Aditasta apu 24V keulakoneen akuston lataamiseen siirtymillä
Alueen säännöt
Täällä voivat liikkeet ilmoittaa tuotevalikoima- / aukioloaikamuutoksistaan, palveluistaan, tarjouksistaan, alennusmyynneistään sekä yhteisöt toiminnastaan ja www-sivuistaan.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Täällä voivat liikkeet ilmoittaa tuotevalikoima- / aukioloaikamuutoksistaan, palveluistaan, tarjouksistaan, alennusmyynneistään sekä yhteisöt toiminnastaan ja www-sivuistaan.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Aditasta apu 24V keulakoneen akuston lataamiseen siirtymillä
Nyt löyty järkevästi toimiva tuote millä voidaan toteuttaa siirtymillä perämoottorin starttiakulta lataus 24V keulakoneen akustolle. Sterling Pro Charge B akusta-akkuun laturi.
Tällä saadaan 24V keulakoneen akustolle maksimissaan 10A latausteho ja silloin 12V puolella on kulutusta 25A. Tämä tarkoittaa sitä että perämoottorin lataustehon pitäisi olla vähintään 40-50A jotta tämä laite ei kuormita laturia liikaa ja saadaan riittävät lataustehot 24V puolelle aikaiseksi. Laturi on IP68 ja erittäin helppo kytkeä akustojen välille. Lisäksi laturissa on magneetilla ohjelmoitavat latausohjelmat eri keulakone akkutyypeille. Tetattiin tuotetta parina päivänä meidän testilaboratoriossa ja toimii. Ensimmäiset laturit lähtee tositoimiin vesille ensi viikolla.
Tuotetta löytyy varastosta ja hinta 278€
Tilaukset [email protected]
Tällä saadaan 24V keulakoneen akustolle maksimissaan 10A latausteho ja silloin 12V puolella on kulutusta 25A. Tämä tarkoittaa sitä että perämoottorin lataustehon pitäisi olla vähintään 40-50A jotta tämä laite ei kuormita laturia liikaa ja saadaan riittävät lataustehot 24V puolelle aikaiseksi. Laturi on IP68 ja erittäin helppo kytkeä akustojen välille. Lisäksi laturissa on magneetilla ohjelmoitavat latausohjelmat eri keulakone akkutyypeille. Tetattiin tuotetta parina päivänä meidän testilaboratoriossa ja toimii. Ensimmäiset laturit lähtee tositoimiin vesille ensi viikolla.
Tuotetta löytyy varastosta ja hinta 278€
Tilaukset [email protected]
Re: Aditasta apu 24V keulakoneen akuston lataamiseen siirtym
Oho. Ei ihan pikkumoottoreille... Hondan ja Suzukin 150 hp:lla 40A (ät) 2000+ rpm.
Miten virransyöttö tässä oikeastaan toimii? Syöttääkö 12V:lle aina 25A ja 24V puolelle sen mitä latausvirrasta tämän jälkeen jää? Miksi 12V puolella on 25A kulutusta, kun 24V akustoon syötetään 2x10A?
Miten virransyöttö tässä oikeastaan toimii? Syöttääkö 12V:lle aina 25A ja 24V puolelle sen mitä latausvirrasta tämän jälkeen jää? Miksi 12V puolella on 25A kulutusta, kun 24V akustoon syötetään 2x10A?
Re: Aditasta apu 24V keulakoneen akuston lataamiseen siirtym
No toi minimi 40A laturin teho on mutu tuntumaa, täytyy siinä pikku reservi jäädä koneen omallekin sähkön kututukselle. Uskoisin että tolla 40A laturilla vielä pärjää mutta 30A on liian vähän.
Mitä pienemmällä virralla (täydet akut) laturi lataa 24V akustoa sitä pienempi on tietysti ottovirta myös 12V akulta. Maksimissaan se ottaa 12V puolelta sen 25A. Ei enempää vaikka kuormitti 24V akustoa 100A virralla.
Hyötysuhde ei tunnu olevan missään näissä härveleissä kauheen hyvä, teknisesti en tiedä miten tässä on jännitteenmuutos tehty.
Mitä pienemmällä virralla (täydet akut) laturi lataa 24V akustoa sitä pienempi on tietysti ottovirta myös 12V akulta. Maksimissaan se ottaa 12V puolelta sen 25A. Ei enempää vaikka kuormitti 24V akustoa 100A virralla.
Hyötysuhde ei tunnu olevan missään näissä härveleissä kauheen hyvä, teknisesti en tiedä miten tässä on jännitteenmuutos tehty.
On jännittävää odottaa, kuinka isoja kaloja sitä voikaan saada...
Re: Aditasta apu 24V keulakoneen akuston lataamiseen siirtym
Onko tuosta jo hyviä käyttökokemuksia? Tarvitseeko siihen myös kaksoisakkureleen eteen vai osaako toi säädellä itse latauksen aloituksen 24V akustolle?
Re: Aditasta apu 24V keulakoneen akuston lataamiseen siirtym
Parin kuukauden verran on kertynyt kokemusta. Tämän perusteella nyt ei voi kummempia johtopäätöksiä vetää, sillä yhtään maasähkötöntä pidempää reissua ei ehditty tehdä. Itsellä Honda 130 ja lataustehon riittävyys on hieman kysymysmerkki. Kai sitä pitää vaan tehdä siirtymät urku auki
Sterling tosin imaisi pääakun tyhjäksi 3 viikon käyttämättäolon aikana. Tämän ei tietysti pitäisi olla normaalia ja vikaa selvitellään.
Edit. Ei tarvitse relettä kummallekaan puolelle. Osaa hoitaa homman itse.
Sterling tosin imaisi pääakun tyhjäksi 3 viikon käyttämättäolon aikana. Tämän ei tietysti pitäisi olla normaalia ja vikaa selvitellään.
Edit. Ei tarvitse relettä kummallekaan puolelle. Osaa hoitaa homman itse.
Re: Aditasta apu 24V keulakoneen akuston lataamiseen siirtym
Thanx. Kandee siis laittaa jotain kuitenkin väliin jos ei mahdollisuutta maasähköön ettei imaise starttiakkua tyhjäksi. Olisi aika ikävää jos esim taimenreissu loppukaudesta ei onnistuisikaan kun akku tyhjänä.arousi kirjoitti:Sterling tosin imaisi pääakun tyhjäksi 3 viikon käyttämättäolon aikana. Tämän ei tietysti pitäisi olla normaalia ja vikaa selvitellään.
Edit. Ei tarvitse relettä kummallekaan puolelle. Osaa hoitaa homman itse.
Re: Aditasta apu 24V keulakoneen akuston lataamiseen siirtym
Tapsal tai "Adita" voinee tämän vahvistaa, mutta tuon Sterlingin ei siis pitäisi imaista akkua tyhjäksi. Sterlingin pitäisi kuluttaa muutaman milliampeerin, mutta ei mitään sellaisia virtamääriä, etteikö pääakussa olisi potkua pitkänkin tauon jälkeen.
Tämän riskin voinee välttää kytkemällä sterling pääkytkimen taakse. Omassa tapauksessa pääsin reissuun käynnistämällä moottorin toisella keuliksen akulla ja pitämällä sitten konetta käynnissä muutaman tunnin sen ladatessa pääakun taas täyteen.
Tämän riskin voinee välttää kytkemällä sterling pääkytkimen taakse. Omassa tapauksessa pääsin reissuun käynnistämällä moottorin toisella keuliksen akulla ja pitämällä sitten konetta käynnissä muutaman tunnin sen ladatessa pääakun taas täyteen.
Re: Aditasta apu 24V keulakoneen akuston lataamiseen siirtym
Tuote on päivittynyt uuteen malliin nyt syksyn aikana ja nyt on kaksi tapausta tiedossa jolloin Steling on tyhjentänyt starttiakun 2-3 viikon paussin aikana. Molemmissa tapauksissa laite on kytketty valmistajan ohjeiden mukaan suoraan starttiakkuun. Toisessa tapauksessa kytkentä muutettiin päävirtakytkimen taakse ja ongelma poistui.
Ollaan oltu yhteydessä tehtaaseen ja ensi viikolla selvitetään Aditan laboratorio olosuhteissa miksi sterling ei mene kokonaan "nukkumaan" vaikka pitäisi.
Tämä ongelma on ilmennyt nyt uuden päivitetyn varaajan mukana. Kaikki aikasemmat parin vuoden aikana myydyt 25-30 laitetta toimii moitteetta.
Ollaan oltu yhteydessä tehtaaseen ja ensi viikolla selvitetään Aditan laboratorio olosuhteissa miksi sterling ei mene kokonaan "nukkumaan" vaikka pitäisi.
Tämä ongelma on ilmennyt nyt uuden päivitetyn varaajan mukana. Kaikki aikasemmat parin vuoden aikana myydyt 25-30 laitetta toimii moitteetta.
Re: Aditasta apu 24V keulakoneen akuston lataamiseen siirtym
Thanx. Täytyy talvella tulla suunnittelemaan tuota 24V keulakoneen sähkötsydeemiä Aditaan
Re: Aditasta apu 24V keulakoneen akuston lataamiseen siirtym
Nyt kyselen tyhmiä(?)Tapsal kirjoitti:No toi minimi 40A laturin teho on mutu tuntumaa, täytyy siinä pikku reservi jäädä koneen omallekin sähkön kututukselle.
Eikai tuo nyt niin mene, että jos koneen latauspuolelle lyö tarpeeksi kuormaa (=iso tyhjä akku) Niin kone simahtaa? Eikö koneen sähkönsyöttö tule jopa omalta käämiltä staattorissa? Tai vaikka tarvitsisi 12v pysyäkseen käynnissä, niin tuo laitehan pitää starttiakkuakin latauksessa kokoajan?
Eli siis: Eikai mikään perämoottori sammu tm vaikka latauksessa olisi maksimi kuorma (akku) ?
Tyhjää saa pyytämättäkin, mutta kokemusta ei!
Re: Aditasta apu 24V keulakoneen akuston lataamiseen siirtym
Sterling tuottaa 24V puolelle maksimissaan 10A lataustehon. Silloin se kuormittaa 20A:lla 12V latauspuolta. Sterling ei tietenkään tee sitä koko aikaa kun kone on käynnissä vaan virtamäärä tippuu kun akku täytyy.
Jos 12V puolen latausteho on pieni rajoittaa se myös tehoja 24V puolelta koska tuotto ei riitä.
Tuohon mystiseen starttiakun tyhjenemiseen ei saatu testaamalla vastausta. Sterling menee täyteen valmiustilaan noin 20min jälkeen kun 12V puolen jännite laskee (kone sammutetaan).
Muistivirta on niin pieni (0,003A) että se ei kahdessa-kolmessa viikossa starttiakkua tyhjennä.
Laite voidaan kytkeä myös päävirtakytkimen taakse jolloin siitä katkeaa virrat mutta ohjelma säilyy muistissa.
Toivotaan että näihin kahteen mystiseen akun tyhjenemiseen löytyisi joku järkevä selitys. Kovasti on kehuja sadellut tuotteesta oppailta ja aktiiveilta. Joillakin käyttäjillä on verkkovirralla lataustarve poistunut täysin tämän asentamisen jälkeen.
Jos 12V puolen latausteho on pieni rajoittaa se myös tehoja 24V puolelta koska tuotto ei riitä.
Tuohon mystiseen starttiakun tyhjenemiseen ei saatu testaamalla vastausta. Sterling menee täyteen valmiustilaan noin 20min jälkeen kun 12V puolen jännite laskee (kone sammutetaan).
Muistivirta on niin pieni (0,003A) että se ei kahdessa-kolmessa viikossa starttiakkua tyhjennä.
Laite voidaan kytkeä myös päävirtakytkimen taakse jolloin siitä katkeaa virrat mutta ohjelma säilyy muistissa.
Toivotaan että näihin kahteen mystiseen akun tyhjenemiseen löytyisi joku järkevä selitys. Kovasti on kehuja sadellut tuotteesta oppailta ja aktiiveilta. Joillakin käyttäjillä on verkkovirralla lataustarve poistunut täysin tämän asentamisen jälkeen.