Kalojen käsittely, vapautusohjeet, SHS

Alueen säännöt
Täällä keskustellaan kaikesta säähän, kalastonhoitoon, kalojen suojeluun, kalatalouteen, kalastuslakiin ja kalastusasetuksiin, ympäristöön ja luonnonsuojeluun jne liittyvistä asioista.
Kunnostus-uutiset - Kalamies.com foorumin yleissäännöt
muupeli79
Viestit: 649
Liittynyt: 19:00:25 25.10.2008

Re: Kalojen käsittely, vapautusohjeet, SHS

Viesti Kirjoittaja muupeli79 »

Kannattaa muistaa missä nuo kalat elää, ei noissa oloissa ihan pienestä henki lähde. Enemmän tuhoa aiheuttaa moottoriveneet jne. Mutta hyvä tietenkin hyvä tarkoitus.
Näistä keskusteluista tulee vaan mieleen piiperöt, jotka muka "suojelevat" elukkaa, mutta unohtavat mikä sille elukalle on tärkeintä, se elinympäristö.
Enkä itse ole mikään ympäristöihminen, tiedostan vaan oman toimintani.
If jesus had a gun, he would still be alive today.
Avatar
Veenpoika
Viestit: 1
Liittynyt: 00:20:59 02.01.2014

Re: Kalojen käsittely, vapautusohjeet, SHS

Viesti Kirjoittaja Veenpoika »

Olen seurannut tätä keskustelun kaltaista oikeaoppisuuden tulvaa ja miettinyt haluaako aloitteleva kalamies, mökkipena ja -päivi, ikänsä kaikki kalat tappanut ryhtyä vapauttamaan kalojaan kalakantojen, tai valikoivan kalastuksen nimissä?

On suorastaan uskomatonta, että jokaisesta hyvästä työstä saadaan lopputulemaksi "Väärin sammutettu"? Viimeisimpänä nimim. Tupen kauden avaus joka lynkattiin yksilön halusta ja oikeudesta punnita ja kuvata kalasaaliinsa. Huonot kuvat ja väärä punnitustapa. Yhtälailla yksilöllä olisi oikeus hoitaa asia pohjoisen tyyliin ilman hienouksia, jänkälle, tai molokkiin.

Salo mainitsi muutamalla sanalla heidän saamastaan kohtelusta vapautettujen ahventen ja kuhien suhteen. Samaa saivat osakseen 2000 luvun alussa monet haukimiehet jotka ilmoittivat julkisesti vapauttavansa suuret yksilöt. Osa näistä oli ilmeisesti myös perustamassa Suomen haukiseuraa? Ehkä, tai todennäköisesti suurien haukien vapauttaminen olisi saanut myötätuulta muutakin kautta, mutta paljon myöhemmin ja hitaammin. Kuinka ruusuista mahtoi olla puhuminen haukien ja niiden olemassaolon puolesta? Melko helppoa on nyt kertoilla ikean pussin saumojen vaarallisuudesta tai retkipatjojen pakollisuudesta? (kts. aloitusrivit)

Omasta mielestäni olisi paljon hienompaa että joku vapauttaisi edes kerran ylimääräisen saaliinsa jos mahdollista, ja ehkä joskus yhden suurista kaloistaan. Jos se oikea tapa vaatii matot ja muut hienoudet niin halko on edelleen halvin ja helpoin tapa vapauttaa kala, tuskistaan.
Avatar
vlasek
Provoileva muskelipökiö
Viestit: 13103
Liittynyt: 00:09:58 02.09.2007
Paikkakunta: Träshscandal

Re: Kalojen käsittely, vapautusohjeet, SHS

Viesti Kirjoittaja vlasek »

Näistä keskusteluista tulee vaan mieleen piiperöt, jotka muka "suojelevat" elukkaa, mutta unohtavat mikä sille elukalle on tärkeintä, se elinympäristö.
Enkä itse ole mikään ympäristöihminen, tiedostan vaan oman toimintani.
Tarkoittaaks tuo sitä, että vaikka tiedostais tekevänsä väärin, mutta kun tekee sen lain puitteissa, ni mitään ei tarvitse parantaa? En itseasiassa minäkään ole ollut, mut kalastus ehkä avas jotain portteja ja ajatuksia, jotka ei kaikilta osin ehkä istu vallitseviin mekanismeihin, joiden suunta näyttää vahvasti viettävän dystopian pariin.

Ja varmasti on pyyntimiehiä, jotka vapauttaa, joille sinällään on yhdentekevää golffaako talissa, vai kaatopaikalla näin vertauskuvainnollisesti. Ei se sinällänsä ole potista pois, eikä se kait tuon suojelukäsitteen ulkopuoliseksi jää, vaikka ajatus ei jonkun roskankerääjän kanssa olesikaan ihan täysin yksissä.

Harvemmin ihmiset, jotka lahjoittaa rahaa Afrikkaan hyväntekeväisyyteen pohtii sitä, että se miks niitä keräyksiä järjestetään johtuu meistä ja meidän teoista. Mut ekse ole silti parempi, ku ei mitään?

Hauen pahimmat uhat rannikolla on sellaisia, joille on haasteellista voida hirveesti muuta, ku kalastaa valikoiden, tai vapauttaen ja käyttäytyen ympäristön kantilta mahdollisimman soveliaalla tavalla. Imo at least.
Omasta mielestäni olisi paljon hienompaa että joku vapauttaisi edes kerran ylimääräisen saaliinsa jos mahdollista, ja ehkä joskus yhden suurista kaloistaan. Jos se oikea tapa vaatii matot ja muut hienoudet niin halko on edelleen halvin ja helpoin tapa vapauttaa kala, tuskistaan.
Mulle on jääny vähän semmonen käsitys, että kalan vapauttaminen ei välttämättä tarvitse kovinkaan kummoisia lisävarusteita. Voin olla toki väärässä?
"Jävla skogsfinnar, flytta tillbaka till mongoliet
Avatar
kotiainen
Kilpakaappijuoppo
Viestit: 1669
Liittynyt: 10:21:34 09.09.2010
Paikkakunta: V L K
Viesti:

Re: Kalojen käsittely, vapautusohjeet, SHS

Viesti Kirjoittaja kotiainen »

vlasek kirjoitti:Harvemmin ihmiset, jotka lahjoittaa rahaa Afrikkaan hyväntekeväisyyteen pohtii sitä, että se miks niitä keräyksiä järjestetään johtuu meistä ja meidän teoista.
Mitä helvettiä? röpesin

On mulla helppoo ku "omat vedet" on reheviä, hauet pieniä ja lohikalat istukkaita..
Sata vapaa vedossa!
Avatar
Staskiewicz
Viestit: 303
Liittynyt: 15:58:59 29.09.2010
Paikkakunta: Turku

Re: Kalojen käsittely, vapautusohjeet, SHS

Viesti Kirjoittaja Staskiewicz »

Eilen itellä iso kala pyöri kellurenkaassa liplockissa, renkaan ulkopuolella vedessä. Sit se rupes meuhaamaan. Päästin irti nopeasti, ettei olis mammalla menny posket vituralleen. Ihminen on ahne ja välillä on ihana huomata, että ihan kaikessa en ole. Ensi kerralla kun rupee meuhaamaan niin päästän irti myös. Hyvälle tuulelle tulin, vaikka en kuvaa saanutkaan tai muuta todistusaineistoa. Haavissa se tietenkin olisi tippunut takaisin haaviin, mutta jokainen kelluja tietää että haavia ei kellurenkaaseen saa.
Kuka pelkää mustaa miestä?
Coregonus
Viestit: 358
Liittynyt: 15:39:09 19.08.2010
Paikkakunta: Kaarina

Re: Kalojen käsittely, vapautusohjeet, SHS

Viesti Kirjoittaja Coregonus »

Staskiewicz kirjoitti:Eilen itellä iso kala pyöri kellurenkaassa liplockissa, renkaan ulkopuolella vedessä. Sit se rupes meuhaamaan. Päästin irti nopeasti, ettei olis mammalla menny posket vituralleen. Ihminen on ahne ja välillä on ihana huomata, että ihan kaikessa en ole. Ensi kerralla kun rupee meuhaamaan niin päästän irti myös. Hyvälle tuulelle tulin, vaikka en kuvaa saanutkaan tai muuta todistusaineistoa. Haavissa se tietenkin olisi tippunut takaisin haaviin, mutta jokainen kelluja tietää että haavia ei kellurenkaaseen saa.

=D>

Saattaa olla että sait jopa paremman mielen, kuin jos olisit saanut normaalisti punnittua ja kuvattua.

Itse olen saanut enkkahaukeni ahvenia jigatessa, irtosi jigistä haavissa. Puntari olisi ollut jossain takapenkin alla kanoottisäkissä. Päästin kalan takas nostamatta edes haavia vedestä. Tiedän itse saaneeni kalan, ja minulla on siitä mielessä hyvä muisto ja fiilis. Oletettavasti kalakin on kunnossa. Ei se mikään SE-kokoinen mörkö ollut, mutta ihan kivan kokoinen iso hauki kuitenkin.
Avatar
vlasek
Provoileva muskelipökiö
Viestit: 13103
Liittynyt: 00:09:58 02.09.2007
Paikkakunta: Träshscandal

Re: Kalojen käsittely, vapautusohjeet, SHS

Viesti Kirjoittaja vlasek »

kotiainen kirjoitti:
vlasek kirjoitti:Harvemmin ihmiset, jotka lahjoittaa rahaa Afrikkaan hyväntekeväisyyteen pohtii sitä, että se miks niitä keräyksiä järjestetään johtuu meistä ja meidän teoista.
Mitä helvettiä? röpesin

On mulla helppoo ku "omat vedet" on reheviä, hauet pieniä ja lohikalat istukkaita..
Apassit ja latinokko siellä on käyny hämmentämässä? :)
"Jävla skogsfinnar, flytta tillbaka till mongoliet
Avatar
Jawa
Viestit: 869
Liittynyt: 14:33:42 05.05.2008
Paikkakunta: Kouvola

Re: Kalojen käsittely, vapautusohjeet, SHS

Viesti Kirjoittaja Jawa »

vlasek kirjoitti:
Apassit ja latinokko siellä on käyny hämmentämässä? :)
Jospa ei sotkettaisi tätä näillä ORJALAIVOJEN TERVA-jutuilla... Avaa paskanjauhantaan topic niin setä tulee kertomaan ikäviä totuuksia.

Pari vuotta sitten tuli hankittua iso kumihavashaavi ja se on kyllä helpottanut isompien kalojen käsittelyä paljon. Punnituskin hoituu hyvin kala haavissa. Itekseen kalastellessa en yleensä ota kalaa pois haavista edes kuvaa varten. Liplock-otetta en ole lähtenet opettelemaan kun saan isoja kaloja vain harvoin ja vähän arastelen käden työntämistä hauen hampaiden/koukkujen ulottuville. Paljon parjattua pyörimätöntä boga-kopiota tulee joskus käytettyä pienempien kalojen kanssa ja sekin on pirun hyvä apuväline koukkujen irrottamisen nopeuttamiseksi, sopivasti käytettynä. Pitänee ostaa aito kunhan eksyy niitä myyvään kauppaan.
Nipa ja Asalo ovat mun mielestä oikeassa siitä miten isojen kalojen vapauttamista pitäisi viedä eteenpäin ei niin aktiivisten kalastajien keskuuteen. Väärin sammutettu huutelu saa karvat pystyyn keneltä tahansa.
Hyvän väittelyn tunnistaa humanistin itkusta.
Avatar
sws
Viestit: 261
Liittynyt: 16:08:49 20.04.2007
Paikkakunta: halikko

Re: Kalojen käsittely, vapautusohjeet, SHS

Viesti Kirjoittaja sws »

tänä(kin) vuonna olen joutunut pamputtamaan useamman kalan, joka on aikaisemman ceeärrääjäm takia saanut runtua ja menettänyt saalistuskyvyn, joukossa on ollut sekä liplockaamalla hajoitettuja leukoja kuin mädäntynyt boga(kopion!) tekemä reikä.
Kavereiden kanssa ollaan nyt useampi vuosi käytetty veneessä kumihaavia, jolla kalan koppaaminen,punnaus ja mittaus käy sairaan nopeasti ja kätevästi. Renkailessa pienemmät kalat koitan ravistaa irti koskematta ja isommat sitten liplockilla haarojenväliin haltuun, perho irti ja kala liplockissa kyljellään tai maha ylöspäin vedessä pitäen matalampaan veteen dokumentointia varten.
Niin kauan kuin näen hyvinvoivien haukien kyljissä verkonjälkiä ja raatelujälkiä en ymmärrä jeesustelua jostain ikeakasseista, jäähän sitä limaa käsiinkin ja haavin, perkele :bigboss:
Team hellhauki
pikepetteri
Viestit: 928
Liittynyt: 08:04:42 10.09.2013

Re: Kalojen käsittely, vapautusohjeet, SHS

Viesti Kirjoittaja pikepetteri »

Jyrikuu kirjoitti:
Jepujee... Edelleen kasapäin Bogalla kaloja nostaneena, en ole onnistunut hajoittamaan niillä yhtäkään kalan leukaluuta vuosien saatossa... Mutta eihän se voi paikkaansa pitää, jos "haukipetteri" toisin sanoo... Touh
Sinähän et nää omassa touhussasi mitään väärää vaikka tekisit miten.
Se on Jykällä sellainen röntgen katse että näkee miten hauen leuka käyttäytyy Bogalla ja vahinkoa ei ole koskaan tapahtunut. Kuu-ukotkin uskoo.
Moraali on kaukana jos ei osaa edes keskustella asioista ilman vittuilua.
Jos pääasiallinen kalastuksen harrastus on C&R niin ainakin omalla kohdalla pyrin minimoimaan kalan käsittelyssä aiheutuvat vahingot.


Veenpoika on pihalla kuin tamppoonin naru.
Valikoiva kalastus on ihan normi mökki-Penan touhua jos noudattaa alamittoja. Harvempi muuten ruokaa alkaa tekemään 30cm hauen tumpista vaan se päästetään takaisin, jo tämä on valikoivaa kalastusta. Toki monella ahneus iskee ja pakastin ladataan täyteen tai kompostiin kannetaan täytettä.


Mitä tulee tupen toimintaan niin kuvien laadusta ei kai kukaan valittanut tai kommenttia antanut. Ihan vaan vittuilematta ehdotin parempaa punnituspussia ja painimattoa.
Toki kun kyseessä on tunnettu C&R harrastaja luulisi välineiden olevan edes hieman kalaystävällisemmät. Nythän veneestä sellaiset löytyikin.
Sen verran tuolla vesillä tulee käytyä että noita pohjassa makaavia raatoja on aika paljon tullut nähtyä ja muutamaa tutkailtuakin. C&R kalastus on toki valikoivaa, mutta kalastaja ei kyllä osaa 100% varmuudella sanoa että kala selviytyy 2 päivää pidempään. Pari leukavaurioista on saaliiksi tullut ja molemmilla alaleuassa keskellä märkivä plotti sekä suupielessä plotti. Parisen iskukoukun vaurioittamaa jne.
Avatar
Aavikkosammakko
PaMu "the Hand" Henry
Viestit: 3524
Liittynyt: 18:10:19 13.12.2005
Paikkakunta: Mansesteri
Viesti:

Re: Kalojen käsittely, vapautusohjeet, SHS

Viesti Kirjoittaja Aavikkosammakko »

En itse ole C&R-kalastaja minkään lajin suhteen noinniinku lähtökohtaisesti, mutta mielenkiintoista keskustelua, ja kommentoin myös omalta osaltani.

Mielestäni aiemmin on tullut hyvin ilmi valikoivan kalastuksen lähtökohtainen kannatus, mm. nimimerkillä Asalo kertoi seuraavaa;
"Eräs pilkkijä vei ämpärissä ison ahvenen kotiin ja piti sitä joitain tunteja vesi saavissa ja sen jälkeen kävi laskemassa ahvenen takas lampeen. Ehdottomasti vain kehuin hänen toimintaansa. Tälläisesta just syntyy se ajatus, että ne voi myös vapauttaa ja alkaa kunnioitus isompiin yksilöihin."

Luulen, että tästä on paljolti kysymys - kuinka herättää valikoivan kalastuksen ajatusta kanssakalastajissa. Mielestäni Asalon näkemys asiassa on erittäin asiallinen.

Sen sijaan se, että ns. "nimimiehet" saavat palautetta C&R-välineistöstä ja -tavoista, on vain ajan kysymys. On tietysti vaikea kategorisoida ketään nimimiehiksi jne., mutta esim. palstalla paljon rapsaavat saanevat varmasti tietty mainetta, ja täten heiltä odotetaan ehkä hieman enemmän kuin muilta. Näin ollen alkaa helposti väittely mikä on oikein, mitä tyyliä kukin käyttää - kuten nyt on nähtykin. Tämä on sitä pidemmälle vietyä C&R-hommaa, jossa yksityiskohdat otetaan tarkempaan tarkasteluun. Mielestäni ihan luonnollinen kehitys, aivan samaahan tapahtuu muunkin kalastuksen ja vaikkapa välineistön suhteen kun harrastus etenee. Eli toisessa päässä on jo voitto siinä, että kala lasketaan ylipäänsä takaisin veteen elävänä, ja toisessa päässä kaivataan jo tutkimustietoa oikeista vapautusmenetelmistä.

Kaikenkaikkiaan keskustelu aiheen ympärillä on positiivista, kunhan se jätetään vain aiheen ympärille, ei henkilöiden. Kuten sanottua, yhdyn mielestäni nimim. Asalon näkemykseen (jos sen oikein tulkitsen) siitä, että tärkeintä on "istuttaa" kanssakalastajiin valikoivan kalastuksen näkemys - tämän jälkeen yksilöt jatkavat matkaansa omilla poluillaan, toivon mukaan kasvaen kestävän kalastuksen periaatteiden mukaisesti. Kukaan meistä ei ole sillä saralla täydellinen, mukaanlukien allekirjoittanut.

Edit: pientä muokkausta ja vähän lisäystä tekstiin
Viimeksi muokannut Aavikkosammakko, 10:35:45 06.01.2014. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
** Näsijärven Lohikalayhdistys **
http://www.nasijarvi.fi/
Avatar
Samthefisherman
Viestit: 2817
Liittynyt: 21:16:30 07.10.2005
Paikkakunta: Vantaa-Savonlinna

Re: Kalojen käsittely, vapautusohjeet, SHS

Viesti Kirjoittaja Samthefisherman »

pikepetteri kirjoitti:Moraali on kaukana jos ei osaa edes keskustella asioista ilman vittuilua.
Tuota kun pitäisit myös itse ohjenuorana...
Avatar
Haukkivesku
Viikonloppusavolainen
Viestit: 4968
Liittynyt: 17:10:08 26.04.2005
Paikkakunta: hellsinki
Viesti:

Re: Kalojen käsittely, vapautusohjeet, SHS

Viesti Kirjoittaja Haukkivesku »

Oman kalastukseni koen pääsääntöisesti puhtaaksi pyydystä ja päästä kalastukseksi.
Toki kesällä tulee käytettyä osa saaliista myös ruoanvalmistukseen, jossa yleensä
toteutan valikoivaa kalastusta. Toki jos tarkoituksella haetaan ruokakalaa niin joskus se osuu
myös rosvo sektoriin.

Mutta omalta osaltani kalapäiviä tulee paljon, eteenkin kesäisin. Mitenkään en pysty
itseäni asettamaan vastuulliseksi ”valikoivaksi kalastajaksi”. Tiedän olevani pyydystä ja päästä kalastaja.

Enkä henkilökohtaisesti usko että kovin monikaan aktiivinen hauenkalastaja pystyy itsestään puhumaan
valikoivana kalastajana…toki saattaa olla mediaseksikästä ja toimintansa suojelemista puhumalla
niin mutta toiminta vesillä on tyysti toinen, uskoisin.

Tää tarkoittaa myös sitä että haukeen kohdistuva kalastuspaine on kova. Toki olisi kiva tietää
numeerisesti jotain arvioita kuinka paljon meitä paljon kalastavia on suhteessa koko
kalastavaan massaan. Mökkikalastajien takaisin viskaamat hauet ei tässä vapautusasiassa mun
mielestäni ole merkittävät (suhteessa kalastettuihin kaloihin).

Suurimman haitan kalojen vahingoittumisesta aiheuttaa aktiivi kalastajat.
Toki meillä on keinot minimoida noita vahinkoja mutta silti me niitä aiheutetaan.

Jos kohtuullista järkeä käyttää niin vapautus on pikkuosa kalan stressistä, vahingoittumisesta…etc.
Jotenkin oletus on että kalan vahingoittuminen alkaa siitä kun kala on saatu veneeseen…
Mä näen ton hiukan höpöhöpönä sillä tartutuksesta veneeseen on pitkä matka…
Koukut kiinni osittain kalan sisäpuolella, osa koukuista ulkopuolella…

Kyllä mä näkisin tärkeimpänä kalan kannalta väkäsettömät koukut, ehkä jopa yksihaaraiset.
Toki se asettaa kalastajan uudellaiseen tilanteeseen jossa olisi hiukan pohdittava omaa
käyttäytymistään….
"En minäkään ole aina oikeassa, mutta silloinkin muut ovat enemmän väärässä."
pikepetteri
Viestit: 928
Liittynyt: 08:04:42 10.09.2013

Re: Kalojen käsittely, vapautusohjeet, SHS

Viesti Kirjoittaja pikepetteri »

Samthefisherman kirjoitti:
pikepetteri kirjoitti:Moraali on kaukana jos ei osaa edes keskustella asioista ilman vittuilua.
Tuota kun pitäisit myös itse ohjenuorana...
Voi kun osaisit osallistua keskusteluun jopa aiheeseen liittyvillä kommenteilla.
Olitkos muuten se niistä kahdesta joka osaa vain kirjoittaa? Eikös se teidän ammatissa ole pari mukana sen takia kun toinen osaa kirjoittaa ja toinen lukea?
Ja tämä oli Jyrikuuta lainaten "diplomaattinen" kommentti.
Avatar
Royal Trude
Koko Kansan Tenaleidi
Viestit: 15175
Liittynyt: 20:17:16 06.11.2005
Paikkakunta: Espoo, Tuusula, Keminmaa
Viesti:

Re: Kalojen käsittely, vapautusohjeet, SHS

Viesti Kirjoittaja Royal Trude »

jaruilun piti loppua autsz

Toleranssi kaikkia off-topikkilaisia kohtaan on nyt tosi matalalla tämän topikin osalta. Oon tipattomalla, joten pitäkäähän varanne, saatan suuttua....


Pysykää asiassa älkääkä vittuilko toisillenne autsz
Piiloteksti
Suomi on suuri sukkahousumaa
Avatar
Samthefisherman
Viestit: 2817
Liittynyt: 21:16:30 07.10.2005
Paikkakunta: Vantaa-Savonlinna

Re: Kalojen käsittely, vapautusohjeet, SHS

Viesti Kirjoittaja Samthefisherman »

pikepetteri kirjoitti:
Samthefisherman kirjoitti:
pikepetteri kirjoitti:Moraali on kaukana jos ei osaa edes keskustella asioista ilman vittuilua.
Tuota kun pitäisit myös itse ohjenuorana...
Voi kun osaisit osallistua keskusteluun jopa aiheeseen liittyvillä kommenteilla.
Olitkos muuten se niistä kahdesta joka osaa vain kirjoittaa? Eikös se teidän ammatissa ole pari mukana sen takia kun toinen osaa kirjoittaa ja toinen lukea?
Ja tämä oli Jyrikuuta lainaten "diplomaattinen" kommentti.
Jarulla on nyt ilmeisesti jotain vanhoja kaunoja mulle...Jaru/Salmo78/isopepehän lienee olet? Mutta en lähde asiattomuuksiin mukaan...
Avatar
Varaani
Viestit: 1885
Liittynyt: 07:24:34 11.05.2005
Paikkakunta: Saari

Re: Kalojen käsittely, vapautusohjeet, SHS

Viesti Kirjoittaja Varaani »

Ohi aiheen, mutta:

minun paatissa otti yli 5kg kuha niin pahasti täppiä syksyllä väsytyksessä että piti antaa pappia.
Kaveri punnersi enkkakalaansa liian löysällä vavalla ja liian löysällä jarrulla (ei jarulla) melko pitkään.

Kala kumihavaksisella haavilla kyytiin, nopea mittaus ja pari valokuvaa - pitkään koitin elvytellä, ilman tulosta.
Kala otettiin noin 8 metrin syvyydestä, ilma ei ollut kuuma, ei paneroitu veneen pohjalla, eikä verivuotoja havaittu tms. Oli todella harmillista, mutta toivottavasti kaveri sai hyvän uunikuhan.

Eli itse olen kuhan kanssa nopean ylösoton kannalla ja yli 10 metrin syvyydestä en itse enää pois päästettäviä kuhia kalasta. Niitä ja ruokakalaakin löytyy matalempaa.

Sama huomio itsellä on tuon syvemmästä napattujen kuhian kanssa, että kun ne hiukan vauhtia antaen päästää pää edellä veteen, lähtevät huomattavasti vikkelämmin sinne syvyyksiin.

Pääosin hyvää keskustelua; jatkakaa. Kaikilla meillä on varaa miettiä toimintaamme kalojen kanssa. Erityisen hyvä postaus oli tuo kuva putsatuista hauen leukaluista. Jokainen voi vetää omat johtopäätöksensä.
I am the lizard king, I can do anything!
Avatar
Jyrikuu
Viestit: 2119
Liittynyt: 20:15:36 13.07.2006
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Kalojen käsittely, vapautusohjeet, SHS

Viesti Kirjoittaja Jyrikuu »

pikepetteri kirjoitti:Ja tämä oli Jyrikuuta lainaten "diplomaattinen" kommentti.
Tuossa on yhtä paljon diplomatiaa (ja ymmärrystä), kuin P-Korean valtakunnallisessa "arvostetun johtajan" itsenäisyyspäivän puheessa.

Ja sit asiaa... Jotain asioita vaan tietää ilman röntgeniä (ja noita kuuluttamiasi kuu-ukkoja). Ihan vaan perstuntumalla/kokemuksella näkee ja tuntee, miten leuka käyttäytyy... Valitettavasti pettäneen leukaluun tuntee erinomaisesti. Ja miksi helvetissä mun pitäisi nähdä omissa touhussa mitään "väärää"???? Puutteita saatan ajoittain havaita, mutta väärä on aika vahva tulkinta - jopa teikäläiseltä...?

Ja mitä tuolla aiemmin puhuttiin tulehduksista ja märkimisistä, niin se on kyllä luonnon omaa karsintaa sittemmin, jos kala esim. pieneen Bogan aiheuttamaan reikään kuolee... Ihan kuriositeettina; Niin tylyjä "kutukolhuja" näkee kalojen kyljissä keväisin, että jos Bogan aiheuttama reikä märkii, niin se kala ei kudusta tule selviämään. No ehkä tuossa nyt oli mutua aikas lailla - myönnetään...

Voin tässä tapauksessa myös todeta haukipetterille, että valitettavasti sun kompetessi ei riitä mua vakuuttamaan, että olisit se kenen neuvoja/osaamista tässä alkaisin kuuntelemaan. Aikas monen muun kanssa asiasta keskustelen varsin mielelläni, mutta meikäläisen vinkkelistä sinä edustat pääsääntöisesti ignoorattavaa höpöhöpöjeesustelu-osastoa... Eli lähtökohtaisesti sun pitää puhua kyllä pirun fiksuja, jotta edes jaksaisin tulkita niitä asialliseksi keskusteluksi. Sorry nyt vaan... 8-)

Edit:
Ja pikepetteri voisi kans tehdä oikeasti ison palveluksen ja ignoorata mut yhtä lailla - kun ei mahduta samaan pöytään/ajatusmaailmaan, niin ollaan ihan omillamme. Mä en todellakaan kaipaa sulta mitään ja olen vakuuttunut, että et myöskään sinä minulta. (Ja jos nyt jostain kumman syystä haluat kuitenkin vielä keskustella asiasta tarkemmin, niin mulle voi lähettää yyveetä. Voidaan säästää kaikki muut tältä eipäs-juupas-bulshit-höpöhöpö-humpalta.
Haukihemmon höpinöitä... www.jyrikuu.fi
Avatar
Ihis
Viestit: 420
Liittynyt: 23:37:12 11.12.2006
Paikkakunta: Laru

Re: Kalojen käsittely, vapautusohjeet, SHS

Viesti Kirjoittaja Ihis »

Kun katsoin tuota uusinta Fly vs Jerk pätkää niin sielläkin tekijämiehet päästivät noita normihaukia tuolla pääedellä jonkkaan -tyylillä. Itse en ole noin toiminut, mutta nätisti näytti kalat lähtevän näinkin uimaan.
http://www.youtube.com/watch?v=kuEiH3CqkIQ
Avatar
SMan79
Viestit: 153
Liittynyt: 22:02:25 29.11.2009

Re: Kalojen käsittely, vapautusohjeet, SHS

Viesti Kirjoittaja SMan79 »

Video: http://www.youtube.com/watch?v=YV5kuAYjujA

Kohta: 5:50 ja 8:08

:soo soo:
Avatar
Stickan
RantaruÅttalainen ojaharppi
Viestit: 8114
Liittynyt: 19:53:03 21.04.2005
Viesti:

Re: Kalojen käsittely, vapautusohjeet, SHS

Viesti Kirjoittaja Stickan »

Ukot ajaa kaikki samaa asiaa (haukien oikea käsittely) ja silti tukkanuottasilla.
Jos edes muistatte (osa varmaan ei edes syntynyt vielä), niin 80-90 luvulla ei tuollaisia
määriä 10kg haukia noussut Suomessa, vaikka kalastajia kuitenkin riitti. Kymppihauen saajaa
pidettiin 80-luvulla ihan oikeasti kovana ukkona. Nyt niitä alkaa olemaan joka ukolla plakkarissa.

Osasyyllisenä on varmasti teidän limanhalaajien vapauttamiset ja isommat uistimet (Vrt. Jerkit vs. sininen Krocodil). En osaa sanoa, kummalla on suurempi merkitys, mutta varmasti vapauttamisella ja vieheiden suuremmalla koolla on merkitystä. Suurhaukia tapettiin vapakalastajien toimesta vielä muutamia vuosia sitten ihan normaalina toimena, mutta kelkan suunta on muuttunut. Ja sen huomaa. Isoja kaloja saa yhä useampi.

Halailkaa toisianne siellä kaislikoissa ja vapauttakaa ne isot. Saatte varmasti hyvän mielen ja löydätte ehkä itsenne ja tulevan poikaystävänne...
Avatar
Samthefisherman
Viestit: 2817
Liittynyt: 21:16:30 07.10.2005
Paikkakunta: Vantaa-Savonlinna

Re: Kalojen käsittely, vapautusohjeet, SHS

Viesti Kirjoittaja Samthefisherman »

Stickan kirjoitti:Halailkaa toisianne siellä kaislikoissa ja vapauttakaa ne isot. Saatte varmasti hyvän mielen ja löydätte ehkä itsenne ja tulevan poikaystävänne...
Tuota olen kyllä miettinyt monesti...jos alkais homoksi. Olis panokaveri, ryyppykaveri, kalakaveri jne. samassa paketissa :? Mutta ei ole helppoa tällä iällä enää kääntyä :cry:
Avatar
Stickan
RantaruÅttalainen ojaharppi
Viestit: 8114
Liittynyt: 19:53:03 21.04.2005
Viesti:

Re: Kalojen käsittely, vapautusohjeet, SHS

Viesti Kirjoittaja Stickan »

Samthefisherman kirjoitti:
Stickan kirjoitti:Halailkaa toisianne siellä kaislikoissa ja vapauttakaa ne isot. Saatte varmasti hyvän mielen ja löydätte ehkä itsenne ja tulevan poikaystävänne...
Tuota olen kyllä miettinyt monesti...jos alkais homoksi. Olis panokaveri, ryyppykaveri, kalakaveri jne. samassa paketissa :? Mutta ei ole helppoa tällä iällä enää kääntyä :cry:
Reps! :D
Avatar
Haukkivesku
Viikonloppusavolainen
Viestit: 4968
Liittynyt: 17:10:08 26.04.2005
Paikkakunta: hellsinki
Viesti:

Re: Kalojen käsittely, vapautusohjeet, SHS

Viesti Kirjoittaja Haukkivesku »

Vitsi, kuka pesis pyykit?
"En minäkään ole aina oikeassa, mutta silloinkin muut ovat enemmän väärässä."
Avatar
Samthefisherman
Viestit: 2817
Liittynyt: 21:16:30 07.10.2005
Paikkakunta: Vantaa-Savonlinna

Re: Kalojen käsittely, vapautusohjeet, SHS

Viesti Kirjoittaja Samthefisherman »

Haukkivesku kirjoitti:Vitsi, kuka pesis pyykit?
Poikamieselämä opetti aikoinaan senkin :juu:
Vastaa Viestiin