Täkysiima

Alueen säännöt
Täällä keskustellaan kaikesta yleisestä kalastukseen liittyvästä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Kalastus-uutisia - Etusivu uusiks!
Avatar
yki
Kelju K. Kojootti "Unsuper Genius"
Viestit: 569
Liittynyt: 15:44:31 08.05.2005
Paikkakunta: häme

Täkysiima

Viesti Kirjoittaja yki »

Onko porukka pyytänyt kuhaa/muuta petokalaa täkysiimalla? Ite rakensin siiman,vähän normia paksumpi selkäsiima,kolmioleikarit viiden metrin välein,koukut lukkoleikareilla,tapsit palmikoidusta koukkulangasta.
Kalaa on tullut vähintäänkin kivasti,alussa ahventa,jokunen kuha,haukia ja toissa päivänä 3,1kg ankerias,pituutta lierolla oli 110cm. Siiman viritän välipoloilla ja päissä ankkurit.Täkynä ruuttana.
Mutta mutta... ei tahdo oikein noi tapsit kestää,nyt kokeiluun 1,4mm polyester lanka,valkoinen.
Onkos porukoilla kokemuksia siimapyynnistä,mitä tapsia,syötit ja muut vippaskonstit myös kiinnostaa.
Vain raukka painaa jarrua ja savolaiset PAKOTETAAN käyttämään kumia.
Avatar
sursill
Pirkan pilaaja
Viestit: 1990
Liittynyt: 15:24:19 23.03.2006
Paikkakunta: Loviisa

Re: Täkysiima

Viesti Kirjoittaja sursill »

Onhan sitä tullut kalasteltua lohi- tai pitkälläsiimalla muutaman kymmentä vuotta.
Jos haluaa tarkkuutta pyyntiin, niin siiman pystyy tekovaiheessa säätämään
määrätyille kala lajeille tai olosuhteisiin.
Lohen pyynti siimalla jäi multa pois rapiat parikymmentä vuotta sitten, koska täällä eteläisellä rupesi olemaan liikaa hylkeitä ja syletti nostella pelkkiä päitä. :?
Pitkäsiima on pysynyt kuvioissa vielä nykyäänkin ja sillä meinaan kalastaa niin pitkään kuin tolkkua vaan löytyy korvien välistä.

Mitkä lajit sinua kiinnostaa?
Avatar
yki
Kelju K. Kojootti "Unsuper Genius"
Viestit: 569
Liittynyt: 15:44:31 08.05.2005
Paikkakunta: häme

Re: Täkysiima

Viesti Kirjoittaja yki »

Kuha ja ahven lähinnä,hauet tulee sivutuotteina.mikä ois kuhalle hyvä tapsi joka
kestäis hauellakin?
Vain raukka painaa jarrua ja savolaiset PAKOTETAAN käyttämään kumia.
Avatar
sursill
Pirkan pilaaja
Viestit: 1990
Liittynyt: 15:24:19 23.03.2006
Paikkakunta: Loviisa

Re: Täkysiima

Viesti Kirjoittaja sursill »

Pitkäsiima jonka tein viimeeksi on seuraavanlainen.
Selkäsiima on letitettyä 1.5mm (tätä) mustaa ja tuolle luvataan 45 kg vedon kestoa.
Tapsit ovat n.1 metrin pituisia ja tehty pauloituslangasta 210D/6 (jos muistan oikein).
Koukut ovat 2/0 sivuvääriä kirkkaita.
Tapsien väli on reilu 3 syltä eli vähän alta 6 metriä.
Tapsit ovat kiinni selkäsiimassa seuraavalla solmulla.
Kuva
Siinä on ensin "siansorkka" joka on sitten otettu aloitus puolelle ympäri selkäsiiman ja sitten kaksi kertaa ympäri tapsi siiman.
Huolellinen kiristys niin pitää punotussa selkäsiimassa.
"mun siima juttua kuli.com puolella"

Tuossa siimassa on pysynyt kiinni isot kuhat, +/-8 kg hauet ja >2kg ankeriaat ongelmitta.
Mä pyrin laskemaan siiman löysälle pohjaan, ilman ylimääräisiä painoja tai polia. Päissä
on n.1 kg lyijypainot, n.5-6 x vedensyvyyden verran selkäsiimaa ja kohot/liput.

Tuossa voi olla ratkaisu sinun ongelmiisi eli jos siimasi on "liian" kireällä, niin kalalla on jotain
mitä vastaan se voi pureskella tapsisi poikki.

Ahvenelle voi tehdä myös oman siiman jos haluaa. Selkäsiimaksi 1-2mm jäykähköä lankaa, tapsit n.30cm pituisia ja tapsien väliksi n.1,5m, koukuksi käy tuo sama 2/0 sivuväärä.
Koukkuja tähän n.50 kpl. Tämän joutuu syöttämään maissa salakoilla valmiiksi, mutta toimii varmasti jos lähistöltä vaan löytyy ahventa. Riittää jos yksikin ottaa kiinni, niin hetkenpäästä
koko siiman mitta värisee ja houkuttelee ahventa pidemmältäkin.

Ai niin, meinas unohtua. Mä en käytä pitkässäsiimassa mitään leikareita, lenkkejä tai muita vastaavia virityksiä. Nuo lisää siiman sotkuherkkyyttä monikymmenkertaisesti, hämärissä on "kiva" ruveta selvittämään siimaa laskuvaiheessa. Sarvi otsassa saa siinä vaiheessa aivan uuden merkityksen.
Avatar
fiskarJanne
Viestit: 29
Liittynyt: 05:37:25 18.09.2013

Re: Täkysiima

Viesti Kirjoittaja fiskarJanne »

Helpompi tuo siima on syöttää laskiessa, oma mielipiteeni koukuista on että siinä pitää olla tarpeeksi pitkä varsi ja etusormen pitää sopia varren ja kärjen väliin koukun mutkaan saakka jolloin ahvenen irroittaminen on helpompaa. Päätypainosta sen verran, jos siima on pohjassa kiinni niin helposti vetää sen päätykohon veden alle nostaessa ja sitten joutuu naaraamaan sensijaan että jatkaa nostoa päätykohosta jos selkis katkeaa. Liian pehmeä tapsilanka aiheuttaa helposti sotkuja elävien syöttien kanssa.
Avatar
sursill
Pirkan pilaaja
Viestit: 1990
Liittynyt: 15:24:19 23.03.2006
Paikkakunta: Loviisa

Re: Täkysiima

Viesti Kirjoittaja sursill »

Juu, normi siima on helpompi syöttää laskiessa, mutta tuollaisen ahven siiman kanssa voi tulla kiire.
Mulla on tuo päätypaino tuplapolvella kiinni selkäsiimassa ja en ole koskaan vetänyt kohoa veden alle. Siima paikat ovat matalassa ja aloitus kohtana olen pitänyt yhtä määrättyä seva (kaisla) tupsua tai yhtä isoa kiveä.
Mulla on suht pehmeät tapsit, mutta mä käytänkin kuolleita salakoita ni ei ole sotkeutumis ongelmaa. :wink:

Niin ja tervetuloa palstalle FiskarJanne.
Avatar
yki
Kelju K. Kojootti "Unsuper Genius"
Viestit: 569
Liittynyt: 15:44:31 08.05.2005
Paikkakunta: häme

Re: Täkysiima

Viesti Kirjoittaja yki »

Noi elävät ruutanat tuppaa kiertään pirusti siksi tein leikari version.pitää koittaa
jättää siima löysemmälle ens kerralla.Ei ole ollut sotkeutumis ongelmia kun tapsit saa irti.
Vain raukka painaa jarrua ja savolaiset PAKOTETAAN käyttämään kumia.
Vastaa Viestiin