Honda bf 20 kierroslukumittaus ongelma
Alueen säännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Honda bf 20 kierroslukumittaus ongelma
Moi,
Ajattelin että löytyskö täältä tietoa kun ei tunnu kukaan tietävän näistä asioista.
Kyse on siis honda bf 20 vm.2015 moottorista joka on kiinni suht isossa saunalautassa. Haluaisin tietää miten pystyn mittamaan kierrosluvun kyseisestä moottorista sopivan potkurin valintaa varten. Moottori on kaukohallintalaitteistolla. Tuleeko tässä mallissa hallintalaitteistolle kierrostieto? Pystyykö tähän asentamaan perus kierroslukumittaria mallia biltema? Mihin tarkoitukseen kaasuvivustosta lähtevä erillinen piuha on jossa siis on yhteensä 3 johtoa (roikkuu kaukohallintalaitteessa)?
Olisin erittäin kiitollinen jos saisin täältä neuvoja tuohon mittaamiseen. Tilasin jo piranhan komposiitti potkurin johon voi lapoja vaihtaa. Ainakin 10" halkasijaltaan ja 9" lavoilla toimi moottori paremmin kuin alkuperäsellä potkurilla. Kiitoksia.
Ajattelin että löytyskö täältä tietoa kun ei tunnu kukaan tietävän näistä asioista.
Kyse on siis honda bf 20 vm.2015 moottorista joka on kiinni suht isossa saunalautassa. Haluaisin tietää miten pystyn mittamaan kierrosluvun kyseisestä moottorista sopivan potkurin valintaa varten. Moottori on kaukohallintalaitteistolla. Tuleeko tässä mallissa hallintalaitteistolle kierrostieto? Pystyykö tähän asentamaan perus kierroslukumittaria mallia biltema? Mihin tarkoitukseen kaasuvivustosta lähtevä erillinen piuha on jossa siis on yhteensä 3 johtoa (roikkuu kaukohallintalaitteessa)?
Olisin erittäin kiitollinen jos saisin täältä neuvoja tuohon mittaamiseen. Tilasin jo piranhan komposiitti potkurin johon voi lapoja vaihtaa. Ainakin 10" halkasijaltaan ja 9" lavoilla toimi moottori paremmin kuin alkuperäsellä potkurilla. Kiitoksia.
Re: Honda bf 20 kierroslukumittaus ongelma
Luin täältä että ebay-hongkong-halpismittarin anturi on vain johdin joka laitetaan tulpanjohdon ympärille. Itse tilasin sellaisen mutta vielä ei ole postilaatikkoon tipahtanut. http://www.kalamies.com/kalastus-keskus ... akee-73162Saunatar kirjoitti:Moi,
Ajattelin että löytyskö täältä tietoa kun ei tunnu kukaan tietävän näistä asioista.
Kyse on siis honda bf 20 vm.2015 moottorista joka on kiinni suht isossa saunalautassa. Haluaisin tietää miten pystyn mittamaan kierrosluvun kyseisestä moottorista sopivan potkurin valintaa varten. Moottori on kaukohallintalaitteistolla. Tuleeko tässä mallissa hallintalaitteistolle kierrostieto? Pystyykö tähän asentamaan perus kierroslukumittaria mallia biltema? Mihin tarkoitukseen kaasuvivustosta lähtevä erillinen piuha on jossa siis on yhteensä 3 johtoa (roikkuu kaukohallintalaitteessa)?
Olisin erittäin kiitollinen jos saisin täältä neuvoja tuohon mittaamiseen. Tilasin jo piranhan komposiitti potkurin johon voi lapoja vaihtaa. Ainakin 10" halkasijaltaan ja 9" lavoilla toimi moottori paremmin kuin alkuperäsellä potkurilla. Kiitoksia.
Muuten sitten tontille päässee laskurillakin, jos ei kokemus riitä ensimmäiseen arvaukseen. Itselläni on potkurin valinta myös alkanut, kun uusi vene on tullut pihalle. 20hv moottoria odotellessa tähän 5,4x1.95m enkä 50-luvun hailuotolaiseen kokeilin myös laskuria. (Tosin vasta tilaamieni kahden potkurin valinnan jälkeen ja sehän riemastutti, että olin arvannut ihan oikein. Omakehu haisee. )
Vene on hyvin paljon fiskarimallinen, mutta kantotasolla korjattu puoliliukuvan tyyppiseksi. Hailuotolaista perinnettä nettikuvien kautta katsottuani tein päätelmän, että seuraava kehitysvaihe vastaaville oli perän muotoilu uudestaan niin, ettei kantotasoa tarvittu enää. Tämä pienemmän puoleinen hailuotolainen painaa arviolta 450 kiloa. Se on päältä kuidutettu avovene.
Ensimmäinen kokeiluni tulee olemaan 9,25 x 8 ja toinen on sitten 9,75 x 6,5, joka on High Thrust tyyppiä. Jos sinulla kerran sopii 10'' halkaisija, yksi vaihtoehto on Solas Amita 4 (neljä lapaa) 10 x 5. Arvaan että saunaponttooni painaa ainakin 1000kg? Mutta olisiko tuo sopivampi vielä raskaampiin vesikulkuneuvoihin, jätän toki pääteltäväksesi. Solaksen High Trustista on myös 10 x 7 versio.
Mainitsemaasi vaihtolapaista en tunne, enkä tiedä mitä lapoja siihen on valittavissa. Eikö nekin myös maksa ihan kiitettävästi, jolloin hintaetua ei saane kahteen kiinteään potkuriin? Onko Hondan potkurit kalliita? (Itse totesin aidot Yamahat hyvin järkeviksi hinnaltaankin ja valikoiman oikein riittäväksi.)
Laskuri vaati aika paljon vaivaa, kun oli myös muunnettava yksiköt. 7-tuumaa se muistaakseni mulle ehdotti ja huippunopeus nousisi sillä noin 11 solmuun. (En muista enää paninko 550kg painoksi, mutta se ja varsinkin "Molded hull draft" (kai syväys ilman köliä) lienevät oleellisia.) Jos sauna on ponttoonilautta, en tiedä miten tuohon sitten noita lukuja syöttäisi.
Displacement and
Semi-displacement Hulls (tulkitsin: uppoumarunkoiset ja puoliplaanaavat)
http://www.vicprop.com/calculator.htm
http://www.solas.com/newweb/propeller/p ... efault.asp
Löytyy pari esimerkkiä ponttooneista. Tosin pitää kääntää kaikki yksiköt, myös nopeus on mailia tunnissa eikä merimailia! http://yamahaoutboards.com/owner-resour ... -bulletins
Viimeksi muokannut KMan, 09:41:04 09.07.2015. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Honda bf 20 kierroslukumittaus ongelma
Paljonko on huippunopeus nyt?Saunatar kirjoitti: Ainakin 10" halkasijaltaan ja 9" lavoilla toimi moottori paremmin kuin alkuperäsellä potkurilla. Kiitoksia.
Hondassakin lie kierrosluvun rajoitin. Miltä moottori kuulostaa vapaalla urku auki? Silloinhan rajoitin toimii ja rajoittimen toimintakierrosluvun näet käyttöohjeesta. Näin voit päätellä korvakuulolta, kuinka kaukana olet veto päällä ajaessa suositelluista maksimikierroksista.
Googlasin. Onhan 3 irtolapaa halvempi kuin kokonainen alumiinipotkuri. Ja löytyy 5 tuuman noususta alkaen. http://www.venepotkuri.com/tuotteet.html?id=68/26
Re: Honda bf 20 kierroslukumittaus ongelma
Noissa uusissa koneissa on vapaalla rajoitettu kiekat, joten urkua ei saa auki ilman että vaihde on päällä... Toki työkalut auttaa asiaa, rajoitin on mekaaninen, eli metallilevy.
ISO uisteluvene kaupan! Nettivene 735003
Tsekkaa mun blogi: https://www.facebook.com/ruodollarokotettu/?fref=ts
Tsekkaa mun blogi: https://www.facebook.com/ruodollarokotettu/?fref=ts
Re: Honda bf 20 kierroslukumittaus ongelma
Pointtini oli että ohjekirjasta näkee mihin kierroslukuun se rajoittaa, joten vapaalla pääsee "virittämään korvansa" vertaillakseen potkurilla saavutettavaan kierroslukuun.Samtheman kirjoitti:Noissa uusissa koneissa on vapaalla rajoitettu kiekat, joten urkua ei saa auki ilman että vaihde on päällä... Toki työkalut auttaa asiaa, rajoitin on mekaaninen, eli metallilevy.
Oletettavasti rajoitin toimii vasta kun jonkinverran on ylitetty suurin suositeltava käyttökierros. Näin on ainakin Tohatsun 9.8:ssa, joten ylimmät käyttökierrokset pääsee kuulostelemaan vähän ennen kuin rajoitin menee päälle (jolloin ääni on taas toinen eikä "luonnollinen").
Vai oliko jokin syy poistaa rajoitin? En hoksaa mikä se olisi. Tai sitten vastauksesi viittaakin siihen että kierrosluvun rajoittimia on erilaisia kuin Tohatsussani, jossa kaasarin kurkun saa kyllä aina täysin auki ja rajoitin menee päälle kun kierrokset nousevat tietyn rajan yli.
Re: Honda bf 20 kierroslukumittaus ongelma
Kiitoksia vastauksista.
Honda rajoittaa kierrokset 6500rpm kuulemma. Kertaakaan ei ole rajoittomelle mennyt..
Lautta kulkee tällä hetkellä n.8km/h. Vakio potkurilla meni sen n.5-6km/h.
Lautta on sitten 11metriä pitkä ja 4metriä leveä kahdella alumiini ponttoonilla. Painaa varmasti n.2000kg.
Eron kyllä huomasi heti kun vaihtoo tuon vakio potkurin tuohon piranhaan. Seuraava koko olis sitte 9 1/2x 7. Meneeköhän sitten jo liian pieneksi ja loivaksi?
Pointti oli se että saako kiekkamittaria kiinni tuohon kaukohallintalaitteeseen? Saako noita tulppiin tulevia mittareita 4-t koneelle sopivia mistä?
Honda rajoittaa kierrokset 6500rpm kuulemma. Kertaakaan ei ole rajoittomelle mennyt..
Lautta kulkee tällä hetkellä n.8km/h. Vakio potkurilla meni sen n.5-6km/h.
Lautta on sitten 11metriä pitkä ja 4metriä leveä kahdella alumiini ponttoonilla. Painaa varmasti n.2000kg.
Eron kyllä huomasi heti kun vaihtoo tuon vakio potkurin tuohon piranhaan. Seuraava koko olis sitte 9 1/2x 7. Meneeköhän sitten jo liian pieneksi ja loivaksi?
Pointti oli se että saako kiekkamittaria kiinni tuohon kaukohallintalaitteeseen? Saako noita tulppiin tulevia mittareita 4-t koneelle sopivia mistä?
Re: Honda bf 20 kierroslukumittaus ongelma
Tuskinpa. Sen verran sauna jo liikahtaa, että varmaan kierroslukumittaus avittaa valitsemaan 7 ja 5 tuuman nousuista. Veikkaukseni on 5, koska pituuden perusteella jopa 11 solmua luulisi 20hp kykenevän sitä liikuttamaan... toisaalta tietämättä ko. veneen hydrodynamiikasta, lateraalipintojen muodosta... kyllä minäkin tässä vaiheessa mittaisin kierrosluvun.Saunatar kirjoitti:
Eron kyllä huomasi heti kun vaihtoo tuon vakio potkurin tuohon piranhaan. Seuraava koko olis sitte 9 1/2x 7. Meneeköhän sitten jo liian pieneksi ja loivaksi?
Tuossa laitoin jo yhden linkin edellä. Etkö sinä maininnut myös Bilteman versiosta? Jos sieltäkin olisi saanut muutamalla eurolla, mulla olisi jo sellainen. En oikein näe noilla mitään tarvetta sitten myöhemmin. Erikseen sellaiset veneet joissa kuuluu olla mittareita paljon ihan vaan näön vuoksi.Saunatar kirjoitti: Pointti oli se että saako kiekkamittaria kiinni tuohon kaukohallintalaitteeseen? Saako noita tulppiin tulevia mittareita 4-t koneelle sopivia mistä?
Olen olettanut että ko. mittareissa on asetuksissa valittavissa sylinteriluku ja tahtisuus. Muutenhan pitäisi olla kovin monenlaisia mittareita.
Että sikäli en tässä nyt näe mitään ongelmaa, miten ja mistä sen saa mitattua, kunhan saisi. Jottei tarvitse ostaa vielä kaksia lapoja kokeilun vuoksi, jolloin kierroksien mittaus jäisi käytännössä turhaksi. Potkurinvalinta on toki aina oma mielenkiintoinen ja tärkeä ongelmatiikan alue.
Sitten kun on mitattu ja päätelty ottaako 5 vai 7 tuuman nousun, vasta käytäntö kuitenkin sitten sen kaikkein parhaan ja mukavimman osoittaisi. .. Mittaus ja teoria parhaimmillaankin antaa hyvän arvauksen. Loppu on myös omista preferensseistä kiinni.
Hondan maahantuojako ei piittaa teknisiä kysymyksiä käyttäjille selvittää? Mutta ehkä joku vielä tähän kertoo niistä.
Re: Honda bf 20 kierroslukumittaus ongelma
Joo siis kunhan saisi nyt vaan helpoiten ja edullisesti sen mitattua että onko 7 nousunen parempi. Uskon että 5 nousunen on jo liian pieni.. mitään kiekkamittaria en siihen muuten tarvitse.
Re: Honda bf 20 kierroslukumittaus ongelma
Editoin juttuani moneen kertaan vielä samalla kun jo vastasit.
Olisi kiva nähdä laitoksesta kuvia. Sekä niistä ponttooneista aina löylyihin ja kiukaaseen! Onko hyvät löylyt? Kuka rakensi?
Olisi kiva nähdä laitoksesta kuvia. Sekä niistä ponttooneista aina löylyihin ja kiukaaseen! Onko hyvät löylyt? Kuka rakensi?
Re: Honda bf 20 kierroslukumittaus ongelma
Täällä on lautan sivut; https://m.facebook.com/Saunalauttavilpp ... fbtype=274
Runko teetettiin ammattilaisella ja ponttoonit kantattiin eripaikassa. Lauttaa on rakennettu pääosin isäni kanssa. Saunan teki täälläpäin touhuava rakentaja jolta myös kaikki hirret tuli. Sen verran löylyistä että on parhaat löylyt missä itse olen olllut. Kosteutta riittää kun kiviäkin tais olla 100kg edestä kiukaassa.
Runko teetettiin ammattilaisella ja ponttoonit kantattiin eripaikassa. Lauttaa on rakennettu pääosin isäni kanssa. Saunan teki täälläpäin touhuava rakentaja jolta myös kaikki hirret tuli. Sen verran löylyistä että on parhaat löylyt missä itse olen olllut. Kosteutta riittää kun kiviäkin tais olla 100kg edestä kiukaassa.
Re: Honda bf 20 kierroslukumittaus ongelma
Kertakaikkiaan upea sauna! Veneenä myös sellainen, että tuossa jos missä olisi paikallaan High Thrust potkuri, jossa on mahdollisimman suuri halkaisija ja lapojen pinta-ala - yhdessä hyvin pienen nousun kanssa. Silloin myös peruutus ottaa paremmin kiinni mikä voi olla joskus tuulella laituriin tullessa tarpeen.Saunatar kirjoitti:Täällä on lautan sivut; https://m.facebook.com/Saunalauttavilpp ... fbtype=274
Runko teetettiin ammattilaisella ja ponttoonit kantattiin eripaikassa. Lauttaa on rakennettu pääosin isäni kanssa. Saunan teki täälläpäin touhuava rakentaja jolta myös kaikki hirret tuli. Sen verran löylyistä että on parhaat löylyt missä itse olen olllut. Kosteutta riittää kun kiviäkin tais olla 100kg edestä kiukaassa.
On myös varsinaisesti High Thrust perämoottoreita, joissa on lisäksi perävälitys erilainen ja isommat halkaisijat mahtuvat.
Raskaan uppoumarunkoisen kanssa lie vaikeampaa soveltaa tavallisia nousutuumien ja halkaisijoiden vaikutuksia moottorin kierrosnopeuteen? Se normaali 300r/tuuma ei ehkä päde? Luistokin on mittava. Käytännössä raskasta lauttaa liikuttaa potkurin veteen synnyttävä vesivirta ja siten mitä suurempi se on läpimitaltaan, sitä tehokkaampi se on.
Mutta en tiedä omakohtaisesti, miten suurista eroista voi olla kyse vakiosarjan potkurien ja High Thrust tyyppien välillä. Ja liikkuuhan se jo nyt, tuskin siellä kiire on. Kunhan ei ole moottorille ja perälle turhan ankara pitemmän päälle, mikä on yksi syy valita sopiva potkuri.
Re: Honda bf 20 kierroslukumittaus ongelma
Mä tarkennan tätä vielä, ettei jää homma auki. Parempia vastauksia alkuperäiseen kysymykseen on tullutkin joKMan kirjoitti:Pointtini oli että ohjekirjasta näkee mihin kierroslukuun se rajoittaa, joten vapaalla pääsee "virittämään korvansa" vertaillakseen potkurilla saavutettavaan kierroslukuun.Samtheman kirjoitti:Noissa uusissa koneissa on vapaalla rajoitettu kiekat, joten urkua ei saa auki ilman että vaihde on päällä... Toki työkalut auttaa asiaa, rajoitin on mekaaninen, eli metallilevy.
Oletettavasti rajoitin toimii vasta kun jonkinverran on ylitetty suurin suositeltava käyttökierros. Näin on ainakin Tohatsun 9.8:ssa, joten ylimmät käyttökierrokset pääsee kuulostelemaan vähän ennen kuin rajoitin menee päälle (jolloin ääni on taas toinen eikä "luonnollinen").
Vai oliko jokin syy poistaa rajoitin? En hoksaa mikä se olisi. Tai sitten vastauksesi viittaakin siihen että kierrosluvun rajoittimia on erilaisia kuin Tohatsussani, jossa kaasarin kurkun saa kyllä aina täysin auki ja rajoitin menee päälle kun kierrokset nousevat tietyn rajan yli.
Tutkin juuri yhtä hondaa, siinä oli rajoitin toteutettu metallilevyllä niin, ettei vapaalla kaasu käänny auki asti, vain vaihde päällä. Eli jos haluaa korkeat kiekat tyhjäkäynnillä, niin tuossa toteutuksessa se levy pitää nappasta pois siksi aikaa, tai liikuttaa kaasuvaijeria käsin.
ISO uisteluvene kaupan! Nettivene 735003
Tsekkaa mun blogi: https://www.facebook.com/ruodollarokotettu/?fref=ts
Tsekkaa mun blogi: https://www.facebook.com/ruodollarokotettu/?fref=ts
Re: Honda bf 20 kierroslukumittaus ongelma
OK. Tuollaiseen en ole törmännyt.Samtheman kirjoitti: Tutkin juuri yhtä hondaa, siinä oli rajoitin toteutettu metallilevyllä niin, ettei vapaalla kaasu käänny auki asti, vain vaihde päällä. Eli jos haluaa korkeat kiekat tyhjäkäynnillä, niin tuossa toteutuksessa se levy pitää nappasta pois siksi aikaa, tai liikuttaa kaasuvaijeria käsin.
Kaverin vanha Mariner 20 toimii niin, että se kääntää käynnistykseneston päälle kun kaasua säätää yli puolenvälin tai johonkin 3/4 asentoon. Käynnistyksenesto = vauhtipyörä ei liikahda vaikka kuinka narusta nykisi. Mariner on kauko-ohjausversio ilman käsiohjauskahvaa.
Tämähän on perusteeton ja oikeasti huono juttu. Tietyissä tilanteissa käynnistyksessä on oltava hana auki. Perushommeleita.
Re: Honda bf 20 kierroslukumittaus ongelma
Saunatar kirjoitti: ↑13:54:18 09.07.2015 Täällä on lautan sivut; https://m.facebook.com/Saunalauttavilpp ... fbtype=274 Friday Night Funkin
Runko teetettiin ammattilaisella ja ponttoonit kantattiin eripaikassa. Lauttaa on rakennettu pääosin isäni kanssa. Saunan teki täälläpäin touhuava rakentaja jolta myös kaikki hirret tuli. Sen verran löylyistä että on parhaat löylyt missä itse olen olllut. Kosteutta riittää kun kiviäkin tais olla 100kg edestä kiukaassa.