kuuklettelin aihetta pintapuolisesti.
mitä on ruostumaton teräs:
" ruostumattoman teräksen täytyy sisältää vähintään 10,5 painoprosenttia kromia ja korkeintaan 1,2 % hiiltä. "
eli kromia itse seoksessa.
osalainaus täältä:
https://www.inox.fi/tietoa-teraksesta/ruostumaton-teras
passiivikerros:
" Ruostumattomilla teräksillä on erinomainen kyky muodostaa suojaava passiivikerros, johtuen niiden kromipitoisuudesta (väh. 10,5 %). Kromi reagoi ilman kanssa ja muodostaa spontaanisti erittäin ohuen (5-10 nm) materiaalia suojaavan kromioksidikerroksen."
täältä lainaus:
https://www.metalcentergroup.fi/ruostumaton-teraes
ja..
" Ruostumaton teräs passivoituu itsestään kun sen puhdas pinta on olosuhteissa, joissa on riittävästi happea kromista rikkaan kerroksen muodostumiseksi pintaan.
Tämä tapahtuu automaattisesti ja hetkessä edellyttäen, että teräksen pinnalla on sopiva määrä happea tarjolla. Passiivikerros kuitenkin kasvaa ajan kuluessa sen syntymisen jälkeen.
Luonnolliset olosuhteet, kuten ilma tai ilmastoitunut vesi, luovat ja ylläpitävät korroosiolta suojaavaa passiivista pinnan tilaa. Tällä tavalla ruostumattomat teräkset kykenevät pitämään korroosionkestävyytensä, vaikka pintaa vaurioitettaisiin mekaanisesti (esim. naarmuuntuminen tai koneistus) ja omaavat siten sisäänrakennettuna itsekorjaavan korroosiosuojamekanismin. "
pitkä lainaus, osa tekstistä täältä:
https://www.inox.fi/tietoa-teraksesta/passiivikerros
itsekorjaava.. kuulostaa aika hurjalta.. ja sopisi vaparenkaisiin..
vaikka ei kai terminaattorityyliin korjaa naarmua. mutta "tekee" uuden suojaavan pinnan. (tai jotain..)
" Passiivikerros kuitenkin kasvaa ajan kuluessa sen syntymisen jälkeen. " ikä tekee vain hyvää vaparenkaille..
" ilmastoitunut vesi, luovat ja ylläpitävät korroosiolta suojaavaa passiivista pinnan tilaa."
" ilmastoitunut vesi " ??
no. vesi kai tekee materiaalille hyvää. sopii vaparenkaiden luonteeseen..
ruostumattoman teräksen kiilottaminen ym.
ABUhan mainitsee että välirenkaat: kiilotettua ruostumatonta terästä..
siinäkin jotain jujua..kai..... (tosin ABU saattanut mekaanisesti kiilottaa ? mikä ei sekään välttämättä huoino juttu ?)
" Mikäli korroosio-ominaisuuksia halutaan parantaa entisestään kromirikastetaan pinta elektrokemiallisesti. Ruostumattomia teräksiä elektrolyyttisesti kiillotettaessa eri alkuaineiden liukenemisnopeudella on vaikutusta lopputulokseen, sillä rauta ja nikkeliatomit irtoavat kromiatomeja tehokkaammin metallihilasta. Elektrolyyttisessä kiillotuksessa teräksestä poistuu ensisiassa nikkeliä ja rautaa, joka kasvattaa pinnan kromipitoisuutta. Kohonneen kromipitoisuuden ansiosta elektrolyyttisesti kiillotetut pinnat passivoituvat käsittelemätöntä pintaa tehokkaammin.
Elektrolyyttisesti kiillottamalla voidaan aikaansaada täysin tasainen ja virheetön pinta. Viimeistelymenetelmä on teknisesti ylivoimainen verrattaessa mekaaniseen kiillotukseen, koska se ei kontaminoi pintaa millään ulkoisella aineella ja siten kiillotettu pinta on passiivinen ja korroosionkestävyydeltään erinomainen. "
osalainaus täältä:
https://www.inox.fi/tietoa-teraksesta/m ... iallisesti
tarvitseeko vaparenkaissa olla erillistä pintakromausta. kun näyttäisi kai "itsekin" muodostavan kromipinnan. öö.. passiivikerroksen.
vai mitä tarkoitetaan "kovakromattu" lisätäänkö kromia vielä joku extrakerros pintaan. tai itse seokseen ?
tai jotain..
kova kromattu teräsputki:
http://fi.lccylindertube.com/chrome-pla ... ernal.html
onko sitten tuo kovakromaus vielä eri juttu ?
näyttäisi olevan:
https://valmistajat.fi/menetelmat/pinta ... akromaus-2
osalainaukset tuolta:
" Kovakromaus eli tekninen kromaus on elektrolyyttinen pinnoitusmenetelmä, joka tuo kovan, hyvän kulumiskestävyyden omaavan, korroosionkestävän ja liukkaan pinnan. Kovakromausta käytetään teräksen, nikkelin, kuparin, valuraudan tai alumiinin pinnoitteena. "
"kulutusta ja korroosiota kestävä liukas pinta " sopii hyvin vaparenkaisiin..
ja..
" Kovakromaus suoritetaan tyypillisesti kromikylvyn avulla. Kylvyssä kappaleiden kromaus voidaan hoitaa kappaleiden ripustuksen, rummun tai alipaineen avulla. "
sekä..
" Kovakromipinnoitteen kovuus on noin 750 – 1050 HV ja se on siniharmaa kiiltävä pinnoite, joka on kuitenkin hieman mattamaisempi kuin kiiltokromaus"
kovakromattu ja ruostumaton tetäs.
tuleeko kromausta tuplana: ruostumattoman teräksen passiivikerros ja päälle vielä kovakromaus..
mitään näistä en tiedä. kunhan pähkäilin ja lainailin.
_ _ _ _
lisäsin vielä kuvituskuvan..
ruotsissa aikoinaan joku myi massamaisesti vaparenkaita.
nimettömiä. ei kunnon lähikuvaa.
muistaakseni nimikkeellä "älder spöringa" tai jotain.
muutaman pussin huutelin.
en muista paljon maksoi. mutta halpoja. ehkä muutaman euron pussi.
ihan koemielessä jotain tarjosin huutokauppaan. pienellä summalla.
muutama pussi yllättäin lankesi mulle. (isommasta erästä)
nämä Arjonin "universal" näköisiä. ainakin muotoilu.
mutta onko..?
ehkä jotain kopioita ?
itse renkaat ok. tasalaatuisia ja sileitä.
mutta näissä jalat aika karkeita. viimeistelemättömiä.
onko jotain tehtaan makulatuuria.. tai kopioita.
tai sitten näitä oli tarkoitus vielä viimeistellä ennen myyntiin päästämistä.
jalkojen kärjistä paistaa pronssin väriä: ei kyllä vakuuta..
vai.. onko jalat tarkoituksella eri materiaalia. jotain pehmeämpää ?
mangeettitesti: ei tartu ollenkaan.
kaikki samaa kokoa.
ei tuossa Arjonin kuvassakaan kovin hyvät jalat..
tosin kuvateknisesti huono kuva, joka voi muuntaa totuutta ?