Tee-se-itse morrit

Alueen säännöt
Kaikkea vaapunrakentelusta veneiden maalailuun.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Uittovideot
Avatar
Holkkipolvi
On nähnyt Tuksun aromipesän
Viestit: 7638
Liittynyt: 12:15:01 20.03.2006

Re: Tee-se-itse morrit

Viesti Kirjoittaja Holkkipolvi »

Asiallisen näköstä settiä.Sulla näyttää koukkukin olevan hyvä.
Ihmetyttää noi jotka tekee noi valmiiks huonoihin koukkuihin.Eka asia mistä ei pidä tinkiä on koukun laatu.Ihan sama mikä pallukka siel koukussa on jos se ei toimi...
Janottaa nii että suu pölisöö...
Avatar
J.a.M
Viestit: 1734
Liittynyt: 13:09:11 11.07.2005
Paikkakunta: Kempton
Viesti:

Re: Tee-se-itse morrit

Viesti Kirjoittaja J.a.M »

villi arvaus että B100G ?
Paino on voimaa ja Ylipaino on Ylivoimaa
Avatar
tkj
Viestit: 1262
Liittynyt: 20:48:08 29.04.2009
Paikkakunta: Varkaus

Re: Tee-se-itse morrit

Viesti Kirjoittaja tkj »

Sepä hyvinkin
Avatar
Jokke
Kölvi
Viestit: 476
Liittynyt: 10:57:22 09.04.2006
Paikkakunta: KAUHAjoki

Re: Tee-se-itse morrit

Viesti Kirjoittaja Jokke »

toi B100G on asiallinen koukku! pysyy meinaan isotki aapot kiinni.. 8)
eikö gantti gestä...
Avatar
J.a.M
Viestit: 1734
Liittynyt: 13:09:11 11.07.2005
Paikkakunta: Kempton
Viesti:

Re: Tee-se-itse morrit

Viesti Kirjoittaja J.a.M »

surkee kuva mutta minkäs teet kun ei ole kunnon valaistusta ...
viime pyhän ehdoton ottikampe . leijaava erittäin herkkä morri . eiv armaan paljon milliä paksumpi mutta silti 4 mm leveä
Liitteet
uudet-madot3.jpg
uudet-madot3.jpg (44.34 KiB) Katsottu 9066 kertaa
Paino on voimaa ja Ylipaino on Ylivoimaa
Avatar
tkj
Viestit: 1262
Liittynyt: 20:48:08 29.04.2009
Paikkakunta: Varkaus

Re: Tee-se-itse morrit

Viesti Kirjoittaja tkj »

Yritin tossa kuparikilpiä tehdä, mutta hermot menee... Ilmeisesti pitäis vaan tehdä rosteriin kilven muoto johon pellin sais puotettua ja lyötyä muotoon. Lyijylekan päällä nyt yrittäny tehdä ja ikinä ei kyllä tule lyötyä oikeeseen kohtaan.
Papu
Viestit: 399
Liittynyt: 19:51:50 20.04.2006

Re: Tee-se-itse morrit

Viesti Kirjoittaja Papu »

Ihan mielenkiinnosta kysyn, että miten morreissa (kuten tasareissa) saadaan pilkki
tasapainoon? Suunnitteluvaiheessa jo painopistelaskentaa? :D
Avatar
J.a.M
Viestit: 1734
Liittynyt: 13:09:11 11.07.2005
Paikkakunta: Kempton
Viesti:

Re: Tee-se-itse morrit

Viesti Kirjoittaja J.a.M »

tkj kirjoitti:Yritin tossa kuparikilpiä tehdä, mutta hermot menee... Ilmeisesti pitäis vaan tehdä rosteriin kilven muoto johon pellin sais puotettua ja lyötyä muotoon. Lyijylekan päällä nyt yrittäny tehdä ja ikinä ei kyllä tule lyötyä oikeeseen kohtaan.

siis lyijy alla pelti välissä ja tamppi päällä.. vasaralla isku ei kai siinä kummemmin oikeaa kohtaa tarvita. :mitaviddua:
Paino on voimaa ja Ylipaino on Ylivoimaa
Avatar
J.a.M
Viestit: 1734
Liittynyt: 13:09:11 11.07.2005
Paikkakunta: Kempton
Viesti:

Re: Tee-se-itse morrit

Viesti Kirjoittaja J.a.M »

Papu kirjoitti:Ihan mielenkiinnosta kysyn, että miten morreissa (kuten tasareissa) saadaan pilkki
tasapainoon? Suunnitteluvaiheessa jo painopistelaskentaa? :D
pilkki tasapainoon? mitä haet tuolla ?
Paino on voimaa ja Ylipaino on Ylivoimaa
Papu
Viestit: 399
Liittynyt: 19:51:50 20.04.2006

Re: Tee-se-itse morrit

Viesti Kirjoittaja Papu »

J.a.M kirjoitti:
Papu kirjoitti:Ihan mielenkiinnosta kysyn, että miten morreissa (kuten tasareissa) saadaan pilkki
tasapainoon? Suunnitteluvaiheessa jo painopistelaskentaa? :D
pilkki tasapainoon? mitä haet tuolla ?
Piirsin yksinkertasen kuvan selventämään :). Eli miten varmistetaan, että
selkälenkin molemmin puolin on saman verran massaa ja pilkki ui täten
tasapainossa? Protoja vaan väännetään ja pikkuhiljaa löytyy tasapainokohta?
Ehkä tyhmä kysymys, mutta täysi alottelija on kysymässä.
Liitteet
1.JPG
1.JPG (4.6 KiB) Katsottu 8495 kertaa
Avatar
J.a.M
Viestit: 1734
Liittynyt: 13:09:11 11.07.2005
Paikkakunta: Kempton
Viesti:

Re: Tee-se-itse morrit

Viesti Kirjoittaja J.a.M »

tuo morrin asento on aina sellanen josta on yhtä monta "oikeaa" mallia kun on tekijääki

itselle tuo roikkuva malli on käytännössä monesti parempi ainakin pienissä morreissa koska syötit tahtoo nostaa koukkua ylöspäin vedessä. eli tuollanen roikkuva malli tasapainottuu vedessä . uinti monesti katoaa tuollaisessa joka on jo "tyhjänä" vaakatasossa . syötit tekevät siitä vedessä keulapainoisen ja helposti syöksyvän uinnin

isoissa ratkeisee enempi morrin malli ja uinti kuin se että morri olisi "tyhjänä" vaaterissa.
loppujen lopuksi saa olla painava morri joka vielä ui kun koukussa on useampi toukka. pienistä tai kevesitä morreista tulee sellasia leijaavia hitaasti uppoavia, uinnista ei tietoakaan .
tuokin malli josta kuva oli niin ui kuin unelma ilman syöttiä yhdellä toukala vielä menee mutta 2 tai useampi jo tappaa uinnin kokonaan .

tää nyt on vaan tällästä omaa kokemuspohjaista jorinaa .
Paino on voimaa ja Ylipaino on Ylivoimaa
Avatar
perza
da´ keittiöpönö
Viestit: 4716
Liittynyt: 10:03:55 16.05.2005
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Re: Tee-se-itse morrit

Viesti Kirjoittaja perza »

Pitääkö morrin uidakkin jotenkin?
:mitaviddua:

Käytännössä kaikki morrit kun niihin laittaa toukkia on vedessä juuri tuollatavalla kun kuvassa "huono morri" on.
Onko sillä kalan tarttuvuuden kannalta jotain vaikutusta onko morri vaaterissa vai vinossa en osaa sanoa.
Otetaan esimerkkinä vaikkapa monien kesällä käyttämä mato-ongen koukku. Siihen kun länttää 2 isoa kastematoa niin sehän roikkuu miten roikkuu ja kaloja tulee.

Kyllä minäkin ennen mietin tuota morrin asentoa, mutta eipä taida juuri olla mitään väliä kalan otin kannalta. Nii ja ennen morri oli oltava juuri vaaterissa ja näin se olikin aina ilman toukkia, mutta toukkien kanssa ilmanmuuta koukku alaspäin.
Vuosivaappu 2015 nyt saatavilla!

Vuosivaappu 2015
Avatar
tkj
Viestit: 1262
Liittynyt: 20:48:08 29.04.2009
Paikkakunta: Varkaus

Re: Tee-se-itse morrit

Viesti Kirjoittaja tkj »

Aika vähissä tosiaan taitaa olla ne morrit mitkä on vaaterissa syötin kanssa ja oma mielipide on, että tollaseen vinossa olevaan tarttuis paremmin.
Papu
Viestit: 399
Liittynyt: 19:51:50 20.04.2006

Re: Tee-se-itse morrit

Viesti Kirjoittaja Papu »

Musta parhaiten pyytävät morrit on ne jotka on melko tasapainossa eivätkä pyöri. Pyörimiseen tietty vaikuttaa siimakin. Tasapainossa olevia morreja saa parhaiten pompoteltua silleen, että kalat tykkää. Ehkä tota tasapainotilaa tärkeempi tekijä on, että reikä tai lenkki on sivuttaissuunnassa ihan keskellä. Pienikin ero laittaa morrin uimaan ihan holtittomasti. Tätä siis hain. Morreja tehdessänne tuleeko paljon sutta, jossa lenkki tai reikä on väärässä kohdassa. Tasapainoissa sama juttu.
Avatar
Aurebu
Viestit: 17
Liittynyt: 10:30:35 21.10.2010

Re: Tee-se-itse morrit

Viesti Kirjoittaja Aurebu »

While you guys are discussing the balance of a mormyscha, I've noticed one thing. None of you mention what kind of prey the mormyscha is resembling. I'd say that id you are fishing with a generic mormyscha that doesn't resemble any specific pray, then the general motion of the mormyscha should be adjusted to what the fish are feeding on at the moment.

As for mormyscha that actually look like something that the fish naturally would feed on, the balance of the mormyscha should match.
For small fish resemblance the mormyscha should be balanced, for small water fleas that swim in an angle she mormyscha also should be swimming in an angle.

An example of a balanced mormyscha that resembles a small fish.
Kuva

An angled mormyscha that resembles a water flea.
Kuva

How you as an angler choose to move your mormycha in the water is up to you, but these are the general basics.
Avatar
J.a.M
Viestit: 1734
Liittynyt: 13:09:11 11.07.2005
Paikkakunta: Kempton
Viesti:

Re: Tee-se-itse morrit

Viesti Kirjoittaja J.a.M »

Papu kirjoitti:Musta parhaiten pyytävät morrit on ne jotka on melko tasapainossa eivätkä pyöri. Pyörimiseen tietty vaikuttaa siimakin. Tasapainossa olevia morreja saa parhaiten pompoteltua silleen, että kalat tykkää.
parhaiten on pyytänyt morri joka on ollut juuri sinun mirrisi vastakohta. lenkki vinossa ja poissa keskilinjastaja roikku ku jätkän räkä piikkilangassa.

silti uinti oli katkaravulla höystettynä kalojen mieleen. sillä tuli +100 taimenta ennen kuin hauki vei .

pyörimiseen vaikuttaa eniten miten syötit asettuu koukulle. jos on 2 toukkaa ja toinen sojottaa sivulle niin kevyt morri alkaa pyörimään .

paras omaan käteen uitettava on hiukan keulapainoinen joka lähtee herkästi liukuun ja jaksaa "kantaa" usean toukan vedenvastuksen.
täsin tasapainossa olevat morrit tahtoo olla sellasia pomppioita joiden kohdalla ei voi oikein puhua edes uinnista.

ja pitkä koukku uittaa morria nätimmin ja rauhallisemmin mitä vcastaavasti lyhyt koukku . pitkän koukun varsi toimii kölinä joka rauhoittaa ja tasapainottaa uintia .
Paino on voimaa ja Ylipaino on Ylivoimaa
Avatar
perza
da´ keittiöpönö
Viestit: 4716
Liittynyt: 10:03:55 16.05.2005
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Re: Tee-se-itse morrit

Viesti Kirjoittaja perza »

Minusta taas pyöriminen on välillä hyväkin juttu. Monasti jos matalassa tulee pilkittyä pyöritän morria tarkoituksella. Eli sormilla vaan siimasta pyöräyttää niin morri pyörii vedessä villisti. Tuohon pyörimiseen on ahven tykänny montakertaa ottaa.
Itellä on koukussa melkein aina niin monta toukkaa kun vaan mahtuu eli joku 3-8kpl.

Jos pelkällä morrilla onkii niin minä en edes mieti mitään uinteja. Morri veteen ja odotetaan josko kala nappais. Oikastaan kokoajan pidän morria liikkeessä. Välillä saatan nostaa hitaasti ylöspäin aina niin ylös kun käsi vaan yltää. Etenkin silloin kun tiedän alla olevan ahvenia. Semmonen pieni "tärinä" on morrissa kokoajan eli käytännössä morri ei ole paikallaan koskaan. No joskus täytyy morrin olla ihan paikallaan ja sillon se myös niin on.
Kirjolohta pilkkiessä morrin uitto on lähinnä vaan sitä pientä pompottelua. Katellaan maisemia ja samalla heilutellaan onkea miten sattuu. Ylös-alas-ylös-paikallaan-ylös-alas jne...
Siinä vaiheessa kun morri alkaa tehdä sivuliukuja niin se varmaan jo luetaan pieneksi tasariksi. Tai no miksi ei morrikin voi tehdä sivulle poukkoiluita vielä ei itelle ole tullut sellasta morria vastaan.
Vuosivaappu 2015 nyt saatavilla!

Vuosivaappu 2015
Avatar
J.a.M
Viestit: 1734
Liittynyt: 13:09:11 11.07.2005
Paikkakunta: Kempton
Viesti:

Re: Tee-se-itse morrit

Viesti Kirjoittaja J.a.M »

mulla on useampikin malli joka leijaa reilusti sivulle kun antaa vauhtia. . . uinti muistuttaa paljonkin tasapainon 8 uintia
Paino on voimaa ja Ylipaino on Ylivoimaa
Avatar
J.a.M
Viestit: 1734
Liittynyt: 13:09:11 11.07.2005
Paikkakunta: Kempton
Viesti:

Re: Tee-se-itse morrit

Viesti Kirjoittaja J.a.M »

morrikukkaroon tullut ihan kiitettävästi tavaraa . omaan käyttöön
Liitteet
kukkaro.jpg
kukkaro.jpg (40.79 KiB) Katsottu 8575 kertaa
kukkaro2.jpg
kukkaro2.jpg (44.78 KiB) Katsottu 8576 kertaa
pikkuset.jpg
pikkuset.jpg (31.25 KiB) Katsottu 8573 kertaa
Paino on voimaa ja Ylipaino on Ylivoimaa
Avatar
Jolle
Viestit: 19
Liittynyt: 13:28:51 26.09.2010

Re: Tee-se-itse morrit

Viesti Kirjoittaja Jolle »

--
Viimeksi muokannut Jolle, 14:18:44 20.07.2022. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
tkj
Viestit: 1262
Liittynyt: 20:48:08 29.04.2009
Paikkakunta: Varkaus

Re: Tee-se-itse morrit

Viesti Kirjoittaja tkj »

Ohoh, jamilla mageita noi katkahässäkät, onko mitä kokoluokkaa
Avatar
J.a.M
Viestit: 1734
Liittynyt: 13:09:11 11.07.2005
Paikkakunta: Kempton
Viesti:

Re: Tee-se-itse morrit

Viesti Kirjoittaja J.a.M »

koukkuna #8 & #10, B170 tai B175
kerroksittain maalaamalla tehty
Paino on voimaa ja Ylipaino on Ylivoimaa
Avatar
J.a.M
Viestit: 1734
Liittynyt: 13:09:11 11.07.2005
Paikkakunta: Kempton
Viesti:

Re: Tee-se-itse morrit

Viesti Kirjoittaja J.a.M »

tällänen pössäys tämä . kaverille tuli tehtyä muutama tuollanen ku oli taimenet oppineet että ku keulalta purasee niin ei tartu koukkuun . saman itse huomasin viime syksynä siikapilkillä. piti tehdä "mikrotasuri" siialle , samalla periaatteella .
Liitteet
tuplakoukku.jpg
tuplakoukku.jpg (10.25 KiB) Katsottu 7442 kertaa
Paino on voimaa ja Ylipaino on Ylivoimaa
Avatar
perza
da´ keittiöpönö
Viestit: 4716
Liittynyt: 10:03:55 16.05.2005
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Re: Tee-se-itse morrit

Viesti Kirjoittaja perza »

Ahvenetkin tahtoo monesti ottaa morriin juuri tuolta "keulalta" vaikka luulis että ne toukat kiinnostaa enemmän.
Iso ahven tosin hotkasee yleensä senverran voimalla että morri katoaa kokonaan suuhun.
Vuosivaappu 2015 nyt saatavilla!

Vuosivaappu 2015
Jarski_K
Viestit: 209
Liittynyt: 13:03:16 16.06.2010
Paikkakunta: Tampere

Re: Tee-se-itse morrit

Viesti Kirjoittaja Jarski_K »

Onkos ihmiset kokeilleet käyttää perhonsidonnassa käytettäviä reiällisiä wolframikuulia mormuskoiden teossa? Halkaisijaltaan 5,5mm 1.5g painavan kuulan jos juottaisi kiinni Kamasanin B800 #8-10 tai B175 #8-10 koukkuun niin tulisikohan siitä ottavaa peliä? Kannattaako edes kokeilla?

Voisi vielä maalata päälle haluamansa värin tai tehdä epoksista iskupisteen jahka haluaisi...
Yhtäkään morria en ole tehnyt mutta pervoja on muutama tullut väännettyä. 3...5g Leech-päitäkin tullut valettua lyijy-tinasta silikonimuotilla, mutta niissä koukut vähän liian julman kokoisia (#2).
Illalla hilpeinä kaljaa, aamulla kalpeina hiljaa.
Vastaa Viestiin