jigivapa

Alueen säännöt
Palsta heittokalastuksesta. Keskustelun aiheina heittokalastukseen soveltuvat kalapaikat, välineet, vieheet, kalastustavat jne.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
vapa98
Viestit: 2
Liittynyt: 17:02:29 14.10.2013
Paikkakunta: tampere

jigivapa

Viesti Kirjoittaja vapa98 »

tuli hankittua tollanen Yoshino ghost vapa ja ajattelin kysellä toisten käyttäjien mielipiteitä kyseisestä vavasta. Kuinka kestävä vapa on ja heitto ominaisuudet? Kun itte hajottanut tällä viikolla 3 vapaa; ugly sick kolmiosianen matkavapa, penzon & michel signal 180cm ja depaul desing jigmate. Eli en oikee itte uskalla lähtee kokeilee et jos sattuu haaveri ja menee vapa katki :cry:.
Vastaisku
Viestit: 185
Liittynyt: 15:56:46 08.08.2008
Paikkakunta: Nokia

Re: jigivapa

Viesti Kirjoittaja Vastaisku »

Eikun vesille vaan. Vapa tykkää, kun sillä kalastetaan!
vapa98
Viestit: 2
Liittynyt: 17:02:29 14.10.2013
Paikkakunta: tampere

Re: jigivapa

Viesti Kirjoittaja vapa98 »

pitää sitä sitte vissii uskaltaa kokeilla, laittaa vaa daiwa airdin kiinni ja fisustamaan :bigboss: :bigboss: :bigboss: :paipai: :kelaa: :kelaa: :kelaa:
Avatar
PärvänKyy
Viestit: 157
Liittynyt: 18:05:47 03.06.2011

Re: jigivapa

Viesti Kirjoittaja PärvänKyy »

Kertokaas nyt tyhmälle kuinka te niitä vapoja saatte rikki?

Ite oon kalastanut aktiivisesti yli 25 vuotta, kaksi vapaa olen saanut sinä aikana poikki heittokalastustilanteissa... Yhden perhovavan jättänyt kerran oven väliin ja pari säippää mennyt pohjatälleissä poikki..
Avatar
Braven
Viestit: 826
Liittynyt: 06:37:28 30.03.2009
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Re: jigivapa

Viesti Kirjoittaja Braven »

Onko dragonin vavoista kokemusta jigihommissa? Vastaavasti esim. Daiwa zillion - vapasarja kiinnostaisi.
PFCompany
Viestit: 1721
Liittynyt: 04:37:07 14.05.2009

Re: jigivapa

Viesti Kirjoittaja PFCompany »

PärvänKyy kirjoitti:Kertokaas nyt tyhmälle kuinka te niitä vapoja saatte rikki?

Ite oon kalastanut aktiivisesti yli 25 vuotta, kaksi vapaa olen saanut sinä aikana poikki heittokalastustilanteissa... Yhden perhovavan jättänyt kerran oven väliin ja pari säippää mennyt pohjatälleissä poikki..
Hep! Liityn tähän tyhmien kerhoon kans! Vapoja mulla on tällä hetkellä kaikkiaan reilu 30kpl ja yli 40 vuotta kalastettuani olen saanut 2 vapaa poikki, toinen oli muutama vuosi sitten Shaken Jig-T joka meni ekalla heitolla (Takuilla uusi) ja toinen oli joskus 80-luvulla ABU:n keppi. Silloisilla ABU:n kepeillä olikin tuo yleistä, niitä katkeili silloin monelta....

Veikkaisin että noi mun Skeletoritkin tulee kestämään jigihommissa :lol:
Avatar
jagge86
Viestit: 1347
Liittynyt: 20:43:29 26.03.2008
Paikkakunta: Kangasala

Re: jigivapa

Viesti Kirjoittaja jagge86 »

Voi kuulkaa, se on helppo homma kun sen osaa. :bigboss:
Jos ei muutamaa keppiä saa kaudessa poikki vastareissa niin ne on liian velttoja. :lol:
Toissa kesänä taisin pätkiä 5 jigikeppiä jos en väärin muista, suunnilleen fifti - fifti heitoissa ja vastaiskuissa.

Viime kausi meni kyllä pätkimättä ensimmäistäkään vapaa eli oon tainnu mäkin veltostua... Touh
Tosissaan muttei totisesti.
Montto
Viestit: 331
Liittynyt: 09:30:08 02.10.2011

Re: jigivapa

Viesti Kirjoittaja Montto »

Löysään siimaan kun tekee vauhdikkaita vastareita niin saa ainakin hienon kaaren vapaan, kun siima tiukkaa vasta silloin kun vapa on 90 kulmassa... Jos vapa on about siimansuuntaisesti ja kontrolli siimaan on hyvä niin aika pienellä liikkeellä saa vahvan vastarin aikaiseksi. Vastariin ei tule juurikaan voimaa kun vapa on poikittain siimaan nähden, mutta vapaan kohdistuva kuorma on moninkertainen. Pari jigitikkua oon saanut rikki, kerran heitossa säheltäessä ja kerran pohjaravisteluissa. Omaan piikkiin siis kumpikin.
Avatar
Braven
Viestit: 826
Liittynyt: 06:37:28 30.03.2009
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Re: jigivapa

Viesti Kirjoittaja Braven »

Eipä ole kalastaessa yhtään katkennut. Ovenkarmiin kerran UL vapa.
vilpoh
Viestit: 44
Liittynyt: 06:53:25 11.08.2009

Re: jigivapa

Viesti Kirjoittaja vilpoh »

Mulla on kanssa tuo ghost ollut nyt kauden käytössä mitoissa 2x157 ja 1x198cm. Mielestäni paras vapa mitä tällä hetkellä Suomen markkinoilla on tuossa hintaluokassa. Vapa on varsin tunnokas ja toiminnaltaan sopivan napakka. Itse käytän vertikaalissa tuota lyhyttä mallia ja kuhan heittohommissa tuota pitkää mallia? Vavan heitto-ominaisuudet ovat todella mielyttävät, aihio toimii ja kahva on sopivan mittainen. Miinusta vavassa on omaan käteen tuo kahvamateriaali mutta se on makuasia. Itsellä on kalastuskäytössä myös muita yoshinoita, daiwaa ja savagee, mutta aihiolta omaan käyttöön tuo ghost on mieluisin
eakin
Viestit: 261
Liittynyt: 16:43:24 04.03.2010
Paikkakunta: Kuopio

Re: jigivapa

Viesti Kirjoittaja eakin »

Oiskohan jollain heittää vinkkiä n. 100€ vavoista hyrräkelalle veneestä jigaukseen (kuha ja ahven). Tällä hetkellä Jig In Pro, mutta voisi jonkin vähän herkemmän ja kevyemmän vielä kaveriksi hommasta. Suurinta osaa vavoista tuntuu olevan ainostaan avokelaversiona tarjolla.
eakin
Viestit: 261
Liittynyt: 16:43:24 04.03.2010
Paikkakunta: Kuopio

Re: jigivapa

Viesti Kirjoittaja eakin »

Eikö löydy kellään mitään vinkkejä jigivapoihin hyrräkelalle? Onko Yoshinon lordi paljoa Jig In Prota parempi? Mites Berkleyn Ripple Pro, onko lisähinnan arvoinen? Onko Berkley Pulsesta kokemuksia?
Avatar
tco
Viestit: 202
Liittynyt: 10:24:39 23.04.2007
Paikkakunta: vantaa

Re: jigivapa

Viesti Kirjoittaja tco »

berkley ripple pro ja pulse, yoshino lord löytyy hyrrälle ja noista ripple pro menee kevyimmillä painoilla daiwan kanssa. pulse taas shimanon curadon kanssa. lordi on jääny varavavaks. kaikki kelpoja vapoja.
Avatar
raymond
Viestit: 127
Liittynyt: 09:23:55 04.06.2012
Paikkakunta: pirkanmaa

Re: jigivapa

Viesti Kirjoittaja raymond »

En kyllä ole kertaakaan saanut vapaa poikki heitossa / vastaiskussa.. ehkä kohdalle ei ole osunut tarpeeksi isoja kaloja? :roll:

Tarkoitus olisi hommata tulevalle kaudelle uusi setti ahvenen jigailuun. Heittäkäähän jotain vapasuosituksia. Veneestä jigailen ja jigipäät tyypillisesti 10g - 17,5g väliltä.


EDIT: ahvenkepeistä olikin jo keskustelu täällä http://www.kalamies.com/kalastus-keskus ... elle-39183
eakin
Viestit: 261
Liittynyt: 16:43:24 04.03.2010
Paikkakunta: Kuopio

Re: jigivapa

Viesti Kirjoittaja eakin »

Onkos porukalla millasia kokemuksia Abu Garcian Vendetta vavoista? Katselin Tackletourin arvosteluja ja pisti silmään että siellä hehkutettiin Vendettaa 80 dollarin hintaisena todellisena bargainina ja selvästi tuplasti kalliimpien vapojen veroisena. Tänään ostin Rialinnan poistokorista yhden 6-jalkaisen Vendetan 25 eurolla, eipähän ainakaan korkealta tipu ja menee varavapana matkassa. Mutta olisi ihan mielenkiintoista kuulla jonkin mielipiteitä, joka on kalastanut myös esim. Ripple Prolla tai paremmilla Yoshinon vavoilla, miten tuo pärjää niille? Suomenkielisiltä sivuilta aika vähän löyty juttua Vendetasta ja taitaa täällä kuitenkin olla eri mallit kuin rapakon toisella puolen.
Temppaelmeri
Viestit: 1007
Liittynyt: 09:11:43 18.10.2006
Paikkakunta: Mansesterin rajamailla

Re: jigivapa

Viesti Kirjoittaja Temppaelmeri »

Onkos poruka testannut noita ST. Croixin jigikeppejä? Kovasti kehusanoja saavat ainakin rapakon takaa..
Idiootit pitävät yllä järjestystä, nerot hallitsevat kaaoksen
Avatar
Braven
Viestit: 826
Liittynyt: 06:37:28 30.03.2009
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Re: jigivapa

Viesti Kirjoittaja Braven »

Temppaelmeri kirjoitti:Onkos poruka testannut noita ST. Croixin jigikeppejä? Kovasti kehusanoja saavat ainakin rapakon takaa..
Mulle on tulossa yhden palstalaisten tekemä jigikeppi. Jos lähtisin valmisvapaa ostamaan, se olis St. Croix, Dragon tai G. Loomisin uudesta IMX sarjasta. Noiden saatavuus Suomesta on vain tosi huono. Yksiosainen vapa maksaa 200€ pelkät rahdit jenkeistä.. :(
Temppaelmeri
Viestit: 1007
Liittynyt: 09:11:43 18.10.2006
Paikkakunta: Mansesterin rajamailla

Re: jigivapa

Viesti Kirjoittaja Temppaelmeri »

Joo mä hypistelin noita G.Loomiksen keppejä GoExpo messuilla. Toi NRX oli hävyttömän hyvän tuntunen (ja hintanen) Hommasin itselle ST.Croixin 6,6' Legend Eliten. Käyttökokemuksia ei vielä ole, mutta erinomaisen kevyeltä ja tunnokkaalta tuo tuntuu. Ja pitihän siihen kelakin sit hommata, 1000 FE Stella.. Katotaan nyt onko hintansa väärti..

Taitaa Simolla olla sormet pelissä sun jigikepin kanssa.. :)
Idiootit pitävät yllä järjestystä, nerot hallitsevat kaaoksen
Avatar
Braven
Viestit: 826
Liittynyt: 06:37:28 30.03.2009
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Re: jigivapa

Viesti Kirjoittaja Braven »

Temppaelmeri kirjoitti:Joo mä hypistelin noita G.Loomiksen keppejä GoExpo messuilla. Toi NRX oli hävyttömän hyvän tuntunen (ja hintanen) Hommasin itselle ST.Croixin 6,6' Legend Eliten. Käyttökokemuksia ei vielä ole, mutta erinomaisen kevyeltä ja tunnokkaalta tuo tuntuu. Ja pitihän siihen kelakin sit hommata, 1000 FE Stella.. Katotaan nyt onko hintansa väärti..

Taitaa Simolla olla sormet pelissä sun jigikepin kanssa.. :)
Sama mies. :)
Avatar
raymond
Viestit: 127
Liittynyt: 09:23:55 04.06.2012
Paikkakunta: pirkanmaa

Re: jigivapa

Viesti Kirjoittaja raymond »

Tuli ostettua 6'3" Berkleyn Pulse (5-20g). Vielä en ole kokeilemaan ehtinyt mutta vaikuttaisi just sopivalta ahvenelle.
River
Viestit: 536
Liittynyt: 19:25:25 13.04.2007

Re: jigivapa

Viesti Kirjoittaja River »

Hypistelin kaupassa Fenwickin kaksiosaista, 6,5 jalkaista ja 7-28 g suosituksella olevaa jigivapaa, ja vaikutti aika mukavalta.
Avatar
jagge86
Viestit: 1347
Liittynyt: 20:43:29 26.03.2008
Paikkakunta: Kangasala

Re: jigivapa

Viesti Kirjoittaja jagge86 »

eakin kirjoitti:Eikö löydy kellään mitään vinkkejä jigivapoihin hyrräkelalle? Onko Yoshinon lordi paljoa Jig In Prota parempi? Mites Berkleyn Ripple Pro, onko lisähinnan arvoinen? Onko Berkley Pulsesta kokemuksia?
On, lordi on selkeästi parempi kuin jig'n pro.
Ripple pro taas on IMO aika saman tyylinen kun jig'n pro, eli painava ja kanki, sopis mun mielestä paremminkin hauki vavaks kun kuhalle, tai sit mun kuhat vaan on keskimäärin liian pieniä... :mitaviddua:
Olis ripple pro ylimääräsenä haspelimalli jos joku tommosen haluaa, HALVALLA.
Tosissaan muttei totisesti.
Avatar
tco
Viestit: 202
Liittynyt: 10:24:39 23.04.2007
Paikkakunta: vantaa

Re: jigivapa

Viesti Kirjoittaja tco »

jagge86 kirjoitti:
eakin kirjoitti:Eikö löydy kellään mitään vinkkejä jigivapoihin hyrräkelalle? Onko Yoshinon lordi paljoa Jig In Prota parempi? Mites Berkleyn Ripple Pro, onko lisähinnan arvoinen? Onko Berkley Pulsesta kokemuksia?
On, lordi on selkeästi parempi kuin jig'n pro.
Ripple pro taas on IMO aika saman tyylinen kun jig'n pro, eli painava ja kanki, sopis mun mielestä paremminkin hauki vavaks kun kuhalle, tai sit mun kuhat vaan on keskimäärin liian pieniä... :mitaviddua:
Olis ripple pro ylimääräsenä haspelimalli jos joku tommosen haluaa, HALVALLA.
mitäs mallia ripplestä kokeilit? mulla on hyrrällä muistaakseni 5-21 ja se ei ole todellakaan liian jäykkä. tuostahan on olemassa 7-28.
Avatar
jagge86
Viestit: 1347
Liittynyt: 20:43:29 26.03.2008
Paikkakunta: Kangasala

Re: jigivapa

Viesti Kirjoittaja jagge86 »

Juurikin se 5-21
Tosissaan muttei totisesti.
Avatar
Sostakovits da Silva
Ilmo Tampio Lounasheimo
Viestit: 8464
Liittynyt: 13:21:01 27.04.2005
Paikkakunta: Urpoland-Penninpyörittäjien kylä

Re: jigivapa

Viesti Kirjoittaja Sostakovits da Silva »

Mitäs ootta mieltä tästä DD(depaul desing) jigmate-jigivavasta, 185 cm/7-24 g avokelavapa.
http://www.sissos.fi/tuote/depaul-desin ... 011652341/
Wanderlei César Da Silva. Raha ei tee onnelliseksi, mutta se rauhoittaa hermoja.
Vastaa Viestiin