Vertikaalijigaus kajakista

Avatar
jorkkiporkki
Viestit: 379
Liittynyt: 00:34:59 04.10.2012
Paikkakunta: Helsinki

Vertikaalijigaus kajakista

Viesti Kirjoittaja jorkkiporkki »

Avaan tällaisen topiikin kun olen hurahtanut vertikaalijigailemaan kajakista. Se vaan on aika koukuttavaa kyttäillä luotaimesta ja yrittää houkutella kuha iskemään.

Suurin haaste hommassa on mielestäni kajakin liikuttelu..tai pikemminkin pitäminen paikallaan.
Pienessäkin tuulessa kajakki on niin herkkäliikkeinen, että jigi ja kalat katoavat kaiusta tosi nopsaan jos kädet eivät ole melalla. Tässä suhteessa poljettava tai sähkömoottorilla varustettu kajakki olisi kyllä aika ässä.

Tässä kumminkin lyhyt kuvaus miten olen saanut homman toimimaan siedettävästi ihan melottavalla kajakilla jossa on vieläpä kiinteä kaikuanturi vähän jalkaterän etupuolella.

Vavan on hyvä olla aika lyhyt ja jäykkä jotta saa hyvän tuntuman painavahkoon nuppiin. Käytän yleensä 5,75" tai 4" haarapyrstöisiä vertikaalikalajigejä ja 25g nuppeja.
Kelana on pieni hyrrä, jossa on nopeahko 7:1 välitys jotta jigin saa nopeasti ylös ja taas alas.
Siimana on 0,1 mm kuitu ja päässä vajaan metrin fluorocarbon.

Kaiun herkkyys säädetään niin, että kalastussyvyydellä jigistä saadaan hyvä kaiku kun se on suoraan alapuolella. Ihan matalassa vedessä kaiun keila on niin kapea, että siihen on vaikea saada osumaan kaloja tai jigiä. Kun vettä on muutama metri kymmenen metrin molemmin puolin, niin homma toimii minusta parhaiten.

Kalastustekniikkani on sellainen, että lähestyn tuulen alapuolelta suoraan vastatuuleen ja kun saan lupaavan kalahavainnon, pudotan jigin vajaan metrin kalan oleskelusyvyyden yläpuolelle ja lasken vavan kädestäni ja otan melan hetkeksi valmiina jarruttamaan kun tuuli työntää kajakin takaisin kalan päälle. Pian pitäisi myös jigin seurata perässä ja silloin on pieni hetki härnätä kalaa ottamaan.
Kuhat tuntuvat tykkäävän aika rauhallisesta liikuttelusta. Pientä väristelyä ja nypytystä ja välillä vaan ihan että pitää paikallaan. Tilanne menee nopeasti ohi ja taas pitää melalla korjata kohti tuulta. Usein on tällöin myös nopein tapa saada jigi uudelleen kaikuun se, että kelaa sen ylös ja pudottaa uudelleen alas.
Tähän mennessä vielä koskaan ei ole kuha iskenyt silloin kun olen kajakkia melomalla liikuttanut, joten tuntuu, että on aika tärkeää saada jigi hetkeksi rauhoittumaan kalan yläpuolelle.

Olen ihan noviisi näissä kalastus- ja melontahommissa, mutta suosittelen kokeilemaan! Adrenaliini virtaa kun kala nousee. Välillä käy vaan kurkkaamassa, välillä seurailee jigiä ylös alas ja välillä iskee rajusti suoraan kiinni.

Olisi kiva kuulla myös muiden kokemuksista ja vinkeistä.
Jarski_K
Viestit: 209
Liittynyt: 13:03:16 16.06.2010
Paikkakunta: Tampere

Re: Verikaalijigaus kajakista

Viesti Kirjoittaja Jarski_K »

Ja jos mennään liian kovaa haipakkaa niin heitä Ikean/vastaava kassi ankkuri trolleystä jarruttamaan. Vauhti tippuu kovemmassakin tuulessa suurella pussilla vertikaalitouhuihin sopivaksi. Idea siis MMan:lta
MMan kirjoitti: IKEAn sininen kassi. Saa tavarat kerta raahauksella rantaan ja toimii hyvin ajoankkurina. kädensijoista kumiköydenpätkät ja käysileikari hillitsee kiertymistä. köysileikarin saa ankkurin siirtosysyteemin sulkurenkaaseen kiinni. Toimii hyvin, jarrutusvaikutus on huomattava. T: M
Illalla hilpeinä kaljaa, aamulla kalpeina hiljaa.
Avatar
jorkkiporkki
Viestit: 379
Liittynyt: 00:34:59 04.10.2012
Paikkakunta: Helsinki

Re: Verikaalijigaus kajakista

Viesti Kirjoittaja jorkkiporkki »

Joo, on mulla pussit hankittuina, molempia kokoja, mutta ei ole vaan tullut vielä kokeiltua.
Pikkasen pelkään sitä lisähäslinkiä, jonka sen manipulointi tuo, mutta katotaan.
Nautinnollisinta toi on tyvenessä kumminkin.

Kiitokset vinkistä!
Jarski_K kirjoitti:Ja jos mennään liian kovaa haipakkaa niin heitä Ikean/vastaava kassi ankkuri trolleystä jarruttamaan. Vauhti tippuu kovemmassakin tuulessa suurella pussilla vertikaalitouhuihin sopivaksi. Idea siis MMan:lta
MMan kirjoitti: IKEAn sininen kassi. Saa tavarat kerta raahauksella rantaan ja toimii hyvin ajoankkurina. kädensijoista kumiköydenpätkät ja käysileikari hillitsee kiertymistä. köysileikarin saa ankkurin siirtosysyteemin sulkurenkaaseen kiinni. Toimii hyvin, jarrutusvaikutus on huomattava. T: M
Avatar
hannur
Viestit: 373
Liittynyt: 10:03:38 22.10.2008
Paikkakunta: Littoinen

Re: Verikaalijigaus kajakista

Viesti Kirjoittaja hannur »

Mä olen vertsutellut kajakilla tällä kaudella jonkinverran lähinnä kuhan perässä. Kuhaa on tullut ja haukea ohessa, kaksi kiloa meni rikki kuhassa viikko takaperin :). Mä annan kajakin vaan valua myötätuulessa arvioiden regaussuunnan kalapaikan suhteen. Jigiä en ole edes kokeillut saada kaiun näyttöön, kattelen mielummin maisemia ja tunnustelen pohjaa vapakädellä. Kaiusta näkee hyvin syvyyden ja pohjanmuodot. Mulla on vapa paremmassa eli oikeassa kädessä, vavan kärki hieman alaviistoon kajakin vasemmalla puolella. Vasemmalla kädellä voi hieman korjailla kajakin asentoa ja paikkaa tarvittaessa, sähkökone olis kiva juu.
Avatar
jorkkiporkki
Viestit: 379
Liittynyt: 00:34:59 04.10.2012
Paikkakunta: Helsinki

Re: Verikaalijigaus kajakista

Viesti Kirjoittaja jorkkiporkki »

Mä taas olen tykännyt tosta 'videopelifiiliksestä' kun just tiettyä kalaa yrittää jallittaa ottamaan. Matalassa vedessä varsinkin on kyllä aika turha yrittää saada kalaa ja jigiä osumaan samaan kuvaan, joten täytyypä kokeilla.
Kiitos vinkistä!

Nyt maanantai-iltana meinas mennä vähän haastavaksi syvemmilläkin vesillä kun oli aika paljon avovettä edessä ja tuuli yltyi lähelle 9 m/s. Ennen tuulen yltymistä sentään pari kuhaa ja pari hyvän kokoista assua haksahtivat kumikalaan, joten ei jäänyt sentään ihan pelkäksi kuntomelonnaksi.
hannur kirjoitti:Mä olen vertsutellut kajakilla tällä kaudella jonkinverran lähinnä kuhan perässä. Kuhaa on tullut ja haukea ohessa, kaksi kiloa meni rikki kuhassa viikko takaperin :). Mä annan kajakin vaan valua myötätuulessa arvioiden regaussuunnan kalapaikan suhteen. Jigiä en ole edes kokeillut saada kaiun näyttöön, kattelen mielummin maisemia ja tunnustelen pohjaa vapakädellä. Kaiusta näkee hyvin syvyyden ja pohjanmuodot. Mulla on vapa paremmassa eli oikeassa kädessä, vavan kärki hieman alaviistoon kajakin vasemmalla puolella. Vasemmalla kädellä voi hieman korjailla kajakin asentoa ja paikkaa tarvittaessa, sähkökone olis kiva juu.
Jarski_K
Viestit: 209
Liittynyt: 13:03:16 16.06.2010
Paikkakunta: Tampere

Re: Verikaalijigaus kajakista

Viesti Kirjoittaja Jarski_K »

Sähkömasiinaa itsekin himoinnut jo melkein heti jakin hankinnasta lähtien. Sillä hoituisi vertikaalijigailut ja vetohommat kun sijoittaisi täysin säädettävään tehonjakeluun, eli ei "vaihteita" tyyliin halvat sähkökoneet. Yhdellä kädellä kajakin ohjaaminen tuulessa pitkällä melalla vavan ollessa toisessa kädessä on... haastavaa. Olen ajatellut tilata sähkökoneen Rideen valloista Bassyaksilta talven aikana. Tiedustelinkin jo toimituskustannuksia, vakuutettu toimitus 129$. Useamman koneen tilaamalla säästäisi varmaankin toimituskuluissa...
Illalla hilpeinä kaljaa, aamulla kalpeina hiljaa.
Tatuneando
Viestit: 68
Liittynyt: 02:59:07 04.02.2013

Re: Verikaalijigaus kajakista

Viesti Kirjoittaja Tatuneando »

Minkä merkkiseen vapaan olet Jorkkiporkki päätynyt? Olen itse innostunut vertikaalijigauksesta kelluntarenkaasta ja lyhyt hyrrävapa olis hakusessa. Lähinnä vissiin jotkut venepilkkivavat ovat tarpeeksi lyhyitä vai kuinka? Tommosta oon kattellu http://kalastus.hongkong.fi/fi/vavat/um ... a/p/57015/
Match the Hatch
Avatar
jorkkiporkki
Viestit: 379
Liittynyt: 00:34:59 04.10.2012
Paikkakunta: Helsinki

Re: Verikaalijigaus kajakista

Viesti Kirjoittaja jorkkiporkki »

Mulla on Berkley Skeletor Series One Vertic 5'6". Tykkään siitä kyllä kuin hullu puurosta. Juuri sopivan jäykkä, tunnokas ja kevyt, mutta varmaan vähemmälläkin pärjää.
Mulla on tollanen venepilkkivapa myös, mutta en ole tullut sitä jigaillessa kokeilleeksi vielä. Jäykkyys tuntuu hyvältä ja muutenkin asiallisen oloinen:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/544269/V ... mmodore-36
Ehkä vähän painavahko kylläkin.
Tatuneando kirjoitti:Minkä merkkiseen vapaan olet Jorkkiporkki päätynyt? Olen itse innostunut vertikaalijigauksesta kelluntarenkaasta ja lyhyt hyrrävapa olis hakusessa. Lähinnä vissiin jotkut venepilkkivavat ovat tarpeeksi lyhyitä vai kuinka? Tommosta oon kattellu http://kalastus.hongkong.fi/fi/vavat/um ... a/p/57015/
Avatar
jorkkiporkki
Viestit: 379
Liittynyt: 00:34:59 04.10.2012
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vertikaalijigaus kajakista

Viesti Kirjoittaja jorkkiporkki »

Tänään olikin aika paikallinen illallinen kun oli alkupalaksi savustettua kuhaa ja ahventa Helsingin vesiltä ja jälkkäriksi kakkua Helsingin puolukoista.
Eilen oli kyllä vähän haasteelliset vertikaaliolosuhteet kun oli tuulta viitisen metriä sekinnissa, mutta kyllä kuhia silti kävi kajakissa viitisen kappaletta. Pikkasen nolottaa, että karkuutin parhaan juuri kun olin pamputtamassa ja se ponkaisi itsensä kädestä vapauteen. Sain sitten vähän lisää kalastusaikaa kun otan ylös vain sen mitä kerralla syödään ja vapautan vain alamittaiset.
4" kalajigillä tuntuu sekaan tulevan mukavankokoisia sattumaahveniakin.
Avatar
jorkkiporkki
Viestit: 379
Liittynyt: 00:34:59 04.10.2012
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vertikaalijigaus kajakista

Viesti Kirjoittaja jorkkiporkki »

Takana on nyt kuukauden sisään kymmenkunta vertikaalijigausreissua ja ruokakalat on melkein joka kerta saanut. Kuhia ja ahvenia tullut paitsi tänään kun olin Haikkoonselällä.
Olosuhteet olivat tänään tosi kivat kun oli tuuletonta, mutta kuhia ei vaan kuulunut. Hauet sen sijaan olivat melkein riesana. 0,35 fluoroperuke onneksi kesti, mutta vavan kärki ei. Kärki tosin luultavasti pehmennyt vaparenkaan vaihdon yhteydessä. Suurin hauki oli vain parikiloinen, mutta mukavan rajusti sellainenkin iskee.
Vertikaalilla saa näemmä aika monenlaista saalista.

Päivän kohokohta oli kun iso kala teki kunnon loikan muutaman kymmenen metrin päässä kajakista.
Jarski_K
Viestit: 209
Liittynyt: 13:03:16 16.06.2010
Paikkakunta: Tampere

Re: Vertikaalijigaus kajakista

Viesti Kirjoittaja Jarski_K »

Eilen ehti taas Kulovedelle lillumaan aamupäiväksi. Heittämällä tuli muutamia varovaisia tärppejä kuoreparvien seasta ja sivuilta eikä pilkkiinkään nakertanut, joten vertikaali perään. Vertikaalilla 13 kalaa, joista kaksi mitallista 44 ja 48cm. Kummasti vaan on laihahkoja kuhat Kulovedellä ja paljon alamittoja tänä kautena vaikka kuoretta on parvina paljon. Vertikaalilla 13 ylös 15 tärpistä , heittämällä suhde 0/6. Vedenlämmöt 9.9...10.2 Garminia. Ehtisikö sitä vielä marraskussa vesille...

Sähkökone portaattomalla tehosäädöllä on kyllä pakko hankinta näihin hommiin. Tuulen mukana lilluttaessa ottialueilta ehtii saada tärpin/kalan kunnes on taas liian syvässä tai matalassa.

Rantaanpaluu olikin sitten pitkä prosessi B&W:n jatkettavan Swellin päättäessä purkaa itsensä keskellä selkää, tämä samahan tapahtui jo aiemmin kaudella. Tietenkin korjauspuuhissa kiristysholkki lipsahti veteen ja sujahti pohjaan 20 metriin ja rantaan palattiin 4-5 m/s sivuvastaiseen 2.5km puolikkaalla melalla.
Illalla hilpeinä kaljaa, aamulla kalpeina hiljaa.
Avatar
jorkkiporkki
Viestit: 379
Liittynyt: 00:34:59 04.10.2012
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vertikaalijigaus kajakista

Viesti Kirjoittaja jorkkiporkki »

Jarski_K kirjoitti:... Vertikaalilla 13 ylös 15 tärpistä , heittämällä suhde 0/6...
Mulla on samansuuntaisia kokemuksia, vertikaaliin tärpit olleet tähän asti aina aika kovia, toisin kuin kuhasta yleensä kirjoitellaan. Ehkä mä olen niitä ensin joutunut niin pitkään härnäämään, jotta iskisivät.
Tänään oikeastaan ekan kerran oli erilainen tärppi..pelkkä nosto, jonka tietty missasin kun en ollut valppaana.

Muutenkin oli kala tänään tiukassa.
Olin päivällä uusilla vesillä Itä-Helsingissä ja kalaa kyllä näkyi kaiussa vaikka kuinka, mutta ilmeisesti jotain kasvissyöjiä kun jigit eivät aiheuttaneet juuri minkäänlaista reaktiota. Muutenkin oli tuulen takia aika hankala pitää tavarat kaiun näytöllä että pääsi härnäämään.

Pari alamittaista kuhaa ja yksi erittäin raju tärppi, josta en tiedä mikä peto se oli.
Avatar
jorkkiporkki
Viestit: 379
Liittynyt: 00:34:59 04.10.2012
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vertikaalijigaus kajakista

Viesti Kirjoittaja jorkkiporkki »

Tänään taas tutulla järvellä vertsuttelemassa. Vähän jännitti matkalla kun tien vieressä lammet näkyivät olevan jo jäässä, mutta kajakin sai kumminkin vesille. Pintavesi oli vajaa pari astetta ja utuinen, mutta muuten hieno keli. Vertikaali toimii hyvin kylmilläkin vesillä, ahvenia ja kuhia nousi sopivasti. Kylmyyden kyllä huomaa tiettynä laiskuutena, liikkeiden täytyy olla aika rauhallisia ja tärpitkään eivät usein ole hirvittävän rajuja ja aika paljon tulee huteja.
Kuha on kyllä tosi laiska lähtemään sivusuunnassa viehettä seurailemaan, eväs on tarjottava suoraan kohdalle. Tämä on hyvä muistaa pilkkihommissa myös eli reikien teossa ei kannata säästellä ja kaiku on jäilläkin ehdoton varuste.
Nykyiset kajakit: RTM Abaco 4.2 Hi Luxe, RTM Disco+
Raikali
Viestit: 288
Liittynyt: 14:22:35 23.10.2012
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Vertikaalijigaus kajakista

Viesti Kirjoittaja Raikali »

Minkälaisilla virityksillä vertikaalijigaajilla on kaiun anturi ollut vai seuraatteko kuinka tarkasti kaiusta jigin liikkeitä?
Avatar
jorkkiporkki
Viestit: 379
Liittynyt: 00:34:59 04.10.2012
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vertikaalijigaus kajakista

Viesti Kirjoittaja jorkkiporkki »

Raikali kirjoitti:Minkälaisilla virityksillä vertikaalijigaajilla on kaiun anturi ollut vai seuraatteko kuinka tarkasti kaiusta jigin liikkeitä?
Mulla on tossa Abacossani Garminin anturi kajakin pohjassa olevassa kolossa. Koloseen mahtuu perusanturi, mutta downscan anturit ovat liian pitkiä.
http://www.kalamies.com/kalastus-keskus ... 49#p981419
Toiseen kajakkiini olen suunnittelemassa sellaista hässäkkää jossa alumiinisessa dashboardissa olisi kiinni luotain, akku ja sivussa myös anturi varren päässä. Koko himmelin saisi parilla sormiruuvilla sitten irti ja mukaan. Samaan kokonaisuuteen ehkä vapateline myös ja vähän lenkkejä tavaroiden kiinnittämistä varten.

Itsellä ainakin kalastus perustuu siihen, että kaiulla näkyy jigi ja saalis. Hyvin harvoin on (kuha)tärppi tullutkaan muuten. Hauet aika usein ampuvat jostain näkymättömistä jigin kimppuun, mutta kuha tuskin koskaan jos jigi laahaa perässä. Ahvenet eivät ole niin kranttuja.

Jigin saa kyllä helpommin näytölle jos kalastaa anturin puolelta ja anturi on mahdollisimman lähellä vavan kärkeä. Joskus on vedessä sellaiset olosuhteet, että jigin saaminen kunnolla näkyviin on haastavaa. Tämä voi johtua lämpötilakerrostumista tai veden kiintoainepitoisuudesta jne. Usein auttaa jos pistää luotaimessa molemmat taajuudet käyttöön, mutta kokemukseni mukaan 200kHz on se taajuus, joka opastaa riittävällä tarkkuudella kalan päälle. Kun siinä näkyy jigi ja saalis, niin osaa jo olla valmiina vastaiskuun.
Viimeksi muokannut jorkkiporkki, 00:51:00 12.12.2014. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nykyiset kajakit: RTM Abaco 4.2 Hi Luxe, RTM Disco+
Raikali
Viestit: 288
Liittynyt: 14:22:35 23.10.2012
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Vertikaalijigaus kajakista

Viesti Kirjoittaja Raikali »

Hauska kuulla kuinka samanlaiset suunnitelmat on vaikka minäkin olen itsekseni sohvalla pyöritellyt koko dashboard-mallin. Tilasin siis netistä hieman liukuovissa käytettyä kiskoa (c-profiili) ja latta-alumiinia joista ajattelin dashboardin väsätä. Anturin kiinnikkeeksi tilasin motonetistä anturin pikakiinnitystelineen: http://www.motonet.fi/fi/tuote/544692/A ... itysteline Tuossahan näyttäisi olevan ruuvikiinnitys myös varren ja laitaan ruuvattavan osan välillä jolloin sen saisi purettua kahteen osaan niin että voisi käyttää vain toisen. Jos ei saa niin vien mökille soutuveneeseen, ei se hukkaan mene sielläkään. Pari vapatelinettä ja jos tilaa on niin ehkä mustaa leikkuulautaa pieneksi työtasoksi.

Ideana juurikin tuo että anturi on dashboardin päässä niin että kun onkii, on vavan kärki mahdollisimman lähellä anturia jolloin luulisi saavan jiginkin kuvaan. Itsellehän tää on kalastusmuotonakin aivan uusi ja kaikki perustuu netistä luettuun ja videoiden katseluun. Ei oikein kevättä malttaisi odotella että pääsisi kokeilemaan.
Avatar
jorkkiporkki
Viestit: 379
Liittynyt: 00:34:59 04.10.2012
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vertikaalijigaus kajakista

Viesti Kirjoittaja jorkkiporkki »

Raikali kirjoitti:Anturin kiinnikkeeksi tilasin motonetistä anturin pikakiinnitystelineen: http://www.motonet.fi/fi/tuote/544692/A ... itysteline Tuossahan näyttäisi olevan ruuvikiinnitys myös varren ja laitaan ruuvattavan osan välillä jolloin sen saisi purettua kahteen osaan niin että voisi käyttää vain toisen. Jos ei saa niin vien mökille soutuveneeseen, ei se hukkaan mene sielläkään.
Kävin minäkin moisen telineen hakemassa. Stondis kyllä laski aika tavalla kun huomasin, että nivelosat ovatkin muovia eikä alumiinia kuten nettikataloogin kuvassa. Jotain kuitua muovin seassa näyttäisi hieman olevan, joten toivottavasti ei nyt ihan heti leviä. Kaikki ruuvit näyttäisivät olevan vain sähkösinkittyjä, joten ei sekään laatuvaikutelmaa kohenna.
Alustava suunnitelma on käännellä nivelet kuten kuvassa. Tosin tellinki on nyt väärällä puolella kajakkia eli kiristysruuvi tulee melojaa kohti. Kiinnitys dashboardiin joko niin, että pokkaan dashboardin reunan ylös ja siitä ruuvi läpi tai sitten sahaan tosta veneenlaitakiinnikkeestä palan ja ruuvaan sen dashboardiin.
Ensimmäisen tavan etuna on, että silloin nivel mahtuu taittumaan kuljetuksen ajaksi dashboardin alle eli koko hässäkän saa aika kompaktiksi paketiksi. Toimen vaihtoehto on tietty taittaa dashboardin reuna alaspäin, mutta tällöin dashboardista tarttee tehdä vähän leveämpi ja silloin kuljetusta varten varsi taitettaisiin yläpuolelle. Yläpuolella tulee olemaan kyllä enempi esteitä, mm. vapateline.
Liitteet
Anturikiinnikkeen hahmottelua
Anturikiinnikkeen hahmottelua
IMG_1262.JPG (50.4 KiB) Katsottu 6431 kertaa
Nykyiset kajakit: RTM Abaco 4.2 Hi Luxe, RTM Disco+
Vastaa Viestiin