Jarrutonta traileria ostamassa, hyvä ja halpa?
Alueen säännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Jarrutonta traileria ostamassa, hyvä ja halpa?
Monenmoista on markkinoilla. Aku, majava, muuli, respo jne. Osassa omamassa on huomattavasti isompi kuin toisessa. Onko vedettävyydessä eroa noiden laatuvehkeiden kans? Käytettykin kävisi mutta ei oikein houkuttele maksaa merivedessä uitetusta laakeri ja valovikaisesta, puhumattakaan siitä että koko talven on trailerin päällä ollut vene. Ja tästä pitäisi saada vielä lähes uuden hinta.
Veneen paino moottorin ja varusteiden kans n. 350kg.
Veneen paino moottorin ja varusteiden kans n. 350kg.
Re: Jarrutonta traileria ostamassa, hyvä ja halpa?
Itse ostin kotimaisen Niperen valmistaman trailerin viime vuonna enkä ole katunut. Esimerkiksi pyörän laakerit saa rasvattua ulkopuolella sijaitsevista rasvanipoista.
Re: Jarrutonta traileria ostamassa, hyvä ja halpa?
Respon tuplarunkoista katselin, painaa huomattavasti enemmän kuin muut...
Re: Jarrutonta traileria ostamassa, hyvä ja halpa?
Itellä oli Majava vt750 tuplarunkoinen malli, tosiaan hiukan korkea omapaino mutta paino sen kertoo että myöskin kantaa kuorman kivasti.
''Till the fucking wheels come off baby..''
Re: Jarrutonta traileria ostamassa, hyvä ja halpa?
Tuollaista tullut vedeltyä ongelmitta.
Oma paketti kevyehkö (alle 250kg), ostaessa painoi sillat ja valoratkaisu:
http://www.tekno-kouru.fi/vaunumallisto/vt750l.html
Oma paketti kevyehkö (alle 250kg), ostaessa painoi sillat ja valoratkaisu:
http://www.tekno-kouru.fi/vaunumallisto/vt750l.html
-
- Viestit: 81
- Liittynyt: 15:38:54 14.02.2011
Re: Jarrutonta traileria ostamassa, hyvä ja halpa?
Mulla on nyt ollut viisi vuotta Respon jarruton tuplarunkotraileri suht aktiivisessa käytössä. Perässä se on kulkenut noin 20 tkm, nostoja&laskuja tulee kutakuinkin 50 vuodessa ja vene asuu trailerilla ympäri vuoden. Tähän mennessä on Resposta pelkästään positiivista sanottavaa: yhtään ongelmaa ei ole ollut ja olen ollut muutenkin erittäin tyytyväinen. Ominaisuuksia en tosin osaa verrata muihin traikkuihin, koska en ole niitä juurikaan vetänyt/käyttänyt. Respoon päädyin aikanaan tuplarungon, ominaisuuksien sekä näiden yhteisvaikutuksesta kumuloituvan yleisen katu-uskottavuuden takia.
Goliathin vinssin vaihdoin heti alkuun ja tein tukevasta verkosta kävelysillan tuplarunkoon, ja vähän piti muutenkin traileria oman paatin tarpeisiin modata. Painoahan tuolla on tosiaan 40-50 kiloa enemmän kuin kilpailijoilla, mikä kannattaa huomioida kokonaispainoa ynnätessä.
Goliathin vinssin vaihdoin heti alkuun ja tein tukevasta verkosta kävelysillan tuplarunkoon, ja vähän piti muutenkin traileria oman paatin tarpeisiin modata. Painoahan tuolla on tosiaan 40-50 kiloa enemmän kuin kilpailijoilla, mikä kannattaa huomioida kokonaispainoa ynnätessä.
Re: Jarrutonta traileria ostamassa, hyvä ja halpa?
Kannattaa tsekata myös Jsi-trailerit. Mulla on ollut tuommoinen muutaman vuoden. En löydä siitä moitittavaa. Hyvin kulkee perässä, lehtijouset jne.
Miksi tehdä samanlainen vaappu, kun muilla? Semmoisenhan voi ostaa kaupasta!
Re: Jarrutonta traileria ostamassa, hyvä ja halpa?
Et ole tainnut katsoa mitä rekisteriotteessa lukee, minulla ainakin luki merkkinä RespoP.J.H kirjoitti:Kannattaa tsekata myös Jsi-trailerit. Mulla on ollut tuommoinen muutaman vuoden. En löydä siitä moitittavaa. Hyvin kulkee perässä, lehtijouset jne.
Aiheeseen, minulla on ollut Muulin 500kg traileri ja kaksi Respon kolmivarttista. Näistä ensimmäinen Jsi-nimellä myyty ja toinen suoraan Virosta Respolta ostettu. Muuli oli vähän alimitoitettu silloiseen veneeseen nähden ja pyöränlaakerit joutuikin vaihtamaan. Hyvänä puolena kipitön Muuli käänsi veneen vinssatessa suoraksi Respoja paremmin. 750kg traileriin vaihtaessa hylkäsin Muulin mallin liian vähäisten kölirullien takia. Ensimmäinen Respo (Jsi) jäi liian lyhyeksi veneen vaihdon yhteydessä.
Respoa uskallan suositella, isompia ongelmia ei ole ollut. Tukevuus riittää ja tekniset ratkaisut järkeviä. Pieniä asioita, kuten sidontakoukut, saattaa joutua rakentelemaan parempiin paikkoihin.
Hyvän väittelyn tunnistaa humanistin itkusta.
Re: Jarrutonta traileria ostamassa, hyvä ja halpa?
Parista Resposta itsellä hyviä kokemuksia. Näin myös Espoosta hankitun 800 ja risat maksaneen uuden Akun joka näytti hintaansa nähden varsin asialliselta. Myyjäliikkeen nimeä en muista/tiedä
Re: Jarrutonta traileria ostamassa, hyvä ja halpa?
Karhu/Betanet Marlin M omaa sukua Aku 700 on halvimmasta ja kevyimmästä päästä, hintaa 800-900€. Asiallinen kevyt kärry kumijousilla. Taitaa olla Virossa tehty, runko kuumasinkitty. Liinojen kiinityskoukut vähän hassuissa paikoissa ja notkuu jonkin verrran (kuten kaikki yhdellä pitkällä aisalla tehdyt kevyettrailerit).
Re: Jarrutonta traileria ostamassa, hyvä ja halpa?
Minkälainen lie heppu traileri. Tarkotus käydä 10v vanhaa kampetta katsomassa, netistä vilasin niin 2003 hinnaston löysin missä hintaa oli 1000 kieppeillä silloin, kumivääntö jouset. Puuilo myy respoa lehtijousilla. 899. Eli vanhasta ei kannata älyttömiä maksaa.
Re: Jarrutonta traileria ostamassa, hyvä ja halpa?
kaksi traileri ostaneena olen huomannut kanssa saman kun vr. uusien ja käytettyjen hintoja.janik kirjoitti:Minkälainen lie heppu traileri. Tarkotus käydä 10v vanhaa kampetta katsomassa, netistä vilasin niin 2003 hinnaston löysin missä hintaa oli 1000 kieppeillä silloin, kumivääntö jouset. Puuilo myy respoa lehtijousilla. 899. Eli vanhasta ei kannata älyttömiä maksaa.
ei ole ollut mitään järkeä ostaa käytettyä kun melkein samalla rahalla saa uuden missä ei ihan heti tarvi alkaa tappeleen valojen, laakereiden yms. kanssa.
Re: Jarrutonta traileria ostamassa, hyvä ja halpa?
Lähes vetämätön traileri oli. Kumijousto, peräkippiä ei ollu. En voinu kokeilla miten laakerit ääntää kun traileri oli jäätyny kiinni maahan.... Hinta 600e.
Re: Jarrutonta traileria ostamassa, hyvä ja halpa?
Toisille vetämätön traileri on että sillä on vedetty 10km, toisille että sillä on vedetty 9 999km. Yleensä myyjät tarkoittaa jälkinmäistä.janik kirjoitti:Lähes vetämätön traileri oli. Kumijousto, peräkippiä ei ollu. En voinu kokeilla miten laakerit ääntää kun traileri oli jäätyny kiinni maahan.... Hinta 600e.
Re: Jarrutonta traileria ostamassa, hyvä ja halpa?
Mulla on Starsetin traileri lehtijousilla. Ollut tukeva ja hyvä paketti, kun venekkin on painava.
Kannattaa käydä katsomassa kyllä useita malleja paikan päällä, rakenteissa on paljon eroja ja niistä sitten voi rakentaa mielipiteensä hyvästä trailerissa.
Tosissaan tuo hyvän ja halvan käytetyn löytäminen on arpapeliä. 1000€llä saa kuitenkin uuden ilman niitä valo ja laakeri ongelmia.
Kannattaa käydä katsomassa kyllä useita malleja paikan päällä, rakenteissa on paljon eroja ja niistä sitten voi rakentaa mielipiteensä hyvästä trailerissa.
Tosissaan tuo hyvän ja halvan käytetyn löytäminen on arpapeliä. 1000€llä saa kuitenkin uuden ilman niitä valo ja laakeri ongelmia.
Re: Jarrutonta traileria ostamassa, hyvä ja halpa?
Puuilon 899 traileri näytti hyvältä hintaisekseen, hieman siihen joutuu kulkusiltaa pokkaamaan, kuten muihinkin. Mutta nyt käytettyjen pyyntejä katsellu. Lehtijousilla sillä 700-> kai noita joku ostaa kun poistuvat myynnistä.
Re: Jarrutonta traileria ostamassa, hyvä ja halpa?
Itse kun olin ostamassa traileria, luin että noi halvat ovat kaikki samalta tehtaalta. Tiedä sitten mikä on totuus.
Re: Jarrutonta traileria ostamassa, hyvä ja halpa?
Aiemmin oli itsellä Aku 700k, tämä oli hinta/laatu-suhteeltaan hyvä kärry. Sen jälkeen katselin Respoa, mutta päädyin kotimaiseen Majavan 750kg jarruttomaan kärryyn, jossa kippi. Tähän en ole ollut tyytyväinen.
-Kippi on rimpula, tämä kerran jo vääntyi kun vene otettiin sivutuulessa ylös, muutenkin jotenkin ei toimi niin hyvin kuin akussa.
-Lokasuojat joutuu vahvistamaan aktiivisessa käytössä
-Hieman huterampi vedettävä kuin aiempi Aku
-Keulapukki rimpulampi
-Korkea, vaikka onkin kumijousto malli
-Liian vähän kölirullia
Eiköhän tästä ihan toimivan saa muutoksilla, mutta alunalkaen olisi pitänyt valita virolainen, valitettavasti
-Kippi on rimpula, tämä kerran jo vääntyi kun vene otettiin sivutuulessa ylös, muutenkin jotenkin ei toimi niin hyvin kuin akussa.
-Lokasuojat joutuu vahvistamaan aktiivisessa käytössä
-Hieman huterampi vedettävä kuin aiempi Aku
-Keulapukki rimpulampi
-Korkea, vaikka onkin kumijousto malli
-Liian vähän kölirullia
Eiköhän tästä ihan toimivan saa muutoksilla, mutta alunalkaen olisi pitänyt valita virolainen, valitettavasti
”Mikään ei ole mahdotonta ihmiselle jonka ei tarvitse tehdä sitä itse.”
- Fuso
- Neljänneks paras tietosuojavaltuutettu
- Viestit: 4438
- Liittynyt: 09:19:43 16.11.2005
- Paikkakunta: Sammatti, Lammin talo
Re: Jarrutonta traileria ostamassa, hyvä ja halpa?
Ei ole vielä 30 vuoden kokemuksella sellaista traileria vastaani tullut, johon ei jossain vaiheessa olisi tarvinnut laakereita vaihtaa. Tähän asti on riittänyt kerta / kärry. Hyvin asennusvaiheessa rasvatut vaihtarit on kestäneet pitempään kuin alkuperäiset. En ole niitä rasvaillut tai kiristellyt muuten koskaan, ehkä olisi kannattanut?
Laakerin vaihtoa olen aina pitänyt epämiellyttävänä ja likaisena hommana, johon olen saanut tuhrattua ylettömästi aikaa.
Tänä keväänä vein trailerin, JSI VT 750, ensimmäistä kertaa autokorjaamoon laakerinvaihtoon. En kysynyt etukäteen hintaa. Sanoin että jos tarjolla on useampia laakerimerkkejä, niin laittaisivat kalliimman vaihtoehdon. Vein kärryn aamulla pajalle, kahden tunnin päästä soittivat, että saa hakea pois. Olivat tänä aikana ottaneet vanhat pois molemmilta puolilta, hakeneet laakeriliikkeestä uudet tilalle, ja asentaneet ne paikalleen.
Hinta koko paketille 140 euroa kuitin kanssa. "Ei voi muuta, kun olla tyytyväinen."
Laakerin vaihtoa olen aina pitänyt epämiellyttävänä ja likaisena hommana, johon olen saanut tuhrattua ylettömästi aikaa.
Tänä keväänä vein trailerin, JSI VT 750, ensimmäistä kertaa autokorjaamoon laakerinvaihtoon. En kysynyt etukäteen hintaa. Sanoin että jos tarjolla on useampia laakerimerkkejä, niin laittaisivat kalliimman vaihtoehdon. Vein kärryn aamulla pajalle, kahden tunnin päästä soittivat, että saa hakea pois. Olivat tänä aikana ottaneet vanhat pois molemmilta puolilta, hakeneet laakeriliikkeestä uudet tilalle, ja asentaneet ne paikalleen.
Hinta koko paketille 140 euroa kuitin kanssa. "Ei voi muuta, kun olla tyytyväinen."
"Sentti nenässä, tuuma mulkussa ja jalka vavassa näkyy ja tuntuu".
Veikko Heiskasen lempilauseesta Arvi Mustosen vääntämä tunnuslause Neidenin siltamontulta.
Veikko Heiskasen lempilauseesta Arvi Mustosen vääntämä tunnuslause Neidenin siltamontulta.
Re: Jarrutonta traileria ostamassa, hyvä ja halpa?
Tuo hyvä ja halpa saattaa olla aika haasteellinen löytää. Mie oon tullu siihen tulokseen, et köyhän ei oo varaa ostaa halpaa. Mutta astiaan. Kuten tuossa Fuso totes, niin aivan varmasti jossain vaiheessa menee laakerit vaihtoon. Ymmärtääkseni nykyään nuo ovat enempi vähempi kertakäyttötavaraa, ja vaativat vaihtoonkin prässin sun muuta. Mie tuossa aikanaan fundeerasin, et jos tohon törmään, niin vaihtaa koko akselipalan laakereineen. Noiten laakereiden käyttöikäähän voi yrittää jatkaa, ku välttää laakereiden uittamista vedessä, näin varsinkin tuolla murtovedessä. Oma lukunsa onkin sitten tietty nuo joka toinen vuosi katsastettavat jarrulliset traikut!!
-jouni
-jouni
diipa daapa