Venelämmittimen asennus
Alueen säännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Venelämmittimen asennus
Tuli viimein pitkän pohdinnan jälkeen hommattua Terhiin tuommoinen Planar 2D lämmitin, kun edulliseen hintaan sai eikä juuri huonoa palautetta löytynyt mistään. Muutenhan tuo tuntuu yksinkertaiselta asennella, mutta tuo paloilman otto hieman mietityttää. Missään ohjeissa tai videoissa tuota paloilmaa ei oteta ulkonta, mikä tuntuisi taas järkevältä omasta mielestä. Onko tuo nyt sitten turvallista jättää omassakin veneessä noin, että paloilma otetaan "huoneilmasta"? Vai onko paloilman tarve niin minimaalista, ettei hapenpuutetta pääse syntymään?
Re: Venelämmittimen asennus
Sama se on mistä se paloilmansa ottaa, ulkoahan se korvausilma lopulta jostakin kautta kuitenkin tulee. Hapenpuutteen kanssa paloilmanotolla ei ole mitään tekemistä, pikemminkin niin että ilma raikkaampaa veneessä kun poltin sitä kuluttaa ja ulkoa tulee uutta tilalle.
Re: Venelämmittimen asennus
Kannattaa suhtautua kaikkeen netissä lukemaansa todella kriittisesti. Arvioisin JSon vastauksen olevan melkoista mutua. Minä(kään) en tiedä polttimen tarkkaa palamisilmamäärää, mutta lähtökohtaisesti turvallisempana pitäisin palamisilman ottamista kabiinin ulkopuolelta.
Palamisprosessissa kuluu happea. Periaatteessa, ideaalissa vapaassa palamisprosessissa palamisilman tarve eli ns. lambda on likmain yksi. Mikäli palamisilmaa ei tule kabiiniin riittävästi, lambda putoaa alle yhden, palaminen muuttu epätäydelliseksi ja kabiinin ilma korvautuu hiljalleen hiilidioksidilla ja -monoksidilla. Muutaman tunnin päästä siirrytkin autuaammille kalavesille.
Ylläoleva pätee suljettuun systeemiin, jona voitaneen pitää suljettavia ja verraten tiiviitä kabiineja. Jos kabiini on avoin, on ilmansaanti taattu eikä ylläolevaa ongelmaa synny.
En ole minäkään alan asiantuntija, mutta aikanaan jonkinverran palamisprosesseja opiskelleena kehtaan näin argumentoida. Viimekädessä voisit Somnium ottaa yhteyttä valmistajaan ja pyytää kommentit asiaan.
Edit. Ehkä veneissä on kuitenkin korvausilma- tai tuuletusventtiilit, joista palamisilmaa virtaa riittävästi. Ehkä. Ei se kuitenkaan 'ihan sama' ole.
Palamisprosessissa kuluu happea. Periaatteessa, ideaalissa vapaassa palamisprosessissa palamisilman tarve eli ns. lambda on likmain yksi. Mikäli palamisilmaa ei tule kabiiniin riittävästi, lambda putoaa alle yhden, palaminen muuttu epätäydelliseksi ja kabiinin ilma korvautuu hiljalleen hiilidioksidilla ja -monoksidilla. Muutaman tunnin päästä siirrytkin autuaammille kalavesille.
Ylläoleva pätee suljettuun systeemiin, jona voitaneen pitää suljettavia ja verraten tiiviitä kabiineja. Jos kabiini on avoin, on ilmansaanti taattu eikä ylläolevaa ongelmaa synny.
En ole minäkään alan asiantuntija, mutta aikanaan jonkinverran palamisprosesseja opiskelleena kehtaan näin argumentoida. Viimekädessä voisit Somnium ottaa yhteyttä valmistajaan ja pyytää kommentit asiaan.
Edit. Ehkä veneissä on kuitenkin korvausilma- tai tuuletusventtiilit, joista palamisilmaa virtaa riittävästi. Ehkä. Ei se kuitenkaan 'ihan sama' ole.
- Sostakovits da Silva
- Ilmo Tampio Lounasheimo
- Viestit: 8434
- Liittynyt: 13:21:01 27.04.2005
- Paikkakunta: Urpoland-Penninpyörittäjien kylä
Re: Venelämmittimen asennus
Youtubesta pitäisi löytyä kyseisen lämmittimen asennusvideoita ja vetouistelu.comissa on pitkiä keskusteluja veneen lämmittimistä, kuten planar 2 d ja 44.
Ja eikös tuohon saa erikseen savukaasujen läpivientiä ja paloilman ottoa/läpvientiä, savukaasujen läpvienti maksaa 66 euroa ja paloilman läpivienti 50 euroa.
Ja eikös tuohon saa erikseen savukaasujen läpivientiä ja paloilman ottoa/läpvientiä, savukaasujen läpvienti maksaa 66 euroa ja paloilman läpivienti 50 euroa.
Wanderlei César Da Silva. Raha ei tee onnelliseksi, mutta se rauhoittaa hermoja.
Re: Venelämmittimen asennus
Tuosta löytyy hiukan halvemmalla samat osat. Savukaasujen läpivienti 59euroa ja tuloilman 39euroa.Sostakovits da Silva kirjoitti:Ja eikös tuohon saa erikseen savukaasujen läpivientiä ja paloilman ottoa/läpvientiä, savukaasujen läpvienti maksaa 66 euroa ja paloilman läpivienti 50 euroa.
http://www.teplostar.fi/tuote-osasto/veneet/
Re: Venelämmittimen asennus
Kiitoksia vastauksista. Mukana tuli tuo veneasennus sarja, joka sisältääkin tuon savukaasujen läpiviennin jo. Tuon tuloilman läpiviennin puuttuminen ja se, ettei yhdessäkään katsomassani ohjeessa tahi videossa mokomaa asennettu herätti vain epäilyt tarpeellisuudesta. Vene tuskin äärettömän tiivis on kaikkine rättikuomuineen, mutta täytyneen varmuuden vuoksi laittaa paloilman otto ulkonta. Toki tarpeelliset varoittimet tulee, ettei laitteen vikaantuminen tahi vuoto aiheuta hengenlähtöä.
Re: Venelämmittimen asennus
Mä asensin 2d:n omaan veneeseen viime vuonna, ja syksyllä sitä tuli jonkin verran huudatettuakin. Itse asensin laitteen rungon sisään, ohjaamon seinään. Ilmanotto on rungon välistä, ja lämmitysilma tulee letkulla hyttiin.
Mä en suosittelisi että laite on samassa tilassa kuin mitä lämmitetään, tai sitten asennus kannattaa teettää ammattilaisella. Se kuitenkin on polttava laite, riski pakokaasujenkin karkaamisesta on aina olemassa.
Mä en suosittelisi että laite on samassa tilassa kuin mitä lämmitetään, tai sitten asennus kannattaa teettää ammattilaisella. Se kuitenkin on polttava laite, riski pakokaasujenkin karkaamisesta on aina olemassa.
ISO uisteluvene kaupan! Nettivene 735003
Tsekkaa mun blogi: https://www.facebook.com/ruodollarokotettu/?fref=ts
Tsekkaa mun blogi: https://www.facebook.com/ruodollarokotettu/?fref=ts
Re: Venelämmittimen asennus
Tarkotus on asennella ohjauspulpetin sisään, muuta järjellistä paikkaa en tuosta veneestä oikein keksiny. Pakoputken päälle tulee vielä kaasutiivis kuumuutta kestävä sukka, joka osaltaan estää pakokaasujen pääsyä kabiiniin vaikka itse putki vuotaisi. Kaikessa on aina riskinsä kun itse tekee, mutta monesti on korjailtu "ammattilaistenkin" jälkiä.
Re: Venelämmittimen asennus
Mutua, voi hyvää päivää. Niin hermeettisesti suljettua venettä ei ole olemassakaan, etteikö tarvittava palamisilma tulisi ulkoa. Aivan sama homma kuin talossakin, millekään tulisijalle ei yleensä tule omaa polttoilmanottoa ulkoa, vaan se otetaan huoneilmasta. Kunhan nyt ne savukaasut saa luotettavasti ulos.arousi kirjoitti:Kannattaa suhtautua kaikkeen netissä lukemaansa todella kriittisesti. Arvioisin JSon vastauksen olevan melkoista mutua. Minä(kään) en tiedä polttimen tarkkaa palamisilmamäärää, mutta lähtökohtaisesti turvallisempana pitäisin palamisilman ottamista kabiinin ulkopuolelta.
Palamisprosessissa kuluu happea. Periaatteessa, ideaalissa vapaassa palamisprosessissa palamisilman tarve eli ns. lambda on likmain yksi. Mikäli palamisilmaa ei tule kabiiniin riittävästi, lambda putoaa alle yhden, palaminen muuttu epätäydelliseksi ja kabiinin ilma korvautuu hiljalleen hiilidioksidilla ja -monoksidilla. Muutaman tunnin päästä siirrytkin autuaammille kalavesille.
Ylläoleva pätee suljettuun systeemiin, jona voitaneen pitää suljettavia ja verraten tiiviitä kabiineja. Jos kabiini on avoin, on ilmansaanti taattu eikä ylläolevaa ongelmaa synny.
En ole minäkään alan asiantuntija, mutta aikanaan jonkinverran palamisprosesseja opiskelleena kehtaan näin argumentoida. Viimekädessä voisit Somnium ottaa yhteyttä valmistajaan ja pyytää kommentit asiaan.
Edit. Ehkä veneissä on kuitenkin korvausilma- tai tuuletusventtiilit, joista palamisilmaa virtaa riittävästi. Ehkä. Ei se kuitenkaan 'ihan sama' ole.
Re: Venelämmittimen asennus
Tuli lauantaina asennettua planar paikalleen. Ohjauspulpetin sisään se nyt tuli laiteltua, kun muissa asennuspaikoissa olisi pakoputki jäänyt aina vähän "tielle". Hyvin tuntuu kuumaa puhaltavan, mutta jostain syystä en saanut tuota puhallustehoa säädettyä. Huutaa aika tavalla häiritsevästi, mutta täytyy pääsiäisenä tutkailla lisää tuota manuaalin kanssa.