Sopiva potkuri Raissport 510 Yamaha aeto90 2t

Alueen säännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
samik
Viestit: 6
Liittynyt: 18:55:19 28.08.2018

Sopiva potkuri Raissport 510 Yamaha aeto90 2t

Viesti Kirjoittaja samik »

Heippa kaikille.
Tuli hankittua vanha Raissport 510 Yamahan 90hv aeto 2t 1997. Ongelmaksi muodostunut potkuri. Aluksi oli 13 1/4 17 ja plaanasi hyvin kierrokset 3400 nopeus 25solmu alemmilla kierroksilla putosi oikeastaan heti pois plaanista. Kokeilin 19 tuumaista ja toimii mielestäni mukavammin. Kierrokset 2700 plaana noin 17-18 solmua mutta kone käy raskaasti. Noin 3000 kierrosta nopeus noin 24 solmua ja moottorin ääni kevenee. Saisikohan kyseisen veneen kulkemaan 17-18solmua nätisti pienellä kulutuksella. Olisiko esim joku nelilapainen potkuri hyvä. Huiput noin 4400 kierrosta 19 potkurilla. Jossain sanottiin jollei ota täysiä kierroksia niin moottori ei tykkää. Molemmat ovat alumiinipotkureita. Menee tasaisemmin kovemmassa aallokossa pienellä plaanausnopeudella. Kuin vaikka 27solmua hakkaa niin hemmetisti.
jvelth74
Viestit: 970
Liittynyt: 19:42:30 05.06.2014

Re: Sopiva potkuri Raissport 510 Yamaha aeto90 2t

Viesti Kirjoittaja jvelth74 »

Joo ei 2-t kone tykkää ellei kone saa kiertää sinne minne sen pitää (eikä välttis muukaan kone). Moottorin suositeltu maksimi kierrosalue on 4500 - 5500 rpm. Pitäisi siis vene tyhjänä lastista kiertää kaasu pohjassa mielellään tuo 5500 rpm ja lastissa sitten ainakin 4500 rpm. Silloin moottori työskentelee mahdollisimman kevyesti. Bensan kulutuskin pitäisi olla silloin optimi.

Jos 19" potkurilla kiertänee maksimissaan 4400 rpm, niin 17" potkurilla kiertänee maksimissaan noin 4950 rpm, mikä sinänsä olisi jo ihan suositellulla alueella. Todennäköisesti tätäkin loivempi potkuri käyttäytyisi useimpien mielestä vielä mukavammin.

Sanoit että 19" potkuri käyttäytyy mukavammin haluamallasi nopeusalueella. Tämä johtunee 19" potkurin lapojen jyrkemmästä kulmasta, mitkä eivät menetä otettaan aivan totaalisesti haluamallasi nopeusalueella.

Kuulostaa siltä, että haluat koittaa optimoida venepakettisi kulkemaan nopeusalueella, mihin se ei ole tarkoitettu.

4-lapaiset potkurit tuskin tuovat parannusta ainakaan taloudellisuuteen, ainakaan merkittävästi. Niissä on pienemmät lavat ja ne alkaa luistaa enemmän kuin isolapaiset 3-lapaiset. Joskin 4-lapaiset eivät menetä pitoaan aivan totaalisesti vaikka sutivatkin.

Mutta jos haluat veneesi kulkevan mukavammin pienellä nopeudella, niin muuta järkevää tapaa en näe kuin kuormata venettä keulalle. Koneeseen voi toki asentaa kiilapalat, mitä en ensimmäiseksi kyllä suosittelisi ja koneeseen voi asentaa lisälevyn, mitä en myöskään suosittelisi vaikka se plaanikynnystä alentaakin, ja veneeneeseenkin voi asentaa trimmilevyt alentamaan liukukynnystä, mutta en sitäkään kyllä lähtisi suosittelemaan. Lastia keulaan, se on mun mielestä tässä nyt oikeastaan ainoa järkevä kokeilu tässä vaiheessa. Varovosti sitten myötäaallokossa, keulalle lastatun V-pohja plaaniveneenkin voi saada broachaamaan myötäaallokossa.
- Jukka
samik
Viestit: 6
Liittynyt: 18:55:19 28.08.2018

Re: Sopiva potkuri Raissport 510 Yamaha aeto90 2t

Viesti Kirjoittaja samik »

Kiitos kun vastailit kysymyksiini.
Ei tosiaan mahdottomasta voi saada mahdollista.
Katselin Yamaha.com in kautta potkuri mahdollisuuksia ja siellä ehdotettiin yx 13,25*16
ja jopa pienempääkin. Miten näät miten vene käyttäytyisi niillä. Kyllä 20-24 solmua on hyvä nopeus mutta 17.sella se ei onnistu. Niinkuin sanoin 3400 kierrosta mutta jos kierroksia pudottaa putoaa myös plaani. Onko kyseinen vene tehty kulkemaan 25sol ja siitä enemmän.
jvelth74
Viestit: 970
Liittynyt: 19:42:30 05.06.2014

Re: Sopiva potkuri Raissport 510 Yamaha aeto90 2t

Viesti Kirjoittaja jvelth74 »

RaisSportit on ajoveneitä, tehty ajettaviksi vauhdilla. Plaanikynnystä voit naturaalisti vähän laskea tosiaan laittamalla kaikki liikenevä paino (ankkurit kettinkeineen, köydet, fenderit, mahdollisesti tankki / tankit keulaan, tai vaikka vielä akku) Muut keinot on enemmän pakottamista, eikä niitä kannata tehdä. Käyttömukavammaksi veneen voisit kyllä saada 4-lapapotkurilla (Mercury Spitfire / Quicksilver nemesis / Solas Rubex), mutta plaanikynnykseen noi toki ei vaikuta. Saattaa kyllä hiukan helpommin pysyä siinä plaanikynnyksen tuntumassa. Polttoainetalouteen ei vaikuttane mittaustarkkuuden rajoissa mihinkään suuntaan.
- Jukka
samik
Viestit: 6
Liittynyt: 18:55:19 28.08.2018

Re: Sopiva potkuri Raissport 510 Yamaha aeto90 2t

Viesti Kirjoittaja samik »

Juu en mitään trimmilevyjä yms laitakkaan. Ja sitten siihen tärkeimpään.
Erilaisten potkureiden kokeilu ostamalla tulee hieman arvokkaaksi.
Osaatko sanoa mikä ropelli olisi sopiva,mistä tai miten saisi asian selvitettyä.
Aluksi ehkä voisi kokeilla 4 lapaista alumiini ropellia..
Eikähän se kulutus maailmaa kaada. Aikas pienellä kulutuksella menee noillakin potkureilla,
3411-133-17 solasilla noin 15 litraa tunnin seka-ajolla.
jvelth74
Viestit: 970
Liittynyt: 19:42:30 05.06.2014

Re: Sopiva potkuri Raissport 510 Yamaha aeto90 2t

Viesti Kirjoittaja jvelth74 »

Ei noista suoraan tiedä itsekään mikä olis paras ennen kuin kokeilee.

Mercuryllä on tollainen prop selector:

https://www.mercurymarine.com/en/us/pro ... !/step-one

Mutta eiköhän se tossa sopivin ole 15" tai sitä seuraava pienenpinousuinen.

Kylhän noi veneliikkeet antaa vaihtaa potkurin, ellei ostettu ole sopiva. Eli veneliikkeestä ostamalla kyllä saa sopivan potkurin kun ostaa yhden.

Merccuryn alupotkurit ovat yleensä parhaina pidettyjä ja minä olen myös sitä mieltä.

Pyörittelin tuota Merccury Prop selectoria vähän. 4-lapaisista Merccury Spitfiresta tai Quicksilver Nemesistä nousut menee 2" välein. Eli sopivin lienee se 15". Kolmilapa Merccureista (Black Max) tai Quicksilverin vastaava löytyy sitten 1" välein.
- Jukka
Vastaa Viestiin