Mariner 20 hp 2001

Alueen säännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Jepulisjeppis
Viestit: 4
Liittynyt: 17:24:47 27.06.2018

Mariner 20 hp 2001

Viesti Kirjoittaja Jepulisjeppis »

Morjesta! Tänään kävin veneellä ajelemassa ja kaasu pohjassa yhtä-äkkiä meno tyssäsi. Hetken aikaa hankaluuksia saada kone takaisin käyntiin ja pumppailemalla lisää bensaa sain pidettyä käynnissä pienillä kierroksilla.

Vene siis liikkui eteenpäin, mutta hitaasti, kaasua lisätessä pysyy käynnissä mutta vauhti ei lisäänny. Avasin kopan ja huomasin, että ilmeisesti kiertokanki tullut läpi kaasukahvan puoleiselta kyljeltä. Pääsin kuitenkin takaisin rantaan noin 1km matka hiljaa jurrutellen ja bensaa pumpaten (muuten olisi sammunut kesken kaiken). Yritän myöhemmin lisäillä kuvia jos onnistun..

Jäähdytys vaikutti pelaavan, peräöljyä oli ja bensaan lisätty 1% kakstahti öljyä ohjeen mukaisesti. Kyseinen kone ollut meillä vuoden verran, siitä aiemmasta ajasta ei ole tietoa (kyseinen mies, jonka jäämistöä perämoottori oli, on menehtynyt).

Eli olisinkin tiedustellut kokeneemmilta (ite täyttä ymmärrystä vailla) onko kyseessä oma moka vai onko kyseinen moottori vain tullut tiensä päähän ja on nyt yhtäkuin kaatopaikkakamaa. Lähinnä siis jos oma moka niin, pystyisi jatkossa vastaavan välttämään. Kiitos jo etukäteen asiallisista vastauksista.
jvelth74
Viestit: 970
Liittynyt: 19:42:30 05.06.2014

Re: Mariner 20 hp 2001

Viesti Kirjoittaja jvelth74 »

Kahta prosenttia näkyvät tuolla suosittavan: http://www.marineroutboards.com.au/home ... oards.aspx

Se yksi prosentti on sitten ainakin tarkka, eli se pitää mitata esim. teräsmitalla tankkauksen yhteydessä, eli sen alle ei sais mennä. Ja öljyn pitää olla 2-cycle water cooled, eli TCW-3 öljyä. Mielellään seosbensakäyttöön tarkoitettua, jotkut sanovat ettei noihin suoravoiteluihin (Optimax / Etec) tarkoitetut öljyt välttämättä seotu kunnolla bensatankissa, en tiedä voiko tossa olla mitään perää.

Onhan tossa voinut iän myötä kertyä mujua jäähdytyskanaviin ja toisen pytyn kanavat on saattanut olla tukkeessa ja lämpöleikata sen vuoksi. Tohon kyllä saa selvyyden kannen irrottamalla.

Tääkin oikeestaan kuuluisi tonne:http://www.kalamies.com/kalastus-keskus ... ?start=300 Kun onhan siinä tietynlainen ongelma ratkottavaksi kun on kiertokanki kyljestä läpi.
- Jukka
Jepulisjeppis
Viestit: 4
Liittynyt: 17:24:47 27.06.2018

Re: Mariner 20 hp 2001

Viesti Kirjoittaja Jepulisjeppis »

jvelth74 kirjoitti:Kahta prosenttia näkyvät tuolla suosittavan: http://www.marineroutboards.com.au/home ... oards.aspx

Se yksi prosentti on sitten ainakin tarkka, eli se pitää mitata esim. teräsmitalla tankkauksen yhteydessä, eli sen alle ei sais mennä. Ja öljyn pitää olla 2-cycle water cooled, eli TCW-3 öljyä. Mielellään seosbensakäyttöön tarkoitettua, jotkut sanovat ettei noihin suoravoiteluihin (Optimax / Etec) tarkoitetut öljyt välttämättä seotu kunnolla bensatankissa, en tiedä voiko tossa olla mitään perää.

Onhan tossa voinut iän myötä kertyä mujua jäähdytyskanaviin ja toisen pytyn kanavat on saattanut olla tukkeessa ja lämpöleikata sen vuoksi. Tohon kyllä saa selvyyden kannen irrottamalla.

Tääkin oikeestaan kuuluisi tonne:http://www.kalamies.com/kalastus-keskus ... ?start=300 Kun onhan siinä tietynlainen ongelma ratkottavaksi kun on kiertokanki kyljestä läpi.
Kiitokset nopeasta vastauksesta ja pahoittelut, että meni väärään paikkaan, harmituspäissäni katsoin että tää olisi aika lähellä oikea. Ylläpito saa toki jos pystyy/viitsii siirtämään oikeaan paikkaan.

Aiemmin palvellut ja edelleen ehjä marinerin 4hp (noin -95) oli myös tuo 2%, tässä kuitenkin oli koneessa itsessään tarra 1:100, josta tuo muutos tuli. Ja kieltämättä aina sinne on kuitenkin se reilu 1% mennyt kuin päinvastaisesti vähemmän. Kotiin kun selviän niin yritän saada nuo kuvat pienempi kokoiseksi, jotta saa lisättyä. Täytyy ottaa työn alle ja irroittaa kansi.
Jepulisjeppis
Viestit: 4
Liittynyt: 17:24:47 27.06.2018

Re: Mariner 20 hp 2001

Viesti Kirjoittaja Jepulisjeppis »

Kuva
Kuva
Kuva
Räiskis
Viestit: 190
Liittynyt: 21:00:08 08.03.2007
Paikkakunta: Tampere

Re: Mariner 20 hp 2001

Viesti Kirjoittaja Räiskis »

Kaupasta hankkimaan ehjää, tuo on tiensä päässä. Ei noissa aina selvää syytä osaa kukaan sanoa, joku sanois että lukee kopan päällä? Ei sekään välttämättä.
Avatar
sursill
Pirkan pilaaja
Viestit: 1990
Liittynyt: 15:24:19 23.03.2006
Paikkakunta: Loviisa

Re: Mariner 20 hp 2001

Viesti Kirjoittaja sursill »

Tuossa on vielä rahan arvoista osaa (perä, potkuri, sähköt...) joten ei kannata kipata kierrätykseen. Muuten tuo on valmis tapaus ja syytä on turha kaivella, tuolle vaan tuli tunnit täyteen.
Jepulisjeppis
Viestit: 4
Liittynyt: 17:24:47 27.06.2018

Re: Mariner 20 hp 2001

Viesti Kirjoittaja Jepulisjeppis »

sursill kirjoitti:Tuossa on vielä rahan arvoista osaa (perä, potkuri, sähköt...) joten ei kannata kipata kierrätykseen. Muuten tuo on valmis tapaus ja syytä on turha kaivella, tuolle vaan tuli tunnit täyteen.
Kiitoksia vastauksista. Oot varmasti ihan oikeassa. Osaatko minkä arvoisia nuo osat voisivat olla, koko paketti/erikseen?
jvelth74
Viestit: 970
Liittynyt: 19:42:30 05.06.2014

Re: Mariner 20 hp 2001

Viesti Kirjoittaja jvelth74 »

Erikseenhän ne on aina kalliimpia. Erikseen myytynä nuo osat voi olla vaikka koko koneen hintaisia. Mutta osien myynnissä on melkoinen riesa. Osien hintaa en suoralta kädeltä osaa arvioida, kun puuttuu näppituntuma, kun en ole edes ostanut osia viime aikoina.
- Jukka
Vastaa Viestiin