Kierroslukumittariprobleema auttakee

Alueen säännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
dreamtheater
Viestit: 21
Liittynyt: 21:29:38 02.01.2014

Kierroslukumittariprobleema auttakee

Viesti Kirjoittaja dreamtheater »

Eli mistä sais edullisesti kierroslukumittarin 30 heppaseen 3 sylinteriseen nelitahti Tohatsu eptl moottoriin. Kysyin liikkeestä orkkismittarin hintaa ja se oli uskomaton 260 egee. Tällä hetkellä en kehtais kyseistä summaa yhdestä mittarista maksaa, joten mistähän mittarin sais järkihintaan.Eikös tuohon käy myös Mercuryn mittari samoilla liitännöillä?
Avatar
ristus
Viestit: 139
Liittynyt: 13:05:00 14.05.2007
Paikkakunta: Höytiäinen

Re: Kierroslukumittariprobleema auttakee

Viesti Kirjoittaja ristus »

Itselläni tällainen vm-2014 20hp tossukassa. Tilasin ja asensin viimekesänä ja onhan tuota mittarin mukaan tullut asennuksen jälkeen hurjat 12.9 tuntia kelluttua omalla paatilla.
Sitten kun lakkaa toimimasta, niin nakkaa yli laidan ja tilaa uuden.
http://www.ebay.com/itm/Engine-Digital- ... 4e&vxp=mtr
Kyllä vituttas jos ei kiinnostas.
dreamtheater
Viestit: 21
Liittynyt: 21:29:38 02.01.2014

Re: Kierroslukumittariprobleema auttakee

Viesti Kirjoittaja dreamtheater »

Mielenkiintoinen viritelmä. Ja tuon liitännät sopii Tossun laturiin?
dreamtheater
Viestit: 21
Liittynyt: 21:29:38 02.01.2014

Re: Kierroslukumittariprobleema auttakee

Viesti Kirjoittaja dreamtheater »

Tää olis varmaan melko varma valinta, tosin hintakin veroineen lähellä 150 egee. Sopisko liitännät?

http://www.ebay.com/itm/3B7-72530-0-3B7 ... f5&vxp=mtr
Avatar
ristus
Viestit: 139
Liittynyt: 13:05:00 14.05.2007
Paikkakunta: Höytiäinen

Re: Kierroslukumittariprobleema auttakee

Viesti Kirjoittaja ristus »

Tuo ebayn halpismittari on helppo asentaa... Yhden tulpanjohdon ympärille pyöritetään mittarin piuha ja asetukset kohdalleen mittarista. Haistelee signaalin tulpanjohdon läpi. itselläni toiminut nyt 18 tuntia :shock:
Kyllä vituttas jos ei kiinnostas.
Avatar
weeman
Mulla on Kekkosen kalavaaka
Viestit: 596
Liittynyt: 15:24:12 18.09.2012

Re: Kierroslukumittariprobleema auttakee

Viesti Kirjoittaja weeman »

siinä on vaan niin lyhyt johto jota en ole kokeillut jatkaa vielä että joutu asentaa perseen taakse. mulla joku 50 tuntia keränny. viime syksynä laitoin.
Avatar
ristus
Viestit: 139
Liittynyt: 13:05:00 14.05.2007
Paikkakunta: Höytiäinen

Re: Kierroslukumittariprobleema auttakee

Viesti Kirjoittaja ristus »

Itse jatkoin piuhan ja hyvin on pelannut.
Kyllä vituttas jos ei kiinnostas.
dreamtheater
Viestit: 21
Liittynyt: 21:29:38 02.01.2014

Re: Kierroslukumittariprobleema auttakee

Viesti Kirjoittaja dreamtheater »

No kokeillaas vielä. Eli sopisko Mercuryn 30 hp:n kiekkamittari suoraan vastaavaan Tohatsuun. Eikös ne ole samoja koneita? Yritin löytää maahantuojan sähköpostia, mutten löytänyt.
KMan
Viestit: 491
Liittynyt: 14:53:50 06.09.2007
Paikkakunta: Karjaa

Re: Kierroslukumittariprobleema auttakee

Viesti Kirjoittaja KMan »

dreamtheater kirjoitti:Tää olis varmaan melko varma valinta, tosin hintakin veroineen lähellä 150 egee. Sopisko liitännät?

http://www.ebay.com/itm/3B7-72530-0-3B7 ... f5&vxp=mtr
Vertaa osanumerot. Käyttöohjeessa lie lueteltu lisävarusteet. ed. Ei taida ollakaan, mutta:

http://www.tohatsu-center.com/mediapool ... sguide.pdf
http://www.tohatsu.de/accessoires/showA ... tegoryID=4
Part Catalog: http://www.maxrules.com/PartsCatalogMenu.html

ed2. https://www.google.fi/search?q=tohatsu+ ... +3Z5-72640

Tach voi olla hyvä hakusana kun etsit tietoa.
KMan
Viestit: 491
Liittynyt: 14:53:50 06.09.2007
Paikkakunta: Karjaa

Re: Kierroslukumittariprobleema auttakee

Viesti Kirjoittaja KMan »

ristus kirjoitti:Itselläni tällainen vm-2014 20hp tossukassa. Tilasin ja asensin viimekesänä ja onhan tuota mittarin mukaan tullut asennuksen jälkeen hurjat 12.9 tuntia kelluttua omalla paatilla.
Sitten kun lakkaa toimimasta, niin nakkaa yli laidan ja tilaa uuden.
http://www.ebay.com/itm/Engine-Digital- ... 4e&vxp=mtr
En löydä ohjeita tuon käyttöön. Siinä on vain kaksi painiketta S2 ja S1. Ainoa mitä onnistuin tekemään oli että virrat tuli päälle kun painoin pitkään molemmista yhtäaikaa. Näyttöön ilmestyi 0.0 HOURS eikä mitään painellen tapahdu mitään eikä poiskaan virtaa saa.
KMan
Viestit: 491
Liittynyt: 14:53:50 06.09.2007
Paikkakunta: Karjaa

Re: Kierroslukumittariprobleema auttakee

Viesti Kirjoittaja KMan »

KMan kirjoitti:
ristus kirjoitti:Itselläni tällainen vm-2014 20hp tossukassa. Tilasin ja asensin viimekesänä ja onhan tuota mittarin mukaan tullut asennuksen jälkeen hurjat 12.9 tuntia kelluttua omalla paatilla.
Sitten kun lakkaa toimimasta, niin nakkaa yli laidan ja tilaa uuden.
http://www.ebay.com/itm/Engine-Digital- ... 4e&vxp=mtr
En löydä ohjeita tuon käyttöön. Siinä on vain kaksi painiketta S2 ja S1. Ainoa mitä onnistuin tekemään oli että virrat tuli päälle kun painoin pitkään molemmista yhtäaikaa. Näyttöön ilmestyi 0.0 HOURS eikä mitään painellen tapahdu mitään eikä poiskaan virtaa saa.

Hahaa, sehän olikin vain niin yksinkertainen, että kun kietoi langan tulpanjohdon ympärille niin jo mittaa. Kuitenkaan laitteesta en löytänyt 2t/4t valintaa ja se mittaa oletuksena 2t. Jos moottorissa on kierroslukurajoitin, joka alkaa pätkimään sytytystä, tämän huomaa selkeästi vaihde vapaalla kun mittari ylittää 3100rpm. Toisin sanoen kierrokset ovat silloin 6200r nelarissa. (Testasin kahdella 4t-moottorilla ja aivan sama juttu, samassa kohtaa rajoitin alkaa toimia ja sehän ei edes käy silloin hienosti ja mittarikin sekoaa. Yamaha F20B ja Tohatsu 9.8)

Vaan oliko sillä merkitystä, millä lailla anturilangan tulpanjohtoon kiinnittää? Minä laitoin sellaiset 8-10 kierrosta kuin käämiä kelaten. :mulko: Vai pitäisikö olla pitkittäin yhdenkertaisena?
KMan
Viestit: 491
Liittynyt: 14:53:50 06.09.2007
Paikkakunta: Karjaa

Re: Kierroslukumittariprobleema auttakee

Viesti Kirjoittaja KMan »

KMan kirjoitti: Kuitenkaan laitteesta en löytänyt 2t/4t valintaa ja se mittaa oletuksena 2t.
Mittaria taas tuossa tutkin. Kun pitää S1 nappulaa pohjassa pitkään, ilmestyy näyttöön 01 ja kun jatkaa pitämistä se kelaa 02, 03, 04 saakka. Ehkä on niin, että nämä ovat juuri nuo nelitahti/kaksitahti asetukset. Ei ole moottoria nyt kokeiltavaksi tässä, mutta 02 kohtaan sen nyt jätin, koska 01 vaikutti kaksitahtiselta.

Mutta miksi asetuksia on neljä? Vaan voisiko ne olla sylinterilukuja? En ole niin paljon moottorimiehiä, että osaisin varmasti väittää sylinteriluvun edes vaikuttavan, koska mittaus tehdään kuitenkin aina yhden sylinterin sytytyksestä.

Kampiakselin funtsin olevan kaksipyttyisessä 180 asteen, kolmipyttyisessä 120 asteen ja nelipyttyisessä 90 asteen "jaolla". Näin tarkastellen kuitenkin jokaisessa erillisessä sylinterissä työtahti on yhtä usein kuin yhden pytyn koneessakin, eli nelitahtisessa joka toinen kampiakselin kokonainen (360 astetta) kierros.

Toisin sanoen mitä enemmän sylintereitä on rivissä, sitä taajempaan työtahti moottorissa tapahtuu eli useamman kertaa kampiakselin kierroksen kuluessa. Näin sylinterilukua ei tarvitsisi mittarin asetuksiin tietenkään laittaa, koska aina mitataan vain yhdestä sylinteristä.
KMan
Viestit: 491
Liittynyt: 14:53:50 06.09.2007
Paikkakunta: Karjaa

Re: Kierroslukumittariprobleema auttakee

Viesti Kirjoittaja KMan »

KMan kirjoitti:
KMan kirjoitti: Kuitenkaan laitteesta en löytänyt 2t/4t valintaa ja se mittaa oletuksena 2t.
Mittaria taas tuossa tutkin. Kun pitää S1 nappulaa pohjassa pitkään, ilmestyy näyttöön 01 ja kun jatkaa pitämistä se kelaa 02, 03, 04 saakka. Ehkä on niin, että nämä ovat juuri nuo nelitahti/kaksitahti asetukset. Ei ole moottoria nyt kokeiltavaksi tässä, mutta 02 kohtaan sen nyt jätin, koska 01 vaikutti kaksitahtiselta.

Mutta miksi asetuksia on neljä?
Tuli tämä käytännössä kokeiltua. 02 näyttää ilmeisesti oikein tässä 4t koneessa.

Moottorin kierrokset saa laitettua hiukan alle 6200, mutta kun se ylittää tuon, menee näyttö sekaisin ja lukemat alenevat todellisista kierroksista. Kuuleehan tämän toki äänestäkin, koska kierroslukurajoitin jättää välistä sytyttämättä eli käynti ei enää ole hyvää silloin. Yamaha F20B, siis nykymallia.

Tyhjäkäynti oli vähän hakusessa. Ensin säädin sen korvakuulolta alas ja mittari näytti jotain 800-900. Ajon jälkeen sitten laituriin tullessa sammuu. No, tämähän on mitä tavallisinta muissakin moottoreissa kokemukseni mukaan, jos tyhjäkäynti on viritetty kovin alas.

Yamahan teknisten tietojen mukaan joutokäynti on 1050rpm +-50. Säädin sen suunnilleen siihen mutta sammuilu tyhjäkäynnille laittaessa jatkui. Sitten huomasin että tankki oli mennyt lommolle... ilmaruuvi tärissyt kiinni ilmeisesti trailerimatkalla jo. Pitää näköjään kiristää auki-asentoon jatkossa.

Aika alkoi loppua kesken asian tutkimisen kanssa, mutta se nyt jäi siihen hieman outoon vaiheeseen, että mittari näyttää 1100-1200 ja silloin vasta sammuilu äkisti kaasun lakatessa loppui. Toisin sanoen alipaineisen tankin vaikutus ei äkkiseltään ollutkaan ihan selkeä. Mahtaako näissä Jammuissa olla tyypillistä, että tyhjäkäynti pitää olla verraten korkea?

Ei sen puoleen että olisi edes syytä säätää alemmas - veneen nopeus taisi olla korkeintaan puoli solmua noinkin eikä kierrokset ole korvakuulolta eikä vaihteiden käytön kannalta yhtään korkealla. Mutta noin tekniseltä kannalta asia kiinnostaa. Onko kaasuttimessa tai bensapumpussa mahdollisesti jotain pientä tullut vai onko tämä tyypillistä?
KMan
Viestit: 491
Liittynyt: 14:53:50 06.09.2007
Paikkakunta: Karjaa

Re: Kierroslukumittariprobleema auttakee

Viesti Kirjoittaja KMan »

(^Yammu F20B on toiminut hyvin. Siinä oli vaan käytön puutetta ja toiminta tuli itsestään hyväksi säännöllisellä käytöllä. Oli tuo ollut vuosia uutena esittelykoneena myymättä. Käsikäyttöisen pitkän markkinat ovat hitaat - harvoin niitä ostetaan.)

Vaan tuo Digital Tachometer unohtui veneeseen sateeseen ja se oli sitten siinä sen taru. Vettä sisällä.

Tilasin uuden kun taas on tarvetta - olkoonkin melko typerää kertakäyttöisyyttä. Toisaalta nyt yritän olla unohtelematta sitä taivasalle.

Saksasta näytti lupaavan vähän nopeamman toimituksen.

http://www.ebay.de/itm/Tach-Hour-Meter- ... SwnFZXV~-h

http://www.ebay.de/itm/Digital-Engine-T ... SwNgxWD4PN
Avatar
jänis
P.J. Ristiturpa
Viestit: 2692
Liittynyt: 19:03:03 27.10.2006
Paikkakunta: Hullu Kankaanpää...

Re: Kierroslukumittariprobleema auttakee

Viesti Kirjoittaja jänis »

Mulla on tuollainen kiekkamittari toiminut jo 5 vuotta ja aina on ollut kiinni konessa kaasukahvaan teipattuna. Eli täysin sään armoilla. Tavet tosin kone on autotallissa.

Sitteku patteri loppuu, niin ajattelin lämmittämällä irrottaa sen taka kannen ja kattoo josko sinne saa patterin vaihdettua. Ainakin monissa lasten leluissa joita ei saa ehjänä auki on sellainen ihan normi lituska patteri sisällä.
KMan
Viestit: 491
Liittynyt: 14:53:50 06.09.2007
Paikkakunta: Karjaa

Re: Kierroslukumittariprobleema auttakee

Viesti Kirjoittaja KMan »

jänis kirjoitti:Mulla on tuollainen kiekkamittari toiminut jo 5 vuotta ja aina on ollut kiinni konessa kaasukahvaan teipattuna. Eli täysin sään armoilla. Tavet tosin kone on autotallissa.

Sitteku patteri loppuu, niin ajattelin lämmittämällä irrottaa sen taka kannen ja kattoo josko sinne saa patterin vaihdettua. Ainakin monissa lasten leluissa joita ei saa ehjänä auki on sellainen ihan normi lituska patteri sisällä.
Mulla oli varmaan sitten sekundayksilö, huonosti liimattu kiinni. Se oli meinaan yksi kunnon kesäsade ja vainaa. Voisin tehdä tuolle obduktion josko se selventäisi myös tuota nappipariston vaihtoa.

Edellä kiinalaisen myyjän tiedoissa lie virhe. Saksalaisella lukee Powered by built-in batteries mutta kiinalaisella Power supply: 1 * CR2450 battery (NOT included). Tai sitten toinen on todellakin patteripesän kannella varustettu malli. Kuvassakin näkyy tuo patteri irrallaan.
KMan
Viestit: 491
Liittynyt: 14:53:50 06.09.2007
Paikkakunta: Karjaa

Re: Kierroslukumittariprobleema auttakee

Viesti Kirjoittaja KMan »

Takakansi oli tosi huonosti liimattu kiinni. Ihan oli rakoakin nähtävissä eikä liimaa ollut ympäriinsä. Ei tarvinnutkaan lämmittää. Tuo kotelo saattaisi olla ihan hyvin tiivis muuten, joten nyt tiedän uuden kohdalla heti parantaa tuon sauman liimaus.

Paristossa on kiinni johdinliuskat, jotka irtoaa puukolla väliin työntäen ja vääntäen. Alimmaisen toisen liuskan olisi varmaan saanut samoin jos olisin yrittänyt. Liuskojen toinen pää on juotettu piirilevyyn. Jos tuosta patterin vaihtaisi, voisi kokeilla niin että irrottaa liuskat alkuperäisestä patterista ja yrittää teipata uuden siihen niin että kontakti syntyy. Siihen olisi tosin syytä saada jotakin jousivoimaa painamaan liuskoja patteriin jotta kontakti on luotettava.
Liitteet
Tachimeter_KJM1148.jpg
Tachimeter_KJM1150.jpg
Tachimeter_KJM1151.jpg
Tachimeter_KJM1152.jpg
Tachimeter_KJM1154.jpg
KMan
Viestit: 491
Liittynyt: 14:53:50 06.09.2007
Paikkakunta: Karjaa

Re: Kierroslukumittariprobleema auttakee

Viesti Kirjoittaja KMan »

No jaa mutta toinen vesireitti voi olla päältä. Tarrakalvo tietysti pitää niin kauan kuin pitää. :p
Liitteet
Tachometer_KJM1161.jpg
Vastaa Viestiin