Nelivetopaku

Alueen säännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Mikey
Herr Doktor
Viestit: 7038
Liittynyt: 13:19:15 22.04.2005
Paikkakunta: Privat område. Mene pois.

Nelivetopaku

Viesti Kirjoittaja Mikey »

Tarkoituksena olisi vaihtaa nykyinen crossoveri kahteen pirssiin, vaimolle kauppakassi ja itselle nelivetopaku. Käyttöalueeksi tulee veneen laskut/nostot/siirrot ja traktoripolkuja pitkin kelluntarengaspaikoille liikkuminen.

Kriteerit: Kolmen istuttava, neljällä pyörällä vetävä, mielummin enempi kuin vähempi maavaraa omaava, oikeus vetää hieman raskaampaakin venettä jarrullisella trailerilla eikä missään nimessä tuliterä muttei sentään ikäloppukaan. Kaikki muut speksit on toistaiseksi vielä auki.

Kiirettä ei hankinnalla ole ja jotain tiedonmurusia olen jo ronkkinut sieltä täältä mutta kiinnostaisi kuulla myös arvon persu.. anteeksi foorumilaisten mielipiteitä, plussia ja miinuksia. Hirveen montaa eri malliahan ei ole tarjolla, joten valinnanvaraa ei onneksi ole liikaa. Mitä merkki- malli- kone- yms suosituksia sekä havaintoja teillä noista nelivetopakuista löytyy? Tuli on vapaa!
Jag fiskar. Pappa betalar. Samma på finska.
stoub
Viestit: 107
Liittynyt: 13:21:00 29.04.2013
Paikkakunta: Vantaa/Savonlinna

Re: Nelivetopaku

Viesti Kirjoittaja stoub »

Umpipakuissa noita vaihtoehtoja ei kovin montaa ole, volkkari,mersu ja hiace taitaapi olla ainoot nelikot.
Hiacen maineen vähävikasena tietää varmaan kaikki, turboja näistä -07-> malleista on hajonnut, mutta takuuseen laittoivat mukisematta uuden. Tavallisella värillä maalatut tuppaa olemaan herkempiä ruostumaan mitä metalliväriset, takuu korvas kyllä uudelleen maalauksen. Tuommosia ongelmia on tässä 5v ja 160tkm aikana esiintynyt faijan -08 nelikossa. Ajomeluahan tuossa on sisällä jonkun verran, vaimennusmattoa lätkimällä senkin saa kuriin. 2000kg painosen kärryn saa laittaa perään.

Transportterista ei parin kk pitusta ajopätkää kummempia kokemuksia ole, joten kestävyydestä ei pysty mitään sanomaan, pienimmällä koneella laiska liikkumaan mutta nelikossa sitä ongelmaa ei ole, ajoasento oli itselle mieleinen, +190cm pituselle rupee olemaan jo vähän ahdas.
Jos maavaraa halajaa niin portteristahan on näitä seikel-varusteltuja malleja myyty, missä on korotukset ja isommat renkaat mutta tuppaavat olemaan aika harvinaisia suolaisen hankintahintansa takia.
Avatar
vlasek
Provoileva muskelipökiö
Viestit: 13103
Liittynyt: 00:09:58 02.09.2007
Paikkakunta: Träshscandal

Re: Nelivetopaku

Viesti Kirjoittaja vlasek »

Kuva

Tommosella rantaan :)
"Jävla skogsfinnar, flytta tillbaka till mongoliet
Avatar
Haukkivesku
Viikonloppusavolainen
Viestit: 4968
Liittynyt: 17:10:08 26.04.2005
Paikkakunta: hellsinki
Viesti:

Re: Nelivetopaku

Viesti Kirjoittaja Haukkivesku »

Transporter ja hiace hyviä molemmat
mutta maavaraa et kyllä saa kummastakaan.p
"En minäkään ole aina oikeassa, mutta silloinkin muut ovat enemmän väärässä."
Tippuri
Viestit: 943
Liittynyt: 12:23:48 15.09.2008
Paikkakunta: hyvinkää
Viesti:

Re: Nelivetopaku

Viesti Kirjoittaja Tippuri »

Hiacelle ääni täältäkin se on aika pommin varma laitos.Tokihan on myös sitten toi pornstartterikin mutta mutta niissä on kaiken näköistä pientä ja isompaakin laittoa.Näitä seuranneena n.13 vuottta korjaamolla näkee aikas paljon tokihan sinne tulee vaan ne rikkinäiset autot,mutta niitä tuntuu riittävän ;)
Avatar
drwho
Viestit: 684
Liittynyt: 15:11:48 16.12.2010
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nelivetopaku

Viesti Kirjoittaja drwho »

Heitän sivusta: mites esim Mitsun Pajero? Tommosen saa rekisteröityy työautoks aika pienellä vaivalla jollon verot on ihan mitättömät..
Avatar
Jawa
Viestit: 869
Liittynyt: 14:33:42 05.05.2008
Paikkakunta: Kouvola

Re: Nelivetopaku

Viesti Kirjoittaja Jawa »

drwho kirjoitti:Heitän sivusta: mites esim Mitsun Pajero? Tommosen saa rekisteröityy työautoks aika pienellä vaivalla jollon verot on ihan mitättömät..
Ääni Pajerolle, sillä pääsee jo tosi mielenkiintoisiin paikkoihin jumiin :lol: Omassa pakuksi rekisteröidyssä on dieselvero n 95eur ja perusvero n 300eur vuoteen, vakuutuskin suht edullinen. Kunnossapito vaatii pientä harrastamista tai paksua lompakkoa. Gen 3 ja 4 (vm 99-06 ja 06 ->) osia ei pahemmin löydy Suomesta tarvikkeena. milneroffroad.com pelastaa.

Oikeista nelivetopakuista ei ole kokemusta kuin Vitosta ja sitä en suosittelisi kuin Jutta Urpilaiselle. Pyyhkiytyisi typerä tekohymy naamalta korjaamolaskuja tutkiessa.

Edit. Kolmen hengen vaatimus unohtui. Double Cap Pick Up lavakatteella? Valikoimaa olisi paljon enemmän mitä umpipakuissa.
Hyvän väittelyn tunnistaa humanistin itkusta.
Avatar
E.N.Hääppönen
IVRAN Saunabad
Viestit: 5850
Liittynyt: 18:38:19 05.09.2006
Paikkakunta: Iivantiiran Ypykkä, kukkiva tölli.
Viesti:

Re: Nelivetopaku

Viesti Kirjoittaja E.N.Hääppönen »

Jawa kirjoitti: Oikeista nelivetopakuista ei ole kokemusta kuin Vitosta ja sitä en suosittelisi kuin Jutta Urpilaiselle. Pyyhkiytyisi typerä tekohymy naamalta korjaamolaskuja tutkiessa.
Meillä oli kaksi tuollaista peräkkäin, ensimmäisessä ei murheita lain joten vaihdettiin toiseen samanlaiseen. Ei olisi kannattanut :-|
Minkä nuorena oppii, sen vanhana taitaa unohtaa.
timpp84
Viestit: 32
Liittynyt: 17:56:04 11.04.2013

Re: Nelivetopaku

Viesti Kirjoittaja timpp84 »

millanen olis mitsubishi delica? olis ainakin maavaraa...
stoub
Viestit: 107
Liittynyt: 13:21:00 29.04.2013
Paikkakunta: Vantaa/Savonlinna

Re: Nelivetopaku

Viesti Kirjoittaja stoub »

Double cäbin hinta 5hlö mallina on vaan aika pirun suolanen kun siitähän tulee silloin henkilöauto, kun taakse lykätään penkki ja vyöt. En tiä onnistuisko rekisteröidä silleensä pakuksi että olis vaan yksi penkki takana, pakussahan saa olla max 3 istuinpaikkaa :mitaviddua:

Umpipakun ehdoton plussa on kyllä se että vavat saa lykättyä sisälle ilman että aina pitäis laittaa ne kahteen osaan. :)
Mikey
Herr Doktor
Viestit: 7038
Liittynyt: 13:19:15 22.04.2005
Paikkakunta: Privat område. Mene pois.

Re: Nelivetopaku

Viesti Kirjoittaja Mikey »

Mielenkiintoisia vaihtoehtoja tullut esiin. Kiitos kaikille tähän menessä mielipiteensä esiin tuoneille. Umpipaku on kyllä juurikin kamarallin takia hankinnassa. Saa lastattua vavat, renkaat sun muut nopeasti ja huolettomasti kyytiin. Itse en aio edes yrittää korjailla tai laittaa menopeliä, ensinnäkin en osaa ja toiseksi ei tule olemaan siihen aikaa, kun sen syö varmuudella venekaluston huoltaminen.

Kyllähän Transportereissa ja Hiaceissa lienee henkilöautoa enempi maavaraa silti? Tuon Outlanderin maavara on mulle jo ihan tarpeeksi, en sitä enempää ymmärrä haluta edes. Eli jos sen verran saisi maavaraa ja neljä raapivaa pyörää niin siinä kaikki mitä tarvitsen.
Jag fiskar. Pappa betalar. Samma på finska.
jenisei
Viestit: 396
Liittynyt: 18:02:35 24.04.2005
Paikkakunta: Tampere

Re: Nelivetopaku

Viesti Kirjoittaja jenisei »

Tonmonen, olisi paku ja maasturi samassa paketissa.
http://www.autotalli.com/vaihtoauto/320 ... s=1&page=1
Avatar
Hilarius
Monninleipuri
Viestit: 1185
Liittynyt: 08:47:06 24.04.2005
Paikkakunta: Wellcity
Viesti:

Re: Nelivetopaku

Viesti Kirjoittaja Hilarius »

Siinä olis kaikki Mikeyn haluamat specsit. Eikä muuten jää kiinni huonompaankaan paikkaan :D Hivenen vaan on iäkäs...
http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/unimog/5986531
Tars tehrä vissiin jotain...
Avatar
Anár
Viestit: 922
Liittynyt: 12:25:38 02.03.2006

Re: Nelivetopaku

Viesti Kirjoittaja Anár »

Onkos noitten folkkareitten ja mersujen 4-veto ihan oikea ?

No, jokatapauksessa työmaalla on 4-vetofolkkareita pilvin pimein, aika uusia, ja onhan ne hyviä ajaa ja niillä vetelee kärryäkin tosta noin vain. Moottorit on näitä raakasti ahdettuja tehopakkauksia.

On myös yksi Hiace 4-vetopaku jollain "jakeluautovälityksillä" eli selkeästi tiheämmällä vaiheloodalla tai perällä. Vuosimalli 2000-luvun loppupäästä. Moottori on joku laiskanpuoleinen perusraksuttaja. Turbo siinäkin mutta tehoa otettu maltillisesti. Ajomukavuus yllättävän hyvä hiaceksi !

Työni takia tulee joskus talvela kiskottua isoa jarrukärryä jossa kuutisen sataa kiloa painoa lavalla. Vetomatkat satoja kilsoja / siirtymä.

Ja niin vain on että ekaksi katton onko Hiace saatavilla. Se menee läpi tuulten ja tuiskupalteitten kuin juna kärryn kanssa. Voimansiirron ominaisuudet takaa sen että ei ole ihan luistokytkimen varassa jos joutuu parkkeeraamaan auratun tiealueen ulkopuolelle. Ei folkkareittenkaan kanssa mitään sen kummempia ongelmia ole ollut, tietä pitkin nekin on menneet, mutta jotenki hiacen ratissa saa olla rennommin.


ps. Hiace on sitten sellainen pitkä, ei pätkä. Polttoaineen kulutus ? Folkkareilla se on lähes inhimillinen. 10-11 l/100 km. Hiacella "vähän" enemmän.
Lähetäämpä kattomaan mikä unohtu kotia
jerkkierkki
Viestit: 37
Liittynyt: 13:00:19 11.03.2011

Re: Nelivetopaku

Viesti Kirjoittaja jerkkierkki »

Meillä ollut firman autona monta neliveto hiacea ja kerran oli folkkari, eikä sellaista enää tule. Esimerkiksi kun veti venettä ylös keväällä ja syksyllä niin soratie oli kuin perunapelto. Suti ja kierroksia piti olla paljon, kun taas hiace veti ylös kuin tyhjää vaan. Lisäksi sen vuoden aikana folkkarissa oli enemmän vikoja, kuin kaikissa hiaceissa yhteensä...
Avatar
tapio300
Viestit: 350
Liittynyt: 20:49:46 04.02.2011
Paikkakunta: Manses

Re: Nelivetopaku

Viesti Kirjoittaja tapio300 »

Hiace 4wd : hirveä ajettava, kaamea meteli kopissa, pellit karkaa, mutta kestää..

T5 transporttereitahan saa halvalla ja ihan syystä. Kohtalainen ajettava, mutta jos turboa vaihdetaan vähän väliä, niin...

MB: loistava ajettava ja hiljainen, mutta joissain yksilöissä näistä on vissiin ollut kaikki lastentaudit mitä voi kuvitella?

T4 Transportteria saa kunnon nelivedolla ja ilmastoinnilla ja noin 250tkm ajettuna noin 6-7k euroon. On vaan suhteellisen harvoin myynnissä. Ainakaan sellaista, jossa on kunnon pellit. Sanoisin, että T4:ssa on enemmän maavaraa kuin noissa muissa? Ja pohjapanssari on parin millin terästä, eikä muovia.

Itellä T4 FWD ja hyvin menee hangessa sekin. Jos rahaa olisi, niin ajaisin Mesellä.
Avatar
karttuiivari
Viestit: 724
Liittynyt: 19:01:30 31.03.2005
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Nelivetopaku

Viesti Kirjoittaja karttuiivari »

Osta poies tuo mun transportteri, se seisoo nyt tyhjän panttina pihalla. Kulukee kovvaa ja syöp vähän polttoainetta ja pesee monet "maasturit" vetohommissa.
http://www.tori.fi/koko_suomi?q=vw&cg=2 ... &l=0&md=th
Avatar
karttuiivari
Viestit: 724
Liittynyt: 19:01:30 31.03.2005
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Nelivetopaku

Viesti Kirjoittaja karttuiivari »

Itsellä on ollut 3 kpl samanlaisia porttereita ja vikoja niissä on ollut kaksi, vesipumppu ja pakosarjan tiiviste. Tietenkin kuluvia osia on vaihdettu, jarrupaloja lamppuja ym. mutta ei yhtään nivelta ja ne ovat aina menneet katsastuksesta ekalla läpi.
Tuosta polttoaineen kulutuksesta sanoisin että maantiellä menee 7-8 l, peräkärry perässä 8-9 l.
Käsittääkseni tässä versiossa on lyhyempi ykkönen, ainakin tuommosella nousee Eagle heleposti ilman käryjä.
Niin ja tässä nykyisessä on vielä napista toimiva 100% differentialilukko takana.
Torsti
Viestit: 395
Liittynyt: 10:50:04 02.09.2007

Re: Nelivetopaku

Viesti Kirjoittaja Torsti »

Kohta 200t.km 4wd hiasella enkä muuhun vaihtais.
Ihmetellä täytyy jos ei ajettavuus kelpaa.Taitaa olla kitkeriä sano kettu pihlajan marjoista.
Koira syönny yhen turvavyön,siinä varaosat.
Avatar
Haukkivesku
Viikonloppusavolainen
Viestit: 4968
Liittynyt: 17:10:08 26.04.2005
Paikkakunta: hellsinki
Viesti:

Re: Nelivetopaku

Viesti Kirjoittaja Haukkivesku »

Kyllähän ne noihin pakuihin 2000 luvulla
jo auton penkit vois laittaa...:)
"En minäkään ole aina oikeassa, mutta silloinkin muut ovat enemmän väärässä."
Avatar
P.J.H
Viestit: 2078
Liittynyt: 19:18:08 17.11.2005
Paikkakunta: Joroinen
Viesti:

Re: Nelivetopaku

Viesti Kirjoittaja P.J.H »

Jos minä olisin kakkosautoa etsimässä vetohommiin niin valinta olis tuo: http://www.ammattiautot.fi/uutiset/toyo ... wd-sr-aut/
Tietysti edellyttäis pientä lottovoittoa.
Ja automaattiloota ehdottomasti, olispa vetoauto minkä merkkinen tahansa.
Miksi tehdä samanlainen vaappu, kun muilla? Semmoisenhan voi ostaa kaupasta!
Avatar
Tapsal
Viestit: 1581
Liittynyt: 10:07:46 24.04.2005
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nelivetopaku

Viesti Kirjoittaja Tapsal »

Hiace on varmin peli kestävyydeltään. Vaatii nelivetona lentokentän kääntyäkseen, muuten hyvät kyydit. Vähän hajuton ja mauton mun mielestä, mutta toimii...
On jännittävää odottaa, kuinka isoja kaloja sitä voikaan saada...
JSo
Viestit: 35
Liittynyt: 13:44:18 20.01.2014

Re: Nelivetopaku

Viesti Kirjoittaja JSo »

"neljällä pyörällä vetävä"

Tuo ominaisuus karsii kyllä hiacet ja vastaavat pois. Joudut katselemaan vanhempaa transportteria, joissa paineilmatoimiset lukot edessä ja takana, tai sitten samoin vanhempaa toyota land cruiceria, jossa lukot edessä ja takana vaijerilla.
stoub
Viestit: 107
Liittynyt: 13:21:00 29.04.2013
Paikkakunta: Vantaa/Savonlinna

Re: Nelivetopaku

Viesti Kirjoittaja stoub »

Kyllä tuo yksikin vetävä pyörä edessä auttaa aika rajusti, ei varmasti olis noussut silver beaveri takavetoisella hiacella ylös tuosta märästä nurmikkopäällysteisestä rannasta mistä tavataan aina paatti vesille laskea :mulko:
Avatar
sursill
Pirkan pilaaja
Viestit: 1990
Liittynyt: 15:24:19 23.03.2006
Paikkakunta: Loviisa

Re: Nelivetopaku

Viesti Kirjoittaja sursill »

Kyllä se riittää jo noin 4WD.
Nostin jäiseltä rampilta kaverin Tracker Magna 19 veneen pienellä
Suzukin SJ413 (iso lohko :lol: ) nelikolla ja ei ollut muita ongelmia kuin
"asiantuntijat" rampin vieressä jotka torppas koko yrityksen mahdottomana.
Alla oli M+S merkinnällä olevat karkea kuvioiset renkaat ja kun työnsin päälle
1 vaihteen L 4WD alueella, niin paketti nousi nikottelematta/sutimatta ylös. :bigboss:
Lukot akseleilla eivät ole aina tarpeellisia, mutta parantavat etenemistä pahassa paikassa.
t. SISU A-45 "Proto":lla jonkun verran ajanut. :wink:
Vastaa Viestiin