Tasuriahvenia

Alueen säännöt
Kaikki onginnasta sekä talvi- ja kesäpilkinnästä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Pilkkivaatteet, pilkkikengät
Avatar
Sostakovits da Silva
Ilmo Tampio Lounasheimo
Viestit: 8464
Liittynyt: 13:21:01 27.04.2005
Paikkakunta: Urpoland-Penninpyörittäjien kylä

Re: Tasuriahvenia

Viesti Kirjoittaja Sostakovits da Silva »

Eilen jäillä klo 10.30-14.15. Vanajalla
Kotiin kannoin noin 5 kg siivottavaksi, paljon oli ahventa liikenteessä ja oli ajolla. Suurimmat jäi 250 grammaan., ihan hyvänkokoista ahventa, vastapainona silppua oli paljon liikenteessä ja työnsin satakunta ahventa takaisin. Eilen oli aika leppoinen keli olla jäillä.
Ti-ke vesisateet olivat painaneet 25-30 cm lumikerrosta alaspäin ja loput lumikerroksesta oli muuttunut vetiseksi ja torstain -15 c oakkanen oli kovettanut tiukaksi. Porattavaa oli nyt 45-47 kutostuuman moran kierrosta, noin 40-42 cm.
Wanderlei César Da Silva. Raha ei tee onnelliseksi, mutta se rauhoittaa hermoja.
Avatar
rambo3
Viestit: 223
Liittynyt: 18:53:03 18.03.2013
Paikkakunta: Joen suu

Re: Tasuriahvenia

Viesti Kirjoittaja rambo3 »

Vähän on tukkonen talvi. 17 kertaa oon käyny pilkillä ja kerran oon saanu muutaman kilon filekaloja. Tänään tuli viiden mp:n jälkeen aamulla yksi 150g ahven. Oli sitä melkein 40 tuntia yritettykin. Lisää ei ole kuulunut. Eilen tuijottelin Puruvedellä 8 tuntia tyhjää kaikua. Kalaa oon päässy paistamaan viimeksi joskus joulukuussa :lol:

Viime talvi oli yksi kaikkien aikojen parhaita jos ei paras. Puolen kilon ahven tuli melkein joka reissulla ja kilokin rikkoutui. Tämä talvi elämäni surkein. Nollareissut ei haittaisi jos joskus välillä sattus syönnille mutta ei. Sosiaalisessa mediassa näkee päivittäin huippusaaliita ja ihan tutut kalamiehet vetää isoja saaliita samoilta vesiltä missä itse ongin täysin tyhjää. Olisi mielenkiintoista keksiä joku syy tälle. Kireitä siimoja muille.
Avatar
Cimbe
Viestit: 431
Liittynyt: 22:56:26 21.10.2009
Paikkakunta: Wilppula

Re: Tasuriahvenia

Viesti Kirjoittaja Cimbe »

On se tukkoista myös täällä Koilis-Pirkanmaalla, syytä lumimäärää jäällä.. Varmaan on muutakin selitystä.

Viikonloppuna isomman järven koluamista, kokonaista 3 pikkuahventa+hauentumppi. Kokeilussa vedensyvyydet 2-8 m, selällä ja rantamatalassa..

No parempia säitä odotellessa.
Avatar
rambo3
Viestit: 223
Liittynyt: 18:53:03 18.03.2013
Paikkakunta: Joen suu

Re: Tasuriahvenia

Viesti Kirjoittaja rambo3 »

Taas tuli tehtyä viime viikonloppuna 2 turhaa reissua. Molempina päivinä yksi pieni ahven vaikka koko valoisa aika jäällä. Alkaa jo tuntua epätoivoiselta kun katselee sosiaalisesta mediasta miten porukka kiskoo isoon ahventa eikä itellä edes kaiku piirrä mitään. Nyt vielä semmonen lumimyräkkä päällä että ei varmaan aamulla kannata lähtee edes liikkeelle kun ei oo todennäköisesti aurattu mitään teitä. On tämä saatana työmaa. Ois mielenkiintoista tietää että mihin kalat on hävinnyt kun jokainen paikka mistä on tottunut ruokakalat saamaan vaikuttaa aivan kuolleelta. Olen koittanut kairata välillä enemmän ja etsiä kalaa ja myös koittanut kyttäystaktiikkaa että tehnyt vain pari avantoa ja kytännyt niitä tuntitolkulla mutta ilman tulosta joka kerta.
Avatar
rambo3
Viestit: 223
Liittynyt: 18:53:03 18.03.2013
Paikkakunta: Joen suu

Re: Tasuriahvenia

Viesti Kirjoittaja rambo3 »

Tuntuipa uskomattomalta nähdä eilen kalaa kaiussa ja saada niistä vielä joku ottamaan tasuriinkin. Tosin nuokin kalat meinasi jäädä saamatta kun olosuhteet vähän oli meikäläistä vastaan. Yritin ensin metsän läpi hiihtää suuren järven lahdelle n. 1km matkan mutta sohjoisessa lumessa ei edes suksilla päässyt eteenpäin joten piti palata autolle ja keksiä uusi paikka. No autolla 10km varapaikkaan ja lähden jäälle ja kahlaan munia myöten upottavassa rinteessä ja pulkka kaatuu pari kertaa ja keräilen siinä tavaroita ja mietin että on tää hienoo. Jäällä oli onneksi hyvä kävellä. Menin vanhalle karttamerkille mutta siinä ei ollut elämää pariin tuntiin. Huomasin sitten kauempana laikun joka oli jopa oikealla syvyydellä ja sieltä löytyi sitten se yksi reikä jonka alla pyöri kalaa useamman tunnin ajan. Arkoja olivat mutta muutaman kalan parvesta aina jonkun sai iskemään kiinni. Suurin oli mukava 670g ja top10 omalla mittapuulla huikea 4,6kg.
Tänään huilipäivä kun räntää on tullut koko yön ja nyt sataa vettä, luulen että lumet on hävinnyt kokonaan eikä laikuista ole apua. Lisäksi mäkinen metsätie oli jo eilen niin järkyttävän liukas joten en pilaa tätä hyvää fiilistä ainakaan ojaan ajamalla :) . Teen hyvän kalasopan ja mietin viikon päästä alkavalle talvilomalle uusia mestoja.

Kuva
Vastaa Viestiin