Öljypropun tiivistemateriaalit
Alueen säännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Öljypropun tiivistemateriaalit
Avasin 4-stroke öljynpoistoruuvin Yamahasta F20b -08 eikä siinä ollut lainkaan tiivistettä. Oli se pitänyt kuitenkin. Mitä materiaaleja se voi olla, voiko olla putkiliikkeen kumitiiviste, entä sellainen punainen kevyt kuitutiiviste vai kuparia? Varmaan on muitakin vaihtoehtoja mutta etten nyt ihan vääränlaista laittaisi mistä voisi tulla ongelmaa..
Perän ruuveissa (vaihteistoöljyt) oli sellaista punaista kevyttä matskua. Kaikissa ohjeissa käsketään vaihtamaan aina uusiin, mutta sopivien löytäminen käsiin juuri tarvitessa on usein este.
Perän ruuveissa (vaihteistoöljyt) oli sellaista punaista kevyttä matskua. Kaikissa ohjeissa käsketään vaihtamaan aina uusiin, mutta sopivien löytäminen käsiin juuri tarvitessa on usein este.
Re: Öljypropun tiivistemateriaalit
Ei näytä kuparilta. Kuin kaksikerros: https://www.marineparts.fi/varaosat/per ... -04000003/
Owner manual näyttää että siihen kuuluu tiiviste.
Owner manual näyttää että siihen kuuluu tiiviste.
Re: Öljypropun tiivistemateriaalit
Läheisessä AD-centerissä käväisin ruuvien kanssa ja kuparitiiviste löytyi öljyproppuun. Hinta 20 c. Peräruuvin punaisine tiivisteineen nähtyään myyjä tokaisi että "tuota fibertiivistettä meillä ei ole". Menee sitten vanhalla.
Re: Öljypropun tiivistemateriaalit
Mercury 9,9 -17. Olikin alumiinia öljypropun tiiviste. Ainakin hyvin siltä se vaikutti.
Alumiinia alumiinirunkoon kiinni tai jotain kuitua onkin tietysti sähkökemiallisesti hyvä. Mites sen kuparin kanssa on näissä? Toisaalta mitähän metallia tai seosta nää moottorit oikein on?
Alumiinia alumiinirunkoon kiinni tai jotain kuitua onkin tietysti sähkökemiallisesti hyvä. Mites sen kuparin kanssa on näissä? Toisaalta mitähän metallia tai seosta nää moottorit oikein on?
- Fuso
- Neljänneks paras tietosuojavaltuutettu
- Viestit: 4439
- Liittynyt: 09:19:43 16.11.2005
- Paikkakunta: Sammatti, Lammin talo
Re: Öljypropun tiivistemateriaalit
KMan kirjoitti: ↑15:50:48 07.06.2019 Avasin 4-stroke öljynpoistoruuvin Yamahasta F20b -08 eikä siinä ollut lainkaan tiivistettä. Oli se pitänyt kuitenkin. Mitä materiaaleja se voi olla, voiko olla putkiliikkeen kumitiiviste, entä sellainen punainen kevyt kuitutiiviste vai kuparia? Varmaan on muitakin vaihtoehtoja mutta etten nyt ihan vääränlaista laittaisi mistä voisi tulla ongelmaa..
Perän ruuveissa (vaihteistoöljyt) oli sellaista punaista kevyttä matskua. Kaikissa ohjeissa käsketään vaihtamaan aina uusiin, mutta sopivien löytäminen käsiin juuri tarvitessa on usein este.
Tulpat ja peräöljyjen ruuvien tiivisteet on kaksi juttua, joita kannattaa pitää yhden vaihtokerran kamat aina varastossa. Ei maksa paljon.
"Sentti nenässä, tuuma mulkussa ja jalka vavassa näkyy ja tuntuu".
Veikko Heiskasen lempilauseesta Arvi Mustosen vääntämä tunnuslause Neidenin siltamontulta.
Veikko Heiskasen lempilauseesta Arvi Mustosen vääntämä tunnuslause Neidenin siltamontulta.
Re: Öljypropun tiivistemateriaalit
Nimenomaan kannattaisi, mutta pitäisi ottaa ruuvit mukaan niitten metsästyskierrokselle ja vielä keksiä kauppa jossa saattaisi tärpätä.
Re: Öljypropun tiivistemateriaalit
Tai sitte kannattaa etukäteen tilata ne kotiin venetarvikkeita myyvästä liikkeestä niin ei tarvitse lähtee kiertelee liikkeitä öljytulppa mukana.
Ei montaa euroa maksa ja tulee ihan kirjepostilla.
Ei montaa euroa maksa ja tulee ihan kirjepostilla.
Re: Öljypropun tiivistemateriaalit
No nehän maksaa yllättävästi venetarvikkeena ja menee päivä etsiä kolmeen erimerkkiseen ja erikokoiseen moottoriin, jos löytyykään päivässä. https://palviranta.fi/category/48/vaiht ... tiivisteet
(Täytyy kattoo jostain muusta moottoritarvikeliikkeestä tai korjaamosta pino varastoon kun sopiva koko löytyy.)
Olisipa vaan kärpäsenä katossa kun niitä öljyjä vaihdetaan käytännössä. Huolloissa ja kotona. Ohje vaihtaa joka kerta uuteen on varmaan eniten ohitettu, väittäisin.
(Täytyy kattoo jostain muusta moottoritarvikeliikkeestä tai korjaamosta pino varastoon kun sopiva koko löytyy.)
Olisipa vaan kärpäsenä katossa kun niitä öljyjä vaihdetaan käytännössä. Huolloissa ja kotona. Ohje vaihtaa joka kerta uuteen on varmaan eniten ohitettu, väittäisin.
- Fuso
- Neljänneks paras tietosuojavaltuutettu
- Viestit: 4439
- Liittynyt: 09:19:43 16.11.2005
- Paikkakunta: Sammatti, Lammin talo
Re: Öljypropun tiivistemateriaalit
Itsekään en ole joka kerta noita tiivisteitä vaihtanut. Tulee kuitenkin mieleen tapaus jokunen vuosi sitten sain, kun sain veneeni vuodenvaihteessa vuokrahalliin tarkoituksena tehdä moottoriin makeavesihuuhtelu, tukehdutussammutus suojaöljy spraylla ja peräöljyjen vaihto.
Toisen peräöljyruuvin "bakeliittitiiviste" oli selvästi vaurioitunut, eikä sitä voinut ajatellakaan laitettavan takaisin. Alkoi uuden tiivisteen metsästys, mikä olisi jäänyt ajankohdasta johtuen yritykseksi, ellei yhdellä kaverillani olisi ollut paria tiivistettä varalla. Olisinhan tietysti voinut jättää uusien öljyjen laiton kevääksi, mutta tein sen mieluummin lämpimässä hallissa, kuin kenties pikkupakkasessa mertsarikauden alkaessa.
Tämän jälkeen olen pitänyt yhtä tiivisteparia varastossa.
Toisen peräöljyruuvin "bakeliittitiiviste" oli selvästi vaurioitunut, eikä sitä voinut ajatellakaan laitettavan takaisin. Alkoi uuden tiivisteen metsästys, mikä olisi jäänyt ajankohdasta johtuen yritykseksi, ellei yhdellä kaverillani olisi ollut paria tiivistettä varalla. Olisinhan tietysti voinut jättää uusien öljyjen laiton kevääksi, mutta tein sen mieluummin lämpimässä hallissa, kuin kenties pikkupakkasessa mertsarikauden alkaessa.
Tämän jälkeen olen pitänyt yhtä tiivisteparia varastossa.
"Sentti nenässä, tuuma mulkussa ja jalka vavassa näkyy ja tuntuu".
Veikko Heiskasen lempilauseesta Arvi Mustosen vääntämä tunnuslause Neidenin siltamontulta.
Veikko Heiskasen lempilauseesta Arvi Mustosen vääntämä tunnuslause Neidenin siltamontulta.