Kierroslukumittariprobleema auttakee
Alueen säännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
-
- Viestit: 21
- Liittynyt: 21:29:38 02.01.2014
Kierroslukumittariprobleema auttakee
Eli mistä sais edullisesti kierroslukumittarin 30 heppaseen 3 sylinteriseen nelitahti Tohatsu eptl moottoriin. Kysyin liikkeestä orkkismittarin hintaa ja se oli uskomaton 260 egee. Tällä hetkellä en kehtais kyseistä summaa yhdestä mittarista maksaa, joten mistähän mittarin sais järkihintaan.Eikös tuohon käy myös Mercuryn mittari samoilla liitännöillä?
Re: Kierroslukumittariprobleema auttakee
Itselläni tällainen vm-2014 20hp tossukassa. Tilasin ja asensin viimekesänä ja onhan tuota mittarin mukaan tullut asennuksen jälkeen hurjat 12.9 tuntia kelluttua omalla paatilla.
Sitten kun lakkaa toimimasta, niin nakkaa yli laidan ja tilaa uuden.
http://www.ebay.com/itm/Engine-Digital- ... 4e&vxp=mtr
Sitten kun lakkaa toimimasta, niin nakkaa yli laidan ja tilaa uuden.
http://www.ebay.com/itm/Engine-Digital- ... 4e&vxp=mtr
Kyllä vituttas jos ei kiinnostas.
-
- Viestit: 21
- Liittynyt: 21:29:38 02.01.2014
Re: Kierroslukumittariprobleema auttakee
Mielenkiintoinen viritelmä. Ja tuon liitännät sopii Tossun laturiin?
-
- Viestit: 21
- Liittynyt: 21:29:38 02.01.2014
Re: Kierroslukumittariprobleema auttakee
Tää olis varmaan melko varma valinta, tosin hintakin veroineen lähellä 150 egee. Sopisko liitännät?
http://www.ebay.com/itm/3B7-72530-0-3B7 ... f5&vxp=mtr
http://www.ebay.com/itm/3B7-72530-0-3B7 ... f5&vxp=mtr
Re: Kierroslukumittariprobleema auttakee
Tuo ebayn halpismittari on helppo asentaa... Yhden tulpanjohdon ympärille pyöritetään mittarin piuha ja asetukset kohdalleen mittarista. Haistelee signaalin tulpanjohdon läpi. itselläni toiminut nyt 18 tuntia
Kyllä vituttas jos ei kiinnostas.
Re: Kierroslukumittariprobleema auttakee
siinä on vaan niin lyhyt johto jota en ole kokeillut jatkaa vielä että joutu asentaa perseen taakse. mulla joku 50 tuntia keränny. viime syksynä laitoin.
Re: Kierroslukumittariprobleema auttakee
Itse jatkoin piuhan ja hyvin on pelannut.
Kyllä vituttas jos ei kiinnostas.
-
- Viestit: 21
- Liittynyt: 21:29:38 02.01.2014
Re: Kierroslukumittariprobleema auttakee
No kokeillaas vielä. Eli sopisko Mercuryn 30 hp:n kiekkamittari suoraan vastaavaan Tohatsuun. Eikös ne ole samoja koneita? Yritin löytää maahantuojan sähköpostia, mutten löytänyt.
Re: Kierroslukumittariprobleema auttakee
Vertaa osanumerot. Käyttöohjeessa lie lueteltu lisävarusteet. ed. Ei taida ollakaan, mutta:dreamtheater kirjoitti:Tää olis varmaan melko varma valinta, tosin hintakin veroineen lähellä 150 egee. Sopisko liitännät?
http://www.ebay.com/itm/3B7-72530-0-3B7 ... f5&vxp=mtr
http://www.tohatsu-center.com/mediapool ... sguide.pdf
http://www.tohatsu.de/accessoires/showA ... tegoryID=4
Part Catalog: http://www.maxrules.com/PartsCatalogMenu.html
ed2. https://www.google.fi/search?q=tohatsu+ ... +3Z5-72640
Tach voi olla hyvä hakusana kun etsit tietoa.
Re: Kierroslukumittariprobleema auttakee
En löydä ohjeita tuon käyttöön. Siinä on vain kaksi painiketta S2 ja S1. Ainoa mitä onnistuin tekemään oli että virrat tuli päälle kun painoin pitkään molemmista yhtäaikaa. Näyttöön ilmestyi 0.0 HOURS eikä mitään painellen tapahdu mitään eikä poiskaan virtaa saa.ristus kirjoitti:Itselläni tällainen vm-2014 20hp tossukassa. Tilasin ja asensin viimekesänä ja onhan tuota mittarin mukaan tullut asennuksen jälkeen hurjat 12.9 tuntia kelluttua omalla paatilla.
Sitten kun lakkaa toimimasta, niin nakkaa yli laidan ja tilaa uuden.
http://www.ebay.com/itm/Engine-Digital- ... 4e&vxp=mtr
Re: Kierroslukumittariprobleema auttakee
KMan kirjoitti:En löydä ohjeita tuon käyttöön. Siinä on vain kaksi painiketta S2 ja S1. Ainoa mitä onnistuin tekemään oli että virrat tuli päälle kun painoin pitkään molemmista yhtäaikaa. Näyttöön ilmestyi 0.0 HOURS eikä mitään painellen tapahdu mitään eikä poiskaan virtaa saa.ristus kirjoitti:Itselläni tällainen vm-2014 20hp tossukassa. Tilasin ja asensin viimekesänä ja onhan tuota mittarin mukaan tullut asennuksen jälkeen hurjat 12.9 tuntia kelluttua omalla paatilla.
Sitten kun lakkaa toimimasta, niin nakkaa yli laidan ja tilaa uuden.
http://www.ebay.com/itm/Engine-Digital- ... 4e&vxp=mtr
Hahaa, sehän olikin vain niin yksinkertainen, että kun kietoi langan tulpanjohdon ympärille niin jo mittaa. Kuitenkaan laitteesta en löytänyt 2t/4t valintaa ja se mittaa oletuksena 2t. Jos moottorissa on kierroslukurajoitin, joka alkaa pätkimään sytytystä, tämän huomaa selkeästi vaihde vapaalla kun mittari ylittää 3100rpm. Toisin sanoen kierrokset ovat silloin 6200r nelarissa. (Testasin kahdella 4t-moottorilla ja aivan sama juttu, samassa kohtaa rajoitin alkaa toimia ja sehän ei edes käy silloin hienosti ja mittarikin sekoaa. Yamaha F20B ja Tohatsu 9.8)
Vaan oliko sillä merkitystä, millä lailla anturilangan tulpanjohtoon kiinnittää? Minä laitoin sellaiset 8-10 kierrosta kuin käämiä kelaten. Vai pitäisikö olla pitkittäin yhdenkertaisena?
Re: Kierroslukumittariprobleema auttakee
Mittaria taas tuossa tutkin. Kun pitää S1 nappulaa pohjassa pitkään, ilmestyy näyttöön 01 ja kun jatkaa pitämistä se kelaa 02, 03, 04 saakka. Ehkä on niin, että nämä ovat juuri nuo nelitahti/kaksitahti asetukset. Ei ole moottoria nyt kokeiltavaksi tässä, mutta 02 kohtaan sen nyt jätin, koska 01 vaikutti kaksitahtiselta.KMan kirjoitti: Kuitenkaan laitteesta en löytänyt 2t/4t valintaa ja se mittaa oletuksena 2t.
Mutta miksi asetuksia on neljä? Vaan voisiko ne olla sylinterilukuja? En ole niin paljon moottorimiehiä, että osaisin varmasti väittää sylinteriluvun edes vaikuttavan, koska mittaus tehdään kuitenkin aina yhden sylinterin sytytyksestä.
Kampiakselin funtsin olevan kaksipyttyisessä 180 asteen, kolmipyttyisessä 120 asteen ja nelipyttyisessä 90 asteen "jaolla". Näin tarkastellen kuitenkin jokaisessa erillisessä sylinterissä työtahti on yhtä usein kuin yhden pytyn koneessakin, eli nelitahtisessa joka toinen kampiakselin kokonainen (360 astetta) kierros.
Toisin sanoen mitä enemmän sylintereitä on rivissä, sitä taajempaan työtahti moottorissa tapahtuu eli useamman kertaa kampiakselin kierroksen kuluessa. Näin sylinterilukua ei tarvitsisi mittarin asetuksiin tietenkään laittaa, koska aina mitataan vain yhdestä sylinteristä.
Re: Kierroslukumittariprobleema auttakee
Tuli tämä käytännössä kokeiltua. 02 näyttää ilmeisesti oikein tässä 4t koneessa.KMan kirjoitti:Mittaria taas tuossa tutkin. Kun pitää S1 nappulaa pohjassa pitkään, ilmestyy näyttöön 01 ja kun jatkaa pitämistä se kelaa 02, 03, 04 saakka. Ehkä on niin, että nämä ovat juuri nuo nelitahti/kaksitahti asetukset. Ei ole moottoria nyt kokeiltavaksi tässä, mutta 02 kohtaan sen nyt jätin, koska 01 vaikutti kaksitahtiselta.KMan kirjoitti: Kuitenkaan laitteesta en löytänyt 2t/4t valintaa ja se mittaa oletuksena 2t.
Mutta miksi asetuksia on neljä?
Moottorin kierrokset saa laitettua hiukan alle 6200, mutta kun se ylittää tuon, menee näyttö sekaisin ja lukemat alenevat todellisista kierroksista. Kuuleehan tämän toki äänestäkin, koska kierroslukurajoitin jättää välistä sytyttämättä eli käynti ei enää ole hyvää silloin. Yamaha F20B, siis nykymallia.
Tyhjäkäynti oli vähän hakusessa. Ensin säädin sen korvakuulolta alas ja mittari näytti jotain 800-900. Ajon jälkeen sitten laituriin tullessa sammuu. No, tämähän on mitä tavallisinta muissakin moottoreissa kokemukseni mukaan, jos tyhjäkäynti on viritetty kovin alas.
Yamahan teknisten tietojen mukaan joutokäynti on 1050rpm +-50. Säädin sen suunnilleen siihen mutta sammuilu tyhjäkäynnille laittaessa jatkui. Sitten huomasin että tankki oli mennyt lommolle... ilmaruuvi tärissyt kiinni ilmeisesti trailerimatkalla jo. Pitää näköjään kiristää auki-asentoon jatkossa.
Aika alkoi loppua kesken asian tutkimisen kanssa, mutta se nyt jäi siihen hieman outoon vaiheeseen, että mittari näyttää 1100-1200 ja silloin vasta sammuilu äkisti kaasun lakatessa loppui. Toisin sanoen alipaineisen tankin vaikutus ei äkkiseltään ollutkaan ihan selkeä. Mahtaako näissä Jammuissa olla tyypillistä, että tyhjäkäynti pitää olla verraten korkea?
Ei sen puoleen että olisi edes syytä säätää alemmas - veneen nopeus taisi olla korkeintaan puoli solmua noinkin eikä kierrokset ole korvakuulolta eikä vaihteiden käytön kannalta yhtään korkealla. Mutta noin tekniseltä kannalta asia kiinnostaa. Onko kaasuttimessa tai bensapumpussa mahdollisesti jotain pientä tullut vai onko tämä tyypillistä?
Re: Kierroslukumittariprobleema auttakee
(^Yammu F20B on toiminut hyvin. Siinä oli vaan käytön puutetta ja toiminta tuli itsestään hyväksi säännöllisellä käytöllä. Oli tuo ollut vuosia uutena esittelykoneena myymättä. Käsikäyttöisen pitkän markkinat ovat hitaat - harvoin niitä ostetaan.)
Vaan tuo Digital Tachometer unohtui veneeseen sateeseen ja se oli sitten siinä sen taru. Vettä sisällä.
Tilasin uuden kun taas on tarvetta - olkoonkin melko typerää kertakäyttöisyyttä. Toisaalta nyt yritän olla unohtelematta sitä taivasalle.
Saksasta näytti lupaavan vähän nopeamman toimituksen.
http://www.ebay.de/itm/Tach-Hour-Meter- ... SwnFZXV~-h
http://www.ebay.de/itm/Digital-Engine-T ... SwNgxWD4PN
Vaan tuo Digital Tachometer unohtui veneeseen sateeseen ja se oli sitten siinä sen taru. Vettä sisällä.
Tilasin uuden kun taas on tarvetta - olkoonkin melko typerää kertakäyttöisyyttä. Toisaalta nyt yritän olla unohtelematta sitä taivasalle.
Saksasta näytti lupaavan vähän nopeamman toimituksen.
http://www.ebay.de/itm/Tach-Hour-Meter- ... SwnFZXV~-h
http://www.ebay.de/itm/Digital-Engine-T ... SwNgxWD4PN
Re: Kierroslukumittariprobleema auttakee
Mulla on tuollainen kiekkamittari toiminut jo 5 vuotta ja aina on ollut kiinni konessa kaasukahvaan teipattuna. Eli täysin sään armoilla. Tavet tosin kone on autotallissa.
Sitteku patteri loppuu, niin ajattelin lämmittämällä irrottaa sen taka kannen ja kattoo josko sinne saa patterin vaihdettua. Ainakin monissa lasten leluissa joita ei saa ehjänä auki on sellainen ihan normi lituska patteri sisällä.
Sitteku patteri loppuu, niin ajattelin lämmittämällä irrottaa sen taka kannen ja kattoo josko sinne saa patterin vaihdettua. Ainakin monissa lasten leluissa joita ei saa ehjänä auki on sellainen ihan normi lituska patteri sisällä.
vituiks män!
http://kajostus.blogspot.com/
http://kajostus.blogspot.com/
Re: Kierroslukumittariprobleema auttakee
Mulla oli varmaan sitten sekundayksilö, huonosti liimattu kiinni. Se oli meinaan yksi kunnon kesäsade ja vainaa. Voisin tehdä tuolle obduktion josko se selventäisi myös tuota nappipariston vaihtoa.jänis kirjoitti:Mulla on tuollainen kiekkamittari toiminut jo 5 vuotta ja aina on ollut kiinni konessa kaasukahvaan teipattuna. Eli täysin sään armoilla. Tavet tosin kone on autotallissa.
Sitteku patteri loppuu, niin ajattelin lämmittämällä irrottaa sen taka kannen ja kattoo josko sinne saa patterin vaihdettua. Ainakin monissa lasten leluissa joita ei saa ehjänä auki on sellainen ihan normi lituska patteri sisällä.
Edellä kiinalaisen myyjän tiedoissa lie virhe. Saksalaisella lukee Powered by built-in batteries mutta kiinalaisella Power supply: 1 * CR2450 battery (NOT included). Tai sitten toinen on todellakin patteripesän kannella varustettu malli. Kuvassakin näkyy tuo patteri irrallaan.
Re: Kierroslukumittariprobleema auttakee
Takakansi oli tosi huonosti liimattu kiinni. Ihan oli rakoakin nähtävissä eikä liimaa ollut ympäriinsä. Ei tarvinnutkaan lämmittää. Tuo kotelo saattaisi olla ihan hyvin tiivis muuten, joten nyt tiedän uuden kohdalla heti parantaa tuon sauman liimaus.
Paristossa on kiinni johdinliuskat, jotka irtoaa puukolla väliin työntäen ja vääntäen. Alimmaisen toisen liuskan olisi varmaan saanut samoin jos olisin yrittänyt. Liuskojen toinen pää on juotettu piirilevyyn. Jos tuosta patterin vaihtaisi, voisi kokeilla niin että irrottaa liuskat alkuperäisestä patterista ja yrittää teipata uuden siihen niin että kontakti syntyy. Siihen olisi tosin syytä saada jotakin jousivoimaa painamaan liuskoja patteriin jotta kontakti on luotettava.
Paristossa on kiinni johdinliuskat, jotka irtoaa puukolla väliin työntäen ja vääntäen. Alimmaisen toisen liuskan olisi varmaan saanut samoin jos olisin yrittänyt. Liuskojen toinen pää on juotettu piirilevyyn. Jos tuosta patterin vaihtaisi, voisi kokeilla niin että irrottaa liuskat alkuperäisestä patterista ja yrittää teipata uuden siihen niin että kontakti syntyy. Siihen olisi tosin syytä saada jotakin jousivoimaa painamaan liuskoja patteriin jotta kontakti on luotettava.
Re: Kierroslukumittariprobleema auttakee
No jaa mutta toinen vesireitti voi olla päältä. Tarrakalvo tietysti pitää niin kauan kuin pitää.