Nelivetopaku
Alueen säännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
-
- Herr Doktor
- Viestit: 7038
- Liittynyt: 13:19:15 22.04.2005
- Paikkakunta: Privat område. Mene pois.
Nelivetopaku
Tarkoituksena olisi vaihtaa nykyinen crossoveri kahteen pirssiin, vaimolle kauppakassi ja itselle nelivetopaku. Käyttöalueeksi tulee veneen laskut/nostot/siirrot ja traktoripolkuja pitkin kelluntarengaspaikoille liikkuminen.
Kriteerit: Kolmen istuttava, neljällä pyörällä vetävä, mielummin enempi kuin vähempi maavaraa omaava, oikeus vetää hieman raskaampaakin venettä jarrullisella trailerilla eikä missään nimessä tuliterä muttei sentään ikäloppukaan. Kaikki muut speksit on toistaiseksi vielä auki.
Kiirettä ei hankinnalla ole ja jotain tiedonmurusia olen jo ronkkinut sieltä täältä mutta kiinnostaisi kuulla myös arvon persu.. anteeksi foorumilaisten mielipiteitä, plussia ja miinuksia. Hirveen montaa eri malliahan ei ole tarjolla, joten valinnanvaraa ei onneksi ole liikaa. Mitä merkki- malli- kone- yms suosituksia sekä havaintoja teillä noista nelivetopakuista löytyy? Tuli on vapaa!
Kriteerit: Kolmen istuttava, neljällä pyörällä vetävä, mielummin enempi kuin vähempi maavaraa omaava, oikeus vetää hieman raskaampaakin venettä jarrullisella trailerilla eikä missään nimessä tuliterä muttei sentään ikäloppukaan. Kaikki muut speksit on toistaiseksi vielä auki.
Kiirettä ei hankinnalla ole ja jotain tiedonmurusia olen jo ronkkinut sieltä täältä mutta kiinnostaisi kuulla myös arvon persu.. anteeksi foorumilaisten mielipiteitä, plussia ja miinuksia. Hirveen montaa eri malliahan ei ole tarjolla, joten valinnanvaraa ei onneksi ole liikaa. Mitä merkki- malli- kone- yms suosituksia sekä havaintoja teillä noista nelivetopakuista löytyy? Tuli on vapaa!
Jag fiskar. Pappa betalar. Samma på finska.
Re: Nelivetopaku
Umpipakuissa noita vaihtoehtoja ei kovin montaa ole, volkkari,mersu ja hiace taitaapi olla ainoot nelikot.
Hiacen maineen vähävikasena tietää varmaan kaikki, turboja näistä -07-> malleista on hajonnut, mutta takuuseen laittoivat mukisematta uuden. Tavallisella värillä maalatut tuppaa olemaan herkempiä ruostumaan mitä metalliväriset, takuu korvas kyllä uudelleen maalauksen. Tuommosia ongelmia on tässä 5v ja 160tkm aikana esiintynyt faijan -08 nelikossa. Ajomeluahan tuossa on sisällä jonkun verran, vaimennusmattoa lätkimällä senkin saa kuriin. 2000kg painosen kärryn saa laittaa perään.
Transportterista ei parin kk pitusta ajopätkää kummempia kokemuksia ole, joten kestävyydestä ei pysty mitään sanomaan, pienimmällä koneella laiska liikkumaan mutta nelikossa sitä ongelmaa ei ole, ajoasento oli itselle mieleinen, +190cm pituselle rupee olemaan jo vähän ahdas.
Jos maavaraa halajaa niin portteristahan on näitä seikel-varusteltuja malleja myyty, missä on korotukset ja isommat renkaat mutta tuppaavat olemaan aika harvinaisia suolaisen hankintahintansa takia.
Hiacen maineen vähävikasena tietää varmaan kaikki, turboja näistä -07-> malleista on hajonnut, mutta takuuseen laittoivat mukisematta uuden. Tavallisella värillä maalatut tuppaa olemaan herkempiä ruostumaan mitä metalliväriset, takuu korvas kyllä uudelleen maalauksen. Tuommosia ongelmia on tässä 5v ja 160tkm aikana esiintynyt faijan -08 nelikossa. Ajomeluahan tuossa on sisällä jonkun verran, vaimennusmattoa lätkimällä senkin saa kuriin. 2000kg painosen kärryn saa laittaa perään.
Transportterista ei parin kk pitusta ajopätkää kummempia kokemuksia ole, joten kestävyydestä ei pysty mitään sanomaan, pienimmällä koneella laiska liikkumaan mutta nelikossa sitä ongelmaa ei ole, ajoasento oli itselle mieleinen, +190cm pituselle rupee olemaan jo vähän ahdas.
Jos maavaraa halajaa niin portteristahan on näitä seikel-varusteltuja malleja myyty, missä on korotukset ja isommat renkaat mutta tuppaavat olemaan aika harvinaisia suolaisen hankintahintansa takia.
- Haukkivesku
- Viikonloppusavolainen
- Viestit: 4968
- Liittynyt: 17:10:08 26.04.2005
- Paikkakunta: hellsinki
- Viesti:
Re: Nelivetopaku
Transporter ja hiace hyviä molemmat
mutta maavaraa et kyllä saa kummastakaan.p
mutta maavaraa et kyllä saa kummastakaan.p
"En minäkään ole aina oikeassa, mutta silloinkin muut ovat enemmän väärässä."
Re: Nelivetopaku
Hiacelle ääni täältäkin se on aika pommin varma laitos.Tokihan on myös sitten toi pornstartterikin mutta mutta niissä on kaiken näköistä pientä ja isompaakin laittoa.Näitä seuranneena n.13 vuottta korjaamolla näkee aikas paljon tokihan sinne tulee vaan ne rikkinäiset autot,mutta niitä tuntuu riittävän
Re: Nelivetopaku
Heitän sivusta: mites esim Mitsun Pajero? Tommosen saa rekisteröityy työautoks aika pienellä vaivalla jollon verot on ihan mitättömät..
Re: Nelivetopaku
Ääni Pajerolle, sillä pääsee jo tosi mielenkiintoisiin paikkoihin jumiin Omassa pakuksi rekisteröidyssä on dieselvero n 95eur ja perusvero n 300eur vuoteen, vakuutuskin suht edullinen. Kunnossapito vaatii pientä harrastamista tai paksua lompakkoa. Gen 3 ja 4 (vm 99-06 ja 06 ->) osia ei pahemmin löydy Suomesta tarvikkeena. milneroffroad.com pelastaa.drwho kirjoitti:Heitän sivusta: mites esim Mitsun Pajero? Tommosen saa rekisteröityy työautoks aika pienellä vaivalla jollon verot on ihan mitättömät..
Oikeista nelivetopakuista ei ole kokemusta kuin Vitosta ja sitä en suosittelisi kuin Jutta Urpilaiselle. Pyyhkiytyisi typerä tekohymy naamalta korjaamolaskuja tutkiessa.
Edit. Kolmen hengen vaatimus unohtui. Double Cap Pick Up lavakatteella? Valikoimaa olisi paljon enemmän mitä umpipakuissa.
Hyvän väittelyn tunnistaa humanistin itkusta.
- E.N.Hääppönen
- IVRAN Saunabad
- Viestit: 5850
- Liittynyt: 18:38:19 05.09.2006
- Paikkakunta: Iivantiiran Ypykkä, kukkiva tölli.
- Viesti:
Re: Nelivetopaku
Meillä oli kaksi tuollaista peräkkäin, ensimmäisessä ei murheita lain joten vaihdettiin toiseen samanlaiseen. Ei olisi kannattanutJawa kirjoitti: Oikeista nelivetopakuista ei ole kokemusta kuin Vitosta ja sitä en suosittelisi kuin Jutta Urpilaiselle. Pyyhkiytyisi typerä tekohymy naamalta korjaamolaskuja tutkiessa.
Minkä nuorena oppii, sen vanhana taitaa unohtaa.
Re: Nelivetopaku
millanen olis mitsubishi delica? olis ainakin maavaraa...
Re: Nelivetopaku
Double cäbin hinta 5hlö mallina on vaan aika pirun suolanen kun siitähän tulee silloin henkilöauto, kun taakse lykätään penkki ja vyöt. En tiä onnistuisko rekisteröidä silleensä pakuksi että olis vaan yksi penkki takana, pakussahan saa olla max 3 istuinpaikkaa
Umpipakun ehdoton plussa on kyllä se että vavat saa lykättyä sisälle ilman että aina pitäis laittaa ne kahteen osaan.
Umpipakun ehdoton plussa on kyllä se että vavat saa lykättyä sisälle ilman että aina pitäis laittaa ne kahteen osaan.
-
- Herr Doktor
- Viestit: 7038
- Liittynyt: 13:19:15 22.04.2005
- Paikkakunta: Privat område. Mene pois.
Re: Nelivetopaku
Mielenkiintoisia vaihtoehtoja tullut esiin. Kiitos kaikille tähän menessä mielipiteensä esiin tuoneille. Umpipaku on kyllä juurikin kamarallin takia hankinnassa. Saa lastattua vavat, renkaat sun muut nopeasti ja huolettomasti kyytiin. Itse en aio edes yrittää korjailla tai laittaa menopeliä, ensinnäkin en osaa ja toiseksi ei tule olemaan siihen aikaa, kun sen syö varmuudella venekaluston huoltaminen.
Kyllähän Transportereissa ja Hiaceissa lienee henkilöautoa enempi maavaraa silti? Tuon Outlanderin maavara on mulle jo ihan tarpeeksi, en sitä enempää ymmärrä haluta edes. Eli jos sen verran saisi maavaraa ja neljä raapivaa pyörää niin siinä kaikki mitä tarvitsen.
Kyllähän Transportereissa ja Hiaceissa lienee henkilöautoa enempi maavaraa silti? Tuon Outlanderin maavara on mulle jo ihan tarpeeksi, en sitä enempää ymmärrä haluta edes. Eli jos sen verran saisi maavaraa ja neljä raapivaa pyörää niin siinä kaikki mitä tarvitsen.
Jag fiskar. Pappa betalar. Samma på finska.
Re: Nelivetopaku
Tonmonen, olisi paku ja maasturi samassa paketissa.
http://www.autotalli.com/vaihtoauto/320 ... s=1&page=1
http://www.autotalli.com/vaihtoauto/320 ... s=1&page=1
Re: Nelivetopaku
Siinä olis kaikki Mikeyn haluamat specsit. Eikä muuten jää kiinni huonompaankaan paikkaan Hivenen vaan on iäkäs...
http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/unimog/5986531
http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/unimog/5986531
Tars tehrä vissiin jotain...
Re: Nelivetopaku
Onkos noitten folkkareitten ja mersujen 4-veto ihan oikea ?
No, jokatapauksessa työmaalla on 4-vetofolkkareita pilvin pimein, aika uusia, ja onhan ne hyviä ajaa ja niillä vetelee kärryäkin tosta noin vain. Moottorit on näitä raakasti ahdettuja tehopakkauksia.
On myös yksi Hiace 4-vetopaku jollain "jakeluautovälityksillä" eli selkeästi tiheämmällä vaiheloodalla tai perällä. Vuosimalli 2000-luvun loppupäästä. Moottori on joku laiskanpuoleinen perusraksuttaja. Turbo siinäkin mutta tehoa otettu maltillisesti. Ajomukavuus yllättävän hyvä hiaceksi !
Työni takia tulee joskus talvela kiskottua isoa jarrukärryä jossa kuutisen sataa kiloa painoa lavalla. Vetomatkat satoja kilsoja / siirtymä.
Ja niin vain on että ekaksi katton onko Hiace saatavilla. Se menee läpi tuulten ja tuiskupalteitten kuin juna kärryn kanssa. Voimansiirron ominaisuudet takaa sen että ei ole ihan luistokytkimen varassa jos joutuu parkkeeraamaan auratun tiealueen ulkopuolelle. Ei folkkareittenkaan kanssa mitään sen kummempia ongelmia ole ollut, tietä pitkin nekin on menneet, mutta jotenki hiacen ratissa saa olla rennommin.
ps. Hiace on sitten sellainen pitkä, ei pätkä. Polttoaineen kulutus ? Folkkareilla se on lähes inhimillinen. 10-11 l/100 km. Hiacella "vähän" enemmän.
No, jokatapauksessa työmaalla on 4-vetofolkkareita pilvin pimein, aika uusia, ja onhan ne hyviä ajaa ja niillä vetelee kärryäkin tosta noin vain. Moottorit on näitä raakasti ahdettuja tehopakkauksia.
On myös yksi Hiace 4-vetopaku jollain "jakeluautovälityksillä" eli selkeästi tiheämmällä vaiheloodalla tai perällä. Vuosimalli 2000-luvun loppupäästä. Moottori on joku laiskanpuoleinen perusraksuttaja. Turbo siinäkin mutta tehoa otettu maltillisesti. Ajomukavuus yllättävän hyvä hiaceksi !
Työni takia tulee joskus talvela kiskottua isoa jarrukärryä jossa kuutisen sataa kiloa painoa lavalla. Vetomatkat satoja kilsoja / siirtymä.
Ja niin vain on että ekaksi katton onko Hiace saatavilla. Se menee läpi tuulten ja tuiskupalteitten kuin juna kärryn kanssa. Voimansiirron ominaisuudet takaa sen että ei ole ihan luistokytkimen varassa jos joutuu parkkeeraamaan auratun tiealueen ulkopuolelle. Ei folkkareittenkaan kanssa mitään sen kummempia ongelmia ole ollut, tietä pitkin nekin on menneet, mutta jotenki hiacen ratissa saa olla rennommin.
ps. Hiace on sitten sellainen pitkä, ei pätkä. Polttoaineen kulutus ? Folkkareilla se on lähes inhimillinen. 10-11 l/100 km. Hiacella "vähän" enemmän.
Lähetäämpä kattomaan mikä unohtu kotia
-
- Viestit: 37
- Liittynyt: 13:00:19 11.03.2011
Re: Nelivetopaku
Meillä ollut firman autona monta neliveto hiacea ja kerran oli folkkari, eikä sellaista enää tule. Esimerkiksi kun veti venettä ylös keväällä ja syksyllä niin soratie oli kuin perunapelto. Suti ja kierroksia piti olla paljon, kun taas hiace veti ylös kuin tyhjää vaan. Lisäksi sen vuoden aikana folkkarissa oli enemmän vikoja, kuin kaikissa hiaceissa yhteensä...
Re: Nelivetopaku
Hiace 4wd : hirveä ajettava, kaamea meteli kopissa, pellit karkaa, mutta kestää..
T5 transporttereitahan saa halvalla ja ihan syystä. Kohtalainen ajettava, mutta jos turboa vaihdetaan vähän väliä, niin...
MB: loistava ajettava ja hiljainen, mutta joissain yksilöissä näistä on vissiin ollut kaikki lastentaudit mitä voi kuvitella?
T4 Transportteria saa kunnon nelivedolla ja ilmastoinnilla ja noin 250tkm ajettuna noin 6-7k euroon. On vaan suhteellisen harvoin myynnissä. Ainakaan sellaista, jossa on kunnon pellit. Sanoisin, että T4:ssa on enemmän maavaraa kuin noissa muissa? Ja pohjapanssari on parin millin terästä, eikä muovia.
Itellä T4 FWD ja hyvin menee hangessa sekin. Jos rahaa olisi, niin ajaisin Mesellä.
T5 transporttereitahan saa halvalla ja ihan syystä. Kohtalainen ajettava, mutta jos turboa vaihdetaan vähän väliä, niin...
MB: loistava ajettava ja hiljainen, mutta joissain yksilöissä näistä on vissiin ollut kaikki lastentaudit mitä voi kuvitella?
T4 Transportteria saa kunnon nelivedolla ja ilmastoinnilla ja noin 250tkm ajettuna noin 6-7k euroon. On vaan suhteellisen harvoin myynnissä. Ainakaan sellaista, jossa on kunnon pellit. Sanoisin, että T4:ssa on enemmän maavaraa kuin noissa muissa? Ja pohjapanssari on parin millin terästä, eikä muovia.
Itellä T4 FWD ja hyvin menee hangessa sekin. Jos rahaa olisi, niin ajaisin Mesellä.
- karttuiivari
- Viestit: 724
- Liittynyt: 19:01:30 31.03.2005
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Re: Nelivetopaku
Osta poies tuo mun transportteri, se seisoo nyt tyhjän panttina pihalla. Kulukee kovvaa ja syöp vähän polttoainetta ja pesee monet "maasturit" vetohommissa.
http://www.tori.fi/koko_suomi?q=vw&cg=2 ... &l=0&md=th
http://www.tori.fi/koko_suomi?q=vw&cg=2 ... &l=0&md=th
- karttuiivari
- Viestit: 724
- Liittynyt: 19:01:30 31.03.2005
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Re: Nelivetopaku
Itsellä on ollut 3 kpl samanlaisia porttereita ja vikoja niissä on ollut kaksi, vesipumppu ja pakosarjan tiiviste. Tietenkin kuluvia osia on vaihdettu, jarrupaloja lamppuja ym. mutta ei yhtään nivelta ja ne ovat aina menneet katsastuksesta ekalla läpi.
Tuosta polttoaineen kulutuksesta sanoisin että maantiellä menee 7-8 l, peräkärry perässä 8-9 l.
Käsittääkseni tässä versiossa on lyhyempi ykkönen, ainakin tuommosella nousee Eagle heleposti ilman käryjä.
Niin ja tässä nykyisessä on vielä napista toimiva 100% differentialilukko takana.
Tuosta polttoaineen kulutuksesta sanoisin että maantiellä menee 7-8 l, peräkärry perässä 8-9 l.
Käsittääkseni tässä versiossa on lyhyempi ykkönen, ainakin tuommosella nousee Eagle heleposti ilman käryjä.
Niin ja tässä nykyisessä on vielä napista toimiva 100% differentialilukko takana.
Re: Nelivetopaku
Kohta 200t.km 4wd hiasella enkä muuhun vaihtais.
Ihmetellä täytyy jos ei ajettavuus kelpaa.Taitaa olla kitkeriä sano kettu pihlajan marjoista.
Koira syönny yhen turvavyön,siinä varaosat.
Ihmetellä täytyy jos ei ajettavuus kelpaa.Taitaa olla kitkeriä sano kettu pihlajan marjoista.
Koira syönny yhen turvavyön,siinä varaosat.
- Haukkivesku
- Viikonloppusavolainen
- Viestit: 4968
- Liittynyt: 17:10:08 26.04.2005
- Paikkakunta: hellsinki
- Viesti:
Re: Nelivetopaku
Kyllähän ne noihin pakuihin 2000 luvulla
jo auton penkit vois laittaa...
jo auton penkit vois laittaa...
"En minäkään ole aina oikeassa, mutta silloinkin muut ovat enemmän väärässä."
Re: Nelivetopaku
Jos minä olisin kakkosautoa etsimässä vetohommiin niin valinta olis tuo: http://www.ammattiautot.fi/uutiset/toyo ... wd-sr-aut/
Tietysti edellyttäis pientä lottovoittoa.
Ja automaattiloota ehdottomasti, olispa vetoauto minkä merkkinen tahansa.
Tietysti edellyttäis pientä lottovoittoa.
Ja automaattiloota ehdottomasti, olispa vetoauto minkä merkkinen tahansa.
Miksi tehdä samanlainen vaappu, kun muilla? Semmoisenhan voi ostaa kaupasta!
Re: Nelivetopaku
Hiace on varmin peli kestävyydeltään. Vaatii nelivetona lentokentän kääntyäkseen, muuten hyvät kyydit. Vähän hajuton ja mauton mun mielestä, mutta toimii...
On jännittävää odottaa, kuinka isoja kaloja sitä voikaan saada...
Re: Nelivetopaku
"neljällä pyörällä vetävä"
Tuo ominaisuus karsii kyllä hiacet ja vastaavat pois. Joudut katselemaan vanhempaa transportteria, joissa paineilmatoimiset lukot edessä ja takana, tai sitten samoin vanhempaa toyota land cruiceria, jossa lukot edessä ja takana vaijerilla.
Tuo ominaisuus karsii kyllä hiacet ja vastaavat pois. Joudut katselemaan vanhempaa transportteria, joissa paineilmatoimiset lukot edessä ja takana, tai sitten samoin vanhempaa toyota land cruiceria, jossa lukot edessä ja takana vaijerilla.
Re: Nelivetopaku
Kyllä tuo yksikin vetävä pyörä edessä auttaa aika rajusti, ei varmasti olis noussut silver beaveri takavetoisella hiacella ylös tuosta märästä nurmikkopäällysteisestä rannasta mistä tavataan aina paatti vesille laskea
Re: Nelivetopaku
Kyllä se riittää jo noin 4WD.
Nostin jäiseltä rampilta kaverin Tracker Magna 19 veneen pienellä
Suzukin SJ413 (iso lohko ) nelikolla ja ei ollut muita ongelmia kuin
"asiantuntijat" rampin vieressä jotka torppas koko yrityksen mahdottomana.
Alla oli M+S merkinnällä olevat karkea kuvioiset renkaat ja kun työnsin päälle
1 vaihteen L 4WD alueella, niin paketti nousi nikottelematta/sutimatta ylös.
Lukot akseleilla eivät ole aina tarpeellisia, mutta parantavat etenemistä pahassa paikassa.
t. SISU A-45 "Proto":lla jonkun verran ajanut.
Nostin jäiseltä rampilta kaverin Tracker Magna 19 veneen pienellä
Suzukin SJ413 (iso lohko ) nelikolla ja ei ollut muita ongelmia kuin
"asiantuntijat" rampin vieressä jotka torppas koko yrityksen mahdottomana.
Alla oli M+S merkinnällä olevat karkea kuvioiset renkaat ja kun työnsin päälle
1 vaihteen L 4WD alueella, niin paketti nousi nikottelematta/sutimatta ylös.
Lukot akseleilla eivät ole aina tarpeellisia, mutta parantavat etenemistä pahassa paikassa.
t. SISU A-45 "Proto":lla jonkun verran ajanut.