselillä niin moottori pysyy käynnissä. Jos bensahanan sulkee niin moottorin kierrokset ryntää ja kone käy hetken todella hyvin kunnes se sammuu bensan loppumiseen.
Bensan pinnan korkeuden olen tarkistanut ja kohon neula tuntuisi sulkevan bensan tulon oikein.
Bensa on tuoretta pienkonebensaa ja tulppa on uusi. Moottorin läpät näyttävät uuden veroisilta ja toinen läpistä liikkuu kun moottoria pyörittää.
Kokeilin myös toimivasta moottorista otetulla kaasarilla, mutta tuo kaasari roiski bensaa silmille kurkun viereisestä reiästä.
Alkaa itellä jo ideat loppumaan missä vika?
Kaasari purettu ja putsattu moneen kertaan, viimeksi osat pesty ultraäänipesurilla ja kaikki näyttää erittäin puhtailta. Moottori lähtee hyvin käyntiin, mutta pääsuuttimesta roiskii bensaa isoina pisaroina ja moottori käy selvästi liian rikkaalla.
Pääsuuttimen jos peittää esim tasapäisellä ruuvimeisselillä niin moottori pysyy käynnissä. Jos bensahanan sulkee niin moottorin kierrokset ryntää ja kone käy hetken todella hyvin kunnes se sammuu bensan loppumiseen.
Bensan pinnan korkeuden olen tarkistanut ja kohon neula tuntuisi sulkevan bensan tulon oikein.
Bensa on tuoretta pienkonebensaa ja tulppa on uusi. Moottorin läpät näyttävät uuden veroisilta ja toinen läpistä liikkuu kun moottoria pyörittää.
Kokeilin myös toimivasta moottorista otetulla kaasarilla, mutta tuo kaasari roiski bensaa silmille kurkun viereisestä reiästä.
Alkaa itellä jo ideat loppumaan missä vika?
Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic
Bensapumpun kalvot?
Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic
En oikein usko siihen kun ei toiminut sillä toisellakaan kaasarilla mikä kyllä on toiminut toisessa moottorissa ja pumppuhan kulkee tuossa kaasarin mukana.Rocco kirjoitti:Bensapumpun kalvot?
Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic
Mercury 15hp vm.96 alkoi takkuilemaan viime syksynä. Sammutin normaalisti eikä lähtenyt käyntiin, kipinä hukassa. Kokeilin uudet tulpat ja muut perusongelmat, ei vaikutusta. Noh, jätin varastoon talveksi ja keväällä kun ajattelin alkaa katsomaan niin nykäisin narusta ja kone lähti ykösellä käyntiin.
Ajoin kesän ilman ongelmia ja nyt elokuussa sammui 3/4 kaasulta, ja ei lähde käyntiin. Kipinä hukassa. Vaihdoin taas uudet tulpat jne. Ei vaikutusta. Nyt ollut 2 viikkoa varastossa ja ei inahdakaan. Mistähän tuota alkaisi ratkomaan, mitä piuhoja kannattaa mittarilla mittailla? Molemmat virtakytkimet mittasin, toimiivat.
Ajoin kesän ilman ongelmia ja nyt elokuussa sammui 3/4 kaasulta, ja ei lähde käyntiin. Kipinä hukassa. Vaihdoin taas uudet tulpat jne. Ei vaikutusta. Nyt ollut 2 viikkoa varastossa ja ei inahdakaan. Mistähän tuota alkaisi ratkomaan, mitä piuhoja kannattaa mittarilla mittailla? Molemmat virtakytkimet mittasin, toimiivat.
Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic
Sain tuossa tuttavalta evinrude 3hp yachtwin koneen.Moottori seisonu vuosia ja tutkittuani sitä niin toiseen tulppaan ei tuu kipinää.Molemmat tulpat todettu toimivaks.Mistähän lähtis vikaa etsimään??
Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic
Puola?Morri90 kirjoitti:Sain tuossa tuttavalta evinrude 3hp yachtwin koneen.Moottori seisonu vuosia ja tutkittuani sitä niin toiseen tulppaan ei tuu kipinää.Molemmat tulpat todettu toimivaks.Mistähän lähtis vikaa etsimään??
Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic
Vesipumppu kannattaa ainakin tarkistaa. Jos kulumisen merkkejä ei ole eikä lavat ole halkeilleet kun niitä taivuttelet, niin miksei tietty vanhakin vesipyörä menis vielä vuosia. Vesipumppu kannattaa lubrikoida glykolilla kun laitat sen takaisin pesäänsä. Varmaan tossakin koneessa vesipumppu on samoin kuin muissakin, eli perä irti. Kannattaa samalla laittaa akselin yläpään spooreihin vesivaseliinia, ettei ruostu jatkossakaan kiinni. Ja jos konetta huoltaa / kunnostaa, niin kyllä peräöljyt kannattaa vähintään tarkistaa (ettei ole ainakaan paljoa vettä joukossa tai metallisilppua alapropussa, kyllä ne öljyt melkein kannattaa sitten vaihtaakin samalla. Öljypropun tiivisteet tossa koneessa ei tainnut olla O-rengasmalliset, eli ne kannattaa vaihtaa samalla.
- Jukka
Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic
jvelth74 kirjoitti:Vesipumppu kannattaa ainakin tarkistaa. Jos kulumisen merkkejä ei ole eikä lavat ole halkeilleet kun niitä taivuttelet, niin miksei tietty vanhakin vesipyörä menis vielä vuosia. Vesipumppu kannattaa lubrikoida glykolilla kun laitat sen takaisin pesäänsä. Varmaan tossakin koneessa vesipumppu on samoin kuin muissakin, eli perä irti. Kannattaa samalla laittaa akselin yläpään spooreihin vesivaseliinia, ettei ruostu jatkossakaan kiinni. Ja jos konetta huoltaa / kunnostaa, niin kyllä peräöljyt kannattaa vähintään tarkistaa (ettei ole ainakaan paljoa vettä joukossa tai metallisilppua alapropussa, kyllä ne öljyt melkein kannattaa sitten vaihtaakin samalla. Öljypropun tiivisteet tossa koneessa ei tainnut olla O-rengasmalliset, eli ne kannattaa vaihtaa samalla.
Kiitos!
Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic
40 hv Yamaha -89. Huomasin tuossa että putsariin muodostuu ilmakuplia, kun entiset lähtee uusia tulee. Onkohan nyt ilmavuoto jossain vai onkohan tuo ihan normaalia? Moottori käy tyhjäkäyntiä hyvin, joskus ei vastaa kaasuun niin tätä vikaa etsiskelen.
Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic
Ajoin jonkin aikaa urku auki, taas tuntuisi pelittävän. Saattoi olla jossain kaasarin kanavassa tukos.
Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic
Kannattaa katsoa ainakin sammutin ja sammuttimen johdot että ovat kunnossa.
Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic
Joo, se kävi myös mielessä. En vaan keksinyt heti, miten kaasukahvan ja sammutinnapin saa irti?
Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic
Vaikuttaisi sammutusnappi toimivan, kun piuhat irroitin liittimistään ja yleismittarilla katsoin.
Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic
Mittausten perusteella tuo vasemmanpuoleinen ”trigger” -mötikkä on söko.
No, se on edullinen vaihtaa. Ehkä vika ratkesi sillä.
Seuraava, ja melkeinpä ainoa jäljelle jäävä vaihtoehto on cd boxi.
No, se on edullinen vaihtaa. Ehkä vika ratkesi sillä.
Seuraava, ja melkeinpä ainoa jäljelle jäävä vaihtoehto on cd boxi.
Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic
Bensaksi tuohon kannattaa laittaa suosiolla 98 oktaanista. Pienkonebensiinissä oktaaniluku on 90, se on huonointa bensaa vanhemmille moottoreille mitä on? Mulla ei 80 luvun Yamaha toimi edes 95 oktaanisella, menee tyhjäkäynti.
lis. Nesteen sivuilta "Siirryttäessä käyttämään autobensiinejä kevyempää ja hapetonta pienmoottoribensiiniä, saattavat moottorit vaatia seossuhteen säädön."
Ilmajäähdytteisissä uudemmissa pienkoneissa pienmoottoribensiini toimii hyvin ja mun käsittääkseni pienmoottoreilla tarkoitetaan juuri ilmajäähdytteisiä moottoreita. Pienimmät perämoottoritkin ovat ilmajäähdytteisiä.
lis. Nesteen sivuilta "Siirryttäessä käyttämään autobensiinejä kevyempää ja hapetonta pienmoottoribensiiniä, saattavat moottorit vaatia seossuhteen säädön."
Ilmajäähdytteisissä uudemmissa pienkoneissa pienmoottoribensiini toimii hyvin ja mun käsittääkseni pienmoottoreilla tarkoitetaan juuri ilmajäähdytteisiä moottoreita. Pienimmät perämoottoritkin ovat ilmajäähdytteisiä.
Viimeksi muokannut lore, 19:44:08 04.08.2020. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Fuso
- Neljänneks paras tietosuojavaltuutettu
- Viestit: 4439
- Liittynyt: 09:19:43 16.11.2005
- Paikkakunta: Sammatti, Lammin talo
Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic
lore kirjoitti: ↑17:37:30 04.08.2020 Bensaksi tuohon kannattaa laittaa suosiolla 98 oktaanista. Pienkonebensiinissä oktaaniluku on 90, se on huonointa bensaa mitä on. Mulla ei 80 luvun Yamaha toimi edes 95 oktaanisella, menee tyhjäkäynti.
lis. Nesteen sivuilta "Siirryttäessä käyttämään autobensiinejä kevyempää ja hapetonta pienmoottoribensiiniä, saattavat moottorit vaatia seossuhteen säädön."
Ilmajäähdytteisissä uudemmissa pienkoneissa pienmoottoribensiini toimii hyvin.
Nyt selvisi sekin asia.
Ihmettelin, kun 50 hv 2-tahti Yamahani kävi huonosti tyhjäkäyntiä pienkonebensalla. Kone on viimeistä vuosimallia, kun näitä oli myynnissä.
Kun mainitsin tästä ns. asiantuntijoille, niin ihmettelivät kovasti asiaa.
"Sentti nenässä, tuuma mulkussa ja jalka vavassa näkyy ja tuntuu".
Veikko Heiskasen lempilauseesta Arvi Mustosen vääntämä tunnuslause Neidenin siltamontulta.
Veikko Heiskasen lempilauseesta Arvi Mustosen vääntämä tunnuslause Neidenin siltamontulta.
Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic
On kyllä ihme että ei edes Nesteen sivuilta löydy mikä on pienmoottori, nyt sen joutuvat asiakkaat itse päättämään ja ongelmia saattaa tulla. Säädöissään olevat moottorit joudutaan virittämään persiilleen. Itse käytän pienmoottoribensaa ainoastaan raivaussahassa.
lis.:
https://yamarin.com/fi/peramottoriveneen-polttoaine
98 on Yamahan 2t vehkeissä suosituskin, muillahan ne ei tosiaan toimikkaan.
lis.:
https://yamarin.com/fi/peramottoriveneen-polttoaine
98 on Yamahan 2t vehkeissä suosituskin, muillahan ne ei tosiaan toimikkaan.
Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic
Jaa?, No, kerkesin jo täyttämään tankin 1.8% itse-sekoitetulla pienkonebensalla.
Tynnyrissä kone pelaa edelleen hienosti. Ja uistelen sitten viikonloppuna nämä bensat pois.
Mutta jos asiantuntijat sanoo, että pitää olla 98-bensaa, johon sekoitan 1.8% marine 2-T -öljyä, niin sitä neuvoa noudatan.
Tynnyrissä kone pelaa edelleen hienosti. Ja uistelen sitten viikonloppuna nämä bensat pois.
Mutta jos asiantuntijat sanoo, että pitää olla 98-bensaa, johon sekoitan 1.8% marine 2-T -öljyä, niin sitä neuvoa noudatan.